Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
nap:popisy:popis_evidence_subjektu [2020/05/12 08:19] – Tomáš Šedivec | nap:popisy:popis_evidence_subjektu [2020/05/14 08:53] – [Při evidenci subjektů v datovém kmenu úřadu] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
[[nap: | [[nap: | ||
+ | Podstatnou službou, která je součástí rozvoje služeb propojeného datového fondu je služba, která vrátí AIFO (agendový identifikátor fyzické osoby) pro současné i historické číslo a typ dokladu. Tato služba je nezbytná pro nahrazení perzistentních a významových identifikátorů typu Rodného čísla jako identifikátoru fyzické osoby nejen v procesech a dokumentech veřejné správy, ale i soukromoprávní sféře. | ||
- | ==== Identifikátory fyzických osob ==== | + | ===== Identifikátory fyzických osob ===== |
- | <WRAP center round important 60%> | + | V rámci [[nap: |
- | Problematika elektronických identifikátorů fyzických osob bude doplněna po vytvoření materiálu dle usnesení vlády č. 196/2019 z 25.3.2019 s názvem " | + | |
- | + | ||
- | **Následující text tedy pouze nastiňuje možné řešení problematiky** | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | V rámci [[nap: | + | |
- | + | ||
- | Tabulka: Identifikátory fyzické osoby a jejich příklad | + | |
^Název | ^Název | ||
|Agendový identifikátor fyzické osoby (AIFO) | Identifikátor, | |Agendový identifikátor fyzické osoby (AIFO) | Identifikátor, | ||
- | |Pseudonym od [[: | + | |Pseudonym od [[: |
- | |Stykový Identifikátor (SI) | Jednoznačný identifikátor pocházející z veřejné listiny, kterým lze identifikovat osobu při komunikaci s veřejnou správou | Typ a číslo dokladu (OP, pas, ŘP) | Využívá se při prezenční či listinné či elektronické komunikaci s klientem, namísto nebo vedle KI. Podle něj se provede překlad na KI pro vnitřní práci v agendě a AIS, i na AIFO v agendě pro komunikaci v rámci PPDF. AIS poté ví, jak AIFO, tak KI, v systémech se tento identifikátor (SI) neeviduje a neukládá.| | + | |Stykový Identifikátor (SI) | Jednoznačný identifikátor pocházející z veřejné listiny, kterým lze identifikovat osobu při komunikaci s veřejnou správou. Jakýkoliv stykový identifikátor musí být v ROB, kromě BSI. | Typ a číslo dokladu (OP, pas, ŘP) | Využívá se při prezenční či listinné či elektronické komunikaci s klientem, namísto nebo vedle KI. Podle něj se provede překlad na KI pro vnitřní práci v agendě a AIS, i na AIFO v agendě pro komunikaci v rámci PPDF. AIS poté ví, jak AIFO, tak KI, v systémech se tento identifikátor (SI) neeviduje a neukládá.| |
|Klientský identifikátor (KI) | Klientské číslo používané v dané agendě nebo skupině agend jednoho OVS, jako úředníkům i klientům známý bezvýznamový identifikátor | DIČ, Číslo pojištěnce, | |Klientský identifikátor (KI) | Klientské číslo používané v dané agendě nebo skupině agend jednoho OVS, jako úředníkům i klientům známý bezvýznamový identifikátor | DIČ, Číslo pojištěnce, | ||
+ | ==== Evidence jiných fyzických osob ==== | ||
+ | |||
+ | Při výkonu veřejné správy nastává situace, kdy se poskytované služby netýkají subjektu, který je vedený v základním registru obyvatel. Příkladem může být koupě nemovitosti cizincem, který nemá k ČR žádný další vztah. Taková osoba je vedena jen u správce systému spravující právní vztahy k nemovitostem (katastr nemovitostí). Závažným problémem se tato situace stane v okamžiku, kdy osoba, která je vedená v jenom systému požaduje další služby v jiných systémech, typicky může jít o zaplacení daní. V různých systémech se tedy vedou údaje k jedné a té samé osobě a není možné si je sdílet pomocí referenčního rozhraní, protože neexistuje v základním registru. | ||
+ | Pro tento účel vznikla tzv. Evidence jiných fyzických osob, která má shromažďovat údaje o subjektech, kteří mají interakci s českou veřejnou správou a následně tyto údaje editovat do základního registru obyvatel prostřednictvím cizineckého informačního systému. | ||
+ | Každý správce AIS, který eviduje subjekt, který není v základním registru má povinnost: | ||
+ | - Zjistit o subjektu maximum dostupných informací. Minimálně však jméno, příjmení, | ||
+ | - Editovat tyto údaje do systému Evidence jiných fyzických osob | ||
+ | - Zajisti aktualizaci údajů, pokud o nich bude správce AIS informován | ||
- | ==== Identifikátory právnických osob ==== | + | ===== Identifikátory právnických osob ===== |
- | U právnických osob je situace nepoměrně jednodušší. Naprostá většina právnických osob je vedena v Registru osob, na který nejsou kladena taková opatření týkající se ochrany osobních údajů, neboť na rozdíl od osobních údajů | + | U právnických osob, které vznikají a jsou evidované v rámci české veřejné správy, |
Přesto je nutné při využívání a výměně údajů o právnických osobách dodržovat správné principy a využívat správné identifikátory: | Přesto je nutné při využívání a výměně údajů o právnických osobách dodržovat správné principy a využívat správné identifikátory: | ||
- | * Základním identifikátorem právnické osoby je identifikační číslo (IČ/IČO), | + | * Základním identifikátorem právnické osoby je identifikační číslo (IČO), |
- | * Má-li právnická osoba více provozoven, základním identifikátorem provozovny je identifikační číslo provozovny (IČP), který je také veden v rámci Registru osob | + | * Má-li právnická osoba více provozoven, základním identifikátorem provozovny je identifikační číslo provozovny (IČP), který je také veden v rámci |
+ | |||
+ | Při kontaktu právnické osoby s veřejnou správou fakticky nejedná právnická osoba, ale jejím jménem jedná konkrétní fyzická osoba. I při případném zřetězení několika právnických osob ve výsledku jedná fyzická osoba. Ta přitom musí být k takovému jednání oprávněna. | ||
+ | |||
+ | Základní oprávnění jednání konkrétních fyzických osob jsou také vedena v rámci [[nap: | ||
+ | |||
+ | Vzhledem k tomu, že se při komunikaci s právnickou osobou se tedy fakticky jedná o komunikaci s konkrétní fyzickou osobou jednající jejím jménem, je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci ve všech svých souvisejících činnostech dodržoval principy [[nap: | ||
+ | |||
+ | Identifikátory subjektů jsou využívány při úřední komunikaci a interakci s klientem, při evidenci údajů v příslušných informačních systémech, při výměně údajů s dalšími informačními systémy. | ||
+ | |||
+ | ==== Evidence jiných právnických osob ==== | ||
+ | |||
+ | Podobně jako v případě evidence jiných fyzických osob, nastává při výkonu veřejné správy situace, kdy se poskytované služby netýkají subjektu, který je vedený v základním registru osob. V rámci rozvoje základních registrů a tím i celého [[nap: | ||
+ | |||
+ | Každý správce AIS, který eviduje subjekt, který není v základním registru má povinnost: | ||
+ | - Zjistit o subjektu maximum dostupných informací. Minimálně však název, typ zřízení a další údaje o registraci právnické osoby včetně daňových a dalších identifikátorů | ||
+ | - Zajisti aktualizaci údajů ve svém datovém fondu, pokud o nich bude správce AIS informován a následně propagaci této změny do evidence jiných právnických osob. | ||
+ | |||
+ | |||
- | Při kontaktu právnické osoby s veřejnou správou fakticky nejedná právnická osoba, ale jejím jménem jedná konkrétní fyzická osoba. Ta přitom musí být k takovému jednání oprávněna. Základní oprávnění jednání konkrétních fyzických osob jsou také vedena v rámci Registru osob, nebo v příslušných editorských informačních systémech, jako jsou systémy veřejných rejstříků. Vzhledem k tomu, že se při komunikaci s právnickou osobou fakticky jedná o komunikaci s konkrétní fyzickou osobou jednající jejím jménem, je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci ve všech svých souvisejících činnostech dodržoval principy [[nap: | ||
- | ==== Pohled na identifikátory ve VS ==== | + | ===== Pohled na identifikátory ve VS ===== |
{{ : | {{ : |