Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


Souhlas s využitím údajů uživatele služby

Zákon o právu na digitální služby definuje jako jedno z práv uživatele služby možnost poskytnout souhlas s využitím jeho údajů pro potřeby vyřízení digitální služby. Orgány veřejné moci následně musí tento souhlas respektovat a předvyplňovat údaje v elektronických formulářích dle tohoto souhlasu, či obecně nepožadovat po uživateli služby údaje, které v rámci souhlasu poskytl.

Digitální a informační agentura plní svou povinnost a umožňuje uživateli služby zadat souhlas s využíváním údajů orgánům veřejné moci vedených v agendových informačních systémech. Využitím svého práva na Portálu občana pomocí vyplněného formuláře se stane několik věcí:

  1. Odešle se datová zpráva správci údajů, které jsou předmětem souhlasu s tím, že má začít poskytovat údaje koncovému orgánu veřejné moci jako příjemci
  2. Odešle se datová zpráva zamýšlenému orgánu veřejné moci v roli příjemce údaje
  3. Do Portálu občana se uloží souhlas uživatele služby, který jej může kdykoliv také odvolat
    1. V případě odvolání souhlasu se opět pošlou datové zprávy na všechny zúčastněné orgány veřejné moci

Orgán veřejné moci může být ve dvojí situaci:

  • Je poskytovatelem údajů, které souhlas uživatele služby popisuje
  • Je poskytovatelem služby pro uživatele, která vyžaduje údaje popsané souhlasem

Je-li orgán veřejné moci poskytovatel údajů, které jsou předmětem souhlasu uživatele služby, musí orgán veřejné moci splnit svou povinnost a údaje poskytnout:

  1. V případě, že orgán veřejné moci splnil své povinnosti dané zákony č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a č. 111/2009 Sb., o základních registrech, tak má veškeré údaje vedené v agendových informačních systémech ohlášené v základním registru práv a povinností a publikované na referenčním rozhraní veřejné správy pomocí kontextu informačního systému sdílené služby. V tom případě je potřeba jen upozornit orgán veřejné moci, který má čerpat údaje pro digitální službu, kterou poskytuje uživateli služby, že dané údaje nalezne v kontextu XY
  2. V případě, že orgán veřejné moci nemá splněny své povinnosti z předchozího bodu, neznamená to, že nemusí plnit povinnost dle souhlasu uživatele služby. Ze svého agendového informačního systému, ve kterém vede předmětné údaje, musí vytvořit ověřený výstup dle zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správ a ten doručit orgánu veřejné moci, který má čerpat údaje pro digitální službu, kterou poskytuje uživateli služby.

Sdílení údajů pomocí ověřených výstupů je proti principům, cílům a zásadám Informační koncepce ČR a orgán veřejné moci je povinen co nejrychleji sjednat nápravu, kterou oznámí Digitální a informační agentuře pomocí žádosti o stanovisko odboru Hlavního architekta eGovernmentu.

Může nastat i situace, kdy naopak uvažovaný příjemce není připraven čerpat kontext informačního systému sdílené služby. V takovém případě má poskytující orgán veřejné moci splněny veškeré své povinnosti a je na jeho uvážení, zda orgánu veřejné moci, který má čerpat údaje pro digitální službu, kterou poskytuje uživateli služby, poskytne údaje formou ověřeného výpisu. Digitální a informační agentura podporuje, aby nebyl na svých právech krácen uživatel služby, proto v tomto případě může poskytovatel kontaktovat Digitální a informační agenturu, která vstoupí do jednání s orgánem veřejné moci na příjmu, aby plnil své povinnosti.

Je nutné zdůraznit, že i v případě splnění prerekvizit ve formě napojení obou stran orgánů veřejné moci a publikování údajů formou kontextu informačního systému sdílené služby, může nastat problém v oprávnění jednotlivých agend, což si může vyžádat práci na straně ohlašovatelů agend. V takovém případě je akceptovatelné nahrazení systémové výměny pomocí posílání ověřených výstupů, aby na svých právech nebyl krácen uživatel služby, do doby ohlášení agend.

Je-li orgán veřejné moci příjemcem údajů, které jsou předmětem souhlasu uživatele služby, musí orgán veřejné moci splnit svou povinnost:

  1. V případě, že orgán veřejné moci splnil své povinnosti dané zákony č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a č. 111/2009 Sb., o základních registrech, tak je svými agendovými informačními systémy připojen na referenční rozhraní veřejné správy a je připraven čerpat údaje pomocí kontextu informačního systému sdílené služby. V tom případě je potřeba jen počkat na určení konkrétního kontextu od orgán veřejné moci, který je poskytovatelem údajů ze souhlasu.
  2. V případě, že orgán veřejné moci nemá splněny své povinnosti z předchozího bodu, neznamená to, že nemusí plnit povinnost dle souhlasu uživatele služby. Příjemce může požádat o zaslání ověřeného výstupu z agendového informačního systému orgánu veřejné moci, který je poskytovatelem.

Sdílení údajů pomocí ověřených výstupů je proti principům, cílům a zásadám Informační koncepce ČR a orgán veřejné moci je povinen co nejrychleji sjednat nápravu, kterou oznámí Digitální a informační agentuře pomocí žádosti o stanovisko odboru Hlavního architekta eGovernmentu.

Může nastat i situace, kdy naopak uvažovaný poskytovatel údajů není připraven poskytovat kontext informačního systému sdílené služby. V takovém případě má příjemce splněny veškeré své povinnosti, ale aby splnil požadavky souhlasu uživatele služby, musí požádat poskytovatele o údaje formou ověřeného výstupu.

Je nutné zdůraznit, že i v případě splnění prerekvizit ve formě napojení obou stran orgánů veřejné moci a publikování údajů formou kontextu informačního systému sdílené služby, může nastat problém v oprávnění jednotlivých agend, což si může vyžádat práci na straně ohlašovatelů agend. V takovém případě je akceptovatelné nahrazení systémové výměny pomocí posílání ověřených výstupů, aby na svých právech nebyl krácen uživatel služby, do doby ohlášení agend.

Vložte svůj komentář: