Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
znalostni_baze:implementace_zopds [2022/05/04 11:56] – vytvořeno Tomáš Šedivecznalostni_baze:implementace_zopds [2023/10/04 16:18] Tomáš Šedivec
Řádek 5: Řádek 5:
 Jedná se o práva klientů, které musí orgány veřejné moci respektovat a učinit veškeré kroky, aby umožnily tato práva klientům využívat. Jedná se o práva klientů, které musí orgány veřejné moci respektovat a učinit veškeré kroky, aby umožnily tato práva klientům využívat.
  
-Dle paragrafového členění se ZoPDS dělí na+===== Návrhy implementace jednotlivých povinností ===== 
-  *   § 3 - Právo na digitální službu + 
-  *   § 4 - Právo činit digitální úkon +Digitální a informační agentura založila meziresortní pracovní skupinu pro definici a návrh implementačních pravidel jednotlivých paragrafů ZoPDS. Výsledky této pracovní skupiny byly projednány a schváleny Radou vlády pro informační společnost. 
-  *   § 5 - Právo na osvědčení digitálního úkonu + 
-  *   § 6 - Právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu nebo uznávaného elektronického podpisu +Každé implementační doporučení obsahuje kromě samotných doporučení také návrhy na legislativní úpravu ZoPDS a odlišná stanoviska členů pracovní skupiny. 
-  *   § 7 - Právo na využívání údajů+ 
 +Jednotlivá implementační doporučení dle paragrafového členění ZoPDS: 
 +  * § 2 - Uživatel digitální služby   
 +  * § 3 - Právo na digitální službu 
 +  *   {{ :znalostni_baze:doporuceni_4_v3.docx |§ 4 - Právo činit digitální úkon}} 
 +  *   {{ :znalostni_baze:doporuceni_5_v4.docx |§ 5 - Právo na osvědčení digitálního úkonu}} 
 +  *   {{ :znalostni_baze:doporuceni_6_final.docx |§ 6 - Právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu nebo uznávaného elektronického podpisu}} 
 +  *   {{ :znalostni_baze:doporuceni_7_final_v2.docx |§ 7 - Právo na využívání údajů}}
   *   § 8 - Právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti   *   § 8 - Právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti
-  *   § 9 - Právo na prokázání právní skutečnosti+  *   {{ :znalostni_baze:doporuceni_9_final.docx |§ 9 - Právo na prokázání právní skutečnosti}}
   *   § 10 - Právo na zápis kontaktního údaje   *   § 10 - Právo na zápis kontaktního údaje
   *   § 11 - Právo na informace v souvislosti s poskytováním digitálních služeb   *   § 11 - Právo na informace v souvislosti s poskytováním digitálních služeb
  
-Jelikož jsou však jednotlivé paragrafy mezi sebou provázané nemusí dávat přehled o tomco je vše potřeba z pozice orgánu veřejné moc udělat, je vhodnější členění dle následujících celků, které jsou blíže pospány na samostatných stránkách:+Kromě členění na jednotlivé paragrafy a implementační doporučení k nim, je možné využít i členění dle následujících celků, které jsou blíže pospány na samostatných stránkách, a které má orgán veřejné moci také povinnost plnit:
  
   * Evidence služeb a úkonů   * Evidence služeb a úkonů
Řádek 43: Řádek 50:
     * Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě     * Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě
  
 +===== Návrhy směřující k úpravě ZoPDS =====
 +
 +**Návrhy směřující k úpravě § 4**
 +  * Přehodnocení, zda mají být veškeré digitální úkony dostupné všemi vyjmenovanými kanály
 +  * Upravit či dovysvětlit rozpor mezi § 14 odst. 7 ZoPDS a § 8a odst. 1 zákona č. 365/2000 Sb.
 +  * Vypuštění věty druhé z ustanovení § 4 odst. 3 ZoPDS, podle níž formát, strukturu a obsah formuláře stanoví orgán veřejné moci zveřejněním
 +
 +**Návrhy směřující k úpravě § 5 **
 +  * Výslovném stanovení toho, že oznámení předávané do datové schránky a potvrzení o doručení dokumentu na elektronickou adresu budou považovány za osvědčení ve smyslu § 5 ZoPDS
 +  * Vyjasnění povinnosti poskytnout osvědčení bezodkladně za situace, kdy OVM nezná volbu uživatele o prostředku k poskytnutí osvědčení
 +  * Vyjasnění skutečnosti, zda OVM, kteří nejsou veřejnoprávními původci vystavují osvědčení až na základě žádosti uživatele a případně pro obě skupiny zakotvit, že osvědčení vystavují až na základě žádosti uživatele
 +  * Vyjasnění které OVM vydává uživateli služby osvědčení, pokud mezi poskytnutím digitální služby stojí další strana Typicky se jedná o přenesenou působnost či poskytování služeb na víceagendovém portále Stejná nejasnost však panuje i při poskytování služby na kontaktním místě veřejné správy
 +  * Výslovným zakotvením toho, že uživatel učinil volbou kanálu digitálního úkonu cestu, kterou se mu má zpět doručit osvědčení a to včetně samoobslužného portálu
 +  * Vytvoření nového práva o možnost nahlížení na celý proces vyřizování služby
 +
 +**Návrhy směřující k úpravě § 7**
 +  * Mělo by být zváženo, zda možnost udělit souhlas uživatele údajů není obsolentní vzhledem k současnému zákonnému přístupu ke zpřístupňování údajů v základních registrech
 +  * Měl by být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS
 +  * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení údajů, které jsou jinak dostupné OVM v základních registrech či agendových informačních systémech
 +    * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3
 +
 +**Návrhy směřující k úpravě § 9**
 +  * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení rozhodnutí, dokladu, průkazu, osvědčení nebo jiného údaje, které jsou jinak dostupné OVM v základních registrech či agendových informačních systémech
 +    * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3
 +  * V souvislosti s předchozím bodem by také měl být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS
 +  * Lze zvážit vypuštění § 9 odst 1 písm a) s ohledem na to, že tuto situaci již řeší § 7 odst 1