Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
znalostni_baze:pravidla_federace_portalu [2022/02/22 12:52] – vytvořeno Tomáš Šedivecznalostni_baze:pravidla_federace_portalu [2022/02/24 12:53] (aktuální) – [Výsledky studie federace portálů veřejné správy] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-====== Pravidla federace portálů veřejné správy ======+====== Výsledky studie federace portálů veřejné správy ======
  
 <WRAP center round info 60%> <WRAP center round info 60%>
 Zde uvedený text vychází z konečné studie {{ :dokumenty:pravidla_federace_portalu.pdf |NAKIT + PwC - Zpracování pravidel pro federaci portálů veřejné správy a definování cílového stavu}}. Zde uvedený text vychází z konečné studie {{ :dokumenty:pravidla_federace_portalu.pdf |NAKIT + PwC - Zpracování pravidel pro federaci portálů veřejné správy a definování cílového stavu}}.
  
 +Pravidla závazná dle [[:nap_dokument|Národního architektonického plánu]], jakožto navazujícího dokumentu [[:ikcr|Informační koncepce ČR]], jsou včleněna do sekce [[nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů]].
 </WRAP> </WRAP>
- 
- 
-Dokument vychází z požadavků zadávací dokumentace, několika konzultací k předmětu plnění a připomínkám k návrhům zhotovitele. 
- 
-Byl domluven následující postup realizace plnění zhotovitele: 
- 
-  * Definice a ujasnění pojmů z oblasti "federace portálů veřejné správy" 
-  * Definování funkcí, které federované portály veřejné správy musí a které by měly podporovat 
-  * Jakým způsobem jsou funkce podporovány federovanými portály v zahraničí? 
-  * Popis cílového stavu a definice katalogu pravidel a předpokladů pro federaci portálů veřejné správy 
-  * Popis současného stavu, GAP analýza vybraných portálů vůči cílovému stavu a návrh aktivit k odstranění rozdílů 
  
 =====Manažerské shrnutí===== =====Manažerské shrnutí=====
Řádek 267: Řádek 257:
  
 ^**Pravidlo** ^**Definice a zprovoznění katalogu centrálních komponent**^ ^**Pravidlo** ^**Definice a zprovoznění katalogu centrálních komponent**^
-|**Platí pro**|eGov (Federující portál)                                 | +|**Platí pro**| eGov (Federující portál)                                 | 
- +|**Technický důsledek**| Budou vypracována metodická pravidla jednak pro vznik a provoz centrálních komponent v kontextu odpovídajícího technologického řešení, požadované úrovně bezpečnosti apod, a dále budou vytvořena metodická pravidla pro práci s centrálními komponentami, která budou zveřejněna pro implementátory např. na archi.gov.cz.| 
-Budou vypracována metodická pravidla jednak pro vznik a provoz centrálních komponent v kontextu odpovídajícího technologického řešení, požadované +|**Bezpečnostní důsledek**| U každé komponenty jsou popsána pravidla a postupy pro její bezpečnou implementaci do federujícího portálu a implementace služeb sdílené komponenty do federovaného portálu((Pravidla a postupy upřesňují tzv. Architektonický vzor, spojený s centrální sdílenou komponentou a jejím použitím)). Těmito jsou její uživatelé povinni se řídit.\\ \\ Při vývoji komponenty je dodržena metodika tvorby bezpečného kódu pro státní správu.| 
- +|**Právní důsledek**| S ohledem na pravděpodobnou povahu federujícího portálu jako významného informačního systému, bude nezbytné splnit povinnosti vyplývající ze ZKB a jeho prováděcích právních předpisů (VoKB), zejména zavést a provádět bezpečnostní opatření, určit bezpečnostní role (manažera a architekta kybernetické bezpečnosti, garanta aktiv, ad.), vést bezpečnostní dokumentaci, detekovat a hlásit NÚKIB kybernetické bezpečnostní incidenty a případně provádět příslušná nápravná opatření.|
-**Technický důsledek** úrovně bezpečnosti apod, a dále budou vytvořena +
- +
-metodická pravidla pro práci s centrálními komponentami, která budou zveřejněna pro implementátory např. na archi.gov.cz. +
- +
-|**Bezpečnostní důsledek**|U každé komponenty jsou popsána pravidla a postupy pro její bezpečnou implementaci do federujícího portálu a implementace služeb sdílené komponenty do federovaného portálu<sup>10</sup>. Těmito jsou její uživatelé povinni se řídit.\\ \\ Při vývoji komponenty je dodržena metodika tvorby bezpečného kódu pro státní správu.| +
- +
-S ohledem na pravděpodobnou povahu federujícího portálu jako významného informačního systému, bude nezbytné splnit povinnosti vyplývající ze ZKB a jeho prováděcích právních předpisů (VoKB), zejména zavést a provádět bezpečnostní opatření, určit +
- +
-**Právní důsledek** +
- +
-bezpečnostní role (manažera a architekta kybernetické bezpečnosti, garanta aktiv, ad.), vést bezpečnostní dokumentaci, detekovat a hlásit NÚKIB kybernetické bezpečnostní incidenty a případně provádět příslušná nápravná opatření.+
  
 Centrálně garantované komponenty v obou formách, musí mít implementovány velmi detailní monitoring provozu a dostatečně dimenzované oddělení podpory pro odpovídání dotazů uživatelům, a též pracovníkům federovaných portálů, na něž se jejich uživatelé budou také zcela jistě obracet s dotazy. Při implementaci služby centrální garantované komponenty nelze lokálně zaručit správnou funkcionalitu v daný okamžik. Při implementaci centrálně dostupného sdíleného kódu může být situace komplikovanější. Také centrálně dostupný sdílený kód může mít centrálně implementován monitoring, ale vzhledem k možnosti kód upravovat lokálním vývojovým týmem je nutné detailní monitoring provozu zajistit především ve federovaném portále a případnému centru (autorovi otevřeného kódu) předávat detailní výstupy z něj. Může také existovat varianta centrálně dostupného sdíleného kódu, který není otevřený, a jehož úpravy nebudou žádoucí nebo budou zakázané. Takové řešení se zajišťuje vhodnou licenční politikou, která samozřejmě nezakazuje uživateli sdíleného Centrálně garantované komponenty v obou formách, musí mít implementovány velmi detailní monitoring provozu a dostatečně dimenzované oddělení podpory pro odpovídání dotazů uživatelům, a též pracovníkům federovaných portálů, na něž se jejich uživatelé budou také zcela jistě obracet s dotazy. Při implementaci služby centrální garantované komponenty nelze lokálně zaručit správnou funkcionalitu v daný okamžik. Při implementaci centrálně dostupného sdíleného kódu může být situace komplikovanější. Také centrálně dostupný sdílený kód může mít centrálně implementován monitoring, ale vzhledem k možnosti kód upravovat lokálním vývojovým týmem je nutné detailní monitoring provozu zajistit především ve federovaném portále a případnému centru (autorovi otevřeného kódu) předávat detailní výstupy z něj. Může také existovat varianta centrálně dostupného sdíleného kódu, který není otevřený, a jehož úpravy nebudou žádoucí nebo budou zakázané. Takové řešení se zajišťuje vhodnou licenční politikou, která samozřejmě nezakazuje uživateli sdíleného
- 
-<sup>10</sup> Pravidla a postupy upřesňují tzv. Architektonický vzor, spojený s centrální sdílenou komponentou a jejím použitím. 
  
 kódu aplikaci úprav, ale varuje ho, že tak např. činí na vlastní odpovědnost. Pro přiblížení, ve veřejné správě hojně využívaný portálový framework Liferay disponuje přesně podobnými principy – je možné upravovat funkcionality portálu pomocí tzv. hooks a extensions, přičemž druhé z nich jsou v Liferay na vlastní nebezpečí. Praxe ukáže různorodost všech možností a dle toho bude potřeba přizpůsobit podmínky provozu a umístění týmů podpory. kódu aplikaci úprav, ale varuje ho, že tak např. činí na vlastní odpovědnost. Pro přiblížení, ve veřejné správě hojně využívaný portálový framework Liferay disponuje přesně podobnými principy – je možné upravovat funkcionality portálu pomocí tzv. hooks a extensions, přičemž druhé z nich jsou v Liferay na vlastní nebezpečí. Praxe ukáže různorodost všech možností a dle toho bude potřeba přizpůsobit podmínky provozu a umístění týmů podpory.