Překlady této stránky:

Kompetence obcí se základní rozsahem přenesené působnosti

(právní stav k 1. lednu 2024) Zpracoval: Ministerstvo vnitra – odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy

Právní předpis Popis
Zákon o pomoci v hmotné nouzi (č. 111/2006 Sb.) Podle § 50 odst. 1 obce sdělují na výzvu příslušného orgánu pomoci v hmotné nouzi, který o dávce rozhoduje, bezodkladně a bezplatně údaje rozhodné pro nárok na dávku, její výši nebo výplatu; jde-li však o údaje týkající se zdravotního stavu vyžádané orgánem pomoci v hmotné nouzi, platí o úhradě zdravotních služeb poskytnutých poskytovateli zdravotních služeb zvláštní právní předpisy. Údaji rozhodnými pro nárok na dávku, její výši nebo výplatu se rozumí údaje o výši příjmu osob, údaje o skutečnostech prokazujících nezaopatřenost dítěte, údaje o nepříznivém zdravotním stavu osob a další údaje nezbytné pro zjištění, zda jsou plněny podmínky stanovené tímto zákonem.
Zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.) Podle ustanovení § 76

1) Obecní úřady ve svém správním obvodu, nejde-li o území národních parků, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek, přírodních rezervací, přírodních památek a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území,

a) povolují kácení dřevin podle § 8 odst. 1 a

b) ukládají náhradní výsadbu podle § 9.

2) Odstavec 1 se nepoužije v případě, kdy se o povolení kácení dřevin podle § 8 odst. 1 a uložení náhradní výsadby podle § 9 rozhoduje pro záměr vyžadující jednotné environmentální stanovisko nebo jeho část, které se nacházejí na území chráněné krajinné oblasti, evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti.
Zákon o podpoře sportu (č. 115/2001 Sb.) Podle § 7c odst. 2 Obecní úřad vykonává v přenesené působnosti kontrolu nad dodržováním povinností vlastníka nebo provozovatele podle § 7a.

V případě, že vlastník nebo provozovatel závažným způsobem poruší povinnost podle § 7a, může Ministerstvo vnitra na základě oznámení obecního úřadu nebo z vlastního podnětu rozhodnout o tom, že konkrétní sportovní podnik se uskuteční bez účasti návštěvníků, a to až na dobu 1 roku (§ 7b odst. 1).
Zákon o veřejných sbírkách a změně některých zákonů
(zákon o veřejných sbírkách)


(č. 117/2001 Sb.)
Dle § 11 odst. 1 až 3 vykonává obecní úřad činnosti související se zapečetěním pokladniček, odpečetěním pokladniček a dalšími souvisejícími úkony při konání veřejné sbírky (např. nahlášení počtu pokladniček a jejich rozmístění ve správním obvodu obce, zajištění ochrany proti odcizení a poškození apod.).
Zákon o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád)

a o změně dalších zákonů (č. 120/2001 Sb.)
Dle § 33 odst. 1 a 3 mají obce povinnost poskytování údajů exekutorovi na jeho písemnou žádost, které se týkají údajů o majetku povinného a které jsou důležité k výkonu exekutorovi činnosti.
Zákon o pozemních komunikacích (č. 13/1997 Sb.) Dle § 40 odst. 5 rozhoduje obecní úřad a) o zařazení pozemní komunikace do kategorie místních komunikací a o vyřazení místní komunikace z této kategorie a b) vykonává působnost silničního správního úřadu ve věcech místních komunikací s výjimkou věcí, o kterých rozhoduje obecní úřad obce s rozšířenou působností.
Zákon o požární ochraně (č. 133/1985 Sb.) V zákoně o požární ochraně se kompetence obecních úřadů objevují ve dvou variantách. Obecně jsou pro všechny obecní úřady stanoveny kompetence v ustanovení § 29 odst. 3, kdy ad 1) zajišťují účast velitelů a strojníků jednotky sboru dobrovolných hasičů obce na jejich odborné přípravě a ad 2) zajišťují úkoly požární ochrany pro období stavu ohrožení státu a válečného stavu.

Zvláštní kompetence stanoví zákon v ustanovení § 29 odst. 4 pro tzv. „vybrané obecní úřady“. Ty jsou definovány v § 24 odst. 1 písm. d) jako obce, jejichž jednotky požární ochrany jsou určeny požárním poplachovým plánem kraje k zásahům mimo svůj územní obvod.

Vybrané obecní úřady ad 1) zabezpečují podle požárního poplachového plánu kraje hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech mimo svůj územní obvod, ad 2) zabezpečují akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce k zásahům mimo svůj územní obvod a ad 3) na základě nařízení kraje, kterým se stanoví podmínky plošného pokrytí území kraje jednotkami požární ochrany, zabezpečují nepřetržitou pracovní pohotovost mimo pracoviště v počtu nejméně jednoho požárního družstva o sníženém početním stavu.
Zákon o evidenci obyvatel a rodných číslech a změně některých zákonů (zákon o evidenci obyvatel)

(č. 133/2000 Sb.)
Ad 1)

Podle ustanovení § 2 písm. d) zákona vykonávají státní správu rovněž obecní úřady se základním rozsahem výkonu přenesené působnosti, které zákon nazývá „OHLAŠOVNOU“. Působnost ohlašoven je dále podrobně stanovena v zákoně především v § 5 odst. 1, 8 odst. 2, 10 odst. 1, 10 odst. 5, 10b, 12, 20 a 22b.

Ad 2)

Zákon upravuje rovněž působnost obecních úřadů obcí I. typu mimo ohlašovnu:

1) Obecní úřad, v jehož správním obvodu má občan trvalý pobyt, zapisuje údaj vedený v informačním systému podle § 3 odst. 3 písm. j) (zákaz pobytu), pokud není tento údaj zapsán podle rozhodnutí soudu prvního stupně dle § 6.

2) Obec a obecní úřad je uživatelem údajů o obyvatelích v rozsahu údajů uvedených v § 3, s výjimkou údajů podle § 3 odst. 3 písm. p) a q), nelze-li záznam o poskytnutí údajů podle tohoto zákona zpřístupnit; údaje, jichž je uživatelem, může obec a obecní úřad využívat, jen jsou-li nezbytné pro výkon jejich působnosti.
Zákon o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech a o změně zákona č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů

(č. 139/2002 Sb.)
Pozemkový úřad podle § 8 odst. 1 prostřednictvím místně příslušného obecního úřadu umožní přístup a nahlížení do veškerého soupisu nároků vlastníků pozemků, a to po dobu 15 dnů. Dále pozemkový úřad opět v součinnosti s místně příslušným obecním úřadem podle § 11 odst. 5 a odst. 10 uloží na tomto obecním úřadě návrh pozemkových úprav, aby bylo možné zajistit nahlédnutí do těchto materiálů, a také jeho prostřednictvím umožnit veřejnosti nahlédnout do rozhodnutí a jeho příloh.
Zákon o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon)

(č. 166/1999 Sb.)
- Ač ustanovení § 46 zákona nese označení „obec“, platí podle § 77b zákona, že jde o přenesenou působnost. Ustanovení § 46 písm. a, b, d a e, jsou rovněž výkonem přenesené působnosti. Obsahově podobnou kompetenci jako § 46 písm. d) obsahuje § 40 odst. 3 zákona, která se týká úhrady neškodného odstranění vedlejšího živočišného produktu, jestliže není znám chovatel anebo osoba zacházející se živočišnými produkty.
- Dílčím předmětem je vyjádření obecního úřadu podle ustanovení § 41 odst. 3, dále také povinnosti vyvěšení právních předpisů Státní veterinární správy podle § 76 odst. 3 písm. a), resp. zpřístupnění těchto předpisů podle totožného ustanovení.
Zákon o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření
(atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů


(č. 18/1997 Sb.)
Rozhodným předmětem tohoto zákona se v případě obcí se základním rozsahem výkonu přenesené působnosti rozumí zveřejňovací povinnost podle ustanovení § 38 odst. 2. V okamžiku, kdy dojde ke vzniku jaderné události, je držitel povolení povinen písemně oznámit v oblasti ovlivněné touto událostí podle zjištění Úřadu na základě činnosti celostátní radiační monitorovací sítě, že má povinnost k náhradě jaderné škody způsobené touto událostí. Toto písemné oznámení musí být veřejně přístupné u držitele povolení a na příslušném krajském úřadu a na všech obecních úřadech v této oblasti.
Zákon o státním občanství České republiky a o změně některých zákonů (zákon o státním občanství České republiky)

(č. 186/2013 Sb.)
Rozhodným předmětem zákona je poskytování stanoviska obecním úřadem příslušnému ministerstvu k udělení státního občanství pro dítě, viz § 28 odst. 6 příslušného zákona: „K žádosti si ministerstvo vyžádá stanovisko obecního úřadu z místa pobytu dítěte a jeho rodičů, Policie České republiky a orgánu sociálně-právní ochrany dětí. Na obsah stanoviska se použije obdobně ustanovení § 21 odst. 2.“
Zákon o hazardních hrách

(č. 186/2016 Sb.)
Rozhodným ustanovením tohoto zákona je § 115, podle kterého jednak obecní úřad rozhoduje o vydání, změně či zrušení povolení k umístění herního prostoru, a jednak je podle tohoto ustanovení obecní úřad příslušným orgánem pro ohlášení hazardních her.

Obecní úřad rovněž může hazardní hry na svém území zakázat (§ 108), popřípadě poskytuje informace, kterými disponuje, věcně příslušným orgánům a opačně (§ 117).
Zákon směnečný a šekový (č. 191/1950 Sb.) PODLE § 79 Protest musí být učiněn soudem, notářem nebo místním národním výborem (dnes obecním úřadem - pravomoc "místních národních výborů" na základě zák. č. 367/1990 Sb. přešla na obce, příp. města a městské části).
Zákon o ochraně ovzduší (č. 201/2012 Sb.) Působnosti obecních úřadů obcí prvního typu se dotýkají toliko dílčí části zákona.

Rozhodující kompetence

Rozhodovací pravomocí obecních úřadů je stanovení tzv. nízkoemisních zón podle § 14, resp. rozhodnutí o dočasné nebo trvalé individuální výjimce pro vjezd do nízkoemisní zóny podle ustanovení § 14 odst. 5 zákona.
Zákon o zajišťování obrany České republiky

(č. 222/1999 Sb.)
Podle ustanovení § 8 zákona obecní úřady k zajišťování obrany státu:

a) plní úkoly a poskytují údaje pro zabezpečení obrany státu podle požadavků obecního úřadu obce s rozšířenou působností nebo krajského úřadu,

b) zabezpečují výběr a povolávání fyzických osob k pracovním výpomocím nebo k pracovním povinnostem pro potřeby zajišťování obrany státu podle rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností,

c) podílejí se na zabezpečení dodání určených věcných prostředků pro potřeby zajišťování obrany státu podle rozhodnutí obecního úřadu obce s rozšířenou působností,

d) plní úkoly spojené s prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu podle rozhodnutí ministerstva, krajského úřadu nebo obecního úřadu obce s rozšířenou působností,

e) poskytují potřebnou součinnost v případě výcviku ozbrojených sil mimo území vojenských újezdů; sepisují škody způsobené právnickým a fyzickým osobám a škody způsobené na majetku obce, došlo-li ke škodě v přímé souvislosti s výcvikem ozbrojených sil nebo s prověřením opatření pro zabezpečení obrany státu,

f) uplatňují požadavky na přípravu občanů k obraně státu u krajského úřadu cestou obecního úřadu obce s rozšířenou působností a organizují jejich přípravu,

g) plní úkoly spojené s evakuací obyvatel podle rozhodnutí krajského úřadu nebo obecního úřadu obce s rozšířenou působností a poskytují potřebnou součinnost při ochraně majetku evakuovaných osob.
Zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smlouvách (č. 222/2016 Sb.) Předmětem tohoto zákona je podle § 15 odst. 1 a § 27 umožnit veřejnosti v úředních hodinách obecního úřadu bezplatně nahlížet do Sbírky zákonů a mezinárodních smluv v listinné nebo v elektronické podobě.
Zákon o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů (č. 239/2000 Sb.) Orgány obce zajišťují podle ustanovení § 15 zákona připravenost obce na mimořádné události a podílejí se na provádění záchranných a likvidačních prací a na ochraně obyvatelstva. Obecní úřad při výkonu státní správy: organizuje přípravu obce na mimořádné události, podílí se na provádění záchranných a likvidačních prací s integrovaným záchranným systémem, zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob před hrozícím nebezpečím, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, hospodaří s materiálem civilní ochrany, poskytuje hasičskému záchrannému sboru kraje podklady a informace potřebné ke zpracování havarijního plánu kraje nebo vnějšího havarijního plánu, podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce, vede evidenci a provádí kontrolu staveb civilní ochrany nebo staveb dotčených požadavky civilní ochrany v obci.

Obecní úřad dále seznamuje právnické a fyzické osoby v obci s charakterem možného ohrožení, s připravenými záchrannými a likvidačními pracemi a ochranou obyvatelstva. Za tímto účelem organizuje jejich školení. Obecní úřad je rovněž dotčeným orgánem z hlediska ochrany obyvatelstva při rozhodování o umisťování a povolování staveb, změnách staveb a změnách v užívání staveb, odstraňování staveb a při rozhodování o povolení a odstraňování terénních úprav a zařízení.

Kromě obecního úřadu stanoví zákon v § 16 kompetence rovněž přímo starostovi obce při provádění záchranných a likvidačních prací, který zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím, organizuje v dohodě s velitelem zásahu nebo se starostou obce s rozšířenou působností evakuaci osob z ohroženého území obce, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel obce a je oprávněn vyzvat právnické a fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci.
Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů

(krizový zákon)

(č. 240/2000 Sb.)
Krizový zákon přiznává mnoho kompetencí starostovi obce coby jednomu z orgánů obce, který vykonává přenesenou působnost. Starosta obce zajišťuje podle § 21 zákona připravenost obce na řešení krizových situací; ostatní orgány obce se na této připravenosti podílejí. Starosta obce dále za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení může zřídit krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán zajišťující za krizové situace provedení stanovených krizových opatření v podmínkách správního obvodu obce; správní úřady se sídlem na území obce, právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit, plní úkoly stanovené starostou obce s rozšířenou působností a orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a úkoly a opatření uvedené v krizovém plánu obce s rozšířenou působností, odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra.

V době krizového stavu starosta obce zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území obce před hrozícím nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak již neučinil hasičský záchranný sbor kraje, nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce, organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva, zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných pro řešení krizové situace. Pokud starosta obce neplní v době krizového stavu úkoly stanovené tímto zákonem, může hejtman převést jejich výkon na předem stanovenou dobu na zmocněnce, kterého za tím účelem jmenuje. O této skutečnosti hejtman neprodleně informuje obec a ministra vnitra, který může rozhodnutí hejtmana zrušit.

Některé kompetence jsou svěřeny rovněž obecním úřadům. Podle ustanovení § 21a obecní úřad dále za účelem zajištění připravenosti obce na řešení krizových situace organizuje přípravu obce na krizové situace, poskytuje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností podklady a informace potřebné ke zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností, vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob (§ 39d), pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází, vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí (§ 39e), pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází, se podílí na zajištění veřejného pořádku, plní úkoly stanovené krizovým plánem obce s rozšířenou působností při přípravě na krizové situace a jejich řešení. Obecní úřad dále seznamuje právnické a fyzické osoby způsobem v místě obvyklým s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem jejich provedení. Nadto plní obecní úřad rovněž další administrativní úkony stanovení podle § 3 zákona (vyvěšování na úředních deskách rozhodnutí o stavu nebezpečí, resp. jeho zrušení).
Zákon na ochranu zvířat proti týrání (č. 246/1992 Sb.) Předmětem zákona je podle § 28 odst. 2 projednávání přestupků fyzických nebo právnických osob obecním úřadem v případech, kdy není splněna povinnost stanovená na základě tohoto zákona v obecně závazné vyhlášce obce.
Zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich

(č. 250/2016 Sb.)
Obecní úřad je příslušný k řízení o přestupcích podle § 60 tohoto zákona, a to tehdy, pokud se jedná o přestupky:

a) proti pořádku ve státní správě spáchaných porušením povinnosti stanovené v nařízení obce nebo kraje,

b) proti pořádku v územní samosprávě,

c) proti veřejnému pořádku,

d) proti občanskému soužití a

e) proti majetku.

Dále obecní úřad provádí podle § 107 zápis do evidence přestupků, pokud se osoba dopustila přestupku a obecní policií jí byla uložena pokuta příkazem na místě.
Zákon o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)

(č. 254/2001 Sb.)
Obcí se základní působností výkonu přenesené působnosti se dotýká pouze ustanovení § 6 odst. 4 zákona, které hovoří o obecném nakládání s povrchovými vodami. Obce prvního typu jsou vodoprávním úřadem, do jehož působnosti patří právě zmíněné obecné nakládání s povrchovými vodami.

Dílčím předmětem je hlava IX (§ 63-87), která se týká ochrany před povodněmi. Podle ustanovení § 126a zákona je působnost povodňových komisí výkonem přenesené působnosti.
Zákon o pohřebnictví a o změně některých zákonů (č. 256/2001 Sb.) Předmětem zákona je podle § 28 odst. 1 projednávání přestupků fyzických osob obecním úřadem, jejichž obsah je stanoven v ustanovení § 26. Toto ustanovení zákona zmiňuje několik situací, kdy dochází k neodbornému nakládání s lidskými pozůstatky, což je v rozporu s § 4 odst. 1 a § 5 odst. 1 tohoto zákona.

Obecní úřad také podle § 5 odst. 1 až 3 zajišťuje vypravení sociálního pohřbu, pokud se k tělu zemřelého do 96 hodin od úmrtí nepřihlásí žádný vypravitel pohřbu, poskytovatel zdravotních služeb nebo univerzitní vysoká škola.
Zákon o katastru nemovitostí (katastrální zákon)

(č. 256/2013 Sb.)
Předmětem tohoto zákona je zveřejňování údajů a poskytování součinnosti Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových podle § 65 odst. 2 a 4.
Zákon o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen

(č. 265/1991 Sb.)
Předmětem tohoto zákona je podle § 4a a § 5 možnost nařízením obce stanovit maximální ceny za zboží na území obce, provádění cenové kontroly a dále pak ukládání, vybírání a vymáhání pokut za porušení cenových předpisů.
Zákon o dráhách (č. 266/1994 Sb.) ad 1) Obecní úřady vykonávají přenesenou působnost podle tohoto zákona (§ 57 odst. 2) ve věci dráhy tramvajové, trolejbusové, lanové a speciální dráhy s výjimkou:

a) schvalování typu drážního vozidla,

b) schvalování způsobilosti drážního vozidla,

c) schvalování způsobilosti určených technických zařízení,

d) rozhodování o osvědčení o odborné způsobilosti fyzických osob k provádění revizí, prohlídek a zkoušek určených technických zařízení,

e) rozhodování o zastavení nebo omezení provozu určených technických zařízení a o odnětí průkazů jejich způsobilosti,

f) působnosti speciálního stavebního úřadu,

g) vydávání průkazu způsobilosti k řízení lanových drah.

ad 2) Obecní úřady uplatňují stanovisko k územně plánovací dokumentaci z hlediska dráhy speciální, tramvajové, trolejbusové a lanové, pokud není příslušné ministerstvo.
Zákon o Rejstříku trestů (č. 269/1994 Sb.) Ad a) Obecní úřad v souladu s § 11 odst. 2 písm. a) bezplatně ověřuje správnost údajů uvedených v písemné žádosti o výpis a totožnost osoby žádající o výpis týkající se fyzické osoby.

Ad b) Činnost „kontaktních míst veřejné správy“, kterými jsou také OÚ, upravují konkrétně ustanovení § 11a a 11b tohoto zákona.
Zákon o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích)

(č. 274/2001 Sb.)
Základní povinnosti obecních úřadů jsou stanoveny v ustanovení § 26 odst. 2 rozhodují o povinnosti veřejné služby na území obce. Dále mají obecní úřady také zveřejňovací povinnost podle § 15 odst. 5 a rovněž musí umožnit přístup k informacím podle § 36 odst. 4 a 8.
Daňový řád (č. 280/2009 Sb.) Předmětem tohoto zákona je zveřejňovací povinnost, kterou může správce daně podle § 49 odst. 5, § 196 odst. 3 a 4 po obecním úřadu požadovat. Zveřejnění informace se například týkají dražební vyhlášky či doručování veřejné vyhlášky.
Zákon o sociálně-právní ochraně dětí (č. 359/1999 Sb.) V oblasti preventivní a poradenské činnosti je obecní úřad podle § 10 povinen: vyhledávat děti uvedené v § 61), působit na rodiče, aby plnili povinnosti vyplývající z rodičovské odpovědnosti, projednat s rodiči odstranění nedostatků ve výchově dítěte, projednat s dítětem nedostatky v jeho chování, sledovat, zda je na základě kontrolních oprávnění zamezováno v přístupu dětí do prostředí, které je z hlediska jejich vývoje a výchovy ohrožující, poskytnout nebo zprostředkovat rodičům na jejich žádost poradenství při uplatňování nároků dítěte podle zvláštních právních předpisů a oznámit obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností skutečnosti, které nasvědčují tomu, že jde o děti uvedené v § 6.

Obecní úřad disponuje rovněž důležitou kompetencí v oblasti opatření na ochranu dětí, která je stanovena v § 15, podle kterého ocitne-li se dítě bez péče přiměřené jeho věku, zejména v důsledku úmrtí rodičů nebo jejich hospitalizace, je obecní úřad povinen zajistit takovému dítěti neodkladnou péči; při zajištění této péče zpravidla dá přednost příbuznému dítěte. O uvedeném opatření obecní úřad neprodleně uvědomí obecní úřad obce s rozšířenou působností. Obecní úřad obce s rozšířenou působností posoudí, zda jsou v daném případě dostatečně zajištěna práva dítěte a uspokojovány jeho odůvodněné potřeby, nebo zda je potřebné učinit další opatření směřující k ochraně dítěte.

Obecně koncipovaná povinnost pečovat o děti vymezené v § 6 je dále specifikována v § 32 zákona, podle kterého obecní úřad zaměřuje svoji pozornost na využívání volného času těchto dětí, na děti vyhledávající styky s fyzickými osobami nebo skupinami těchto osob požívajícími alkoholické nápoje nebo návykové látky nebo páchajícími trestnou činnost, sleduje u dětí projevy nesnášenlivosti a násilí, věnuje pozornost dětem z rodin s nízkou sociální úrovní, zabraňuje pronikání nepříznivých sociálních a výchovných vlivů mezi ostatní skupiny dětí, nabízí dětem programy pro využití volného času se zřetelem k zájmům dětí a jejich možnostem a spolupracuje se školami, pověřenými osobami, zájmovými sdruženími a dalšími subjekty.

Dále poskytuje obecní úřad sociálně právní ochranu ve zvláštních případech podle ustanovení § 37. Obecní úřad je povinen učinit opatření k ochraně života a zdraví a zajistit uspokojování základních potřeb v nejnutnějším rozsahu včetně zdravotních služeb dítěti uvedenému v § 2 odst. 3, ocitlo-li se takové dítě bez jakékoliv péče nebo jsou-li jeho život nebo příznivý vývoj vážně ohroženy nebo narušeny. O těchto opatřeních uvědomí obecní úřad neprodleně obecní úřad obce s rozšířenou působností, který je povinen učinit další nezbytná opatření směřující k ochraně dítěte, a uvědomit, je-li to možné, o této skutečnosti neprodleně zastupitelský úřad státu, jehož je dítě občanem; současně je povinen projednat s ním způsob spojení dítěte s rodiči nebo jinými osobami za dítě odpovědnými. O skutečnostech uvedených ve větě první obecní úřad obce s rozšířenou působností informuje Úřad.

Obecní úřad má rovněž rozsáhlou informační povinnost, stanovenou v ustanovení § 51 odst. 3, podle které obecní úřad na vyžádání podává soudu zprávy o poměrech dítěte, u něhož rozhodl soud o výchovném opatření, doporučuje soudu osobu vhodnou stát se poručníkem a toto své doporučení oznamuje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, podává obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností zprávy o poměrech dítěte a podává státnímu zastupitelství zprávy o poměrech dítěte, u něhož soud na návrh státního zastupitelství v občanskoprávním řízení uložil ochrannou výchovu podle zvláštního právního předpisu.

Nad výše uvedené má obecní úřad rovněž působnost v oblasti dohod o výkonu pěstounské péče podle § 47b a násl., kterou může uzavřít se souhlasem příslušného ORP.
Zákon o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů (č. 365/2000 Sb.) Obecní úřady jsou podle § 8a odst. 2 písm. d) tohoto zákona tzv. „kontaktním místem veřejné správy“.
Zákon o specifických zdravotních službách (č. 373/2011 Sb.) Předmětem zákona je podle § 92a projednávání přestupků fyzických osob obecním úřadem, v nichž funguje záchytná stanice. Osoby se dopustí přestupku tím, že se nepodrobí vyšetření, pobytu nebo nezbytné péči v záchytné stanici, i přestože to zákon v dané situaci vyžaduje.
Zákon o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů (č. 40/1995 Sb.) Předmětem tohoto zákona je podle § 2 odst. 1 písm. d), respektive podle § 2 odst. 5 možnost, aby obec na svém území stanovila:

a) veřejně přístupná místa, na nichž je reklama podle odstavce 1 písm. d) zakázána,

b) dobu, v níž je reklama podle odstavce 1 písm. d) zakázána,

c) druhy komunikačních médií, kterými nesmí být reklama podle odstavce 1 písm. d) šířena, popřípadě též

d) akce, na něž se zákaz šíření reklamy nevztahuje.
Živnostenský zákon (č. 455/1991 Sb.) Podle § 18 mají obce možnost vydávání tržního řádu formou nařízení, kterým se upravují pravidla prodeje a poskytování služeb na tržnici či tržišti v dané obci. Obec také na svém území může zakázat prodej výrobků a nabízených služeb mimo takto stanovená místa (mimo tržiště).
Zákon o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů (č. 503/2012 Sb.) Předmětem tohoto zákona je podle § 20 odst. 3 zveřejňovací povinnost, kdy Státní pozemkový úřad vyzve obecní úřad, aby na úřední desce zveřejnil zamýšlený převod a výzvu, která se týká zemědělského pozemku, jenž se nachází na území dané obce.
Zákon o cenách (č. 526/1990 Sb.) Obce I. typu vystupují podle § 14 odst. 1 tohoto zákona jako cenové kontrolní orgány, které provádějí cenovou kontrolu v zákonem stanovených případech. Obce I. typu v přenesené působnosti dále podle § 17 projednávají přestupky.
Zákon o odpadech

(č. 541/2020 Sb.)
Obecní úřad v souladu s ustanovením § 123 odst. 1 písm. b) a f) řeší přestupkovou agendu v případech stanovených tímto zákonem:

- FO se dopustí přestupku tím, že

k) v rozporu s § 15 odst. 2 písm. b) neprokáže, že předala odpady, které produkuje, stanoveným způsobem, (§ 117 odst. 1 písm. k)

l) v rozporu s § 15 odst. 2 písm. c) nemá stanoveným způsobem a v odpovídajícím množství písemnou smlouvou zajištěno předání stavebního a demoličního odpadu, které sama nezpracuje, (§ 117 odst. 1 písm. l)

t) odkládá odpad nebo movitou věc, které předává do obecního systému, (§ 117 odst. 1 písm. t)

PO anebo podnikající fyzická osoba využívá obecní systém v rozporu s tímto zákonem (§ 121 odst. 2 písm. o)PO anebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že

b) neprokáže, že předala odpady, které produkuje, v odpovídajícím množství a stanoveným způsobem, (§ 118 odst. 1 písm. b)

c) nemá stanoveným způsobem a v odpovídajícím množství písemnou smlouvou zajištěno předání komunálního odpadu, který běžně produkuje, nebo stavebního a demoličního odpadu, které sama nezpracuje. (§ 118 odst. 1 písm. c)

Dále podle § 147 obecní úřad vykonává kontrolní činnost v případech, zda právnické a podnikající fyzické osoby:

a) využívají obecní systém pouze na základě písemné smlouvy s obcí a v souladu s ní a zda nepodnikající fyzické osoby nakládají s komunálním odpadem v souladu s tímto zákonem, a

b) mají zajištěno převzetí odpadu, který samy nezpracují v souladu s tímto zákonem, osobou oprávněnou k převzetí daného druhu a kategorie odpadu podle tohoto zákona.
Zákon České národní rady o obecní policii (č. 553/1991 Sb.) V souladu s § 11a odst. 1 písm. c) tohoto zákona může obecní policie požadovat poskytnutí údajů ze strany obecních úřadů, které jsou nezbytné pro výkon její činnosti. Jedná se například o informace týkající se psů přihlášených podle zvláštního právního předpisu u správce místního poplatku ze psa, povolení ke zvláštnímu užívání pozemních komunikací na území obce a povolení ke zvláštnímu užívání veřejného prostranství v obci.

Dále obecní úřad podle § 28a projednává přestupky stanovené tímto zákonem a v souladu s § 28b odst. 1 může také rada obce, která má zřízenu obecní policii, svěřit obecnímu úřadu obce, jejímž je obecní policie orgánem, vedení správního řízení, v němž je dána příslušnost obecní policie, a to s výjimkou ukládání pokuty příkazem na místě.
Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

(č. 561/2004 Sb.)
Obecní úřad obce, na jejímž území je školský obvod mateřské školy a základní školy, poskytuje této škole s dostatečným předstihem před termínem zápisu seznam dětí (§ 34 odst. 4 a § 36 odst. 8).

Dále obec v přenesené působnosti povinně poskytuje ministerstvu statistické údaje v rámci statistických zjišťování zařazených do programu statistických zjišťování na daný rok (§ 183a odst. 1).
Zákon České národní rady o místních poplatcích (č. 565/1990 Sb.) Obecní úřad je v souladu s § 15 tohoto zákona správcem poplatku. V souvislosti s touto činností vykonává řadu úkonů, jako například výměru poplatku (§ 11), prominutí poplatků (§ 16a § 16b) apod.
Zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení
(č. 582/1991 Sb.)
Podle ustanovení § 10 rozhodují obecní úřady o ustanovení zvláštního příjemce dávky důchodového pojištění (viz § 118 odst. 3). Obecní úřad také dohlíží, jak jím ustanovený zvláštní příjemce plní stanovené povinnosti (viz § 118 odst. 4).
Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek

(č. 65/2017 Sb.)
Předmětem tohoto zákona je podle § 30 odst. 1, 2 vykonávání kontroly nad dodržováním povinností stanovených tímto zákonem.

Dále obce I. typu v přenesené působnosti projednávají přestupky podle § 40 (např. prodej tabákových a alkoholických nápojů osobám mladším 18-ti let, kouření na místě, kde je to zakázáno apod.)
Zákon o právu shromažďovacím (č. 84/1990 Sb.) Působnost ve věcech práva shromažďovacího v přenesené působnosti vykonává obecní úřad, v jehož územním obvodu se má shromáždění konat. Působnost úřadu se primárně týká negativního řízení vůči svolavateli shromáždění, kdy dohlíží na správnost dodržování tohoto zákona, neboť v ostatních případech dochází pouze k ohlášení shromáždění.

Předmětem zákona je také podle § 14, § 14a a § 14b projednávání přestupků fyzických a právnických osob, které jednaly v rozporu s tímto zákonem. Přestupky projednává a pokuty ukládá a vymáhá daná obec v přenesené působnosti.
Zákon o střetu zájmů (č. 159/2006 Sb.) Rozhodným předmětem zákona je neprodleně, nejpozději však do 15 dnů ode dne zahájení nebo skončení výkonu funkce, do registru oznámení zapsat jméno, popřípadě jména a příjmení veřejného funkcionáře, datum a místo jeho narození, právnickou osobu nebo její orgán nebo organizační složku, ve kterých veřejný funkcionář působí, jeho funkci, kterou v této právnické osobě nebo jejím orgánu nebo organizační složce zastává, a data zahájení a skončení výkonu jeho funkce, s výjimkou utajované informace podle zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti. Takový zápis provádí mj. obecní úřad.
Zákon o působnosti orgánů ČR v mimosoudních rehabilitacích

(č. 231/1991 Sb.)
Rozhodným předmětem zákona vztahující se k přenesené působnosti obcí základního rozsahu je ustanovení § 15 odst. 1. Obecní úřady podle tohoto ustanovení poskytují součinnost příslušnému ústřednímu orgánu, který vyřizuje žádost týkající se mimosoudních rehabilitací.
Zákon o výrobcích s ukončenou životností (č. 542/2020 Sb.) Rozhodným předmětem zákona je dle § 105 výzva vůči vlastníkovi odstaveného vozidla k jeho odstranění a zároveň uveřejnění této informaci na úřední desce. Pokud odstavené vozidlo bezprostředně ohrožuje životní prostředí nebo zdraví obyvatel, přemístí obecní úřad takové odstavené vozidlo na vybrané parkoviště a informaci o umístění vozidla opět sdělí vlastníkovi vozidla a na úřední desce. V případě, že by vlastník vozidla nereagoval do jednoho měsíce od zveřejnění výzvy, zajistí obecní úřad předání odstaveného vozidla osobě oprávněné ke sběru vozidel s ukončenou životností.
Zákon o základních registrech (č. 111/2009 Sb.) Rozhodným ustanovením tohoto zákona je § 42 až 44, resp. § 62a, na základě nichž obec v přenesené působnosti provádí zápisy údajů do registru územní identifikace.

Pozn. § 62a

Údaje zapisuje a údaje ze základních registrů na žádost poskytuje obec, městský obvod nebo městská část územně členěného statutárního města, městská část hlavního města Prahy a kraj v přenesené působnosti.
Zákon o obcích (č. 128/2000 Sb.) Předmětem zákona je projednávání přestupků fyzických, respektive fyzických podnikajících osob nebo právnických osob obecním úřadem podle § 66d v případech, kdy neoznačí budovu čísly stanovenými obecním úřadem nebo je neudržují v řádném stavu, odmítnou strpět bezúplatné připevnění tabulky s označením ulice nebo jiného veřejného prostranství na své nemovitosti nebo v blízkosti tabulky s označením umístí jiný nápis, úmyslně poškodí, odstraní nebo zakryjí tabulku s označením ulice nebo jiného veřejného prostranství, neudržují čistotu a pořádek na pozemku, který užívají nebo vlastní, a tím naruší vzhled obce, naruší životní prostředí v obci nebo odloží věc mimo vyhrazené místo.

1)
Ustanovení § 6 zní: Sociálně-právní ochrana se zaměřuje zejména na děti, jejichž rodiče zemřeli, neplní povinnosti plynoucí z rodičovské odpovědnosti, nebo nevykonávají nebo zneužívají práva plynoucí z rodičovské odpovědnosti; které byly svěřeny do výchovy jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte, pokud tato osoba neplní povinnosti plynoucí ze svěření dítěte do její výchovy; které vedou zahálčivý nebo nemravný život spočívající zejména v tom, že zanedbávají školní docházku, nepracují, i když nemají dostatečný zdroj obživy, požívají alkohol nebo návykové látky, jsou ohroženy závislostí, živí se prostitucí, spáchaly trestný čin nebo, jde-li o děti mladší než patnáct let, spáchaly čin, který by jinak byl trestným činem, opakovaně nebo soustavně páchají přestupky podle zákona upravujícího přestupky nebo jinak ohrožují občanské soužití; které se opakovaně dopouští útěků od rodičů nebo jiných fyzických nebo právnických osob odpovědných za výchovu dítěte; na kterých byl spáchán trestný čin ohrožující život, zdraví, svobodu, jejich lidskou důstojnost, mravní vývoj nebo jmění, nebo je podezření ze spáchání takového činu; které jsou na základě žádostí rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte opakovaně umísťovány do zařízení zajišťujících nepřetržitou péči o děti nebo jejich umístění v takových zařízeních trvá déle než 6 měsíců; které jsou ohrožovány násilím mezi rodiči nebo jinými osobami odpovědnými za výchovu dítěte, popřípadě násilím mezi dalšími fyzickými osobami; které jsou žadateli o udělení mezinárodní ochrany, azylanty nebo osobami požívajícími doplňkové ochrany, a které se na území České republiky nacházejí bez doprovodu rodičů nebo jiných osob odpovědných za jejich výchovu; pokud tyto skutečnosti trvají po takovou dobu nebo jsou takové intenzity, že nepříznivě ovlivňují vývoj dětí nebo jsou anebo mohou být příčinou nepříznivého vývoje dětí.
Vložte svůj komentář: