Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
znalostni_baze:implementace_zopds [2022/05/04 11:56] – vytvořeno Tomáš Šedivec | znalostni_baze:implementace_zopds [2023/10/04 16:18] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 5: | Řádek 5: | ||
Jedná se o práva klientů, které musí orgány veřejné moci respektovat a učinit veškeré kroky, aby umožnily tato práva klientům využívat. | Jedná se o práva klientů, které musí orgány veřejné moci respektovat a učinit veškeré kroky, aby umožnily tato práva klientům využívat. | ||
- | Dle paragrafového členění | + | ===== Návrhy implementace jednotlivých povinností ===== |
- | * | + | |
- | * § 4 - Právo činit digitální úkon | + | Digitální a informační agentura založila meziresortní pracovní skupinu pro definici a návrh implementačních pravidel jednotlivých paragrafů ZoPDS. Výsledky této pracovní skupiny byly projednány a schváleny Radou vlády pro informační společnost. |
- | * § 5 - Právo na osvědčení digitálního úkonu | + | |
- | * § 6 - Právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu nebo uznávaného elektronického podpisu | + | Každé implementační doporučení obsahuje kromě samotných doporučení také návrhy na legislativní úpravu ZoPDS a odlišná stanoviska členů pracovní skupiny. |
- | * § 7 - Právo na využívání údajů | + | |
+ | Jednotlivá implementační doporučení dle paragrafového členění ZoPDS: | ||
+ | * § 2 - Uživatel digitální služby | ||
+ | * § 3 - Právo na digitální službu | ||
+ | * {{ : | ||
+ | * {{ : | ||
+ | * {{ : | ||
+ | * {{ : | ||
* § 8 - Právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti | * § 8 - Právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti | ||
- | * § 9 - Právo na prokázání právní skutečnosti | + | * {{ : |
* § 10 - Právo na zápis kontaktního údaje | * § 10 - Právo na zápis kontaktního údaje | ||
* § 11 - Právo na informace v souvislosti s poskytováním digitálních služeb | * § 11 - Právo na informace v souvislosti s poskytováním digitálních služeb | ||
- | Jelikož jsou však jednotlivé paragrafy | + | Kromě členění na jednotlivé paragrafy a implementační doporučení k nim, je možné využít i členění dle následujících celků, které jsou blíže pospány na samostatných stránkách, a které má orgán veřejné moci také povinnost plnit: |
* Evidence služeb a úkonů | * Evidence služeb a úkonů | ||
Řádek 43: | Řádek 50: | ||
* Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě | * Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě | ||
+ | ===== Návrhy směřující k úpravě ZoPDS ===== | ||
+ | |||
+ | **Návrhy směřující k úpravě § 4** | ||
+ | * Přehodnocení, | ||
+ | * Upravit či dovysvětlit rozpor mezi § 14 odst. 7 ZoPDS a § 8a odst. 1 zákona č. 365/2000 Sb. | ||
+ | * Vypuštění věty druhé z ustanovení § 4 odst. 3 ZoPDS, podle níž formát, strukturu a obsah formuláře stanoví orgán veřejné moci zveřejněním | ||
+ | |||
+ | **Návrhy směřující k úpravě § 5 ** | ||
+ | * Výslovném stanovení toho, že oznámení předávané do datové schránky a potvrzení o doručení dokumentu na elektronickou adresu budou považovány za osvědčení ve smyslu § 5 ZoPDS | ||
+ | * Vyjasnění povinnosti poskytnout osvědčení bezodkladně za situace, kdy OVM nezná volbu uživatele o prostředku k poskytnutí osvědčení | ||
+ | * Vyjasnění skutečnosti, | ||
+ | * Vyjasnění které OVM vydává uživateli služby osvědčení, | ||
+ | * Výslovným zakotvením toho, že uživatel učinil volbou kanálu digitálního úkonu cestu, kterou se mu má zpět doručit osvědčení a to včetně samoobslužného portálu | ||
+ | * Vytvoření nového práva o možnost nahlížení na celý proces vyřizování služby | ||
+ | |||
+ | **Návrhy směřující k úpravě § 7** | ||
+ | * Mělo by být zváženo, zda možnost udělit souhlas uživatele údajů není obsolentní vzhledem k současnému zákonnému přístupu ke zpřístupňování údajů v základních registrech | ||
+ | * Měl by být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS | ||
+ | * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení údajů, které jsou jinak dostupné OVM v základních registrech či agendových informačních systémech | ||
+ | * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3 | ||
+ | |||
+ | **Návrhy směřující k úpravě § 9** | ||
+ | * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení rozhodnutí, | ||
+ | * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3 | ||
+ | * V souvislosti s předchozím bodem by také měl být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS | ||
+ | * Lze zvážit vypuštění § 9 odst 1 písm a) s ohledem na to, že tuto situaci již řeší § 7 odst 1 |