- Česky (cs)
- English (en)
eGovernment On-Line Service Bus / Informační systém sdílené služby
eGovernment On-Line Service Bus (eGSB), dle legislativního znění také Informační systém sdílené služby (ISSS), je unifikované rozhraní pro sdílení údajů mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy. Je součást referenčního rozhraní umožňující jednotlivým AIS čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze eGSB / ISSS, jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné čtenáře. Spravuje a provozuje jej Správa základních registrů. Rozhraní eGSB / ISSS umožňuje:
- Publikovat služby pro sdílení údajů týkajících se konkrétního subjektu nebo objektu práva
- Využívat sdílení údajů na základě publikovaných služeb
- Překlad agendového identifikátoru fyzické osoby, u které jsou vyměňovány údaje mezi jednotlivými agendami (překlad AIFO)
- Výměnu datových souborů s údaji o subjektu na základě pseudonymizovaných identifikátorů ve vazbě na přeložené AIFO identifikátor
- Poskytování služeb reklamace, notifikace a aktualizace údajů poskytovaných službami AIS
- Zajištění nezávislého auditu výměny údajů (ukládá informace identifikující dotaz a odpověď a technický kryptografický otisk zprávy – hash)
V eGSB/ISSS je oproti ISZR omezující podmínka pro použití elementu MapaAIFO. V tomto elementu může být při volání službami G1:gsbCtiData a G11:gsbZapisData pouze jediné AIFO. V odpovědi může být AIFO více. Důvodem je, že eGSB/ISSS je v principu multizdrojový systém. Jeden kontext může být publikován více publikátory/AIS a čtenář nemusí vědět, v kterém z nich se informace o fyzické osobě nachází. ISSS provádí logické vyhledání, kdy pomocí ORG identifikuje cílové AIS (vedou AIFO a publikují kontext) a na tyto publikátory následně posílá požadavek. Současně platí, že eGSB/ISSS nesmí jakkoli měnit payload zprávy, tedy ani nemůže „rozdělit“ a posílat po jednom na různé cíle. Výše zmíněné zatím platí pro všechny volání, avšak je v plánu tzv. metoda zúžení multizdrojového na jednozdrojový. Tedy pokud je jednoznačně určen cílový AIS, a tedy ho uživatel služby G1:gsbCtiData či G11:gsbZapisData zná. Tímto by se dal odstranit požadavek na jedno AIFO pouze pro metodu zúžení na cílový AIS.
Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách
Na referenčních údajích vedených v základních registrech je ověřena funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím služeb ISZR a na základě nich pak rozhoduje. Princip sdílení údajů skrze eGSB / ISSS je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje.
Pro využívání eGSB / ISSS jsou definovány dvě hlavní role:
Role | Popis | Co zajišťuje |
---|---|---|
Publikátor (poskytovatel) | Správce ISVS, ze kterého se poskytují údaje | Služby publikující údaje prostřednictvím eGSB / ISSS, vychází se z agendy poskytující údaje z daného AIS |
Čtenář (uživatel) | OVM získávající údaje z jiné agendy na základě svého oprávnění v RPP | Napojení na eGSB / ISSS a volání služeb publikátora (i více AIS dané agendy), využívá se překladu AIFO z agendy poskytovatele, čtenář volá podle AIFO své agendy v případě fyzické osoby. Pro právnickou osobu se žádný překlad nevyužívá. |
V souvislosti se sdílením údajů prostřednictvím eGSB / ISSS platí následující aspekty:
- Údaje jsou ohlášeny v registru práv a povinností jako údaje, které agenda zpracovává na základě zákonného zmocnění
- Údaj musí být vedený v AIS
- U údaje je jasné, jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen.
- Poskytovatelem údaje je vždy správce AIS, v němž je údaj veden a evidován.
- Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva v ZR.
- Bude umožněno subjektu práva si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy.
- Důrazně doporučujeme používat služby pouze v synchronním režimu – každé volání je nezávislé na ostatních a není třeba čekat a serializovat
- Využívat volání po více vláknech a tím dosáhnout dostatečnou průchodnost i na velký počet požadavků
Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány:
- na základě souhlasu subjektu práva (jménem subjektu práva), nebo
- na základě zákonného zmocnění vedení údajů v agendě s označením čerpání v RPP (z moci úřední)
Informace k informačnímu systému sdílení údajů jsou k dispozici na stránkách SZR ČR včetně dokumentů:
Způsob komunikace mezi čtenáři a publikátory
Čtenář čte od publikátora
typ akce | popis |
---|---|
evidence vyměňovaných údajů – agenda publikátora | údaje jsou evidovány v agendě publikátora |
udělení oprávnění v RPP | publikátor dává čtenáři souhlas (typicky v agendě čtenáře) pro čtení (R, Rh, Rn, Rhn) |
evidence a atributy vyměňovaných údajů – agenda - čtenáře | čtené údaje budou evidovány i v agendě čtenáře jako agendové přebírané a budou odkazovat na zdroj (údaj publikátora) |
vytvoření kontextu | publikátor vytváří kontext pro eGSB |
kód údaje v kontextu | v kontextu eGSB bude v komentáři kód údaje z agendy publikátora |
Čtenář zapisuje údaj do agendy publikátora
typ akce | popis |
---|---|
evidence vyměňovaných údajů – agenda publikátora | údaje jsou evidovány v agendě publikátora |
udělení oprávnění v RPP | publikátor dává čtenáři souhlas pro zápis (W) |
evidence a atributy vyměňovaných údajů – agenda - čtenáře | v agendě čtenáře (zapisovatele) budou zapisované údaje evidovány jako agendové přebírané a budou odkazovat na zdroj (údaj publikátora) |
vytvoření kontextu | publikátor vytváří kontext pro eGSB |
kód údaje v kontextu | v kontextu eGSB bude v komentáři kód údaje z agendy publikátora |
Seznam služeb eGSB / ISSS
Kód | Podrobný popis služby | Verze |
---|---|---|
G1 | gsbCtiData | 1.03 |
G2 | gsbCtiZmeny | 1.01 |
G3 | gsbVlozOdpoved | 1.02 |
G4 | gsbVlozSoubor | 1.04 |
G5 | gsbCtiSoubor | 1.01 |
G6 | gsbVypisFronty | 1.01 |
G7 | gsbOdpovedZFronty | 1.01 |
G8 | gsbSmazatFrontu | 1.01 |
G9 | gsbProbe | 1.01 |
G10 | gsbCtiKontexty | 1.01 |
G11 | gsbZapisData | 1.04 |
K1 | katCtiSluzby | 1.01 |
K2 | katCtiDetailSluzby | 1.01 |
K3 | katCtiPrilohu | 1.01 |
K4 | katCtiEndpoint | 1.01 |
Kontext eGSB / ISSS
Každá agenda je vymezena příslušnými právními předpisy. V rámci agendy se pak o subjektech a objektech vedou údaje potřebné a specifické pro její výkon. Tyto údaje je možné evidovat také jen na základě příslušných ustanovení právních předpisů. O subjektech a objektech se jedná v rámci určité agendy v určitých souvislostech (daných právními předpisy), tedy subjekty a objekty jsou v rámci výkonu této agendy chápany v určitém „kontextu“. Tyto kontexty se při výkonu různých agend liší, což se mimo jiné projevuje tím, že se v rámci různých agend jedná o jiných objektech ve vztahu k subjektům a o subjektech a objektech se evidují a případně vyměňují různé údaje. Můžeme tedy říci, že kontext:
- určuje právní postavení entity (subjektu nebo objektu) v rámci agend a
- jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě.
Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup
Metodika tvorby kontextů zavádí dvě roviny kontextu – technickou a konceptuální. Technická rovina kontextu je tvořena XSD schématem, které definuje syntaxi XML zpráv, ve kterých jsou vyjádřeny sdílené údaje. Pro využívání služeb eGSB/ISSS pro propojený datový fond je nutno znát zejména:
- Agendu, ze které chce čtenář údaje využívat,
- Agendu, kterou čtenář provádí a v níž údaje čte,
- Kontext pro dotazování na údaje z publikujícího AIS.
Před využitím eGSB/ISSS si musí čtenář nejprve zjistit kontext a jeho XSD schéma, podle kterého bude dostávat odpovědi na dotazy ve službách eGSB/ISSS. Proto si nejdříve musí zavolat zvláštní službu eGSB/ISSS pro čtení Katalogu kontextů, ve kterém pak zjistí, jaký kontext musí volat, aby mohl získat údaje z poskytující agendy.
Konceptuální modely kontextů
Konceptuální rovina kontextu je tvořena konceptuálním modelem, který definuje sémantiku (význam) kontextu popisem jeho sémantických (významových) vazeb na ostatní kontexty vedené v rámci téže agendy, ale i v jiných agendách a popisem jeho sémantických vazeb na ontologii veřejné správy. Ontologie veřejné správy definuje základní pojmy veřejné správy, které existují napříč právním řádem ČR, a sémantické vazby mezi nimi. Příkladem takových pojmů jsou subjekt práva, objekt práva, fyzická osoba, právnická osoba, apod.
Ambicí konceptuálního modelu kontextu není modelovat reálný svět, ale jeho abstrakci popisující subjekty a objekty údajů, údaje o nich a vztahy mezi nimi tak, jak jsou definovány v legislativě a jak jsou chápány v dané agendě. Konceptuální model je odvozen z obecných významů definovaných v ontologii veřejné správy, ty přebírá, specializuje a rozšiřuje a v případě potřeby také redefinuje. Prvky konceptuálního modelu jsou propojeny na odpovídající legislativní ustanovení, ze kterých vyplývají. Protože je konceptuální model kontextu provázán na konceptuální modely souvisejících kontextů a na ontologii veřejné správy, je sám o sobě ontologií. Soubor konceptuálních modelů všech kontextů pak tvoří ontologii popisující
- subjekty a objekty práva,
- kontexty, ve kterých existují,
- údaje, které jsou o nich v kontextech vedeny
- vzájemné sémantické souvislosti
Tím tvoří konceptuální sémantickou mapu údajů vedených veřejnou správou.
Seznam kontextů
Detailní seznam kontextů je dostupný na adrese https://egsbkatalog.cms2.cz/. Tento seznam je dostupný pouze ze sítě CMS/KIVS, ne z veřejného internetu.
Pořadí | Kód | Název |
---|---|---|
1 | A1029.1 | Pojištěnec |
2 | A1029.2 | Osoba samostatně výdělečně činná |
3 | A1029.3 | Zaměstnavatel |
4 | A1029.4 | Územně organizační jednotka |
5 | A1041.2001 | Osoba - doklady |
6 | A1041.4001 | Provozovatel plavidla - plavidla |
7 | A1041.4004 | Vlastník plavidla - plavidla |
8 | A1041.9001 | Osoba - doklady, plavidla |
9 | A1046.1 | Řidič - podklady pro podání žádosti o řidičský průkaz |
10 | A1046.2 | Řidič - podání žádosti o řidičský průkaz |
11 | A1046.2001 | Osoba - zkoušky řidiči |
12 | A1046.3 | Řidič - registrace k notifikacím změn bodového hodnocení |
13 | A1046.4 | Řidič - osvědčení o digitálním úkonu |
14 | A1046.RidicRozsirene | Řidič - rozšířené údaje |
15 | A1046.RidicZakladni | Řidič - základní údaje |
16 | A1046.RidicZakladni | Řidič - základní údaje |
17 | A1061.1 | NBU Avizace |
18 | A120.1 | Předání a zneplatnění ÚZ |
19 | A121.1 | Přehled o údajích autentizované osoby |
20 | A121.2 | Výpis údajů podnikatelského subjektu |
21 | A124.1 | ISKN - Evidence práv pro osobu |
22 | A124.2 | ISKN - List vlastnictví |
23 | A1341.1 | Ověření v.z.p. pojištěnce |
24 | A1341.2 | Oznámení OSVC PP |
25 | A1341.3 | Oznámení OSVC PP ZP |
26 | A1341.4 | Seznam OSVC PP |
27 | A1381.1 | Vozidlo v Systému Elektronického Mýtného |
28 | A1381.2 | Zahraniční provozovatel vozidla v Systému Elektronického Mýtného |
29 | A344.1 | Notifikace prostřednictvím Portálu Občana |
30 | A3726.1 | Pacient |
31 | A385.1 | Oznámení OSVC PP |
32 | A385.2 | Seznam OSVC PP |
33 | A385.3 | Výpis z Daňové Informační Schránky |
34 | A385.4 | Oznámení stavu účetní závěrky |
35 | A385.5 | Výpis prijmů z Daňového priznami |
36 | A392.1 | Dlužník |
37 | A392.2 | ODU |
38 | A392.3 | Nedoplatky dle ukladatele |
39 | A4003.1 | Poskytovatelé zdravotních služeb |
40 | A4003.2 | Zdravotnická dokumentace pacienta |
41 | A418.1 | Osoba v pátrání |
42 | A418.2 | Vozidlo v pátrání |
43 | A418.3 | NBU Lustrace |
44 | A476.1 | Registr ISIN |
45 | A483.1 | Výpis údajů z Rejstříku trestů |
46 | A561.1 | Výzva |
47 | A561.2 | Projekt |
48 | A561.3 | Vypočtené indikátory |
49 | A575.1 | IS ÚCL |
50 | A8566.1 | Notifikace |
51 | A998.1 | Registr silničních vozidel |
Seznam datových obsahů kontextů
Termínem datové obsahy se rozumí definice XML schémat popisujících rozhraní pro dotazování publikačních AIS, které publikují data v rámci jimi vedených agend prostřednictvím eGSB/ISSS.
Pořadí | Kód | Název |
---|---|---|
1 | 1 | Žádost o poskytnutí údajů o vozidle z evidence Systému Elektronického Mýtného. |
2 | 2 | Žádost o poskytnutí údajů zahraničního provozovatele vozidla z evidence Systému Elektronického Mýtného. |
3 | A124.1.PravaProOsobu | Dotaz práva osoby vedená v KN |
4 | A124.2.ListVlastnictvi | Dotaz na list vlastnictví v KN |
5 | A344.1.Notifikace | Definice jednotlivých kanálů pro notifikování uživatele Portálu Občana |
6 | A8566.1.Notifikace | Definice jednotlivých kanálů pro notifikování uživatele |
7 | CRRDotaz | Dotaz do registru řidičů |
8 | CrrOsvedceniDigiUkon | Osvědčení o digitálním úkonu |
9 | CrrRidicNotifikaceBoduReg | Registrace k notifikacím změn bodového hodnocení |
10 | CrrRidicRozsirene | Dotaz do CRŘ na rozšířené údaje o řidiči |
11 | CrrRidicUdaje | Dotaz do CRŘ na údaje o řidiči |
12 | CrrRidicZadostPodani | Podání žádosti o řidičský průkaz |
13 | CrrRidicZakladni | Dotaz do CRŘ na základní údaje o řidiči |
14 | CrrRidicZakladni | Dotaz do CRŘ na základní údaje o řidiči |
15 | CSCEPANDLUZNIK | Dotaz na nedoplatky do evidence přeplatků a nedoplatků Celní správy |
16 | CSCEPANNEDOPLATKYDLEUKLADATELE | Dotaz na evidované nedoplatky podle ukladatele u Celní správy |
17 | CSCEPANODU | Dotaz na stav osobního daňového účtu do evidence přeplatků a nedoplatků Celní správy |
18 | CSSZOsvc | Dotaz do ČSSZ na údaje o OSVČ |
19 | CSSZPojistenec | Dotaz do ČSSZ na údaje o pojištěnci |
20 | CSSZUoj | Dotaz do ČSSZ na údaje o Územně organizační jednotce |
21 | CSSZZamestnavatel | Dotaz do ČSSZ na údaje o Zaměstnavateli |
22 | DAPPRIJEM | Dotaz na prijmy z Daňového přiznání |
23 | DISDOTAZ | Dotaz na výpis z Daňové Informační Schránky |
24 | DISZADOST | Žádost na výpis z Daňové Informační Schránky |
25 | EtestyOsobaZkousky | Dotaz do IS eTesty na vykonané zkoušky odborné a profesní způsobilosti. |
26 | EVIDOSVC | EvidenceOSVC |
27 | FormularePOCti | Formuláře Portálu občana - čtení |
28 | FormularePOZapis | Formuláře Portálu občana - čtení |
29 | INFPREHL | Informovani o DAP |
30 | KALENDAR | Dotaz na výpis z Daňové Informační Schránky |
31 | KONTROLAOSVC | Kontrolní zjištění OSVČ |
32 | KONTROLAZC | Kontrolní zjištění závislé činnosti |
33 | MSProjekt | Projekt |
34 | MSVypIndi | Vypočtené indikátory |
35 | MSVyzva | Výzva |
36 | NBU_Lustrace | NBU Lustrace |
37 | NBUAVIZACE | NBU Avizace |
38 | OBNOVENISVC385 | Opětovné zahájení SVČ |
39 | PaisCtiRSVKontexty | Dotaz na vozidlo |
40 | PaisRsvCtiAifo | Dotaz na vozidlo |
41 | PaisRsvCtiFormular | Formuláře - čtení |
42 | PaisRsvCtiIco | Dotaz na vozidlo |
43 | PaisRsvCtiNovaEkoVozidla | Dotaz na vozidlo |
44 | PaisRsvCtiNovaEkoVozidlaAsync | Dotaz na vozidlo |
45 | PaisRsvCtiOrv | Dotaz na vozidlo |
46 | PaisRSVCtiOsvedceniFormular | Dotaz na vozidlo |
47 | PaisRsvCtiPoplatek | Suma poplatku |
48 | PaisRsvCtiPrilohu | Dotaz na vozidlo |
49 | PaisRsvCtiRz | Dotaz na vozidlo |
50 | PaisRsvCtiSazebnikPoplatku | Sazebník poplatků |
51 | PaisRsvCtiSeznamFormularu | Seznam registračních míst z RSV |
52 | PaisRsvCtiSeznamIcoAsync | Dotaz na vozidlo |
53 | PaisRsvCtiSeznamRcAsync | Dotaz na vozidlo |
54 | PaisRsvCtiSeznamRm | Seznam registračních míst z RSV |
55 | PaisRsvCtiTp | Dotaz na vozidlo |
56 | PaisRsvCtiVin | Dotaz na vozidlo |
57 | PaisRsvCtiVozidloId | Dotaz na vozidlo |
58 | PaisRsvCtiZmeny | Dotaz na vozidlo |
59 | PaisRsvCtiZmenyAsync | Dotaz na vozidlo |
60 | PaisRsvVlozPrilohu | Formuláře - vložení přílohy |
61 | PaisRsvVozidlaAsyncOdpoved | Dotaz na vozidlo |
62 | PaisRsvZamkniFormular | Formuláře - zamknutí |
63 | PaisRsvZapisFormular | Formuláře - zápis |
64 | PaisRsvZapisInformaceOPlatbe | Zápis informací o platbě |
65 | PATRMV | Dotaz na vozidlo v pátrání |
66 | PATROS | Dotaz na osobu v pátrání |
67 | PDFCertifikatu | Dotaz na certifikát tazatele v PDF |
68 | PODANPREHLED | Podán přehled OSVCPP ZP |
69 | PODANPREHLED385 | Podán přehled OSVCPP ZP |
70 | PONDUKONC | Podnět ukončení |
71 | PONDUKONC385 | Podnět ukončení |
72 | PREHLEDPLATEB | Přehled plateb |
73 | PREVYSUZVESL | Oznámení stavu účetní závěrky |
74 | RTFODotaz | Dotaz do Rejstříku trestů |
75 | RTNastaveniBlokace | Požadavek do Rejstříku trestů na vytvoření, popř. zrušení blokace |
76 | RTZadosti | Dotaz do Rejstříku trestů |
77 | RTZadostiDokument | Požadavek do Rejstříku trestů na vystavení výstupního dokumentu. |
78 | RTZadostiStav | Dotaz do Rejstříku trestů na stav manuálně zpracovávaných žádostí. |
79 | SeznamCertifikatu | Dotaz na certifikáty tazatele |
80 | SEZNAMOSVCPP | Seznam OSVCPP |
81 | SEZNAMOSVCPP385 | Seznam OSVCPP |
82 | SeznamPoskytovatelu | Seznam poskytovatelů s dostupnou zdravotnickou dokumentací osoby |
83 | SPSOsobaDoklady | Dotaz do IS SPS na průkazy způsobilosti, které vlastní. |
84 | SPSOsobaDokladyPlavidla | Dotaz do IS SPS na průkazy způsobilosti a vlastněná/provozovaná plavidla. |
85 | SPSProvozovatelPlavidla | Dotaz do IS SPS na plavidla, která provozuje. |
86 | SPSVlastnikPlavidla | Dotaz do IS SPS na plavidla, která osoba vlastní. |
87 | UCETNIZAVERKA | Předání a zneplatnění ÚZ |
88 | UclUdaje | Dotaz na údaje z IS ÚCL |
89 | UKONCENI | Ukonceni |
90 | Vozidlo | Dotaz na vozidlo |
91 | VYPFOISVS | Dotaz na osobu podle zákona 365/2000 Sb. |
92 | VypisVozidelPDF | Výpis vozidel v PDF |
93 | VYPOOCRP | Dotaz na ověření osoby vůči CRP |
94 | VYPSUBJISVS | Dotaz na subjekt podle zákona 365/2000 Sb. |
95 | ZadostOVypis | Žádost o výpis |
96 | ZAPOSVCPP | Zápis OSVC PP |
97 | ZdravotnickaDokumentace | Dokument se zdravotnickou dokumentací pacienta |
98 | ZMENACISPOJ | Změna čísla pojištěnce |
99 | ZMENACISPOJ385 | Změna čísla pojištěnce |
Diskuze
Prosím Vás, naveďte mě, kde se dočtu více o vazbě eGSB/ISSS a eSSS (https://www.mvcr.cz/clanek/narodni-standard-pro-elektronicke-systemy-spisove-sluzby.aspx). Hledám pochopení jak spolupracuje standardně iSSS a eSSS, jak probíhá flow od založené např. čísla jednacího. Nemohu se dopátrat relevantních odkazů.
Děkuji, Jan Svatoš
toto by mohla být obsáhlá problematika, ale obecně jsou to 2 rozdílné systémy. eGSB/ISSS jako součást referenčního rozhraní slouží k přenosu údajů a dokumentů, které vznikly u původce. Národní standard pro elektronické systémy spisové služby (NSESSS) se uplatňuje pouze pro informační systémy původce, které jsou klasifikovány jako elektronické systémy spisové služby (eSSL). Přes eGSB/ISSS by tedy měly být sdíleny pouze údaje a dokumenty pocházející od původce, který s nimi operuje dle platné legislativy a dokumenty uchovává ve spisové službě.
Protože v eGSB/ISSS žádné údaje ani dokumenty nevznikají, není potřeba mít implementovaný NSESSS.
Flow by mělo probíhat tak, že u původce vzniká údaj či dokument, který je správně zaevidován v eSSL, kde je opatřen číslem jednacím a součástí transakčního protokolu. Pokud je následně potřeba sdílet tyto dokumenty s jiným orgánem veřejné moci, mohou nastat 2 cesty:
- dokument je vyžádán a poslán datovou zprávou mezi úřady
- dokument je vyžádán a poslán přes referenční rozhraní mezi informačními systémy
První cesta je tradiční výměna úředních dokumentů a funguje ideálně tam, kde není potřeba rychlého transakčního rozhodování a jedná se o úřední komunikaci mezi úřady při správní činnosti (typicky vyžádání rozhodnutí v nějaké věci, např. připomínky k nové stavbě ve stavebním řízení). Druhá cesta je sdílení dokumentů pro transakční rozhodování, kdy spolu formálně komunikují úřady, ale spíše jde o propojení informačních systémů, kde posílání datových zpráv nedává smysl (např. výpis z rejstříku trestů si mohu jako úřad vyžádat přes eGSB/ISSS, kdy jej dostanu okamžitě).
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Jan Svatoš
omlouvám se za neznalost, ale nevím co jsou systém ISAS a ISVKS, či kdo jej jejich správce. Každopádně obecně jsou soudy orgány veřejné moci, jejichž systémy jsou ISVS (konkrétně agendové informační systémy) a mají být vedeni v rejstříku ISVS. K otázce, zda jsou napojeny na referenční rozhraní veřejné správy, tak nemám přístup do evidence, ale mohu se zeptat kolegů z provozu. Obecně by ale měly být ISVS využívané soudy pro výkon agendy připojeny na referenční rozhraní.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Právě že mi přijde zvláštní, že v tom seznamu nejsou tyto IS evidovány pod soudy ani pod ministerstvem spravedlnosti. Nevím, kdo jiný by mohl být jejich správcem. Kdybyste se zeptal, zda jsou ISAS a ISVKS registrované v RAZR a zjištěné mi sdělil, bylo by to skvělé. Jde mi také o to, zda se těchto systému dotkne zavedeni AIS vyrozumívací. Díky.
kontaktoval jsem Ministerstvo spravedlnosti, abych si stav ověřil. Systémy jsou v jejich správě, nejsou v rejstříku ISVS ohlášeny, ale s referenčním rozhraním komunikují - ikdyž zprostředkovaně přes ISSPO (informační systém pro společnou část), což je součást celé velké konsolidace IS spravedlnosti shrnutá pod eISIR https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/isvs/zobrazeni-isvs/40260.
Samotné systémy ISAS a ISVKS by měly zaniknout, respektive jejich funkcionalita přenesena do eSPIS, také součást eISIR.
Současný stav tedy určitě není ideální, možná i nevyhovující, protože samotné systémy by evidovány být měly, stejně tak komunikace s referenčním rozhraním přes jedno místo je možná, ale musí být dobře podchycená agendově, aby se údaje o FO či PO čerpaly vždy pro daný účel a systém. Všechny funkcionality eISIR (včetně eSPIS) by měly být hotové nejpozději v roce 2026, protože se jedná o projekty z IROP. Pokud do té doby objevíme zásadní nesrovnalosti ve volání služeb referenčního rozhraní ze strany resortu spravedlnosti, budeme žádat nápravu.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Děkuji.
pokud systémy nejsou napojeny přímo a ani nejsou ohlášeny, tak bohužel ne. Přesto věřím, že danou funkčnost zajistí eSPIS.
Děkuji.
Tomáš Šedivec
Díky.
seznam všech ISVS je dostupný zde https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne/isvs/zobrazeni-isvs. Systémy, které jsou k referenčnímu rozhraní připojeny jsou Agendové informační systémy (AIS) registrované v RAZR https://razr.gov.cz/. Poměr je cca takový, že máme 10 000 ISVS a 4 000 AIS.
S pozdravem,
Tomáš Šedivec