Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
znalostni_baze:ztotoznovani_spuu [2021/10/27 10:47] – ↷ Stránka přejmenována z 'znalostni_baze:ztotoznovani' na 'znalostni_baze:ztotoznovani_spuu' Tomáš Šedivecznalostni_baze:ztotoznovani_spuu [2025/05/09 08:27] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 24: Řádek 24:
 Předpokládáme, že toto bude nejčastější use-case u SPUÚ, a proto je podrobně rozepsán. Předpokládáme, že toto bude nejčastější use-case u SPUÚ, a proto je podrobně rozepsán.
  
-  * **Při ztotožnění klienta SPUÚ vůči záznamům v registru obyvatel (ROB) se použijí osobní údaje, vedené o klientovi v databázi SPUÚ, které se po zavolání příslušné služby porovnávají vůči záznamům v základním registru obyvatel na shodu**. Pro účely ztotožnění fyzických osob je k dispozici **služba E05 robCtiPodleUdaju**(([[https://www.szrcr.cz/cs/sluzby/spravci-a-vyvojari/vyvojari-agendovych-informacnich-systemu/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru|Podrobný popis eGON služeb  ]])). Tento metodický dokument doporučuje **SPUÚ k volání služby pouze na základě následujících kombinací osobních údajů a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“**:+  * **Při ztotožnění klienta SPUÚ vůči záznamům v registru obyvatel (ROB) se použijí osobní údaje, vedené o klientovi v databázi SPUÚ, které se po zavolání příslušné služby porovnávají vůči záznamům v základním registru obyvatel na shodu**. Pro účely ztotožnění fyzických osob je k dispozici **služba E278 robCtiPodleUdaju2**(([[https://www.szrcr.cz/cs/sluzby/spravci-a-vyvojari/vyvojari-agendovych-informacnich-systemu/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru|Podrobný popis eGON služeb  ]])). Tento metodický dokument doporučuje **SPUÚ k volání služby pouze na základě následujících kombinací osobních údajů a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“**:
     *Jméno, příjmení, datum narození, druh dokladu, číslo dokladu.     *Jméno, příjmení, datum narození, druh dokladu, číslo dokladu.
     *Jméno, příjmení, datum narození, datová schránka.     *Jméno, příjmení, datum narození, datová schránka.
-    *Shora uvedené dvě kombinace údajů kladou vyšší požadavky, než jaké obsahuje minimální technická kombinace osobních údajů, kterou připouští dokumentace ke službě E05 – robCtiPodleUdaju, důvody pro používání širší kombinace osobních údajů jsou uvedeny dále.+    *Shora uvedené dvě kombinace údajů kladou vyšší požadavky, než jaké obsahuje minimální technická kombinace osobních údajů, kterou připouští dokumentace ke službě E278 - robCtiPodleUdaju2, důvody pro používání širší kombinace osobních údajů jsou uvedeny dále.
   * V případě, že **dojde ke shodě s údaji v právě jednom záznamu v registru obyvatel, je přiděleno a službou vráceno konkrétní AIFO v dané agendě**. Pokud tomu tak není a dojde buď ke **shodě na více záznamech, nebo na žádném záznamu, AIFO není vráceno a SPUÚ musí svůj dotaz opakovat s jinými parametry,** tedy údaje blíže konkretizovat. Jinými slovy, pokud **nedojde ke shodě v právě jednom záznamu v registru obyvatel,** je vhodné použít níže uvedený **alternativní scénář.**   * V případě, že **dojde ke shodě s údaji v právě jednom záznamu v registru obyvatel, je přiděleno a službou vráceno konkrétní AIFO v dané agendě**. Pokud tomu tak není a dojde buď ke **shodě na více záznamech, nebo na žádném záznamu, AIFO není vráceno a SPUÚ musí svůj dotaz opakovat s jinými parametry,** tedy údaje blíže konkretizovat. Jinými slovy, pokud **nedojde ke shodě v právě jednom záznamu v registru obyvatel,** je vhodné použít níže uvedený **alternativní scénář.**
-  * J**e nutné reflektovat reálný stav z praxe, kdy SPUÚ nemusí mít k dispozici vždy aktuální údaje o svých klientech (např. klient od posledního kontaktu s SPUÚ změnil příjmení, jméno, adresu, pohlaví, má nový doklad totožnosti,…) nebo SPUÚ může mít v údajích chybu např. překlepem při vkládání osobních údajů v minulosti**. **Pokud by SPUÚ ztotožňoval klienty pouze na základě minimálních kombinací osobních údajů uváděných v popisu služby E05 a nikoliv podle námi doporučených konfigurací uvedených výše, může se lehce stát, že bude ztotožňovat na základě neaktuálních či chybných údajů, které ale budou shodou okolností souhlasit s aktuálními údaji jiné osoby**. Pokud by k tomu došlo, **SPUÚ by chybně ztotožnil svého klienta a přiřadil by mu jinou identitu vedenou v registru obyvatel**. Tomuto scénáři **je nutno za každou cenu zabránit**, což je cílem tohoto metodického doporučení.+  * J**e nutné reflektovat reálný stav z praxe, kdy SPUÚ nemusí mít k dispozici vždy aktuální údaje o svých klientech (např. klient od posledního kontaktu s SPUÚ změnil příjmení, jméno, adresu, pohlaví, má nový doklad totožnosti,…) nebo SPUÚ může mít v údajích chybu např. překlepem při vkládání osobních údajů v minulosti**. **Pokud by SPUÚ ztotožňoval klienty pouze na základě minimálních kombinací osobních údajů uváděných v popisu služby E278 - robCtiPodleUdaju2 a nikoliv podle námi doporučených konfigurací uvedených výše, může se lehce stát, že bude ztotožňovat na základě neaktuálních či chybných údajů, které ale budou shodou okolností souhlasit s aktuálními údaji jiné osoby**. Pokud by k tomu došlo, **SPUÚ by chybně ztotožnil svého klienta a přiřadil by mu jinou identitu vedenou v registru obyvatel**. Tomuto scénáři **je nutno za každou cenu zabránit**, což je cílem tohoto metodického doporučení.
   * Z výše uvedených důvodů je tedy žádoucí nejprve **se pokusit ztotožnit klienta na základě širších osobních údajů a tím pádem eliminovat možnou chybu ve jméně a příjmení, datu narození nebo čísle dokladu, atp.**   * Z výše uvedených důvodů je tedy žádoucí nejprve **se pokusit ztotožnit klienta na základě širších osobních údajů a tím pádem eliminovat možnou chybu ve jméně a příjmení, datu narození nebo čísle dokladu, atp.**
  
 Další postup by tedy měl být tento: Další postup by tedy měl být tento:
  
-  * **Pokud se nepodaří ztotožnit na shodu dle dvou výše uvedených kombinací údajů službou E05, SPUÚ se pokusí ztotožnit fyzickou osobu dle následujícího postupu**((Při volání služeb, které se dotazují do evidencí (informačního systému evidence obyvatel, informační systém cizinců, informační systému evidence občanských průkazů a informační systém evidence cestovních dokladů), je nutné počítat s delším časem pro získání odpovědi než při volání služeb pracujících pouze se základními registry.)): +  * **Pokud se nepodaří ztotožnit na shodu dle dvou výše uvedených kombinací údajů službou E278 - robCtiPodleUdaju2, SPUÚ se pokusí ztotožnit fyzickou osobu dle následujícího postupu**((Při volání služeb, které se dotazují do evidencí (informačního systému evidence obyvatel, informační systém cizinců, informační systému evidence občanských průkazů a informační systém evidence cestovních dokladů), je nutné počítat s delším časem pro získání odpovědi než při volání služeb pracujících pouze se základními registry.)): 
-    *Využít pro ztotožnění službu E05 na základě tří údajů (jméno, příjmení, datum narození) – v případě shody se záznamem v ROB dojde k vrácení AIFO((Bude-li SPUÚ vyhledávat službou E05 podle jména, příjmení a data narození, pak existuje nenulová možnost, že údaje jméno, příjmení a datum narození nejsou již aktuální, ale zároveň odpovídají jinému konkrétnímu člověku. Tento člověk, do kterého SPUÚ mylně „trefí“ se pak může SPUÚ dotazovat na důvody, proč si o něm SPUÚ zjišťoval údaje. SPUÚ musí být proto připraven na tyto dotazy odpovídat včetně řádného odůvodnění, proč k tomuto dotazování docházelo a z jakého důvodu bylo volání služby nezbytné.)), ovšem s určitým rizikem, že může náležet i jiné osobě. Následně je tedy třeba využít službu E188 – eopCtiAifo pro získání čísel již neplatných občanských průkazů pro dané AIFO. Výsledky získané z této služby pak SPUÚ musí podrobit kontrole, zda se číslo dokladu vedené u SPUÚ vyskytuje jako některá z hodnot vedená v evidenci občanských průkazů u dané osoby, jejíž AIFO bylo získáno((Uvedený postup by měl být rovněž použit v případě, kdy občan ČR má vydán občanský průkaz, který není elektronicky čitelný a tudíž vedený v registru obyvatel (typicky případy starších občanů s občanským průkazem typu „knížka“).)). Pokud nikoliv, bylo získáno (velmi pravděpodobně) AIFO jiné osoby a je tedy třeba postupovat dalším krokem tohoto postupu a získané AIFO zapomenout. Podobně je možné postupovat v případě cestovních dokladů, pokud jej SPUÚ eviduje. V tom případě je třeba použít službu E189 – ecdCtiAifo a opět zkontrolovat, zda číslo cestovního dokladu vedené v evidenci cestovních dokladů souhlasí s číslem dokladu vedeným SPUÚ. Zde jsou uvedeny {{ :dokumenty:vzory_volani_egon_sluzeb_zr_pro_potreby_ztotoznovani_klientu_spuu_-_20210526.docx |vzory volání eGON služeb}}. Na tomto místě si dovolujeme upozornit, že evidence OP a cestovních dokladů nejsou výkonově dimenzovány na tak vysokou zátěž, jako je tomu u systému základních registrů a jejich odezva tedy může být pomalejší. V neposlední řadě je třeba respektovat i fakt, že dané SPUÚ musí mít zákonné právo využívat údaje vedené ve zmíněných evidencích, což vzhledem k různě formulovaným právním titulům přístupu jednotlivých typů SPUÚ nemusí být automaticky splněno.+    *Využít pro ztotožnění službu E278 - robCtiPodleUdaju2 na základě tří údajů (jméno, příjmení, datum narození) – v případě shody se záznamem v ROB dojde k vrácení AIFO((Bude-li SPUÚ vyhledávat službou E278 - robCtiPodleUdaju2 podle jména, příjmení a data narození, pak existuje nenulová možnost, že údaje jméno, příjmení a datum narození nejsou již aktuální, ale zároveň odpovídají jinému konkrétnímu člověku. Tento člověk, do kterého SPUÚ mylně „trefí“ se pak může SPUÚ dotazovat na důvody, proč si o něm SPUÚ zjišťoval údaje. SPUÚ musí být proto připraven na tyto dotazy odpovídat včetně řádného odůvodnění, proč k tomuto dotazování docházelo a z jakého důvodu bylo volání služby nezbytné.)), ovšem s určitým rizikem, že může náležet i jiné osobě. Následně je tedy třeba využít službu E188 – eopCtiAifo pro získání čísel již neplatných občanských průkazů pro dané AIFO. Výsledky získané z této služby pak SPUÚ musí podrobit kontrole, zda se číslo dokladu vedené u SPUÚ vyskytuje jako některá z hodnot vedená v evidenci občanských průkazů u dané osoby, jejíž AIFO bylo získáno((Uvedený postup by měl být rovněž použit v případě, kdy občan ČR má vydán občanský průkaz, který není elektronicky čitelný a tudíž vedený v registru obyvatel (typicky případy starších občanů s občanským průkazem typu „knížka“).)). Pokud nikoliv, bylo získáno (velmi pravděpodobně) AIFO jiné osoby a je tedy třeba postupovat dalším krokem tohoto postupu a získané AIFO zapomenout. Podobně je možné postupovat v případě cestovních dokladů, pokud jej SPUÚ eviduje. V tom případě je třeba použít službu E189 – ecdCtiAifo a opět zkontrolovat, zda číslo cestovního dokladu vedené v evidenci cestovních dokladů souhlasí s číslem dokladu vedeným SPUÚ. Zde jsou uvedeny {{ :dokumenty:vzory_volani_egon_sluzeb_zr_pro_potreby_ztotoznovani_klientu_spuu_-_20210526.docx |vzory volání eGON služeb}}. Na tomto místě si dovolujeme upozornit, že evidence OP a cestovních dokladů nejsou výkonově dimenzovány na tak vysokou zátěž, jako je tomu u systému základních registrů a jejich odezva tedy může být pomalejší. V neposlední řadě je třeba respektovat i fakt, že dané SPUÚ musí mít zákonné právo využívat údaje vedené ve zmíněných evidencích, což vzhledem k různě formulovaným právním titulům přístupu jednotlivých typů SPUÚ nemusí být automaticky splněno.
     *Pokusit se ztotožnit klienta vůči informačnímu systému **evidence obyvatel**, ve kterém se vedou i **historické údaje** fyzických osob. Opět si dovolujeme upozornit, že evidence obyvatel není výkonově dimenzována stejně jako ZR a její odezva tedy může být pomalejší. V tomto případě tedy použijte službu (E172 - aiseoCtiPodleUdaju2). I zde je třeba respektovat fakt, že dané SPUÚ musí mít zákonné právo využívat údaje vedené ve zmíněných evidencích. Následně musí SPUÚ provést rovněž kontrolu, zda k dohledanému AIFO je vedeno v příslušné evidenci také číslo neplatného dokladu a až poté lze s akceptovatelnou pravděpodobností prohlásit, že jde o správně ztotožněnou osobu, byť náhradním postupem. {{ :dokumenty:vzory_volani_egon_sluzeb_zr_pro_potreby_ztotoznovani_klientu_spuu_-_20210526.docx |Vzory volání eGON služeb}}.     *Pokusit se ztotožnit klienta vůči informačnímu systému **evidence obyvatel**, ve kterém se vedou i **historické údaje** fyzických osob. Opět si dovolujeme upozornit, že evidence obyvatel není výkonově dimenzována stejně jako ZR a její odezva tedy může být pomalejší. V tomto případě tedy použijte službu (E172 - aiseoCtiPodleUdaju2). I zde je třeba respektovat fakt, že dané SPUÚ musí mít zákonné právo využívat údaje vedené ve zmíněných evidencích. Následně musí SPUÚ provést rovněž kontrolu, zda k dohledanému AIFO je vedeno v příslušné evidenci také číslo neplatného dokladu a až poté lze s akceptovatelnou pravděpodobností prohlásit, že jde o správně ztotožněnou osobu, byť náhradním postupem. {{ :dokumenty:vzory_volani_egon_sluzeb_zr_pro_potreby_ztotoznovani_klientu_spuu_-_20210526.docx |Vzory volání eGON služeb}}.
-    * **Pokud se SPUÚ nepodaří ztotožnit osobu na základě výše uvedených postupů,** má tedy zřejmě chybu v několika osobních údajích současně, a cesta, jak upřesnit dotazy pro ztotožnění selhala, **není jiného řešení,** než aby tuto **osobu vyzval k doložení jejích údajů,** v praxi typicky **prostřednictvím předložení platného dokladu totožnosti.** Správně zadané údaje z platného dokladu do volání služby E05 již musí vést k úspěšnému ztotožnění, protože doklad musel být vydán na základě platných údajů o existující osobě v ROB.+    * **Pokud se SPUÚ nepodaří ztotožnit osobu na základě výše uvedených postupů,** má tedy zřejmě chybu v několika osobních údajích současně, a cesta, jak upřesnit dotazy pro ztotožnění selhala, **není jiného řešení,** než aby tuto **osobu vyzval k doložení jejích údajů,** v praxi typicky **prostřednictvím předložení platného dokladu totožnosti.** Správně zadané údaje z platného dokladu do volání služby E278 - robCtiPodleUdaju2 již musí vést k úspěšnému ztotožnění, protože doklad musel být vydán na základě platných údajů o existující osobě v ROB.
  
  
Řádek 44: Řádek 44:
 Občan mladší 15 let nemá povinnost mít občanský průkaz, cestovní doklad je bez ohledu na věk nepovinným dokladem. Mnoho osob však disponuje elektronicky čitelným identifikačním dokladem z důvodu cestování atp. Pokud tedy SPUÚ disponuje číslem identifikačního dokladu vydaného ČR, měl by použít postup uvedený v předešlém bodě (doporučení k postupu pro ztotožnění občanů ČR s vydaným identifikačním dokladem). Níže je uvedeno metodické doporučení pro ztotožnění nezletilých občanů ČR bez vydaného identifikačního dokladu. Občan mladší 15 let nemá povinnost mít občanský průkaz, cestovní doklad je bez ohledu na věk nepovinným dokladem. Mnoho osob však disponuje elektronicky čitelným identifikačním dokladem z důvodu cestování atp. Pokud tedy SPUÚ disponuje číslem identifikačního dokladu vydaného ČR, měl by použít postup uvedený v předešlém bodě (doporučení k postupu pro ztotožnění občanů ČR s vydaným identifikačním dokladem). Níže je uvedeno metodické doporučení pro ztotožnění nezletilých občanů ČR bez vydaného identifikačního dokladu.
  
-Opět je potřeba využít pro účely ztotožnění fyzických osob **službu E05 robCtiPodleUdaju**(([[https://www.szrcr.cz/cs/sluzby/spravci-a-vyvojari/vyvojari-agendovych-informacnich-systemu/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru|Podrobný popis eGON služeb  ]]+Opět je potřeba využít pro účely ztotožnění fyzických osob **službu E278 robCtiPodleUdaju2**(([[https://www.szrcr.cz/cs/sluzby/spravci-a-vyvojari/vyvojari-agendovych-informacnich-systemu/podrobny-popis-egon-sluzeb-zakladnich-registru|Podrobný popis eGON služeb  ]]
 )), kterou doporučujeme **volat služby pouze na základě následujících kombinací osobních údajů, a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“**: )), kterou doporučujeme **volat služby pouze na základě následujících kombinací osobních údajů, a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“**:
  
Řádek 60: Řádek 60:
 )). {{ :dokumenty:prehled_identifikacnich_dokladu_vydanych_cizincum_-_20210526.xlsx |Přehled identifikačních dokladů vydávané cizincům}} společně s informací, zda se jedná o elektronicky čitelný doklad či nikoliv. )). {{ :dokumenty:prehled_identifikacnich_dokladu_vydanych_cizincum_-_20210526.xlsx |Přehled identifikačních dokladů vydávané cizincům}} společně s informací, zda se jedná o elektronicky čitelný doklad či nikoliv.
  
-  * **Pokud má cizinec vedeno číslo identifikačního dokladu v ROB, a SPUÚ číslo dokladu u sebe v evidenci také eviduje**, SPUÚ by měl použít **stejný postup jako v případě občanů ČR**, tj. pro ztotožnění použít službu **E05 – robCtiPodleUdaju** a k volání služby použít následující kombinaci osobních údajů a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“:+  * **Pokud má cizinec vedeno číslo identifikačního dokladu v ROB, a SPUÚ číslo dokladu u sebe v evidenci také eviduje**, SPUÚ by měl použít **stejný postup jako v případě občanů ČR**, tj. pro ztotožnění použít službu **E278 - robCtiPodleUdaju2** a k volání služby použít následující kombinaci osobních údajů a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“:
     * Jméno, příjmení, datum narození, druh dokladu, číslo dokladu.     * Jméno, příjmení, datum narození, druh dokladu, číslo dokladu.
-  * **Pokud nedojde ke shodě v ROB**, nutnost použít údaje z informačního systému cizinců a přitom je nutné rovněž reflektovat oprávnění SPUÚ pro využití jednotlivých údajů (např. banky a pojišťovny nemají aktuálně přístup k údajům o čísle a platnosti oprávnění k pobytu, a počátku pobytu, popřípadě datu ukončení pobytu na území České republiky). SPUÚ by měl použít pro ztotožnění službu **E05 – robCtiPodleUdaju** a k volání služby použít následující kombinaci osobních údajů, a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“:+  * **Pokud nedojde ke shodě v ROB**, nutnost použít údaje z informačního systému cizinců a přitom je nutné rovněž reflektovat oprávnění SPUÚ pro využití jednotlivých údajů (např. banky a pojišťovny nemají aktuálně přístup k údajům o čísle a platnosti oprávnění k pobytu, a počátku pobytu, popřípadě datu ukončení pobytu na území České republiky). SPUÚ by měl použít pro ztotožnění službu **E278 - robCtiPodleUdaju2** a k volání služby použít následující kombinaci osobních údajů, a to nejlépe s typem porovnání „DIAKRITIKA“:
     * Jméno, příjmení, datum narození, adresa pobytu v ČR((Ve formě kódu adresního místa – možnost využití eGON služby pro překlad adresy na kód adresního místa a datových souborů, viz začátek metodického doporučení.)), státní občanství.     * Jméno, příjmení, datum narození, adresa pobytu v ČR((Ve formě kódu adresního místa – možnost využití eGON služby pro překlad adresy na kód adresního místa a datových souborů, viz začátek metodického doporučení.)), státní občanství.
   * V případě shody se záznamem v ROB dojde k vrácení AIFO, ovšem s určitým rizikem, že může náležet i jiné osobě (s ohledem na fakt, že SPUÚ nemusí mít nutně aktuální údaje o cizinci). **Následně je tedy vhodné využít službu E173 - aiscCtiAifo2 pro kontrolu rodného čísla pro dané AIFO**.   * V případě shody se záznamem v ROB dojde k vrácení AIFO, ovšem s určitým rizikem, že může náležet i jiné osobě (s ohledem na fakt, že SPUÚ nemusí mít nutně aktuální údaje o cizinci). **Následně je tedy vhodné využít službu E173 - aiscCtiAifo2 pro kontrolu rodného čísla pro dané AIFO**.
  
 {{tag>ztotožnění spuu doklady}} {{tag>ztotožnění spuu doklady}}