Zobrazit stránkuStarší verzeZpětné odkazyUložit do PDFODT exportNahoru Tato stránka je pouze pro čtení. Můžete si pouze prohlédnout zdrojový kód, ale ne ho měnit. Zeptejte se správce, pokud si myslíte, že něco není v pořádku. ====== Metodický pokyn ke správě dat dle vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy ====== ===== Preambule ===== Digitální a informační agentura ve spolupráci s ostatními orgány veřejné správy vydávají tento metodický pokyn dle § 4 odst. 1 písm. c) zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (dále jen jako „Zákon“) pro výkon odborných činností spojených s vytvářením, správou, provozem, užíváním a rozvojem informačních systémů veřejné správy. Digitální a informační agentura je dle [[https://data.gov.cz/p%C5%99%C3%ADlohy/%C4%8Dl%C3%A1nky/projekt-DIA-pom%C5%AF%C5%BEe-%C3%BA%C5%99ad%C5%AFm-zlep%C5%A1it-spr%C3%A1vu-dat/Strategie%20pro%20spr%C3%A1vu%20dat%20ve%20VS.pdf|//Strategie pro správu dat ve veřejné správě České republiky (2024 - 2030)//]] (dále jen jako „Strategie“) zároveň koordinačním a metodickým centrem pro oblast správy, sdílení a využívání dat ve veřejné správě. V tomto metodickém pokynu proto poskytuje výklad povinností týkajících se správy dat v rámci dlouhodobého řízení informačních systémů veřejné správy. Tento výklad je v souladu s obsahem strategie a [[https://data.gov.cz/spr%C3%A1va-dat/podpora-spr%C3%A1vy-dat/|podpůrných metodických materiálů pro správu dat]] vydávaných na základě ní a zároveň i v souladu s ostatními již existujícími [[https://data.gov.cz/spr%C3%A1va-dat/legislativa-souvisej%C3%ADc%C3%AD-se-spr%C3%A1vou-dat/|předpisy týkajícími se zacházení s daty ve veřejné správě]]. Správa dat a dlouhodobé řízení informačních systémů jsou komplementární a vzájemně se doplňují. <WRAP center round info 60%> Informace vycházející primárně z obsahu strategie a metodiky pro správu dat jsou v tomto metodickém pokynu graficky odlišeny od ostatního obsahu použitím tohoto stylu a ohraničení. </WRAP> ===== Problematika ===== Správu dat chápeme jako soubor disciplín, které se věnují zacházení s daty tak, aby při jejich vytváření, zpracování, uchovávání, zpřístupňování a využívání byla chráněna jejich důvěryhodnost a hodnota. Veškeré nakládání s daty se dnes již dominantně odehrává v informačních systémech, které proto musí být co možná nejlépe připraveny jej podporovat. Problematika správy dat tedy zasahuje do celého životního cyklu každého informačního systému, a také proto jsou některá témata správy dat součástí vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy (dále jen jako „Vyhláška“). Dle § 1 písm. d) vyhláška stanoví pravidla pro strukturování dat v informačních systémech. Mimo tato pravidla (uvedená v § 23 a podrobně vysvětlená níže) se správy dat tykají i další povinnosti, které vyhláška popisuje s ohledem na zmocnění ze Zákona. Tématům správy dat se vyhláška věnuje v: - § 12 Náležitosti provozní dokumentace - odst. 4 písm. g). Podrobný popis informačního systému obsahuje alespoň přehled evidovaných údajů a jejich strukturu. \\ <WRAP center round info 60%> Povinnost poskytnout přehled údajů evidovaných v informačním systému bude plněna vytvořením a udržováním konceptuálního popisu dat((Jedná se o popis dat na úrovni „pojmů“, o kterých jsou vedena data, tj. objektů/subjektů veřejné správy, jejich vlastností a vztahů. Více viz [[https://data.gov.cz/p%C5%99%C3%ADlohy/popis-dat/dokumenty/Metodika-popisu-dat.pdf|//Metodika popisu dat//]]. )) v kombinaci s popisem datových rozhraní,((Pojem „datové rozhraní“ používáme ve významu zavedeném v návrhu [[https://www.zakonyprolidi.cz/monitor/7882116.htm|zákona o správě dat]] pro označení jakéhokoliv technického prostředku, který umožňuje přistupovat k datům v informačním systému, ať už jde o datové rozhraní veřejné či neveřejné. Datovým rozhraním může být například aplikační rozhraní umožňující čtení části dat z IS nebo datový soubor obsahující kopii dat z informačního systému. )) jejichž prostřednictvím jsou data zpřístupňována. Tento přehled bude zároveň v podobě shrnutí na úrovni věcných oblastí dat součástí informační koncepce orgánu veřejné správy (konkrétně v její kapitole „Přehled údajů ve správě úřadu“ a příloze „Přehled věcných oblastí dat“). Větší detail v podobě podrobného popisu technických vlastností a struktury datových úložišť (typicky fyzického a logického datového modelu databází) má být uveden v provozní dokumentaci každého informačního systému veřejné správy. K tomu míří i doporučení (D21) Vznik nebo aktualizace dokumentace datových úložišť uvedené v podpůrném materiálu [[https://data.gov.cz/p%C5%99%C3%ADlohy/spr%C3%A1va-dat/Dopady_zmen_IS_na_data_1.0.pdf|Dopady změn informačních systémů na data a jejich správu]].</WRAP> - § 17 Plánování a příprava vytvoření a rozvoje informačního systému \\ <WRAP center round info 60%> Již v úvodních fázích plánování a přípravy změn informačních systémů je nutné zohlednit potřeby související s daty a vyplývající z celého jejich životního cyklu. V podpůrném materiálu [[https://data.gov.cz/p%C5%99%C3%ADlohy/spr%C3%A1va-dat/Dopady_zmen_IS_na_data_1.0.pdf|Dopady změn informačních systémů na data a jejich správu]] je proto shrnuta sada praktických doporučení ohledně toho, jak při řešení změn týkajících se informačních systémů systematicky vytvářet nejlepší možné podmínky pro správu a využívání dat. </WRAP> - odst. 1 písm. d). Věcný správce ve fázi plánování a přípravy vytvoření a rozvoje informačního systému identifikuje požadavky na zpracování datového výstupu určeného k dlouhodobému uchovávání. \\ <WRAP center round info 60%> Základní informace a odkazy na další zdroje týkající se povinností souvisejících s archivací a dlouhodobým uchováním dat shrnuje Národní archiv v podpůrném materiálu „{{ :znalostni-baze:na_dia_jak_na_archivaci_dat_final.pdf |Jak na archivaci dat?}}“. Zohlednění těchto témat při řešení změn informačních systémů řeší také doporučení (D44) Zajištění archivace dat uvedené v podpůrném materiálu [[https://data.gov.cz/p%C5%99%C3%ADlohy/spr%C3%A1va-dat/Dopady_zmen_IS_na_data_1.0.pdf|Dopady změn informačních systémů na data a jejich správu]] </WRAP> - odst. 2 písm. e). Technický správce ve fázi plánování a přípravy vytvoření a rozvoje informačního systému vytváří plán uchovávání dat//.// - § 18 Realizace vytvoření a rozvoj informačního systému - odst. 1 písm. b). Věcný správce ve fázi realizace vytvoření a rozvoje informačního systému stanovuje rozsah a formát datového výstupu k dlouhodobému uchovávání. - odst. 4 písm. c) bod 1. Technický správce ve fázi realizace vytvoření a rozvoje informačního systému při zahajování provozu informačního systému s využitím jeho zkušebního provozu provádí testy mechanismů k zajištění integrity dat a procesů jejich zpracování. - odst. 4 písm. e). Technický správce ve fázi realizace vytvoření a rozvoje informačního systému při zahajování provozu informačního systému s využitím jeho zkušebního provozu vytváří a předává zkušební datový výstup k dlouhodobému uchovávání. - § 19 Produkční provoz informačního systému - odst. 2 písm. c). Technický správce ve fázi produkčního provozu informačního systému zajišťuje pravidelnou kontrolu integrity dat. - odst. 2 písm. d). Technický správce ve fázi produkčního provozu informačního systému zajišťuje pravidelné zálohování a uchovávání dat bez přerušení provozu informačního systému. - odst. 2 písm. e). Technický správce ve fázi produkčního provozu informačního systému zajišťuje pravidelné testy obnovy všech funkcí, kódů a dat informačního systému do nového prostředí. - odst. 2 písm. l). Technický správce ve fázi produkčního provozu informačního systému zajišťuje vytváření a předávání datového výstupu k dlouhodobému uchovávání. - § 21 Ukončení životního cyklu informačního systému - odst. 1 písm. a). Technický správce ve fázi ukončení životního cyklu informačního systému zajišťuje transformaci údajů a export dat podle potřeb z informačního systému způsobem umožňujícím jejich dlouhodobé uchovávání nebo přenesení do informačního systému, který má původní informační systém nahradit. - odst. 1 písm. b) Technický správce ve fázi ukončení životního cyklu informačního systému zajišťuje přenos aktuálních dat, kódů a prostředí v útlumovém režimu, je-li plánován. - odst. 2. Technický správce provádí export dat v rozsahu údajů, které informační systém zpracovával k okamžiku ukončení jeho produkčního provozu s ověřením integrity dat. Správce provádí export dat přednostně v otevřeném formátu. - odst. 3. Věcný správce stanovuje pro provoz prostředí v útlumovém režimu pravidla pro aktivaci, údržbu a aktualizaci kódů a komponent, přístup uživatelů informačního systému a využívání a poskytování údajů, bude-li technický správce takové prostředí vytvářet a udržovat. - § 23 Strukturování dat v informačních systémech - odst. 1. Orgán veřejné správy strukturuje data vedená v informačním systému na údaje základních registrů, jiných agend, vlastní a provozní. - odst. 2. Orgán veřejné správy strukturuje data vedená v informačním systému podle způsobu jejich sdílení na údaje veřejně přístupné, poskytované na žádost a zpřístupňované pro výkon agendy. - odst. 3. Orgán veřejné správy strukturuje data vedená v informačním systému podle jejich obsahu na údaje identifikační, evidenční a statistické. \\ <WRAP center round info 60%> Strukturování resp. kategorizaci dat v informačních systémech veřejné správy řeší jakožto významné téma samostatný podpůrný materiál správy dat {{ :znalostni-baze:pm_2.3-1_kategorizace_dat_1.0.pdf |pm 2.3-1_Kategorizace_dat}}.</WRAP> - odst. 4. Orgán veřejné správy odděluje údaje vedoucí k jednoznačné identifikaci fyzické osoby od evidenčních údajů//: Jde o oddělení dat podle toho, zda se týkají přímo objektu či subjektu (tedy jej identifikují) nebo jsou to popisné údaje objektu a subjektu bez jeho identifikace. Příkladem může být jeden řádek o pacientovi, kdy údaje typu jméno, příjmení, datum narození a číslo pojištěnce jsou identifikační údaje, ale diagnózy typu “voda v koleni”, zlomenina, předepsané léky jsou evidenční údaje. Statistické údaje mohou vycházet z identifikačních i evidenčních i jejich kombinace. Například 50 pacientů z Prahy má vodu v koleni. Správce ISVS bude tímto oddělením moci jednoduše dodržovat princip pseudonymizace, které je typem doporučeného zabezpečení zpracování dat dle GDPR, tím, že oddělení evidenční a identifikační údaje. - odst. 5. Orgán veřejné správy strukturuje data tak, aby bylo možno naplnit požadavky právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů: //Jde o deklaratorní ustanovení. Správce ISVS si musí být vědom toho, že vyhláška nemá vyšší právní sílu než zákony a tedy pokud by strukturování dat dle vyhlášky mělo vést k tomu, že bude ohrožena ochrana osobních údajů, nebude takto data strukturovat. - § 24 Technické požadavky na zajištění sdílení údajů - odst. 1. Údaje vedené v informačním systému jsou zpřístupněny v otevřeném a strojově čitelném formátu, a to ve formě datových souborů nebo prostřednictvím programovacího aplikačního rozhraní. - odst. 2. Údaje vedené v informačním systému jsou poskytovány podle otevřené formální normy pro rozhraní katalogů otevřených dat, kterou zveřejňuje Digitální a informační agentura způsobem umožňujícím dálkový přístup. \\ <WRAP center round info 60%> Orgány veřejné správy musí mít svá datová rozhraní popsána (formou katalogizačních záznamů podle OFN pro rozhraní katalogů dat) a obsah tohoto popisu musí zároveň odpovídat tomu, jak jsou data reálně („de facto“) poskytována. Tzn. pokud je dohledatelný popis datového rozhraní a v něm např. informace o tom, že je poskytováno na žádost, v daném úřadu opravdu již existuje dříve vytvořené funkční datové rozhraní s daným obsahem, které může být případnému dalšímu žadateli (při splnění všech podmínek) zpřístupněno. </WRAP> - odst. 3. Technické a programové prostředky, které slouží pro sdílení údajů mimo referenční rozhraní, umožňují sdílení údajů mezi informačními systémy jednoho správce prostřednictvím integračního rozhraní a sdílení údajů jako službu, jejíž technické a technologické specifikace jsou veřejně dostupné a využitelné bez dalších omezení a zvýšených nákladů. - § 25 Technické požadavky související s provozem různých prostředí - odst. 1. Během provozu různých prostředí informačního systému zařazených do různých bezpečnostních úrovní jsou tato prostředí rozlišována a produkční údaje odděleny od údajů ostatních. - odst. 2 písm. b) Propojované informační systémy provozované v různých prostředích a zařazené do různých bezpečnostních úrovní zamezují uživatelům informačního systému používat shodné autentizační údaje současně v prostředí s produkčními údaji a v prostředí s ostatními údaji - odst. 2 písm. c) Propojované informační systémy provozované v různých prostředích a zařazené do různých bezpečnostních úrovní zamezují uživatelům zajišťujícím provoz, užívání a konfiguraci informačních systémů používat stejné pracovní stanice pro více prostředí s produkčními údaji - odst. 2 písm. d) Propojované informační systémy provozované v různých prostředích a zařazené do různých bezpečnostních úrovní oddělují údaje při přístupu k údajům do prostředí s vyšší bezpečnostní úrovní z prostředí s nižší bezpečnostní úrovní jejich pseudonymizací nebo anonymizací - odst. 2 písm. e) Propojované informační systémy provozované v různých prostředích a zařazené do různých bezpečnostních úrovní zajišťují důvěrnost údajů a stabilitu prostředí při přístupu k údajům do prostředí s vyšší bezpečnostní úrovní z prostředí s nižší bezpečnostní úrovní - odst. 2 písm. f) Propojované informační systémy provozované v různých prostředích a zařazené do různých bezpečnostních úrovní zaznamenávají informace o bezpečnostních a provozních událostech. Z výše uvedeného vyplývá, že orgány veřejné správy mají mít o svých datech přehled, přičemž tento přehled se má promítat do obsahu jejich informační koncepce. Větší detail ve formě struktury a technických vlastností má být uveden v charakteristice každého informačního systému veřejné správy popsané v provozní dokumentaci. Kategorizace dat má být provedena na úrovni popisů dat (tj. v rámci datových slovníků) a popisů datových rozhraní (tj. v jejich katalogizačních záznamech), které budou zpřístupněny prostřednictvím katalogů dat. Samotným přehledem, detailním popisem struktury a kategorizací dat však jejich správa pouze začíná, protože konečným důsledkem musí být možnost data dohledat, využívat, poskytovat a sdílet. ===== Pokyn ===== **Orgánům veřejné správy se v souladu se zněním Zákona, Vyhlášky i Strategie v relevantních částech upravující správu dat či údajů dává pokyn promítnout výstupy činností dle tohoto metodického pokynu do informační koncepce orgánu veřejné správy a provozních dokumentací dotčených informačních systémů veřejné správy.**