Toto je starší verze dokumentu!


ÚVODNÍ TEXT k činnosti OHA a obsahu webu

aaaa


Klíčové oblasti architektury eGovernmentu

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Tematické oblasti a funkční celky a sdílené služby

Tématická blast Podoblast
obslužné kanály veřejné správy portál občana
portál podnikatele
portály území
portály soukromoprávních uživatelů údajů
ISDS
CzechPoint
elektronický oběh dokumentů eIDAS
eSSL
ISDS
eFakturace
anti vendor lock-in příklady problémů/čemu se vyvarovat
identifikace v informačních systémech NIA
JIP/KAAS
ISDS
eIDAS
strukturovaná data v ISVS, datové fondy a jejich sdílenípřístup k datům
otevřená data
identifikátory a pseudonymizace
standardizace dat a interoperabilita
typy datových fondů
referenční rozhraní veřejné správy  základní registry
eGSB/ISSS
sdílené agendové informační systémy IISSP
registr smluv
komunikační infrastruktura veřejné správy CMS
KIVS
Národní datová centra
cloudové služby eGOV cloud
koncepce a strategie úřadů informační koncepce
požadavky na provozní dokumentace
dobrá praxe/ na co si dát pozor


Národní architektonické dokumenty

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

NAP, NAR, MŘICT, Slovník, IKČR


Informace ke schvalování projektů eGovernmentu

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Cílem schvalování ICT projektů odborem hlavního architekta eGovernmentu (OHA) je mj. zefektivnění vynaložených prostředků na ICT, podchycení nekoncepčních projektů a jejich změna ještě před realizační fází, podpora využívání sdílených služeb a postupné utlumování starších IS, které ve své době nebyly koordinovány a principy eGovernmentu ani nemohly dodržovat. V rámci schvalování se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, což poskytuje nástroj koordinace ICT na úrovni státu.

Žádosti o stanovisko musí být podány MVČR, Odboru hlavního architekta eGovernmentu (OHA) do datové schránky ID: 6bnaawp.

Doplňující informace získáte níže na tomto webu a na email adrese OHA@mvcr.cz


Klíčové oblasti architektury eGovernmentu


Obslužné kanály veřejné správy

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text


Elektronický oběh dokumentů

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text


Strukturovaná data v ISVS, datové fondy a jejich sdílení

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Každý informační systém obsahuje data a informace. Ať už se jedná o agendová data, neagendová data nebo data z provozních systémů, vždy platí, že představují cennou informační hodnotu. Aby bylo možné s daty pracovat maximálně efektivně, musí si úřad vlastnící informační systém zajistit přístup ke všem datům, a to v otevřeném a strojově čitelném formátu, bez dodatečných nákladů a s možností libovolně s daty nakládat. Toto je podmínkou nejen pro efektivní výkon veřejné správy, ale také pro publikaci otevřených dat. Princip „Otevřená data jako standard“ je jedním z architektonických principů informační koncepce ČR. Nevíte, jak zajistit, aby byl váš IS open data ready? Přečtěte si whitepaper otevřená data.

Aby se jednalo o otevřená data podle zákona č. 106/1999 Sb., musí je úřad zaregistrovat do Národního katalogu otevřených dat, kde si data mohou vyhledat občané, firmy i jiné úřady. Publikací nových datových sad či zkvalitněním stávajících publikací úřady mj. přispívají k naplnění dílčího cíle 1.5 a 5.10 informační koncepce ČR. Více o otevřených datech se dozvíte na data.gov.cz a opendata.gov.cz.

V oblasti dat je samozřejmě nutné myslet i na ochranu osobních údajů. Pokud jsou v informačním systému vedeny údaje o fyzické osobě, musí být dle zákona č. 111/2009 Sb. použit tzv. Agendový identifikátor fyzické osoby (AIFO), který zajišťuje pseudonymizaci v rámci výkonu veřejné správy. Jako identifikátor by nemělo být používáno ani rodné číslo, jelikož zakládá možnost snadného zneužití údajů. Principy pseudonymizace osobních údajů jsou podrobněji vysvětleny v tomto whitepaperu.

Jedním z problémů v oblasti dat je jejich kvalita. V této oblasti doporučujeme zavedení kontrolních mechanismů na vstupu, popis struktury dat např. pomocí sémantických modelů a využití dostupných otevřených formálních norem. Více o otevřených formálních normách, které přispívají ke standardizaci dat a interoperabilitě, naleznete na ofn.gov.cz.

V souladu s principy eGovernmentu se plánuje zavedení veřejného datového fondu, který bude vedle otevřených dat a propojeného datového fondu jedním z nástrojů přístupu k datům. Díky tomuto nástroji si budou orgány veřejné moci vyměňovat veřejné údaje se zaručenou garancí. Více o datových fondech se dozvíte zde.


Anti vendor lock-in

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Identifikace v informačních systémech

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Referenční rozhraní veřejné správy

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Sdílené agendové informační systémy

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Komunikační infrastruktura veřejné správy

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Cloudové služby

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Koncepce a strategie úřadů

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Národní architektonické dokumenty

Informační koncepce České republiky

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Metody řízení ICT veřejné správy ČR

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Slovník pojmů eGovernmentu

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

text

Národní architektonický rámec

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Národní architektonický plán

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Rozšiřující znalostní báze

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Bezvýznamný text

Informace ke schvalování projektů eGovernmentu

KDO má povinnost žádat OHA o stanovisko?

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

orgány veřejné správy

Orgány veřejné správy žádají o stanovisko dle zákona č. 365/2000 Sb. v souvislosti s předložením dokumentace programů, investičních záměrů, projektů určených informačních systému, spuštění služby určeného informačního systému. Pojem „určený informační systém“ je definován v § 2 písm. u) zákona č. 365/2000 Sb., podle něhož se jedná o takový informační systém veřejné správy, který využívá služby tzv. referenčního rozhraní nebo mu poskytuje služby, má vazby na takový informační systém veřejné správy, nebo je určený k poskytování služby informačního systému veřejné správy fyzickým nebo právnickým osobám s předpokládaným počtem uživatelů, kteří využívají tzv. přístup se zaručenou identitou, alespoň 5000 ročně.

ústřední správní úřady včetně jejich organizací

Dle usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86 se povinnost vztahuje na ústřední správní úřady včetně výdajů organizací nebo právnických osob, k nimž jimi řízený ústřední správní úřad plní funkci zakladatele nebo zřizovatele nebo které spadají do jeho působnosti, a podřízených organizačních složek státu. Tyto úřady předkládají žádost o stanovisko OHA, pokud jde o pořízení nebo technické zhodnocení určeného informačního systému. Vznik povinnosti vyžádat si stanovisko OHA již tedy není vázán na žádný finanční limit.

Povinnost informovat vládu ČR o záměrech ICT je dána u výdajů na pořízení či technické zhodnocení určeného informačního systému veřejné správy, anebo výdajů s takovým informačním systémem souvisejících (tj. záměrů, u nichž je vyžadováno stanovisko OHA) a dále také u ostatních výdajů v oblasti digitalizace nebo ICT s předpokládanou hodnotou plnění přesahující 6 mil. Kč.

Postup při posuzování záměrů výdajů v oblasti ICT upravují Základní zásady, které jsou přílohou usnesení vlády ze dne 27. 1. 2020 č. 86.

CO mají úřady předkládat OHA ke schválení?

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Projekty podléhající zákonu č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, usnesení vlády č. 86 ze dne 27. 1. 2020 nebo oběma těmto předpisům

Postup: Podle typu projektu předložte jeden z níže uvedených formulářů žádosti o stanovisko, postupujte přitom podle příslušného metodického pokynu. Typ formuláře pro váš projekt zjistíte z rozcestníku. Žádá se nejpozději před dokončením zpracování zadávací dokumentace, je-li zpracovávána, jinak před podpisem smlouvy s dodavatelem.

OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů.

Pokud projekt podléhá zákonu č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a zároveň usnesení vlády č. 86 ze dne 27. 1. 2020, je možné požádat o stanovisko podle obou těchto předpisů jedinou žádostí. OHA vydá o posouzení podle těchto předpisů jediné stanovisko, pokud by se však stanovisko OHA podle každého z těchto předpisů lišilo, vydá OHA o posouzení podle každého z těchto předpisů samostatná stanoviska.

Návrhy investičních dokumentací programů obsahujících pořízení nebo technické zhodnocení určených informačních systémů a investiční záměry akcí pořízení nebo technického zhodnocení určených informačních systémů dle zákona 365/2000 Sb.

Postup: Využijte stejných formulářů a dokumentů, které jsou použitelné pro schvalování Ministerstvem financí dle jiného právního předpisu, které zašlete na OHA.

OHA vydá stanovisko do 30 dnů.

Provozní dokumentaci určeného informačního systému před zahájením poskytování služby

Postup: Každé předložení provozní dokumentace musí obsahovat průvodní dopis s elektronickým podpisem a obsahem předložením, obálku provozní dokumentace definovanou OHA, samotnou provozní dokumentaci a případné další přílohy.

OHA vydá stanovisko do 30 dnů, v odůvodněných případech u zvlášť komplikovaných žádostí do 60 dnů.

Jako obálku provozní dokumentace, která musí být přílohou každého předložení, využijte tento formulář (ve formátu WORD nebo EXCEL).

JAKÉ formuláře mají úřady pro své projekty využít?

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Úřady mají povinnost využít aktuálně platné formuláře, které vyplní dle metodického pokynu. Jednotlivé formuláře OHA, tj. typ A, B1, B2, B3 a C, se použijí v závislosti na situaci. Pokud si nejste jisti, který formulář vyplnit, využijte rozcestník. V případě nesplnění souladu s architektonickými principy eGovernmentu, kontextem architektury eGovernmentu, architektonickými vzory řešení sdílených služeb eGovernmentu či s kontextem architektury úřadu je nutné požádat o výjimku na zvláštním formuláři.

Od března 2021 jsou platné formuláře verze 7, formuláře verze 6.0.4 jsou platné pouze do XX 2021.

Typ formuláře Stručný popis Odkazy na soubory verze 7 Odkazy na soubory verze 6.0.4
Typ A Plný formulář bez zjednodušení, který slouží pro nákup nových informačních systémů či jejich údržbu/rozvoj, respektive pro vybudování IT podpory nějaké nové nebo významně pozměněné agendy, její části nebo veřejné služby úřadu. Formulář A

Metodický pokyn A
Formulář A

Metodický pokyn A
Typ B1 Žádost o stanovisko OHA k rámcovému záměru Formulář B1

Metodický pokyn B1
Formulář B1

Metodický pokyn B1
Typ B2 Žádost o stanovisko OHA ke každé dílčí změně řešení Formulář B2

Metodický pokyn B2
Formulář B2

Metodický pokyn B2
Typ B3 Žádost o stanovisko OHA k plánované cílové architektuře Formulář B3

Metodický pokyn B3
Formulář B3

Metodický pokyn B3
Typ C Tento zjednodušený vzor žádosti byl připraven pro použití v případech záměru pořídit typizovaný komoditní ICT produkt (HW, SW nebo službu). Formulář C

Metodický pokyn C
Formulář C

Metodický pokyn C
Žádost o výjimku Žádost o výjimku vyplňujte vždy, pokud existuje objektivní důvod nebýt v souladu s architektonickými principy Národní architektury VS, požadavky na soulad řešení s kontextem architektury úřadu, požadavky na soulad řešení s kontextem architektury eGovernmentu, architektonickými vzory řešení sdílených služeb eGovernmentu apod. Pro každý jednotlivý důvod uvádějte jednu žádost o výjimku.Formulář

Žádost o výjimku

Metodický pokyn

k žádosti o výjimku
Formulář

Žádost o výjimku

Metodický pokyn

k žádosti o výjimku
Formulář pro společné Zjednodušený formulář pro společné řízení projektů dle IROP a zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a/nebo usnesení vlády č. 86 ze dne 27. 1. 2020 Formulář Formulář
Formulář pro provozní dokumentaciObálka k provozní dokumentaci určeného informačního systému Formulář (docx)

Formulář (xlsx)
Formulář (docx)

Formulář (xlsx)

K informování vlády dle usnesení vlády č. 86/2020 čl. II. odst. 1 písm. b) je nutné využít standardizovaný formulář informace na vládu.

JAK mají úřady žádost k projektu vyplnit?

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

Při vyplnění formuláře žádosti je nutné postupovat dle příslušného metodického pokynu. Úřad vyplní všechny tabulky v daném formuláři informacemi o předkládaném projektu na všech čtyřech vrstvách architektury. U červeně vyznačených položek je nezbytné vybrat ve formuláři položku z nabízeného seznamu. Vzhledem k tomu, že se OHA zaměřuje zejména na klíčové oblasti architektury eGovernmentu a soulad s národními architektonickými dokumenty, doporučujeme všem úřadům sledovat informace na tomto architektonickém webu a snažit se o maximální naplnění architektonických principů a cílů informační koncepce ČR.

Vzorové žádosti - příklady vyplnění žádosti o stanovisko OHA:

  • Metodický pokyn MZČR k výzvám IROP v oblasti eHealth (docx, 621 kB)
  • Vzorová studie proveditelnosti MZČR k výzvám IROP v oblasti eHealth (docx, 1,5 MB)
  • Státní ústav pro kontrolu léčiv - informační systém eRecept (pdf, 2,9 MB)
  • Vzorová kapitola Řešení projektu ze studie proveditelnosti (pdf, 250 kB)
  • Studie proveditelnosti TAČR k projektu: Pořízení informačního systému TA ČR a zajištění jeho provozu a rozvoje (pdf, 2,4 MB)

Pozn.: Vzorové příklady mají vyžlucené části, které si zpracovatel nepřál zveřejnit. K souhlasnému vyřízení žádosti jsou však povinné.

Zde jsou stanovena pravidla pro vydávání stanovisek pro jednotlivé výzvy:

  • Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 10 - Kybernetická bezpečnost (pdf, 357 kB)
  • Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 4 - Aktivity vedoucí k úplnému elektronickému podání (pdf, 473 kB)
  • Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 23 - specifické komunikační systémy a infrastruktura (pdf, 434 kB)
  • Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 28 - specifické komunikační systémy a infrastruktura II (pdf, 434 kB)
  • Pravidla pro vydání stanoviska OHA k výzvě 26 - eGovernment I (pdf, 407 kB)

KDE se úřady mohou dozvědět více?

Klikněte pro více informací

Klikněte pro více informací

OHA aktuálně neposkytuje žádné školení k vyplňování formulářů. Je však možné požádat o předběžnou konzultaci skrze email oha@mvcr.cz. Rádi vám odpovíme na případné dotazy k vyplnění formulářů či povinnosti žádat o stanovisko OHA.

Než připravíme aktualizované podklady, tak si můžete pustit mluvenou prezentaci k vydávání stanovisek k ICT projektům dle usnesení vlády č. 889/2015 ze dne 2. 11. 2015 (část 1 a část 2).

Vložte svůj komentář: