Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
znalostni_baze:digitalni_prirucka [2021/05/03 11:36] Tomáš Šedivecznalostni_baze:digitalni_prirucka [2025/09/01 07:44] (aktuální) – [Souhrn aktuálního stavu a harmonogram budoucího zveřejňování formulářů] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-======Příručka‌ ‌plánování‌ ‌digitalizace‌ ‌služeb‌ ‌veřejné‌ ‌správy‌ ‌ČR‌======+====== Harmonogram další digitalizace služeb ======
  
-Vláda dne 1. 2. 2021 svým usnesením č. 84 schválila Harmonogram technické způsoby provedení digitalizace služeb veřejné správy na období 2021 – 2025. Protože schválený plán nebyl dostatečně ambiciózní co se týče digitalizace prostřednictvím samoobslužných portálůuložila vláda Ministerstvu vnitra úkol, aby vytvořilo {{ :dokumenty:prirucka_pro_planovani_digitalizace_-_final_v1.pdf |příručku pro plánování digitalizace}}.+Digitální informační agentura (DIA) představuje harmonogram další digitalizace služeb veřejné správy v souladu se zákonem o právu na digitální služby. Materiál schválila 23. 7. 2025 vláda [[https://odok.gov.cz/portal/zvlady/usneseni/2025/577/|usnesením č. 577]]. Materiál shrnuje aktuální stav digitalizace, vyhodnocuje žádosti o výjimky z digitalizace z důvodu nepřiměřené zátěže s cílem zajistit efektivní a hospodárné zavádění digitálních služeb do roku 2027.
  
 +===== Stručné shrnutí materiálu: =====
  
 +  * **Zákonný rámec digitalizace:** [[https://www.e-sbirka.cz/sb/2020/12?zalozka=text|zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby]]
 +  * **Role a aktivity DIA:** DIA zajišťuje metodickou podporu, technickou infrastrukturu, vyhodnocuje žádosti o uznání nepřiměřené zátěže a podporuje rozvoj centrálních eGovernment služeb, jako jsou zjednodušené formuláře a jednotné přihlášení.
 +  * **Nepřiměřená zátěž jako výjimka:** Institut nepřiměřené zátěže umožňuje orgánům veřejné moci výjimku z povinnosti digitalizace, pokud by implementace portálového řešení pro danou službu způsobila disproporční náklady či komplikace. [[http://www.dia.gov.cz/cs/legislativa/zakon-c-12-2020-sb-o-pravu-na-digitalni-sluzby/metodika-dia-k-vykladu-tzv-neprimerene-zateze-dle-zopds-c-12-2020|Metodika DIA]] definuje kritéria a limity pro uznání této výjimky.
 +  * **Aktuální stav digitalizace služeb:** K 11. červenci 2025 je v Katalogu služeb evidováno 6116 služeb, z nichž:
 +    * 20,3 % má zveřejněný elektronický formulář
 +    * 36,9 % je plánováno k digitalizaci
 +    * 33,4 % bylo doporučeno DIA jako nepřiměřená zátěž.
 +  * **Vývoj žádostí o nepřiměřenou zátěž:** Po intenzivní komunikaci DIA s ohlašovateli došlo ke snížení počtu žádostí o nepřiměřenou zátěž z 2487 na 2108, z nichž 2044 bylo doporučeno ke schválení.
 +  * **Kategorizace služeb podle složitosti:** Metodika rozlišuje čtyři kategorie služeb (jednoduché až vysoce komplexní) podle počtu polí a struktury formulářů, přičemž pro každou kategorii platí limit ročního počtu podání pro uznání nepřiměřené zátěže.
 +  * **Harmonogram digitalizace 2025–2029:** Ohlašovatelé aktualizovali plán digitalizace služeb s uvedením zdrojů financování; většina bude hrazena ze státního rozpočtu, část z fondů EU, ale 27 % služeb je bez specifikovaného financování, což je priorita k urychlenému řešení.
 +  * **Metodické poznámky a doporučení:** DIA upozorňuje na duplicity v evidenci služeb a na nedostatečné zařazení některých služeb do kategorií dle vládního usnesení, navrhuje řešení do konce roku 2025 a zdůrazňuje význam zjednodušených formulářů pro efektivní digitalizaci.
  
-{{url>https://egov.shinyapps.io/plan_digitalizace100%,1000 }}+==== Souhrn aktuálního stavu a harmonogram budoucího zveřejňování formulářů ==== 
 +<datatable> 
 +^Ohlašovatel ^Celkem služeb ^Aktuální stav plnění (včetně nepř. zátěže) ^Stav k 1.1.2026 ^Stav k 1.7.2026 ^Stav k 1.2.2027 ^% plnění k 1.2.2027 ^Stav k 1.1.2029 ^% plnění 1.2.2029 ^ 
 +| ČBÚ | 197 | 119 | 119 | 165 | 165 | 84 % | 165 | 84 % | 
 +| ČNB | 621 | 608 | 608 | 608 | 608 | 98 % | 608 | 98 % | 
 +| ČSÚ | 5 | 0 | 2 | 5 | 5 | 100 % | 5 | 100 % | 
 +| ČTÚ | 104 | 70 | 101 | 101 | 103 | 99 % | 103 | 99 % | 
 +| ČÚZK | 32 | 18 | 20 | 20 | 30 | 94 % | 30 | 94 % | 
 +| DIA | 84 | 75 | 75 | 75 | 75 | 89 % | 75 | 89 % | 
 +| MD | 442 | 182 | 228 | 229 | 391 | 88 % | 408 | 92 % | 
 +| MF | 586 | 156 | 324 | 482 | 515 | 88 % | 515 | 88 % | 
 +| MK | 135 | 63 | 68 | 68 | 134 | 99 % | 134 | 99 % | 
 +| MMR | 105 | 49 | 75 | 81 | 81 | 77 % | 85 | 81 % | 
 +| MO | 73 | 26 | 46 | 46 | 69 | 95 % | 69 | 95 % | 
 +| MPO | 185 | 108 | 128 | 133 | 148 | 80 % | 148 | 80 % | 
 +| MPSV | 297 | 145 | 205 | 211 | 248 | 84 % | 248 | 84 % | 
 +| MSp | 292 | 103 | 125 | 125 | 208 | 71 % | 208 | 71 % | 
 +| MŠMT | 187 | 75 | 163 | 163 | 183 | 98 % | 183 | 98 % | 
 +| MV | 347 | 73 | 250 | 251 | 282 | 81 % | 305 | 88 % | 
 +| MZd | 540 | 134 | 135 | 152 | 437 | 81 % | 481 | 89 % | 
 +| MZe | 852 | 378 | 536 | 546 | 667 | 78 % | 757 | 89 % | 
 +| MZV | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 100 % | 11 | 100 % | 
 +| MŽP | 523 | 436 | 443 | 483 | 507 | 97 % | 507 | 97 % | 
 +| NSA | 3 | 0 | 2 | 2 | 3 | 100 % | 3 | 100 % | 
 +| NÚKIB | 12 | 9 | 12 | 12 | 12 | 100 % | 12 | 100 % | 
 +| RRTV | 37 | 32 | 32 | 32 | 37 | 100 % | 37 | 100 % | 
 +| SSHR | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 100 % | 3 | 100 % | 
 +| SÚJB | 218 | 216 | 216 | 216 | 216 | 99 % | 216 | 99 % | 
 +| ÚOHS | 14 | 0 | 14 | 14 | 14 | 100 % | 14 | 100 % | 
 +| ÚOOÚ | 12 | 0 | 0 | 0 | 12 | 100 % | 12 | 100 % | 
 +| ÚPV | 199 | 198 | 199 | 199 | 199 | 100 % | 199 | 100 % | 
 +</datatable> 
 + 
 +Kompletní materiál: 
 + 
 +  * [[https://odok.gov.cz/portal/services/download/attachment/2025/577/pdf/|usnesení]] 
 +  * {{ :znalostni_baze:ma_albsdjsdu3px.docx |analytická zpráva}} 
 +  * {{ :znalostni_baze:mp_albsdjphbnvs.xlsx |podkladová tabulka}}