Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
nap:popisy:popis_evidence_subjektu [2020/05/12 08:19] Tomáš Šedivecnap:popisy:popis_evidence_subjektu [2020/05/14 08:53] – [Při evidenci subjektů v datovém kmenu úřadu] Tomáš Šedivec
Řádek 3: Řádek 3:
 [[nap:propojeny_datovy_fond|Propojený datový fond]] je postaven na výměně údajů o jednoznačně identifikovatelných subjektech a objektech. Při evidenci, správě a propojování údajů je nezbytné správně využívat k tomu určené identifikátory a nezneužívat dosud evidované identifikátory. [[nap:propojeny_datovy_fond|Propojený datový fond]] je postaven na výměně údajů o jednoznačně identifikovatelných subjektech a objektech. Při evidenci, správě a propojování údajů je nezbytné správně využívat k tomu určené identifikátory a nezneužívat dosud evidované identifikátory.
  
 +Podstatnou službou, která je součástí rozvoje služeb propojeného datového fondu je služba, která vrátí AIFO (agendový identifikátor fyzické osoby) pro současné i historické číslo a typ dokladu. Tato služba je nezbytná pro nahrazení perzistentních a významových identifikátorů typu Rodného čísla jako identifikátoru fyzické osoby nejen v procesech a dokumentech veřejné správy, ale i soukromoprávní sféře. 
  
-==== Identifikátory fyzických osob ====+===== Identifikátory fyzických osob =====
  
-<WRAP center round important 60%> +V rámci [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] je stanoven soubor závazných architektonických doporučení týkajících se výměny údajů i vedení datového fondu (evidence údajů). To se pochopitelně týká i fyzických osob. že je tabulka s přehledem identifikátorů týkajících se fyzické osoby:
-Problematika elektronických identifikátorů fyzických osob bude doplněna po vytvoření materiálu dle usnesení vlády č. 196/2019 z 25.3.2019 s názvem "Návrh věcného řešení minimalizace využívání rodných čísel při ověřování totožnosti  fyzické osoby včetně návrhu přehledu legislativního změn". Tento materiál bude předložen vládě dle výše uvedeného usnesení do 31.12.2019. +
- +
-**Následující text tedy pouze nastiňuje možné řešení problematiky** +
-</WRAP> +
-  +
- +
-V rámci [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] je stanoven soubor závazných architektonických doporučení týkajících se výměny údajů i vedení datového fondu (evidence údajů). To se pochopitelně týká i fyzických osob. Aby byly i další části tohoto dokumentu pochopitelné,že je tabulka s přehledem identifikátorů týkajících se fyzické osoby: +
- +
-Tabulka: Identifikátory fyzické osoby a jejich příklad+
  
 ^Název                                      ^Popis                                                                                                                    ^Příklady                                                         ^Slouží k                                                                                                                                                                                                           ^ ^Název                                      ^Popis                                                                                                                    ^Příklady                                                         ^Slouží k                                                                                                                                                                                                           ^
 |Agendový identifikátor fyzické osoby (AIFO) | Identifikátor, který přiděluje ORG pro danou agendu a je jedinečný pro osobu a agendu. | AIFO v agendě evidence obyvatel, AIFO v agendě řidičských průkazů | Technický identifikátor pro účely jednoznačné identifikace fyzické osoby v agendě a jako identifikátor osoby při výměně údajů. Je pouze v agendě, nikdy se neposkytuje a nepředává, překládá se výhradně přes ORG.| |Agendový identifikátor fyzické osoby (AIFO) | Identifikátor, který přiděluje ORG pro danou agendu a je jedinečný pro osobu a agendu. | AIFO v agendě evidence obyvatel, AIFO v agendě řidičských průkazů | Technický identifikátor pro účely jednoznačné identifikace fyzické osoby v agendě a jako identifikátor osoby při výměně údajů. Je pouze v agendě, nikdy se neposkytuje a nepředává, překládá se výhradně přes ORG.|
-|Pseudonym od [[:nap:nia|NIA]] (BSI)| Identifikátor, který přiděluje [[:nap:nia|NIA]] pro každého kvalifikovaného poskytovatele služeb|BSI pro portál občana, BSI pro portál ČSSZ, BSI pro všeobecnou fakultní nemocnici| Technický identifikátor pro účely jednoznačné identifikace fyzické osoby, který lze proti službám [[:nap:zakladni_registry|základních registrů]] přeložit na AIFO.|  +|Pseudonym od [[:nap:nia|NIA]] (BSI)| Identifikátor, který přiděluje [[:nap:nia|NIA]] pro každého kvalifikovaného poskytovatele služeb|BSI pro portál občana, BSI pro portál ČSSZ, BSI pro všeobecnou fakultní nemocnici| Speciální typ stykového identifikátoru pro účely jednoznačné identifikace fyzické osoby, který lze proti službám [[:nap:zakladni_registry|základních registrů]] přeložit na AIFO.|  
-|Stykový Identifikátor (SI) | Jednoznačný identifikátor pocházející z veřejné listiny, kterým lze identifikovat osobu při komunikaci s veřejnou správou | Typ a číslo dokladu (OP, pas, ŘP) | Využívá se při prezenční či listinné či elektronické komunikaci s klientem, namísto nebo vedle KI. Podle něj se provede překlad na KI pro vnitřní práci v agendě a AIS, i na AIFO v agendě pro komunikaci v rámci PPDF.  AIS poté ví, jak AIFO, tak KI, v systémech se tento identifikátor (SI) neeviduje a neukládá.|+|Stykový Identifikátor (SI) | Jednoznačný identifikátor pocházející z veřejné listiny, kterým lze identifikovat osobu při komunikaci s veřejnou správou. Jakýkoliv stykový identifikátor musí být v ROB, kromě BSI. | Typ a číslo dokladu (OP, pas, ŘP) | Využívá se při prezenční či listinné či elektronické komunikaci s klientem, namísto nebo vedle KI. Podle něj se provede překlad na KI pro vnitřní práci v agendě a AIS, i na AIFO v agendě pro komunikaci v rámci PPDF.  AIS poté ví, jak AIFO, tak KI, v systémech se tento identifikátor (SI) neeviduje a neukládá.|
 |Klientský identifikátor (KI) | Klientské číslo používané v dané agendě nebo skupině agend jednoho OVS, jako úředníkům i klientům známý bezvýznamový identifikátor | DIČ, Číslo pojištěnce, klientské číslo | Úřední identifikátor, na rozdíl od AIFO je prezentován klientovi i úředníkovi. Využívá se při vnitřním i vnějším úředním styku v dané agendě nebo skupině příbuzných agend, zpravidla se neposkytuje mimo, ale využívá se jen v rámci této agendy. Klient si své číslo může, ale nemusí pamatovat, užívat či dokládat, k tomu slouží stykový klientský identifikátor (SI).| |Klientský identifikátor (KI) | Klientské číslo používané v dané agendě nebo skupině agend jednoho OVS, jako úředníkům i klientům známý bezvýznamový identifikátor | DIČ, Číslo pojištěnce, klientské číslo | Úřední identifikátor, na rozdíl od AIFO je prezentován klientovi i úředníkovi. Využívá se při vnitřním i vnějším úředním styku v dané agendě nebo skupině příbuzných agend, zpravidla se neposkytuje mimo, ale využívá se jen v rámci této agendy. Klient si své číslo může, ale nemusí pamatovat, užívat či dokládat, k tomu slouží stykový klientský identifikátor (SI).|
  
 +==== Evidence jiných fyzických osob ====
 + 
 +Při výkonu veřejné správy nastává situace, kdy se poskytované služby netýkají subjektu, který je vedený v základním registru obyvatel. Příkladem může být koupě nemovitosti cizincem, který nemá k ČR žádný další vztah. Taková osoba je vedena jen u správce systému spravující právní vztahy k nemovitostem (katastr nemovitostí). Závažným problémem se tato situace stane v okamžiku, kdy osoba, která je vedená v jenom systému požaduje další služby v jiných systémech, typicky může jít o zaplacení daní. V různých systémech se tedy vedou údaje k jedné a té samé osobě a není možné si je sdílet pomocí referenčního rozhraní, protože neexistuje v základním registru. 
 +Pro tento účel vznikla tzv. Evidence jiných fyzických osob, která má shromažďovat údaje o subjektech, kteří mají interakci s českou veřejnou správou a následně tyto údaje editovat do základního registru obyvatel prostřednictvím cizineckého informačního systému.  
 +Každý správce AIS, který eviduje subjekt, který není v základním registru má povinnost: 
 +  - Zjistit o subjektu maximum dostupných informací. Minimálně však jméno, příjmení, datum narození, číslo a typ identifikačního dokladu. 
 +  - Editovat tyto údaje do systému Evidence jiných fyzických osob  
 +  - Zajisti aktualizaci údajů, pokud o nich bude správce AIS informován
  
-==== Identifikátory právnických osob ====+===== Identifikátory právnických osob =====
  
-U právnických osob je situace nepoměrně jednodušší. Naprostá většina právnických osob je vedena v Registru osob, na který nejsou kladena taková opatření týkající se ochrany osobních údajů, neboť na rozdíl od osobních údajů a zvláštní kategorie osobních údajů (dříve jako citlivých osobních údajů) konkrétních fyzických osob je většina údajů o právnických osobách ze své podstaty veřejná.+U právnických osob, které vznikají a jsou evidované v rámci české veřejné správy, je situace nepoměrně jednodušší. Naprostá většina právnických osob je vedena v [[nap:ros|Registru osob]], na který nejsou kladena taková opatření týkající se ochrany osobních údajů, neboť na rozdíl od osobních údajů konkrétních fyzických osob je většina údajů o právnických osobách ze své podstaty veřejná.
  
 Přesto je nutné při využívání a výměně údajů o právnických osobách dodržovat správné principy a využívat správné identifikátory: Přesto je nutné při využívání a výměně údajů o právnických osobách dodržovat správné principy a využívat správné identifikátory:
  
-  * Základním identifikátorem právnické osoby je identifikační číslo (IČ/IČO), To je také primární identifikátor vedený v rámci Registru osob +  * Základním identifikátorem právnické osoby je identifikační číslo (IČO), to je také primární identifikátor vedený v rámci [[nap:ros|Registru osob]], kde je vytvářen 
-  * Má-li právnická osoba více provozoven, základním identifikátorem provozovny je identifikační číslo provozovny (IČP), který je také veden v rámci Registru osob+  * Má-li právnická osoba více provozoven, základním identifikátorem provozovny je identifikační číslo provozovny (IČP), který je také veden v rámci [[nap:ros|Registru osob]] 
 + 
 +Při kontaktu právnické osoby s veřejnou správou fakticky nejedná právnická osoba, ale jejím jménem jedná konkrétní fyzická osoba. I při případném zřetězení několika právnických osob ve výsledku jedná fyzická osoba. Ta přitom musí být k takovému jednání oprávněna.  
 + 
 +Základní oprávnění jednání konkrétních fyzických osob jsou také vedena v rámci [[nap:ros|Registru osob]] jako referenční údaj. V příslušných [[nap:editorske_ais|editorských informačních systémech]], jako jsou systémy veřejných rejstříků, mohou být vedeny specifická oprávnění pro zastupování právnické osoby. V rámci [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] jsou vždy dostupné vazby zapsané v [[nap:ros|Registru osob]]. Jiné vazby mohou být publikovány konkrétním AIS, za jejich výklad je však vždy zodpovědný čtenář. 
 + 
 +Vzhledem k tomu, že se při komunikaci s právnickou osobou se tedy fakticky jedná o komunikaci s konkrétní fyzickou osobou jednající jejím jménem, je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci ve všech svých souvisejících činnostech dodržoval principy [[nap:pravidla:pravidla_evidence_subjektu|Evidence subjektů]]. 
 + 
 +Identifikátory subjektů jsou využívány při úřední komunikaci a interakci s klientem, při evidenci údajů v příslušných informačních systémech, při výměně údajů s dalšími informačními systémy.  
 + 
 +==== Evidence jiných právnických osob ==== 
 + 
 +Podobně jako v případě evidence jiných fyzických osob, nastává při výkonu veřejné správy situace, kdy se poskytované služby netýkají subjektu, který je vedený v základním registru osob. V rámci rozvoje základních registrů a tím i celého [[nap:propojeny_datovy_fond|PPDF]] se počítá s rozšířením o evidenci jiných právnických osob. 
 + 
 +Každý správce AIS, který eviduje subjekt, který není v základním registru má povinnost:  
 +  - Zjistit o subjektu maximum dostupných informací. Minimálně však název, typ zřízení a další údaje o registraci právnické osoby včetně daňových a dalších identifikátorů   
 +  - Zajisti aktualizaci údajů ve svém datovém fondu, pokud o nich bude správce AIS informován a následně propagaci této změny do evidence jiných právnických osob. 
 + 
 + 
  
-Při kontaktu právnické osoby s veřejnou správou fakticky nejedná právnická osoba, ale jejím jménem jedná konkrétní fyzická osoba. Ta přitom musí být k takovému jednání oprávněna. Základní oprávnění jednání konkrétních fyzických osob jsou také vedena v rámci Registru osob, nebo v příslušných editorských informačních systémech, jako jsou systémy veřejných rejstříků. Vzhledem k tomu, že se při komunikaci s právnickou osobou fakticky jedná o komunikaci s konkrétní fyzickou osobou jednající jejím jménem, je nutné, aby příslušný orgán veřejné moci ve všech svých souvisejících činnostech dodržoval principy [[nap:pravidla:pravidla_evidence_subjektu|Evidence subjektů]]. 
  
-==== Pohled na identifikátory ve VS ====+===== Pohled na identifikátory ve VS =====
  
 {{ :nap-dokument:identifikatory.png |}} {{ :nap-dokument:identifikatory.png |}}