Překlady této stránky:

Informace ke schvalování projektů eGovernmentu

KDO má povinnost žádat OHA o stanovisko?

orgány veřejné správy

Orgány veřejné správy žádají o stanovisko dle zákona č. 365/2000 Sb. v souvislosti s předložením dokumentace programů, investičních záměrů, projektů určených informačních systému, spuštění služby určeného informačního systému. Pojem „určený informační systém“ je definován v § 2 písm. u) zákona č. 365/2000 Sb., podle něhož se jedná o takový informační systém veřejné správy, který využívá služby tzv. referenčního rozhraní nebo mu poskytuje služby, má vazby na takový informační systém veřejné správy, nebo je určený k poskytování služby informačního systému veřejné správy fyzickým nebo právnickým osobám s předpokládaným počtem uživatelů, kteří využívají tzv. přístup se zaručenou identitou, alespoň 5000 ročně.

ústřední správní úřady včetně jejich organizací

Dle usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86 se povinnost vztahuje na ústřední správní úřady včetně výdajů organizací nebo právnických osob, k nimž jimi řízený ústřední správní úřad plní funkci zakladatele nebo zřizovatele nebo které spadají do jeho působnosti, a podřízených organizačních složek státu. Tyto úřady předkládají žádost o stanovisko OHA, pokud jde o pořízení nebo technické zhodnocení určeného informačního systému. Vznik povinnosti vyžádat si stanovisko OHA již tedy není vázán na žádný finanční limit.

Povinnost informovat vládu ČR o záměrech ICT je dána u výdajů na pořízení či technické zhodnocení určeného informačního systému veřejné správy, anebo výdajů s takovým informačním systémem souvisejících (tj. záměrů, u nichž je vyžadováno stanovisko OHA) a dále také u ostatních výdajů v oblasti digitalizace nebo ICT s předpokládanou hodnotou plnění přesahující 6 mil. Kč.

Postup při posuzování záměrů výdajů v oblasti ICT upravují Základní zásady, které jsou přílohou usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86.

CO mají úřady předkládat OHA ke schválení?

Projekty podléhající zákonu č. 365/2000 Sb., usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86 nebo oběma těmto předpisům. Výjimku z povinnosti stanovily vysvětlující dopisy náměstka ministra vnitra pro řízení sekce informačních a komunikačních technologií a vládního zmocněnce pro informační technologie a digitalizaci:

Tyto dopisy ve stručnosti vylučují z povinnosti ty projekty, které mají provozní charakter a nevytváří se technické zhodnocení mající vliv na vnitřní vazby určeného informačního systému nebo na vazby na jiné informační systémy (což souhrnně označujeme jako „Architektonická změna“). Architektonickou změnu je nutné vnímat jak z pohledu samotného určeného informačního systému, tak i z širšího pohledu dle národního architektonického rámce.

Postup: Podle typu projektu předložte jeden z níže uvedených formulářů žádosti o stanovisko, postupujte přitom podle příslušného metodického pokynu. Typ formuláře pro váš projekt zjistíte z rozcestníku. Žádá se nejpozději před dokončením zpracování zadávací dokumentace, je-li zpracovávána, jinak před podpisem smlouvy s dodavatelem.

OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů.

Pokud projekt podléhá zákonu č. 365/2000 Sb. a zároveň usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86, je možné požádat o stanovisko podle obou těchto předpisů jedinou žádostí. OHA vydá o posouzení podle těchto předpisů jediné stanovisko, pokud by se však stanovisko OHA podle každého z těchto předpisů lišilo, vydá OHA o posouzení podle každého z těchto předpisů samostatná stanoviska.

Návrhy investičních dokumentací programů obsahujících pořízení nebo technické zhodnocení určených informačních systémů a investiční záměry akcí pořízení nebo technického zhodnocení určených informačních systémů dle zákona č. 365/2000 Sb.

Postup: Využijte stejných formulářů a dokumentů, které jsou použitelné pro schvalování Ministerstvem financí dle jiného právního předpisu, které zašlete na OHA.

OHA vydá stanovisko do 30 dnů.

Provozní dokumentaci určeného informačního systému před zahájením poskytování služby

Postup: Každé předložení provozní dokumentace musí obsahovat průvodní dopis s elektronickým podpisem a obsahem předložením, obálku provozní dokumentace definovanou OHA, samotnou provozní dokumentaci a případné další přílohy.

OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů.

Hlavním dokumentem pro podání žádosti je čestné prohlášení žadatele, které slouží jako obálka provozní dokumentace a musí být přílohou každého předložení (ve formátu WORD nebo EXCEL).

JAKÉ formuláře mají úřady pro své projekty využít?

Úřady mají povinnost využít aktuálně platné formuláře, které vyplní dle metodického pokynu. Jednotlivé formuláře pro projekty/záměry ICT, tj. typ A, B1, B2, B3 a C, se použijí v závislosti na situaci popsané v tabulce níže. V případě posouzení provozní dokumentace určeného informačního systému před zahájením poskytování služby využijte jediný formulář čestného prohlášení, který má ve svém těle popsané další vyžadované přílohy.

V případě nesplnění souladu s architektonickými principy eGovernmentu, kontextem architektury eGovernmentu, architektonickými vzory řešení sdílených služeb eGovernmentu či s kontextem architektury úřadu je nutné požádat o výjimku na zvláštním formuláři.

Od března 2021 jsou platné formuláře verze 7, formuláře verze 6.0.4 jsou platné pouze do konce května 2021.

Typ formulářePodtyp formuláře (pokud existuje)Stručný popisOdkazy na soubory verze 7
Typ A Plný formulář bez zjednodušení, který slouží pro nákup nových informačních systémů či jejich údržbu/rozvoj, respektive pro vybudování IT podpory nějaké nové nebo významně pozměněné agendy, její části nebo veřejné služby úřadu. Formulář A

Metodický pokyn A
Typ BTyp B1 Žádost o stanovisko OHA k rámcovému záměru Formulář B1

Metodický pokyn B1
Typ B2Žádost o stanovisko OHA ke každé dílčí změně řešení z rámcového záměru B1Formulář B2

Metodický pokyn B2
Typ B3Žádost o stanovisko OHA k plánované cílové architektuře funkčního celku z rámcového záměru B1 obsahující mimo jiné všechny dílčí změny dle B2Formulář B3

Metodický pokyn B3
Typ CTento zjednodušený vzor žádosti byl připraven pro použití v případech záměru pořídit typizovaný komoditní ICT produkt (HW, SW nebo službu). Formulář C

Metodický pokyn C
Žádost o výjimku Žádost o výjimku vyplňujte vždy, pokud existuje objektivní důvod nebýt v souladu s architektonickými principy Národní architektury VS, požadavky na soulad řešení s kontextem architektury úřadu, požadavky na soulad řešení s kontextem architektury eGovernmentu, architektonickými vzory řešení sdílených služeb eGovernmentu apod. Pro každý jednotlivý důvod uvádějte jednu žádost o výjimku.Formulář Žádost o výjimku

Metodický pokyn k žádosti o výjimku
Čestné prohlášení předložení provozní dokumentace Čestné prohlášení k předložení provozní dokumentace určeného informačního systému k posouzení splnění všech náležitostíFormulář (docx)

Formulář (xlsx)
Informace na vládu K informování vlády dle usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86 čl. II. odst. 1 písm. a) a b) je nutné využít standardizovaný formulář informace na vládustandardizovaný formulář informace na vládu

Požadavky na diagramy jednotlivých architektonických vrstev jsou z formulářů tabulky výše jsou dostupné ve formátu PDF, zdrojovém ArchiMate souboru a výměnné formátu XML.

JAK mají úřady žádost k projektu vyplnit?

Při vyplnění formuláře žádosti je nutné postupovat dle příslušného metodického pokynu. Úřad vyplní všechny tabulky v daném formuláři informacemi o předkládaném projektu na všech čtyřech vrstvách architektury. U červeně vyznačených položek je nezbytné vybrat ve formuláři položku z nabízeného seznamu. Vzhledem k tomu, že se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, doporučujeme všem úřadům sledovat informace na tomto architektonickém webu a snažit se o maximální naplnění architektonických principů a cílů informační koncepce ČR.

Vzorově vyplněné formuláře a další best practices jsou v samostatné sekci zde.

KDE se úřady mohou dozvědět více?

OHA aktuálně neposkytuje žádné školení k vyplňování formulářů. Je však možné požádat o předběžnou konzultaci skrze email oha@mvcr.cz. Rádi vám odpovíme na případné dotazy k vyplnění formulářů či povinnosti žádat o stanovisko OHA.

Než připravíme aktualizované podklady, tak si můžete pustit mluvenou prezentaci k vydávání stanovisek k ICT projektům dle usnesení vlády č. 889/2015 ze dne 2. 11. 2015, které bylo nahrazeno usnesením vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86 (část 1 a část 2).

Vložte svůj komentář: