Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


Uvítání a obsahu webu

Vítejte na znalostním webu odboru Hlavního architekta eGovernmentu (OHA). OHA organizačně spadá pod Ministerstvo vnitra ČR, má nadresortní působnost a je pověřen koordinací a vedením rozvoje digitalizace veřejné správy. Tento web byl vytvořen za účelem podpory zvyšování digitálních schopností jednotlivých orgánů veřejné správy prostřednictvím vyhledávání a sdílení osvědčené praxe. Pro lepší orientaci jsme definovali klíčové oblasti architektury eGovernmentu, díky kterým získáte základní informace a potřebné odkazy pro správné pořizování, vytváření, správu a provozování informačních systémů veřejné správy. Najdete zde také kompletní národní architektonické dokumenty v aktuálním znění a získáte informace ke schvalování ICT projektů eGovernmentu. Velmi oceníme vaše příspěvky do diskusí, které jsou uvedeny na konci každé stránky. Své náměty a připomínky nám můžete sdělit také skrze email archi@mvcr.cz či oha@mvcr.cz.


Informace ke schvalování projektů eGovernmentu

Ze zákona č. 365/2000 Sb. a z usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86 plynou úřadům povinnosti předkládat Odboru hlavního architekta eGovernmentu (OHA) dokumentace programů, investiční záměry, projekty určených informačních systémů a provozní dokumentace určených informačních systémů. K podání žádosti o stanovisko OHA musí úřady využít aktuálně platné formuláře a vyplněné je zaslat na datovou schránku MV číslo 6bnaawp k rukám OHA. OHA ve většině případů vydá stanovisko do 30 dnů. V případě potřeby, je možné využít předběžnou konzultaci k žádosti před jejím oficiálním zasláním datovou schránkou. Pokračujte na bližší informace ke schvalování, kde se dozvíte zejména – kdo má povinnost žádat o stanovisko OHA, co mají úřady předkládat OHA ke schválení, jaké formuláře mají úřady pro své projekty využít a jak mají úřady žádost k projektu vyplnit.

Cílem schvalování ICT projektů odborem hlavního architekta eGovernmentu (OHA) je mj. zefektivnění vynaložených prostředků na ICT, podchycení nekoncepčních projektů a jejich změna ještě před realizační fází, podpora využívání sdílených služeb a postupné utlumování starších IS, které ve své době nebyly koordinovány a principy eGovernmentu ani nemohly dodržovat. V rámci schvalování se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, což poskytuje nástroj koordinace ICT na úrovni státu.

Pro více informací klikněte zde


Národní architektonické dokumenty

Národní architektonické dokumenty představují ucelený souhrn informací, znalostní, best practices, principů, zásad a doporučení ve formě klasických elektronických dokumentů - tedy dokumentů, které se dají číst od začátku do konce. Jedinou výjimkou je rozšiřující znalostní báze, která tento status postrádá, protože obsahuje samostatné problematiky, které nejsou součástí ostatních dokumentů, ale zaslouží si vlastní rozpracován.

Pro více informací klikněte zde


Klíčové oblasti architektury eGovernmentu

Při pořizování, vytváření, správě a provozování informačních systémů veřejné správy je nutné dodržovat právní předpisy a národní architekturu eGovernmentu. Pro lepší orientaci jsme definovali 10 oblastí s krátkým popisem, díky čemuž získáte přehled o klíčových pojmech a souvislostech. Z pohledu motivační architektury je důležitá zejména Potřebnost informačních systémů a soulad s 3E a Koncepce a strategie úřadů. Při zpracování byznys architektury nepřehlédněte Obslužné kanály veřejné správy a Elektronický oběh dokumentů. Pro aplikační a datovou architekturu jsou zásadní zejména Identifikace v informačních systémech, Strukturovaná data v ISVS, datové fondy a jejich sdílení, Referenční rozhraní veřejné správy a Sdílené agendové a provozní informační systémy. V oblasti technologické architektury je potřeba zaměřit se zejména na Komunikační infrastruktura veřejné správy a Cloudové služby.

Pro více informací klikněte zde


Vyhledávání a přehled stránek

K vyhledávání, které se liší od integrovaného vyhledávání v textu stránek a je dostupné v horní liště, můžete využít i následující 3 stránky řadící obsah webu dle rozdílných kritérií:

Dokumenty OHA, jednání pracovních skupin a výborů

Důležité dokumenty od OHA naleznete na stránce Dokumenty OHA

Přehled změn

Přeled změn (changelog) na webu naleznete na stránce Přehled změn

Vložte svůj komentář: