Zobrazit stránkuStarší verzeZpětné odkazyUložit do PDFODT exportNahoru Tato stránka je pouze pro čtení. Můžete si pouze prohlédnout zdrojový kód, ale ne ho měnit. Zeptejte se správce, pokud si myslíte, že něco není v pořádku. ====== Implementace povinností dle zákona o právu na digitální služby ====== Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby (dále také jako "ZoPDS") upravuje právo fyzických a právnických osob na poskytnutí digitálních služeb orgány veřejné moci při výkonu jejich působnosti, právo fyzických a právnických osob činit digitální úkony, povinnost orgánů veřejné moci poskytovat digitální služby a přijímat digitální úkony a některá další práva a povinnosti související s poskytováním digitálních služeb. Jedná se o práva klientů, které musí orgány veřejné moci respektovat a učinit veškeré kroky, aby umožnily tato práva klientům využívat. ===== Návrhy implementace jednotlivých povinností ===== Digitální a informační agentura založila meziresortní pracovní skupinu pro definici a návrh implementačních pravidel jednotlivých paragrafů ZoPDS. Výsledky této pracovní skupiny byly projednány a schváleny Radou vlády pro informační společnost. Každé implementační doporučení obsahuje kromě samotných doporučení také návrhy na legislativní úpravu ZoPDS a odlišná stanoviska členů pracovní skupiny. Jednotlivá implementační doporučení dle paragrafového členění ZoPDS: * {{ :znalostni_baze:vyklad_2_a_3.pdf |§ 2 - Uživatel digitální služby a § 3 - Právo na digitální službu}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_4_v3.docx |§ 4 - Právo činit digitální úkon}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_5_v4.docx |§ 5 - Právo na osvědčení digitálního úkonu}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_6_final.docx |§ 6 - Právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu nebo uznávaného elektronického podpisu}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_7_final_v2.docx |§ 7 - Právo na využívání údajů}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_8_v1.docx |§ 8 - Právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_9_final.docx |§ 9 - Právo na prokázání právní skutečnosti}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_10.docx | § 10 - Právo na zápis kontaktního údaje}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_11_v1.docx |§ 11 - Právo na informace v souvislosti s poskytováním digitálních služeb}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_12_12a_13_v1.pdf |§ 12 a 12a - Právo na elektronickou identifikaci a § 13 - Technologická neutralita}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_14.pdf |§ 14 - Přechodná ustanovení}} Kromě členění na jednotlivé paragrafy a implementační doporučení k nim, je možné využít i členění dle následujících celků, které jsou blíže pospány na samostatných stránkách, a které má orgán veřejné moci také povinnost plnit: * Evidence služeb a úkonů * [[nap:katalog_sluzeb|Inventarizace služeb úřadům neboli naplnění katalogu služeb]] * [[znalostni_baze:digitalni_prirucka|Vytvoření plánu digitalizace]] * [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|Revize agend veřejné správy]] v [[nap:rpp|registru práv a povinností]] * [[:znalostni_baze#navody_pro_praci_s_ais_rpp_pusobnostni|Zápis pomocí agendového informačního systému RPP působnostní]] * Revize rejstříku informačních systémů veřejné správy * Poskytnutí elektronických obslužných kanálů s důrazem na samoobsluhu * [[nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|Samoobslužný portál]] * [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|Datové schránky]] * [[nap:czechpoint|CzechPOINT]] * [[nap:system_spravy_dokumentu|Dokumenty s elektronickým podpisem]] * Využití centrálních sdílený služeb eGovernmentu * [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Jednotné přihlášení klienta]] * [[nap:referencni_rozhrani|Využití referenčního rozhraní pro získání všech dostupných údajů klienta]] * [[nap:zakladni_registry|Využití základních registrů pro získání státem garantovaných údajů včetně notifikací o změnách]] * Využití rozhodnutí a právních skutečností v registru práv a povinností * [[nap:egsb|Využití eGSB/ISSS pro získání garantovaných údajů jiných agend o klientovi]] * [[nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|Komunikační infrastruktura pro bezpečné sdílení údajů]] * Splnění pravidel využívání a správy služeb či údajů * [[nap:evidence_udaju_o_subjektech|Evidence údajů o klientech]] * logování (zpětné prokázání projevu vůle) * Centralizované zveřejňování inteligentních formulářů * [[znalostni_baze:osvedceni|Vydávání osvědčení (doručenka) o digitálním úkonu]] * Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě ===== Návrhy směřující k úpravě ZoPDS ===== **Návrhy směřující k úpravě § 4** * Přehodnocení, zda mají být veškeré digitální úkony dostupné všemi vyjmenovanými kanály * Upravit či dovysvětlit rozpor mezi § 14 odst. 7 ZoPDS a § 8a odst. 1 zákona č. 365/2000 Sb. * Vypuštění věty druhé z ustanovení § 4 odst. 3 ZoPDS, podle níž formát, strukturu a obsah formuláře stanoví orgán veřejné moci zveřejněním **Návrhy směřující k úpravě § 5 ** * Výslovném stanovení toho, že oznámení předávané do datové schránky a potvrzení o doručení dokumentu na elektronickou adresu budou považovány za osvědčení ve smyslu § 5 ZoPDS * Vyjasnění povinnosti poskytnout osvědčení bezodkladně za situace, kdy OVM nezná volbu uživatele o prostředku k poskytnutí osvědčení * Vyjasnění skutečnosti, zda OVM, kteří nejsou veřejnoprávními původci vystavují osvědčení až na základě žádosti uživatele a případně pro obě skupiny zakotvit, že osvědčení vystavují až na základě žádosti uživatele * Vyjasnění které OVM vydává uživateli služby osvědčení, pokud mezi poskytnutím digitální služby stojí další strana Typicky se jedná o přenesenou působnost či poskytování služeb na víceagendovém portále Stejná nejasnost však panuje i při poskytování služby na kontaktním místě veřejné správy * Výslovným zakotvením toho, že uživatel učinil volbou kanálu digitálního úkonu cestu, kterou se mu má zpět doručit osvědčení a to včetně samoobslužného portálu * Vytvoření nového práva o možnost nahlížení na celý proces vyřizování služby **Návrhy směřující k úpravě § 7** * Mělo by být zváženo, zda možnost udělit souhlas uživatele údajů není obsolentní vzhledem k současnému zákonnému přístupu ke zpřístupňování údajů v základních registrech * Měl by být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení údajů, které jsou jinak dostupné OVM v základních registrech či agendových informačních systémech * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3 **Návrhy směřující k úpravě § 9** * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení rozhodnutí, dokladu, průkazu, osvědčení nebo jiného údaje, které jsou jinak dostupné OVM v základních registrech či agendových informačních systémech * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3 * V souvislosti s předchozím bodem by také měl být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS * Lze zvážit vypuštění § 9 odst 1 písm a) s ohledem na to, že tuto situaci již řeší § 7 odst 1 ===== Časté otázky k ZoPDS ===== {{page>znalostni_baze:faq_zopds}}