Překlady této stránky:

Cizinecký informační systém

Cizinecký informační systém (také jako "CIS") je spravován Policií České republiky a Ministerstvem vnitra a obsahuje údaje o cizincích s trvalým nebo dlouhodobým pobytem, občanech EU, azylantech, tzv. jiných fyzických osobách

do CIS jsou zapisovány údaje:

  • příjmení, jméno, popřípadě jména, adresa místa pobytu, datum, místo a okres narození, u narozeného v cizině datum, místo a stát (Policie České republiky)
  • datum, místo a okres úmrtí, u zemřelého v cizině údajů datum úmrtí, místo a stát. U rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého se vede v rozhodnutí uvedený den smrti nebo den, který nepřežil a právní moc tohoto rozhodnutí (matriční úřad)
  • státní občanství, popřípadě více státních občanství
  • čísla elektronicky čitelných identifikačních dokladů - průkaz o povolení k pobytu (Policie České republiky)

Agendový informační systém cizinců

Agendový informační systém cizinců (také jako "AISC") je zrcadlem Cizineckého informačního systému, který slouží k editaci a poskytování údajů do základních registrů. Hlavním důvodem rozdělení CIS a AISC je bezpečnost a nutnost oddělit vnitřní a vnější prostředí Policie ČR.

, 2024/06/05 08:58
Dobrý den,
máme problém. Na povolení k trvalému pobytu je jméno Ganna a toto jméno je také vedeno v CIS.
Bohužel v registru obyvatel je jméno Vasilivna Hanna. Tento údaj přebírají také ostatní veřejné registry (např. katastr nemovitostí).
Na povolení k trvalému pobytu je jméno Vasilivna Hanna vedeno jako "matriční identita".
Je správné, že je v ROB údaj z "matriční identity" a nikoliv z údajů v CIS?

Ověření podpisu na úřadě vždy proběhne podle povolení k pobytu se jménem Ganna, ale např. v katastru nemovitostí je jméno z "matriční identity" - Vasilivna Hanna.

Děkuji.
Pavla Rybinová
, 2024/06/10 08:42
Dobrý den,

pro fungování veřejné správy je to, co je v ROB základ, protože tam je pravda. Matriční identita může být odlišná, podobně jako "pasová identita", ale vždy, když budete jednat s veřejnou správou, je potřeba jednat dle údajů v ROB. Pokud byste chtěla údaje v ROB změnit, jde tak učinit přes tzv. reklamaci údajů - tu nakonec provádí původní editor (ten, kdo jméno do ROB zadal), ve vašem případě bych očekával cizineckou policii.

Pokud budete žádat o tzv. reklamaci, tak tu je možné provést vzdáleně (elektronicky) na portálu občana https://gov.cz, asistovaně na CzechPOINTu nebo papírově.

Pokud chcete jméno změnit, resp. opravit, na CzechPOINTu lze žádat tzv. reklamaci údajů službou:

• Žádost o změnu údajů v registru obyvatel
Žadatel může požádat o změnu nesprávných referenčních údajů, které jsou o něm vedeny v registru obyvatel (ROB). Žadatel může žádat o změnu svých údajů osobně, nebo prostřednictvím zmocněnce či zákonného zástupce.

Pokud chcete papírově, lze žádat tzv. reklamaci údajů žádostí:

Žádost podaná v listinné podobě
Žádost o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB je možné zaslat také v listinné podobě kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Ministerstvu vnitra.

Žádost podaná v listinné podobě musí obsahovat následující údaje:
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení,
2. datum a místo narození,
3. číslo a druh elektronicky čitelného identifikačního dokladu, u občanů České republiky občanský průkaz nebo cestovní pas, u cizinců doklad o povolení k dlouhodobému pobytu na území České republiky (například průkaz o povolení k pobytu),
4. adresu místa pobytu, popřípadě jinou kontaktní adresu,
5. označení chybných referenčních údajů, které žadatel požaduje změnit (opravit).

Dále je oprávněn podat žádost:
• Za fyzickou osobu mladší 15 let a osobu, jejíž svéprávnost byla omezena rozhodnutím soudu tak, že není způsobilá k podání žádosti nebo která má soudem schválenou smlouvu o nápomoci nebo o zastoupení členem domácnosti žádá o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB údajů zákonný zástupce, opatrovník, člen domácnosti nebo společně se subjektem údajů jeho podpůrce.
• Za fyzickou osobu může požádat o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB údajů zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2024/05/07 13:19
Dobrý den,
pocházim se Srbska, 5 let již žiji v České republice, ale v blízké době se budu stěhovat do Holandska. Tam po mně žádají doložit, že v ČR nejsem vdaná. Bohužel matriční úřady mi zatím nebyly schopny pomoci a odkázaly mě na cizineckou policii. Chtěla bych se proto zeptat - je možné od vás získat potřebný dokument nebo aspoň výpis z evidence cizinců s uvedeným rodinným stavem?

Mockrát děkuji za Vaši pomoc.

S pozdravem
Jana Stefanovic
, 2024/05/07 16:21
Dobrý den,

pokud máte v ČR povolení k trvalému pobytu, azylový či pobytový štítek, tak by neměl být problém obstarat si výpis z registru obyvatel, kde se rodinný stav eviduje. Výpis si můžete obstarat elektronicky pomocí identity občana na portále občana https://obcan.portal.gov.cz/. Pokud identitu občana nemáte (včetně bankovní identity), můžete si výpis opatřit i na jakémkoliv CzechPOINTu. Výpis pak slouží jako veřejná listina.

Pokud půjdete na CzechPOINT nezapomeňte si vzít identifikační doklad, který byl vydán Českou republikou - občanka, pas, povolení k trvalému pobytu, azylový štítek, atd.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2024/05/13 11:09
Dobrý den, moc vám děkuji za přehrání. Byl jsem v Check pointu a dali mi papír Vypis udaju a je tam napsáno, že můj partnerský status je ''nedefinovany''.
Nevíte jak to mohu změnit?
Ministerstvo pro zahraniční věci mi řeklo, že mi v této věci nemohou pomoci.

Předem vám děkuji.
S pozdravem,
Jana Stefanovic
, 2024/05/13 13:53
Dobrý den,

v tom případě nemá potřebné údaje editor tohoto údaje, což je pro cizince Policie ČR nebo Ministerstvo vnitra. Z mé zkušenosti bych doporučil kontaktovat Službu cizinecké Policie https://www.policie.cz/sluzba-cizinecke-policie.aspx.
V žádosti se na ně obraťte s prosbou o zápis rodinného stavu, který potřebujete editovat do základního registru obyvatel dle oprávnění § 19 odst. 2 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Služba cizinecké Policie bude chtít daný stav nějak doložit, proto očekávám, že službu vyřídí pouze při fyzické návštěvě, ale je možné, že jim bude stačit i jiný způsob komunikace. Proto je můžete nejdříve kontaktovat třeba teleofnicky.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2024/01/29 10:31, 2024/01/29 16:20
Dobry den, zajímalo by mě, zda mě můj předchozí zaměstnavatel a ubytovatel ohlasil mě na cizinecké policii? Dá se to nějak zjistit?

Dekuji moc předem za info.

S pozdravem
, 2024/01/29 16:23
Dobrý den,

ano. Pokud vás zaměstnavatel ohlásil, měl byste se objevit kromě Cizineckého informačního systému i v základním registru obyvatel. Na vydaný doklad (trvalý pobyt, pobytový štítek) se můžete dostavit na CzechPOINT a nechat si udělat výpis z registru obyvatel nebo pokud si zřídíte elektronickou identitu https://identitaobcana.cz/, můžete stejnou funkci použít i na portálu občana gov.cz.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2024/01/04 21:43
Dobrý den, mám trvaly pobyt od 2016 roku , pred měsícem jsem zijistila že příjmení a jméno v registrů obyvatel mám podle oddaciho listů ( překlad ukr. rodného listů) , v ukr.cestovnim pasu a trvalém pobytu ukázáno jméno a příjmení trochu jinak ( například Seps a ne Šeps). V trvalém pobytu v poznámce uvedeno jméno jako v registrů obyvatel. Ale mám problém z me identifikace všude, kartu VZP mám na jiné jméno než v pasu atd. 14 prosince požádala jsem změnu přes czechpoint podle trvalého, ale ještě do dneška změna neproběhla. Jsem jsem volala na infolinku ministerstva vnitra a odpověděli že nevidí udaje v registru obyvatel ale vypadá že všechno je v pořádku. Prosím co mám dál dělat? Kam musím se obrátit aby v registrů obyvatel bylo jméno stejně jako v pasu? Nebo jak dlouho se dělá změna, lhuta nebyla ukázana na stránkách. Děkuji moc předem a hezký den, Anastasiaa
, 2024/01/05 09:21
Dobrý den,

správné údaje jsou pouze ty, které jsou v registru obyvatel. Pokud nejste spokojená, či tam jsou údaje chybné, je potřeba je změnit pomocí reklamačního procesu.
Aktuální stav údajů v registru obyvatel je možné zjistit výpisem, který je možné udělat samoobslužně pomocí datové schránky https://www.mojedatovaschranka.cz/ nebo portálu občana https://obcan.portal.gov.cz/prihlaseni. Je možné si jej pořídit také asistovaně na kontaktním místě veřejné správy (CzechPOINT) nebo přímo v prostorách Ministerstva vnitra.

Pokud budete žádat o tzv. reklamaci, tak tu je možné provést vzdáleně (elektronicky) na portálu občana https://gov.cz, asistovaně na CzechPOINTu nebo papírově.

Pokud chcete jméno změnit, resp. opravit, na CzechPOINTu lze žádat tzv. reklamaci údajů službou:

• Žádost o změnu údajů v registru obyvatel
Žadatel může požádat o změnu nesprávných referenčních údajů, které jsou o něm vedeny v registru obyvatel (ROB). Žadatel může žádat o změnu svých údajů osobně, nebo prostřednictvím zmocněnce či zákonného zástupce.

Pokud chcete papírově, lze žádat tzv. reklamaci údajů žádostí:

Žádost podaná v listinné podobě
Žádost o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB je možné zaslat také v listinné podobě kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Ministerstvu vnitra.

Žádost podaná v listinné podobě musí obsahovat následující údaje:
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení,
2. datum a místo narození,
3. číslo a druh elektronicky čitelného identifikačního dokladu, u občanů České republiky občanský průkaz nebo cestovní pas, u cizinců doklad o povolení k dlouhodobému pobytu na území České republiky (například průkaz o povolení k pobytu),
4. adresu místa pobytu, popřípadě jinou kontaktní adresu,
5. označení chybných referenčních údajů, které žadatel požaduje změnit (opravit).

Dále je oprávněn podat žádost:
• Za fyzickou osobu mladší 15 let a osobu, jejíž svéprávnost byla omezena rozhodnutím soudu tak, že není způsobilá k podání žádosti nebo která má soudem schválenou smlouvu o nápomoci nebo o zastoupení členem domácnosti žádá o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB údajů zákonný zástupce, opatrovník, člen domácnosti nebo společně se subjektem údajů jeho podpůrce.
• Za fyzickou osobu může požádat o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB údajů zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2024/06/26 13:36
Dobrý den, mám stejný problém s odlišnou pásovou a matriční identitou. Podala jsem reklamace, a výsledek - vaše reklamace nebyla přijata, status "varování". Mám to nějak řešit dál nebo to nechat být? To budu muset na úřady nosit s sebou oddací list? Děkuji.
, 2024/06/28 08:14
Dobrý den,

bez většího detailu nevím, proč reklamace nebyla přijata. Stav "varování" je příliš obecný.
Veřejná správa ČR má pracovat především s doklady vydanými ČR a následně s navázanými údaji v registru obyvatel na identitu uvedenou na dokladech.
Určitě není tedy vhodným závěrem, že byste si měla nosit oddací list na úřady. Pokud jste reklamaci dělala samoobslužně na portále, bylo by dobré zkusit stejný postup i písemně přes datovou schránky na MV. Pokud ji nemáte, tak na CzechPOINT nebo přímo na přepážce MV v úředních hodinách.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2023/06/21 08:50
Dobrý den,

Moje žena řeší problém a potřebovali bychom poradit. Bydlí v ČR už zhruba 13 let, udělala zkoušky na řidičský průkaz a na cizinecké policii je vedena již od samého začátku. V registru obyvatel ji nemohou najít pro ověření aby ji mohli udělat řidičský průkaz. Odkazují ji na cizineckou policii, ale tam nám tvrdí že u nich je vše v pořádku a musí to řešit na evidenci obyvatel. Tam ji nenajdou a opět nás vrací na cizineckou policii. Takový začarovaný kruh. Prosím o radu jak to tedy řešit a na koho se obrátit, jsme zoufalý.



S přáním hezkého dne,

Lukáš S.
, 2023/06/25 12:25
Dobrý den,

Odpověděl jsem emailem.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2023/10/24 22:56
Dobrý deň, mám rovnaký problém mohli by ste mi prosím poradiť?

Ďakujem
Marek Švec
, 2023/10/25 11:36
Dobrý den,

odpověděl jsem též emailem.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2023/10/25 11:42
Dobrý den,

protože se dotaz opakoval, doplním alespoň základní informace jak postupovat. Pokud je rozpor mezi Registrem obyvatel a dalšími systémy, je nutné řešit především to, zda je v ROB správný údaj. Pokud není, je nutné požádat o tzv. reklamaci. Tu je možné provést vzdáleně (elektronicky) na portálu občana https://gov.cz, asistovaně na CzechPOINTu nebo papírově.

Pokud chcete jméno změnit, resp. opravit, na CzechPOINTu lze žádat tzv. reklamaci údajů službou:

• Žádost o změnu údajů v registru obyvatel
Žadatel může požádat o změnu nesprávných referenčních údajů, které jsou o něm vedeny v registru obyvatel (ROB). Žadatel může žádat o změnu svých údajů osobně, nebo prostřednictvím zmocněnce či zákonného zástupce.

Pokud chcete papírově, lze žádat tzv. reklamaci údajů žádostí:

Žádost podaná v listinné podobě
Žádost o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB je možné zaslat také v listinné podobě kterémukoliv obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, krajskému úřadu nebo Ministerstvu vnitra.

Žádost podaná v listinné podobě musí obsahovat následující údaje:
1. jméno, popřípadě jména, a příjmení,
2. datum a místo narození,
3. číslo a druh elektronicky čitelného identifikačního dokladu, u občanů České republiky občanský průkaz nebo cestovní pas, u cizinců doklad o povolení k dlouhodobému pobytu na území České republiky (například průkaz o povolení k pobytu),
4. adresu místa pobytu, popřípadě jinou kontaktní adresu,
5. označení chybných referenčních údajů, které žadatel požaduje změnit (opravit).

Dále je oprávněn podat žádost:
• Za fyzickou osobu mladší 15 let a osobu, jejíž svéprávnost byla omezena rozhodnutím soudu tak, že není způsobilá k podání žádosti nebo která má soudem schválenou smlouvu o nápomoci nebo o zastoupení členem domácnosti žádá o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB údajů zákonný zástupce, opatrovník, člen domácnosti nebo společně se subjektem údajů jeho podpůrce.
• Za fyzickou osobu může požádat o změnu údajů při zjištění nesouladu v ROB údajů zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele.

Pokud je v ROB údaj správně, tak se musí ostatní systém veřejné správy přizpůsobit, protože v registru obyvatel jsou údaje referenční, tedy vždy správná, pokud někdo (např. formou reklamace) nevyjádří o správnosti pochyb.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2022/07/29 11:23
Dobrý den,

pro španělského kolegu řešíme zprovoznění bankovní identity u ČS, aby mu fungovala pro přihlašování k různým veřejným službám (např. mojedane.cz atd.). Bohužel se to nedaří, protože podle vyjádření banky není kolega, resp. jeho doklad o povolení k pobytu, evidovaný v registru obvyvatel.

Přikládám citaci z vyjádření banky: "Dobrý den, strojově nečitelné doklady bohužel není možné aktuálně použít pro ověření vůči NIA.(národní identita) V průběhu roku 2022 by se i strojově nečitelné doklady měli objevit v registru obyvatel a měli by tedy být použitelné pro ověření v NIA. Bohužel ČS nemá možnost jak ověřit, zda je již předmětný doklad v registru obyvatel zaveden či nikoli a ani není možnost ze strany ČS ovlivnit jaké doklady budou zavedeny přednostně. Je nutné tedy vyčkat na zavedení dokladu. Klient se případně může obrátit na cizineckou policii zda není možné vydat strojově čitelný doklad, který by se dal použít okamžitě."

Je opravdu problém v tom, že kolega má pouze papírový doklad k povolení pobytu? Dá se případně nějak zjistit, jestli je kolegův doklad v registru obyvatel?

Děkuji za pomoc.

Petr Brňák
, 2022/07/29 14:37
Dobrý den,

právní úprava, která umožnila, aby v základním registru obyvatel mohly být i strojově nečitelné doklady je poměrně nová, proto nemusí být splněna na 100%. Ověření toho, co je vše vedeno v registru obyvatel je nejlepší řešit pomocí výpisu z registru obyvatel - ten je možné udělat samoobslužně pomocí datové schránky https://www.mojedatovaschranka.cz/ nebo portálu občana https://obcan.portal.gov.cz/prihlaseni. Je možné si jej pořídit také asistovaně na kontaktním místě veřejné správy (CzechPOINT) nebo přímo v prostorách Ministerstva vnitra.

Nejlepší by ale skutečně bylo kontaktovat zodpovědný úřad - tedy cizineckou policii a doptat se jí na editaci údajů do registru obyvatel. Pokud se toto nepodaří, kontaktujte přímo Ministerstvo vnitra - odbor správních činností s žádostí o informaci a nápravu ve věci údajů v registru obyvatel.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2022/04/25 12:02
Dobrý deň chcem sa opitat chcem požiadať o prechodný pobyt, musím sa najprv registrovať na CIS? Alebo môžem rovno na (frs)? Ďakujem.
, 2022/04/25 12:38
Dobrý den,

do CIS se nedá "registrovat", do tohoto registru se dostanete, pokud Vás bude evidovat cizinecká policie nebo odbor azylové a migrační politiky. Na základě této evidence vám bude vydán azylový štítek, pobytová štítek nebo povolení k přechodnému pobytu - což znamená, že jste evidován v CIS a potažmo i v ROB.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
, 2022/04/21 10:42
Dobrý den, o radu.



Chtěl jsem si zřídit elektronickou identitu a moje ID. K tomu jsem potřeboval ověřit svoji totožnost. Byl jsem ze žádosti na Czech pointu. Tam mi řekli, že moji totožnost nemůžou ověřit, protože nejsem v registru obyvatel.



Mám v ČR trvalý pobyt od 2.9.1998 a prodloužený do 15.8.2023

Můžete mi prosím poradit, co mám udělat abych byl v registru obyvatel?



Předem moc děkuji.

S pozdravem

Štefan Krč
, 2022/04/21 10:50
Dobrý den,

do registru obyvatel se fyzická osoba dostane přes tzv. editory, v případě registru obyvatel jsou to agendy evidence obyvatel (matriky a ohlašovny) a agendy cizinecké policie. Jelikož máte trvalý pobyt, měl byste být v registru obyvatel, ale někdo udělal chybu při zápisu.
Agenda trvalých pobytů je Ministerstva vnitra, proto doporučuji se nejprve obrátit na nejbližší pobočku ze seznamu zde https://www.mvcr.cz/clanek/sluzby-pro-verejnost-informace-pro-cizince-kontakty.aspx

A jen pro upřesnění, chyba mohla nastat na CzechPOINTu, kde se Vás například pokusili ztotožnit prostřednictvím pobytového štítku, ale nezkusili to kombinací jméno+přijemní+datum narození, případně s místem pobytu. Ale věřím, že to není tento případ.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Vložte svůj komentář: