Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
znalostni-baze:co_je_neni_isvs [2020/09/11 15:40] – vytvořeno Tomáš Šedivec | znalostni_baze:co_je_neni_isvs [2021/01/13 08:50] – ↷ Stránka přesunuta z 'znalostni-baze:co_je_neni_isvs' do 'znalostni_baze:co_je_neni_isvs' Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 33: | Řádek 33: | ||
- | ===== Slovník použitých pojmů a zkratek | + | ==== Slovník použitých pojmů a zkratek ==== |
- | ==== Použité pojmy ==== | + | === Použité pojmy === |
**Informační systém** – funkční celek nebo jeho část zabezpečující cílevědomou a systematickou informační činnost. Každý informační systém zahrnuje data, která jsou uspořádána tak, aby bylo možné jejich zpracování a zpřístupnění, | **Informační systém** – funkční celek nebo jeho část zabezpečující cílevědomou a systematickou informační činnost. Každý informační systém zahrnuje data, která jsou uspořádána tak, aby bylo možné jejich zpracování a zpřístupnění, | ||
Řádek 43: | Řádek 43: | ||
**Informační koncepce České republiky** – vytváří MV a schvaluje Vláda ČR, stanoví cíle České republiky v oblasti informačních systémů veřejné správy a obecné principy pořizování, | **Informační koncepce České republiky** – vytváří MV a schvaluje Vláda ČR, stanoví cíle České republiky v oblasti informačních systémů veřejné správy a obecné principy pořizování, | ||
- | **Navazující dokumenty Informační koncepce České republiky** – návazné dokumenty dle usnesení vlády ČR ze dne 3. října 2018, č. 629, které rozvíjí principy a cíle Informační koncepce České republiky, tj. Metody řízení ICT veřejné správy ČR, Slovník pojmů eGovernmentu, | + | **Navazující dokumenty Informační koncepce České republiky** – návazné dokumenty dle usnesení vlády ČR ze dne 3. října 2018, č. 629, které rozvíjí principy a cíle Informační koncepce České republiky, tj. Metody řízení ICT veřejné správy ČR, Slovník pojmů eGovernmentu, |
**Informační koncepce orgánu veřejné správy** – v této informační koncepci orgány veřejné správy stanoví své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezí obecné principy pořizování, | **Informační koncepce orgánu veřejné správy** – v této informační koncepci orgány veřejné správy stanoví své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezí obecné principy pořizování, | ||
Řádek 59: | Řádek 59: | ||
**Webová služba (web service**) – skupina technologií a metod, které spojují informační systémy prostřednictvím internetu a umožňují jim spolu efektivně komunikovat a vyměňovat si informace. | **Webová služba (web service**) – skupina technologií a metod, které spojují informační systémy prostřednictvím internetu a umožňují jim spolu efektivně komunikovat a vyměňovat si informace. | ||
- | ==== Použité zkratky | + | === Použité zkratky === |
**ISVS** – informační systém (systémy) veřejné správy. | **ISVS** – informační systém (systémy) veřejné správy. | ||
Řádek 69: | Řádek 69: | ||
Předpokladem toho, | Předpokladem toho, | ||
- | ==== ISVS v zákoně o ISVS ==== | + | === ISVS v zákoně o ISVS === |
V souladu s § 2 písm. b) zákona o ISVS je ISVS funkční celek nebo jeho část zabezpečující cílevědomou a systematickou informační činnost pro účely výkonu veřejné správy. Jsou jimi i informační systémy zajišťující činnosti podle zvláštních zákonů. Pro určení, zda konkrétní informační systém je zároveň ISVS, je nutné posoudit vztah tohoto informačního systému k výkonu veřejné správy. V této souvislosti je nezbytné vymezit pojem veřejná správa. | V souladu s § 2 písm. b) zákona o ISVS je ISVS funkční celek nebo jeho část zabezpečující cílevědomou a systematickou informační činnost pro účely výkonu veřejné správy. Jsou jimi i informační systémy zajišťující činnosti podle zvláštních zákonů. Pro určení, zda konkrétní informační systém je zároveň ISVS, je nutné posoudit vztah tohoto informačního systému k výkonu veřejné správy. V této souvislosti je nezbytné vymezit pojem veřejná správa. | ||
Řádek 86: | Řádek 86: | ||
Veřejná správa však může mít i další formu činnosti, která spočívá v zajišťování určitých veřejných potřeb. V případě této pečovatelské či obhospodařovací činnosti mluvíme o **nevrchnostenské (nevýsostné, | Veřejná správa však může mít i další formu činnosti, která spočívá v zajišťování určitých veřejných potřeb. V případě této pečovatelské či obhospodařovací činnosti mluvíme o **nevrchnostenské (nevýsostné, | ||
- | ==== Kategorie ISVS ==== | + | === Kategorie ISVS === |
Zákon o ISVS samotný popisuje toliko jedinou kategorii ISVS, a sice provozní ISVS (§ 2 písm. t) zákona ISVS), zbývající ISVS zvláště nepojmenovává ani nečlení. Toto členění zavádí až zákon o základních registrech, který rozlišuje základní registry (§ 2 písm. a) zákona ZR), tj. čtveřici specifických informačních systémů veřejné správy, které samy neslouží k výkonu konkrétních činností veřejné správy, nýbrž představují zdroj závazných informací pro tyto činnosti, dále agendové informační systémy, které slouží k výkonu konkrétních činností veřejné správy (§ 2 písm. f) zákona o ZR a konečně tzv. informační systém základních registrů jakožto svébytný informační systém veřejné správy mající jakožto součást tzv. referenčního rozhraní kategorii komunikačního uzlu (§ 2 písm. g) zákona o ZR). | Zákon o ISVS samotný popisuje toliko jedinou kategorii ISVS, a sice provozní ISVS (§ 2 písm. t) zákona ISVS), zbývající ISVS zvláště nepojmenovává ani nečlení. Toto členění zavádí až zákon o základních registrech, který rozlišuje základní registry (§ 2 písm. a) zákona ZR), tj. čtveřici specifických informačních systémů veřejné správy, které samy neslouží k výkonu konkrétních činností veřejné správy, nýbrž představují zdroj závazných informací pro tyto činnosti, dále agendové informační systémy, které slouží k výkonu konkrétních činností veřejné správy (§ 2 písm. f) zákona o ZR a konečně tzv. informační systém základních registrů jakožto svébytný informační systém veřejné správy mající jakožto součást tzv. referenčního rozhraní kategorii komunikačního uzlu (§ 2 písm. g) zákona o ZR). | ||
- | ==== ISVS a jejich úprava v právních předpisech | + | === ISVS a jejich úprava v právních předpisech === |
Skutečnost, | Skutečnost, | ||
Řádek 102: | Řádek 102: | ||
* **Právní předpis upravuje vedení konkrétního informačního systému, zároveň jej jako ISVS označuje a odkazuje na zákon o ISVS:** | * **Právní předpis upravuje vedení konkrétního informačního systému, zároveň jej jako ISVS označuje a odkazuje na zákon o ISVS:** | ||
- | > Například zákon č. 300/ | + | <WRAP center round box 100%> |
- | > | + | Například zákon č. 300/ |
- | > „(1) Informační systém datových schránek je informačním systémem veřejné správy< | + | |
+ | | ||
//Poznámka pod čarou č. 4:// | //Poznámka pod čarou č. 4:// | ||
- | > „< | + | Zákon č. 365/ |
+ | </ | ||
* **Právní předpis upravuje vedení konkrétního registru (evidence, rejstříku apod.), tj. v názvu není pojem „informační systém“, nebo „systém“; | * **Právní předpis upravuje vedení konkrétního registru (evidence, rejstříku apod.), tj. v názvu není pojem „informační systém“, nebo „systém“; | ||
- | > Například zákon č. 455/ | + | <WRAP center round box 100%> |
- | > | + | Například zákon č. 455/ |
- | > //„//(1) Živnostenský rejstřík je informačním systémem veřejné správy[[https:// | + | |
+ | // | ||
//Poznámka pod čarou č. 38d:// | //Poznámka pod čarou č. 38d:// | ||
- | > “< | + | Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů“ |
+ | </ | ||
* **Právní předpis upravuje vedení konkrétního informačního systému, registru, evidence, rejstříku, | * **Právní předpis upravuje vedení konkrétního informačního systému, registru, evidence, rejstříku, | ||
- | > Například zákon č. 182/ | + | <WRAP center round box 100%> |
- | > | + | Například zákon č. 182/ |
- | > „(1) Insolvenční rejstřík je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo spravedlnosti (dále jen „ministerstvo“).“ | + | |
+ | | ||
+ | </ | ||
* **Právní předpis upravuje vedení ISVS, ale jako ISVS jej výslovně neoznačuje.** | * **Právní předpis upravuje vedení ISVS, ale jako ISVS jej výslovně neoznačuje.** | ||
- | > Např. zákon č. 311/ | + | <WRAP center round box 100%> |
- | > | + | Např. zákon č. 311/ |
- | > „(1) Ministerstvo vede evidenci čerpacích stanic a výdejních jednotek…..“ | + | |
- | > | + | |
- | > Některé informační systémy veřejné správy jsou v praxi označovány názvem, který v právním předpisu uveden není. Příkladem je administrativní registr ekonomických subjektů (obsah uveden v § 7 odst. 1 a 2 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob) nebo tzv. jednotný identitní prostor – katalog autentizačních a autorizačních služeb (JIP/KAAS), který je v § 56a odst. 1 zákona o ZR označen jako autentizační informační systém. | + | |
+ | | ||
+ | |||
+ | </ | ||
- | ==== ISVS bez úpravy v právních předpisech | + | === ISVS bez úpravy v právních předpisech === |
Vedení ISVS nemusí být výslovně upraveno zvláštním právním předpisem (tedy právním předpisem odlišným od zákona o ISVS), resp. existenci ISVS žádný právní předpis nemusí výslovně zmiňovat. | Vedení ISVS nemusí být výslovně upraveno zvláštním právním předpisem (tedy právním předpisem odlišným od zákona o ISVS), resp. existenci ISVS žádný právní předpis nemusí výslovně zmiňovat. | ||
Řádek 140: | Řádek 152: | ||
Například obce podle zákona č. 565/ | Například obce podle zákona č. 565/ | ||
- | ==== Evidence ISVS v rejstříku ISVS v RPP ==== | + | === Evidence ISVS v rejstříku ISVS v RPP === |
Je třeba zdůraznit, že ISVS bez zaevidování v RISVS pro potřeby řízení eGovernmentu fakticky neexistuje a není možné, aby plnil svoji úlohu v rámci propojeného datového fondu VS a aby podporoval poskytování digitální služby příslušné agendy VS. Evidenci v RISVS a vyplnění příslušného identifikátoru OHA vyžaduje v rámci žádosti o stanovisko OHA. | Je třeba zdůraznit, že ISVS bez zaevidování v RISVS pro potřeby řízení eGovernmentu fakticky neexistuje a není možné, aby plnil svoji úlohu v rámci propojeného datového fondu VS a aby podporoval poskytování digitální služby příslušné agendy VS. Evidenci v RISVS a vyplnění příslušného identifikátoru OHA vyžaduje v rámci žádosti o stanovisko OHA. | ||
- | ===== Co není kritériem pro určování ISVS ===== | + | ==== Co není kritériem pro určování ISVS ==== |
- | ==== Dostupnost | + | === Dostupnost === |
Na příkladech uvedených v předchozí kapitole je možné demonstrovat, | Na příkladech uvedených v předchozí kapitole je možné demonstrovat, | ||
- | ==== Outsourcing | + | === Outsourcing === |
Kritériem pro určování ISVS není ani to, zda je tento systém provozován přímo úřadem (orgánem veřejné správy) nebo jiným, třeba i komerčním subjektem, například s využitím outsourcingu. | Kritériem pro určování ISVS není ani to, zda je tento systém provozován přímo úřadem (orgánem veřejné správy) nebo jiným, třeba i komerčním subjektem, například s využitím outsourcingu. | ||
Řádek 166: | Řádek 178: | ||
§ 22b odst. (2) Ministerstvo dopravy a provozovatel systému elektronického mýtného spolupracují při provozování systému a výběru elektronického mýtného s Policií České republiky. Za tím účelem vytvoří provozovatel systému elektronického mýtného především na síti dálnic organizační a technické předpoklady pro dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu, monitorování a vyhodnocování dopravní situace. | § 22b odst. (2) Ministerstvo dopravy a provozovatel systému elektronického mýtného spolupracují při provozování systému a výběru elektronického mýtného s Policií České republiky. Za tím účelem vytvoří provozovatel systému elektronického mýtného především na síti dálnic organizační a technické předpoklady pro dohled na bezpečnost a plynulost silničního provozu, monitorování a vyhodnocování dopravní situace. | ||
- | ===== Kdy se zákon o ISVS neuplatní? | + | ==== Kdy se zákon o ISVS neuplatní? ==== |
Zákon o ISVS se neuplatní v případě, | Zákon o ISVS se neuplatní v případě, | ||
Řádek 174: | Řádek 186: | ||
Zákon o ISVS se také neuplatní v případě, | Zákon o ISVS se také neuplatní v případě, | ||
- | ===== Pomůcka pro určování ISVS ===== | + | ==== Pomůcka pro určování ISVS ==== |
Při posuzování, | Při posuzování, | ||
Řádek 187: | Řádek 199: | ||
V případě, | V případě, | ||
- | ===== Příklady ISVS ===== | + | ==== Příklady ISVS ==== |
Ministerstvo vnitra je správcem například následujících ISVS: | Ministerstvo vnitra je správcem například následujících ISVS: | ||
Řádek 210: | Řádek 222: | ||
* evidence plátců místních poplatků podle zákona č. 565/ | * evidence plátců místních poplatků podle zákona č. 565/ | ||
- | ===== ISVS v informační koncepci | + | ==== ISVS v informační koncepci ==== |
Orgán veřejné správy má ve své informační koncepci podle zákona stanovit své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných ISVS a vymezit obecné principy pořizování, | Orgán veřejné správy má ve své informační koncepci podle zákona stanovit své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných ISVS a vymezit obecné principy pořizování, | ||
- | Úplná struktura informační koncepce a příklady informačních koncepcí jsou dostupné z [[https:// | + | Úplná struktura informační koncepce a příklady informačních koncepcí jsou dostupné z [[https:// |
- | ==== Správce, provozovatel a uživatel | + | === Správce, provozovatel a uživatel === |
Informační koncepci zpracovává orgán veřejné správy vždy s ohledem na ty ISVS, u nichž je správcem, (§ 2 písm. c) zákona o ISVS), tyto ISVS do své informační koncepce zahrne. | Informační koncepci zpracovává orgán veřejné správy vždy s ohledem na ty ISVS, u nichž je správcem, (§ 2 písm. c) zákona o ISVS), tyto ISVS do své informační koncepce zahrne. | ||
Řádek 247: | Řádek 259: | ||
Součástí informační koncepce by měly být i „kombinované“ informační systémy zahrnující zpracování více agend úřadu, z nichž některé jsou výkonem veřejné správy v úzkém slova smyslu (subsystém kombinovaného systému je ISVS) a další jsou vysloveně provozní (subsystém kombinovaného systému je provozním IS), např. výběr správních poplatků spojený s pokladnou a účetnictvím úřadu. | Součástí informační koncepce by měly být i „kombinované“ informační systémy zahrnující zpracování více agend úřadu, z nichž některé jsou výkonem veřejné správy v úzkém slova smyslu (subsystém kombinovaného systému je ISVS) a další jsou vysloveně provozní (subsystém kombinovaného systému je provozním IS), např. výběr správních poplatků spojený s pokladnou a účetnictvím úřadu. | ||
- | ==== Webové stránky a portály | + | === Webové stránky a portály === |
Orgán veřejné správy může pro tyto účely nahlížet na své webové stránky a portály jako ISVS nebo může považovat zpřístupnění informací prostřednictvím webových stránek nebo portálu za jednu z funkcionalit (činností) konkrétního ISVS. Pokud zvolí první přístup, je vhodné, aby definoval jednotlivé agendy na webu nebo portálu jako subsystémy. V každém případě by měly být webové stránky i portály uvedeny v informační koncepci. | Orgán veřejné správy může pro tyto účely nahlížet na své webové stránky a portály jako ISVS nebo může považovat zpřístupnění informací prostřednictvím webových stránek nebo portálu za jednu z funkcionalit (činností) konkrétního ISVS. Pokud zvolí první přístup, je vhodné, aby definoval jednotlivé agendy na webu nebo portálu jako subsystémy. V každém případě by měly být webové stránky i portály uvedeny v informační koncepci. |