Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
znalostni_baze:metodika_tco [2023/09/01 09:03] Tomáš Šedivecznalostni_baze:metodika_tco [2024/01/11 09:56] (aktuální) – [Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy] Tomáš Šedivec
Řádek 2: Řádek 2:
  
 <WRAP center round info 60%> <WRAP center round info 60%>
-Ministerstvo vnitra /Digitální a informační agentura+Ministerstvo vnitra / Digitální a informační agentura
 verze 3.10 z 30. 11. 2022 verze 3.10 z 30. 11. 2022
  
 Originální verze materiálů a příloh jsou k dispozici zde: Originální verze materiálů a příloh jsou k dispozici zde:
   * {{ :znalostni_baze:metodika_tco_ict_sluzeb_vs_v3.10_extern.docx |Metodika TCO}}   * {{ :znalostni_baze:metodika_tco_ict_sluzeb_vs_v3.10_extern.docx |Metodika TCO}}
-  * {{ :znalostni_baze:21-08-2023_uzivatelska_prirucka_metodika_tco_ict_v3.10_priloha_c.1.docx |Uživatelská příručka}} +  * {{ :znalostni_baze:31-10-2023_uzivatelska_prirucka_metodika_tco_ict_v3.10_priloha_c.1.docx |Uživatelská příručka}} 
-  * {{ :znalostni_baze:egc-tco-egc_cloud_kalkulator_9-8-2023_final.xlsx |TCO eGC cloud kalkulátor}} +  * {{ :znalostni_baze:egc-tco-egc_cloud_kalkulator_27-10-2023_final.xlsx |TCO eGC kalkulátor}} 
 +  * {{ :znalostni_baze:egc-tco-egc_cloud_calculator_27-10-2023_an_version_final.xlsx |TCO eGC kalkulátor v angličtině}}
  
 </WRAP> </WRAP>
Řádek 26: Řádek 27:
   * při porovnání různých nabídek na realizaci a provoz ISVS v rámci výběrového řízení,   * při porovnání různých nabídek na realizaci a provoz ISVS v rámci výběrového řízení,
   * při kapacitním plánování potřeby jednotlivých rolí v ICT útvarech,   * při kapacitním plánování potřeby jednotlivých rolí v ICT útvarech,
-  * při kalkulaci nákladů pro celkové posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC((Z angl. Business Case.)), CBA((Z angl. Cost-Benefit Analysis)), Public-ROI((Z angl. Public Return-On-Investment - návratnost investice ve veřejné správě, například viz: https:%%//%%www.ctg.albany.edu/projects/proi/.))).+  * při kalkulaci nákladů pro celkové posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC((Z angl. Business Case.)), CBA((Z angl. Cost-Benefit Analysis)), Public-ROI((Z angl. Public Return-On-Investment - návratnost investice ve veřejné správě, například viz: https://www.ctg.albany.edu/projects/proi/.))).
  
 Metodika byla vypracována odborem Hlavního architekta eGovernmentu MVČR ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a se zástupci ICT průmyslu. Metodika byla vypracována odborem Hlavního architekta eGovernmentu MVČR ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a se zástupci ICT průmyslu.
Řádek 51: Řádek 52:
  
 TCO stejně jako ostatní KPI (také PPI a obecné PI)((PI jako Performance Indicators a PPI jako Process Performance Indicators, další kategorie indikátorů výkonnosti vedle KPI TCO stejně jako ostatní KPI (také PPI a obecné PI)((PI jako Performance Indicators a PPI jako Process Performance Indicators, další kategorie indikátorů výkonnosti vedle KPI
-)) jsou k řízení používány rámci životního cyklu posuzované oblasti podnikání (zde IT oddělení, IT řešení a IT služeb), který vychází z klasického Demingova PDCA cyklu((**PDCA** (z anglického //plan-do-check-act// tedy //naplánuj-proveď-ověř-jednej//), viz https:%%//%%cs.wikipedia.org/wiki/PDCA+)) jsou k řízení používány rámci životního cyklu posuzované oblasti podnikání (zde IT oddělení, IT řešení a IT služeb), který vychází z klasického Demingova PDCA cyklu((**PDCA** (z anglického //plan-do-check-act// tedy //naplánuj-proveď-ověř-jednej//), viz https://cs.wikipedia.org/wiki/PDCA
 )) . Tento cyklus řízení výkonnosti, navržený pro VS ČR představuje následující schéma: )) . Tento cyklus řízení výkonnosti, navržený pro VS ČR představuje následující schéma:
  
Řádek 105: Řádek 106:
  
   * **Výdaje**((Jedná se o úbytky finančních prostředků (například zaplacení faktury). Jejich výsledkem je tedy snížení množství finančních prostředků na účtu nebo v pokladně.)) jsou peněžní toky v organizaci (cash flow) – jedná se o úbytky peněz.   * **Výdaje**((Jedná se o úbytky finančních prostředků (například zaplacení faktury). Jejich výsledkem je tedy snížení množství finančních prostředků na účtu nebo v pokladně.)) jsou peněžní toky v organizaci (cash flow) – jedná se o úbytky peněz.
-  * **Náklady**((Vznikají spotřebou zdrojů, jsou to hmotné toky, které mají peněžní vyjádření. Náklady nutně nemusí znamenat úbytek finančních prostředků.)) jsou oproti tomu hmotné toky v peněžním vyjádření – tedy nemusí se ihned jednat o úbytky peněz((Viz ManagementMania: https:%%//%%managementmania.com/cs/rozdil-vydaje-naklady)) ((Typicky služba zaměstnanců jednoho oddělení jinému oddělení.)).+  * **Náklady**((Vznikají spotřebou zdrojů, jsou to hmotné toky, které mají peněžní vyjádření. Náklady nutně nemusí znamenat úbytek finančních prostředků.)) jsou oproti tomu hmotné toky v peněžním vyjádření – tedy nemusí se ihned jednat o úbytky peněz((Viz ManagementMania: https://managementmania.com/cs/rozdil-vydaje-naklady)) ((Typicky služba zaměstnanců jednoho oddělení jinému oddělení.)).
  
 Výdaje mohou náklady předcházet, provázet nebo následovat. Výdaje mohou náklady předcházet, provázet nebo následovat.
Řádek 178: Řádek 179:
 )) . Pomocí této interní nákladové sazby se pak rozpouštějí do nákladových kalkulací jednotlivých ICT služeb a do TCO jejich řešení. Dokud nebyla kalkulace FLC provedena a uplatněna, jsou tyto režie uváděny zde zvlášť, pokud jsou v daném šetření požadovány – v zjednodušených šetřeních nikoli. )) . Pomocí této interní nákladové sazby se pak rozpouštějí do nákladových kalkulací jednotlivých ICT služeb a do TCO jejich řešení. Dokud nebyla kalkulace FLC provedena a uplatněna, jsou tyto režie uváděny zde zvlášť, pokud jsou v daném šetření požadovány – v zjednodušených šetřeních nikoli.
  
-Do modelu by bylo dobré perspektivně zahrnout ještě tzv. **„náklady z obětované příležitosti**((viz P.Hujňák: http:%%//%%www.itmforum.cz/rubriky/rizeni-a-zajistovani-ict-zdroju/nove-pohledy-na-uplne-naklady-vlastnictvi-it-v-soukromem-a-verejnem-sektoru/+Do modelu by bylo dobré perspektivně zahrnout ještě tzv. **„náklady z obětované příležitosti**((viz P.Hujňák: http://www.itmforum.cz/rubriky/rizeni-a-zajistovani-ict-zdroju/nove-pohledy-na-uplne-naklady-vlastnictvi-it-v-soukromem-a-verejnem-sektoru/
 ))**“**, vystihující ověřenou skutečnost, že průběhu dlouhodobého vlastnictví řešení začnou provozní náklady při zdánlivém „nic nedělání“ podstatně růst, pokud se včas neprovede investice do obnovy klíčových zařízení. Při kontrole projektu dle tohoto modelu to znamená ověřit, že v pozdějších letech projektu je potřeba v TCO plánovat další investici do zařízení (např. B1 nebo F2) nebo počítat s nárůstem provozu a údržby (např. D2 a E1). ))**“**, vystihující ověřenou skutečnost, že průběhu dlouhodobého vlastnictví řešení začnou provozní náklady při zdánlivém „nic nedělání“ podstatně růst, pokud se včas neprovede investice do obnovy klíčových zařízení. Při kontrole projektu dle tohoto modelu to znamená ověřit, že v pozdějších letech projektu je potřeba v TCO plánovat další investici do zařízení (např. B1 nebo F2) nebo počítat s nárůstem provozu a údržby (např. D2 a E1).
  
Řádek 346: Řádek 347:
 )) místo TCO, modifikovaný směrem do minulosti. )) místo TCO, modifikovaný směrem do minulosti.
  
-Výsledek dle tohoto hodnocení se doplňuje též do Rejstříku informačních systémů veřejné správy dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Z tohoto rejstříku je do budoucna plánováno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu popsané v kapitole 3.3. Více o rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju|https:%%//%%archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju]].+Výsledek dle tohoto hodnocení se doplňuje též do Rejstříku informačních systémů veřejné správy dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Z tohoto rejstříku je do budoucna plánováno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu popsané v kapitole 3.3. Více o [[znalostni_baze:aisp_editace_udaju|rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde]].
  
 ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let)                             ^Relevance pro šetření^ ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let)                             ^Relevance pro šetření^
Řádek 526: Řádek 527:
 To nic nemění na tom, že bude obtížné shodnout se v úřadu na reálných údajích tohoto plánu. Jako východisko pro lepší řízení informatiky úřadu a VS jako celku je to však nezbytné, a Zásadami vyžadované. To nic nemění na tom, že bude obtížné shodnout se v úřadu na reálných údajích tohoto plánu. Jako východisko pro lepší řízení informatiky úřadu a VS jako celku je to však nezbytné, a Zásadami vyžadované.
  
-Pokud má správce ISVS správně vyplněné údaje v Rejstříku ISVS dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, bude možné do budoucna na toto vyplnění pouze odkázat a následně bude provedeno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu. Více o rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju|https:%%//%%archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju]].+Pokud má správce ISVS správně vyplněné údaje v Rejstříku ISVS dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, bude možné do budoucna na toto vyplnění pouze odkázat a následně bude provedeno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu. Více o [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju|rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde]].
  
 === Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti === === Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti ===
Řádek 635: Řádek 636:
 === Posouzení návratnosti digitalizace služeb výkonu veřejné správy === === Posouzení návratnosti digitalizace služeb výkonu veřejné správy ===
  
-Příručka plánování digitalizace služeb veřejné správy ČR((například: [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:digitalni_prirucka|https:%%//%%archi.gov.cz/znalostni_baze:digitalni_prirucka]] +[[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:digitalni_prirucka|Příručka plánování digitalizace služeb veřejné správy ČR]], vypracovaná Ministerstvem vnitra ČR na základě usnesení vlády ČR č. 84 z 1. 2. 2021 stanovuje, mimo jiné, že:
-)), vypracovaná Ministerstvem vnitra ČR na základě usnesení vlády ČR č. 84 z 1. 2. 2021 stanovuje, mimo jiné, že:+
  
 Klient veřejné správy má mít při konání digitálního úkonu možnost výběru obslužného kanálu: datová schránka, zaslání dokumentu opatřeného uznávaným elektronickým podpisem nebo samoobslužný portál. Výjimku z tohoto pravidla představuje výhrada: Klient veřejné správy má mít při konání digitálního úkonu možnost výběru obslužného kanálu: datová schránka, zaslání dokumentu opatřeného uznávaným elektronickým podpisem nebo samoobslužný portál. Výjimku z tohoto pravidla představuje výhrada: