Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
znalostni_baze:metodika_tco [2023/08/31 14:18] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivecznalostni_baze:metodika_tco [2024/01/11 09:56] (aktuální) – [Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy +====== Metodika výpočtu TCO ICT služeb veřejné správy ======
- +
-Ministerstvo vnitra /Digitální a informační agentura+
  
 +<WRAP center round info 60%>
 +Ministerstvo vnitra / Digitální a informační agentura
 verze 3.10 z 30. 11. 2022 verze 3.10 z 30. 11. 2022
  
-====== Cíle metodiky ======+Originální verze materiálů a příloh jsou k dispozici zde: 
 +  * {{ :znalostni_baze:metodika_tco_ict_sluzeb_vs_v3.10_extern.docx |Metodika TCO}} 
 +  * {{ :znalostni_baze:31-10-2023_uzivatelska_prirucka_metodika_tco_ict_v3.10_priloha_c.1.docx |Uživatelská příručka}} 
 +  * {{ :znalostni_baze:egc-tco-egc_cloud_kalkulator_27-10-2023_final.xlsx |TCO eGC kalkulátor}} 
 +  * {{ :znalostni_baze:egc-tco-egc_cloud_calculator_27-10-2023_an_version_final.xlsx |TCO eGC kalkulátor v angličtině}} 
 + 
 +</WRAP> 
 + 
 + 
 +===== Cíle metodiky =====
  
 **Cílem metodiky je standardizovat způsob výpočtu a vyhodnocení celkových nákladů vlastnictví informačního systému veřejné správy (TCO ISVS) tím, že určuje, které druhy nákladů se započítávají do celkových nákladů vlastnictví, resp. do celkových nákladů užití ICT služby**. **Cílem metodiky je standardizovat způsob výpočtu a vyhodnocení celkových nákladů vlastnictví informačního systému veřejné správy (TCO ISVS) tím, že určuje, které druhy nákladů se započítávají do celkových nákladů vlastnictví, resp. do celkových nákladů užití ICT služby**.
Řádek 18: Řádek 27:
   * při porovnání různých nabídek na realizaci a provoz ISVS v rámci výběrového řízení,   * při porovnání různých nabídek na realizaci a provoz ISVS v rámci výběrového řízení,
   * při kapacitním plánování potřeby jednotlivých rolí v ICT útvarech,   * při kapacitním plánování potřeby jednotlivých rolí v ICT útvarech,
-  * při kalkulaci nákladů pro celkové posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC((Z angl. Business Case.)), CBA((Z angl. Cost-Benefit Analysis)), Public-ROI((Z angl. Public Return-On-Investment - návratnost investice ve veřejné správě, například viz: https:%%//%%www.ctg.albany.edu/projects/proi/.))).+  * při kalkulaci nákladů pro celkové posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC((Z angl. Business Case.)), CBA((Z angl. Cost-Benefit Analysis)), Public-ROI((Z angl. Public Return-On-Investment - návratnost investice ve veřejné správě, například viz: https://www.ctg.albany.edu/projects/proi/.))).
  
 Metodika byla vypracována odborem Hlavního architekta eGovernmentu MVČR ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a se zástupci ICT průmyslu. Metodika byla vypracována odborem Hlavního architekta eGovernmentu MVČR ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze a se zástupci ICT průmyslu.
Řádek 24: Řádek 33:
 Parametry metodiky se liší podle jednotlivých účelů použití, podrobněji popsaných v kapitole 3 - Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT. Parametry metodiky se liší podle jednotlivých účelů použití, podrobněji popsaných v kapitole 3 - Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT.
  
 +===== Základní východiska a pravidla metodiky =====
  
-====== Základní východiska a pravidla metodiky ====== +==== TCO jako součást systému řízení výkonnosti a zodpovědnosti ====
- +
-===== TCO jako součást systému řízení výkonnosti a zodpovědnosti =====+
  
  
Řádek 41: Řádek 49:
   * **Účelnost (Effectiveness)** – je výrazem míry jakou produkované výstupy vedou k očekávaným výsledkům. Metriky účelnosti se zaměřují na sílu vztahu mezi provedenou intervencí a dosaženým výsledkem. Účelnost je výrazem úsilí „dělat správné věci“ a ukazuje na výkonnost ve smyslu volby činnosti, která je uskutečňována.   * **Účelnost (Effectiveness)** – je výrazem míry jakou produkované výstupy vedou k očekávaným výsledkům. Metriky účelnosti se zaměřují na sílu vztahu mezi provedenou intervencí a dosaženým výsledkem. Účelnost je výrazem úsilí „dělat správné věci“ a ukazuje na výkonnost ve smyslu volby činnosti, která je uskutečňována.
  
-{{playgroud:media_image1.png?495x340|Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, diagram Popis byl vytvořen automaticky}}+{{ :znalostni_baze:tco1.png?400 |Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, diagram Popis byl vytvořen automaticky}}
  
 TCO stejně jako ostatní KPI (také PPI a obecné PI)((PI jako Performance Indicators a PPI jako Process Performance Indicators, další kategorie indikátorů výkonnosti vedle KPI TCO stejně jako ostatní KPI (také PPI a obecné PI)((PI jako Performance Indicators a PPI jako Process Performance Indicators, další kategorie indikátorů výkonnosti vedle KPI
-)) jsou k řízení používány rámci životního cyklu posuzované oblasti podnikání (zde IT oddělení, IT řešení a IT služeb), který vychází z klasického Demingova PDCA cyklu((**PDCA** (z anglického //plan-do-check-act// tedy //naplánuj-proveď-ověř-jednej//), viz https:%%//%%cs.wikipedia.org/wiki/PDCA+)) jsou k řízení používány rámci životního cyklu posuzované oblasti podnikání (zde IT oddělení, IT řešení a IT služeb), který vychází z klasického Demingova PDCA cyklu((**PDCA** (z anglického //plan-do-check-act// tedy //naplánuj-proveď-ověř-jednej//), viz https://cs.wikipedia.org/wiki/PDCA
 )) . Tento cyklus řízení výkonnosti, navržený pro VS ČR představuje následující schéma: )) . Tento cyklus řízení výkonnosti, navržený pro VS ČR představuje následující schéma:
  
-{{playgroud:media_image2.png?593x358|Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, kreslené Popis byl vytvořen automaticky}}+{{ :znalostni_baze:tco2.png?400 |Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, kreslené Popis byl vytvořen automaticky}}
  
 Stejně jako u ostatních KPI je i u TCO předpokladem efektivního využívání tohoto nástroje naplnění fází vyhodnocení a jeho interpretace a realizace identifikovaných zlepšení. Pro nalezení míst ke zlepšení slouží zejména scénáře benchmarkingu TCO s využitím účelového modelu TCO, viz následující kapitoly. Stejně jako u ostatních KPI je i u TCO předpokladem efektivního využívání tohoto nástroje naplnění fází vyhodnocení a jeho interpretace a realizace identifikovaných zlepšení. Pro nalezení míst ke zlepšení slouží zejména scénáře benchmarkingu TCO s využitím účelového modelu TCO, viz následující kapitoly.
  
  
-===== Východiska a principy metodiky ukazatele TCO ISVS =====+==== Východiska a principy metodiky ukazatele TCO ISVS ====
  
-==== Ukazatel TCO obecně ====+=== Ukazatel TCO obecně ===
  
  
Řádek 72: Řádek 80:
 V aktualizované verzi formuláře OHA je navrženo ve všech složkách výpočtu TCO uvažovat ceny včetně DPH, pouze pro porovnání s limitní hodnotou záměru projektu dle Usnesení vlády č. 831/2022 Sb. brát hodnotu bez DPH. V aktualizované verzi formuláře OHA je navrženo ve všech složkách výpočtu TCO uvažovat ceny včetně DPH, pouze pro porovnání s limitní hodnotou záměru projektu dle Usnesení vlády č. 831/2022 Sb. brát hodnotu bez DPH.
  
-==== Zjednodušené / plnohodnotné TCO ====+=== Zjednodušené / plnohodnotné TCO ===
  
 Rozsah a forma uplatnění metody TCO v rámci VS jsou limitovány faktem, že OVM standardně sledují pouze výdaje (použití peněz) a nesledují náklady (spotřebu zdrojů). Zejména náklady, pokud je lze dovodit, ale standardně nesledují plně (dostatečně) adresně, tzn. dle účelu, na který jsou vynakládány. Rozsah a forma uplatnění metody TCO v rámci VS jsou limitovány faktem, že OVM standardně sledují pouze výdaje (použití peněz) a nesledují náklady (spotřebu zdrojů). Zejména náklady, pokud je lze dovodit, ale standardně nesledují plně (dostatečně) adresně, tzn. dle účelu, na který jsou vynakládány.
Řádek 92: Řádek 100:
 U řešení, jehož potřeba (podporovaná veřejná služba) pomine dříve než za 5 let nebo jehož životnost skončí dříve, a to bez náhrady navazujícím řešením, tj. u nějž **přestane být ICT služba využívána dříve** než za 5 let, se jako doba TCO, a jako rozhodná doba pro výši výdajů pro žádost o stanovisko OHA, uvažuje tato skutečná kratší doba užívání (provozu). Tato kratší doba slouží v tom případě také pro výpočet odpovídajících průměrných ročních výdajů nebo nákladů. U řešení, jehož potřeba (podporovaná veřejná služba) pomine dříve než za 5 let nebo jehož životnost skončí dříve, a to bez náhrady navazujícím řešením, tj. u nějž **přestane být ICT služba využívána dříve** než za 5 let, se jako doba TCO, a jako rozhodná doba pro výši výdajů pro žádost o stanovisko OHA, uvažuje tato skutečná kratší doba užívání (provozu). Tato kratší doba slouží v tom případě také pro výpočet odpovídajících průměrných ročních výdajů nebo nákladů.
  
-===== Struktura nákladů =====+==== Struktura nákladů ====
  
 Pro správnou identifikaci nákladů je nutné nejprve **rozlišovat mezi výdaji a náklady**. Pro správnou identifikaci nákladů je nutné nejprve **rozlišovat mezi výdaji a náklady**.
Řádek 98: Řádek 106:
  
   * **Výdaje**((Jedná se o úbytky finančních prostředků (například zaplacení faktury). Jejich výsledkem je tedy snížení množství finančních prostředků na účtu nebo v pokladně.)) jsou peněžní toky v organizaci (cash flow) – jedná se o úbytky peněz.   * **Výdaje**((Jedná se o úbytky finančních prostředků (například zaplacení faktury). Jejich výsledkem je tedy snížení množství finančních prostředků na účtu nebo v pokladně.)) jsou peněžní toky v organizaci (cash flow) – jedná se o úbytky peněz.
-  * **Náklady**((Vznikají spotřebou zdrojů, jsou to hmotné toky, které mají peněžní vyjádření. Náklady nutně nemusí znamenat úbytek finančních prostředků.)) jsou oproti tomu hmotné toky v peněžním vyjádření – tedy nemusí se ihned jednat o úbytky peněz((Viz ManagementMania: https:%%//%%managementmania.com/cs/rozdil-vydaje-naklady)) ((Typicky služba zaměstnanců jednoho oddělení jinému oddělení.)).+  * **Náklady**((Vznikají spotřebou zdrojů, jsou to hmotné toky, které mají peněžní vyjádření. Náklady nutně nemusí znamenat úbytek finančních prostředků.)) jsou oproti tomu hmotné toky v peněžním vyjádření – tedy nemusí se ihned jednat o úbytky peněz((Viz ManagementMania: https://managementmania.com/cs/rozdil-vydaje-naklady)) ((Typicky služba zaměstnanců jednoho oddělení jinému oddělení.)).
  
 Výdaje mohou náklady předcházet, provázet nebo následovat. Výdaje mohou náklady předcházet, provázet nebo následovat.
Řádek 143: Řádek 151:
 **V ukazateli TCO** předmětného řešení se uplatňuje **souhrn (součet) nákladů na všechny projekty spojené s řešením** a **alikvótní část nákladu** (liniově řízených) **středisek**, vykonávajících svými zdroji jeho průběžnou podporu, údržbu a rozvoj. **V ukazateli TCO** předmětného řešení se uplatňuje **souhrn (součet) nákladů na všechny projekty spojené s řešením** a **alikvótní část nákladu** (liniově řízených) **středisek**, vykonávajících svými zdroji jeho průběžnou podporu, údržbu a rozvoj.
  
-==== Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS ====+=== Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS ===
  
 Náklady jsou pro šetření TCO sestaveny do řady kategorií v tzv. TCO modelu. Tento model představuje první dimenzi účelového členění pohledů na ICT řešení a jeho náklady, a to podle průběhu jeho životního cyklu. Zjednodušeně jsou to náklady čtyř hlavních skupin: Náklady jsou pro šetření TCO sestaveny do řady kategorií v tzv. TCO modelu. Tento model představuje první dimenzi účelového členění pohledů na ICT řešení a jeho náklady, a to podle průběhu jeho životního cyklu. Zjednodušeně jsou to náklady čtyř hlavních skupin:
Řádek 156: Řádek 164:
 Model TCO rozděluje náklady věcným způsobem podle toho, k jaké typické fázi životního cyklu ICT řešení, k jaké typické činnosti této fáze, případně k jaké IT komoditě (HW, SW, služby) přísluší. Tedy podle tzv. **účelového členění.** Vyjadřuje tak nikoli, jakého druhu byly použité zdroje (náklady), nýbrž k čemu posloužily. Současně při tom přihlíží k tomu, zda jsou to náklady jednorázové (projektově orientované a řízené, nejčastěji investiční), anebo průběžné (periodicky konstantní, liniově spotřebovávané a nejčastěji provozní). Model TCO rozděluje náklady věcným způsobem podle toho, k jaké typické fázi životního cyklu ICT řešení, k jaké typické činnosti této fáze, případně k jaké IT komoditě (HW, SW, služby) přísluší. Tedy podle tzv. **účelového členění.** Vyjadřuje tak nikoli, jakého druhu byly použité zdroje (náklady), nýbrž k čemu posloužily. Současně při tom přihlíží k tomu, zda jsou to náklady jednorázové (projektově orientované a řízené, nejčastěji investiční), anebo průběžné (periodicky konstantní, liniově spotřebovávané a nejčastěji provozní).
  
-{{playgroud:media_image3.png?555x411|Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky}}+{{ :znalostni_baze:tco3.png?400 |Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, číslo Popis byl vytvořen automaticky}}
  
 Umisťování (alokace) nákladů do jednotlivých kategorií a dalších uzlů hierarchie účelového Modelu TCO poskytuje **kontrolní mechanismus,** který umožňuje při identifikaci nákladů účinně ověřit, že žádné náklady odpovídající dosažené fázi životního cyklu řešení (nebo zahrnuté do jeho plánu) nezůstanou opominuty. Umisťování (alokace) nákladů do jednotlivých kategorií a dalších uzlů hierarchie účelového Modelu TCO poskytuje **kontrolní mechanismus,** který umožňuje při identifikaci nákladů účinně ověřit, že žádné náklady odpovídající dosažené fázi životního cyklu řešení (nebo zahrnuté do jeho plánu) nezůstanou opominuty.
Řádek 171: Řádek 179:
 )) . Pomocí této interní nákladové sazby se pak rozpouštějí do nákladových kalkulací jednotlivých ICT služeb a do TCO jejich řešení. Dokud nebyla kalkulace FLC provedena a uplatněna, jsou tyto režie uváděny zde zvlášť, pokud jsou v daném šetření požadovány – v zjednodušených šetřeních nikoli. )) . Pomocí této interní nákladové sazby se pak rozpouštějí do nákladových kalkulací jednotlivých ICT služeb a do TCO jejich řešení. Dokud nebyla kalkulace FLC provedena a uplatněna, jsou tyto režie uváděny zde zvlášť, pokud jsou v daném šetření požadovány – v zjednodušených šetřeních nikoli.
  
-Do modelu by bylo dobré perspektivně zahrnout ještě tzv. **„náklady z obětované příležitosti**((viz P.Hujňák: http:%%//%%www.itmforum.cz/rubriky/rizeni-a-zajistovani-ict-zdroju/nove-pohledy-na-uplne-naklady-vlastnictvi-it-v-soukromem-a-verejnem-sektoru/+Do modelu by bylo dobré perspektivně zahrnout ještě tzv. **„náklady z obětované příležitosti**((viz P.Hujňák: http://www.itmforum.cz/rubriky/rizeni-a-zajistovani-ict-zdroju/nove-pohledy-na-uplne-naklady-vlastnictvi-it-v-soukromem-a-verejnem-sektoru/
 ))**“**, vystihující ověřenou skutečnost, že průběhu dlouhodobého vlastnictví řešení začnou provozní náklady při zdánlivém „nic nedělání“ podstatně růst, pokud se včas neprovede investice do obnovy klíčových zařízení. Při kontrole projektu dle tohoto modelu to znamená ověřit, že v pozdějších letech projektu je potřeba v TCO plánovat další investici do zařízení (např. B1 nebo F2) nebo počítat s nárůstem provozu a údržby (např. D2 a E1). ))**“**, vystihující ověřenou skutečnost, že průběhu dlouhodobého vlastnictví řešení začnou provozní náklady při zdánlivém „nic nedělání“ podstatně růst, pokud se včas neprovede investice do obnovy klíčových zařízení. Při kontrole projektu dle tohoto modelu to znamená ověřit, že v pozdějších letech projektu je potřeba v TCO plánovat další investici do zařízení (např. B1 nebo F2) nebo počítat s nárůstem provozu a údržby (např. D2 a E1).
  
 Formální hierarchická struktura účelového nákladového modelu ukazatele TCO je čtyřstupňová, viz následující schéma: Formální hierarchická struktura účelového nákladového modelu ukazatele TCO je čtyřstupňová, viz následující schéma:
  
-{{playgroud:media_image4.png?526x109|Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, Grafika Popis byl vytvořen automaticky}}+{{ :znalostni_baze:tco4.png?400 |Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Písmo, Grafika Popis byl vytvořen automaticky}}
  
 Model TCO na obrázku výše zahrnuje pouze nákladové kategorie a komponenty, v příloze tohoto dokumentu bude udržována kompletní tabulka, včetně dosud identifikovaných nákladových prvků, viz kapitola 5.1 - Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu. Součástí přílohy je také grafický diagram obsahující nákladové kategorie a nákladové komponenty. Model TCO na obrázku výše zahrnuje pouze nákladové kategorie a komponenty, v příloze tohoto dokumentu bude udržována kompletní tabulka, včetně dosud identifikovaných nákladových prvků, viz kapitola 5.1 - Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu. Součástí přílohy je také grafický diagram obsahující nákladové kategorie a nákladové komponenty.
Řádek 182: Řádek 190:
 Zatímco struktura nákladových kategorií by se již měla měnit pouze výjimečně, struktura nákladových komponent a prvků bude průběžně aktualizována OHA MV na základě zkušeností z praktického použití TCO modelu. Zatímco struktura nákladových kategorií by se již měla měnit pouze výjimečně, struktura nákladových komponent a prvků bude průběžně aktualizována OHA MV na základě zkušeností z praktického použití TCO modelu.
  
-===== Postup kalkulace, alokace a vyhodnocení nákladů =====+==== Postup kalkulace, alokace a vyhodnocení nákladů ====
  
 Postup zjištění nákladů pro ukazatel TCO sestává z následujících čtyřech kroků: Postup zjištění nákladů pro ukazatel TCO sestává z následujících čtyřech kroků:
Řádek 199: Řádek 207:
 Teprve takové ceny zdrojů jsou uplatňovány při kalkulaci TCO IT projektu. Teprve takové ceny zdrojů jsou uplatňovány při kalkulaci TCO IT projektu.
  
-==== Výpočet nebo odhad personálních nákladů ====+=== Výpočet nebo odhad personálních nákladů ===
  
 Tady bude podrobnější rozbor, jak dělit pracovníky podle rolí do několika typových rolí s přibližně podobnou nákladovou cenou (tabulka L. Karpeckého) a jak kombinací výpočtu FTE a FLC dospět k personálním nákladům pro jednotlivé účelové kategorie/skupiny. Tady bude podrobnější rozbor, jak dělit pracovníky podle rolí do několika typových rolí s přibližně podobnou nákladovou cenou (tabulka L. Karpeckého) a jak kombinací výpočtu FTE a FLC dospět k personálním nákladům pro jednotlivé účelové kategorie/skupiny.
Řádek 205: Řádek 213:
 Dokončení této kapitoly může ovlivnit podobu budoucích verzí „Kalkulátorů“, které s typovými rolemi počítají již nyní. Dokončení této kapitoly může ovlivnit podobu budoucích verzí „Kalkulátorů“, které s typovými rolemi počítají již nyní.
  
-==== Rozpočítání nákladů zdrojů sdílených více ICT službami ====+=== Rozpočítání nákladů zdrojů sdílených více ICT službami ===
  
 Je-li určitý zdroj (HW, OS, SŘBD((Systém řízení báze dat, anglicky Database Management System, DBMS, je softwarové vybavení, které zajišťuje práci s databází Je-li určitý zdroj (HW, OS, SŘBD((Systém řízení báze dat, anglicky Database Management System, DBMS, je softwarové vybavení, které zajišťuje práci s databází
Řádek 247: Řádek 255:
 Doporučujeme nestanovit jediné průměrné náklady (FLC) za všechny zaměstnance úřadu, nýbrž podle mzdových tarifů, nároků na telefon a vozidlo a další kritérií sestavit několik typických profilů, kategorií zaměstnanců, nejlépe tak, aby pro usnadnění následného plánování vhodně korespondovaly s typickými rolemi zapojení pracovníků do ICT projektu. Obdobné kategorie se s výhodou uplatní i u ostatních (ne-ICT) úloh řízení nákladů úřadu. Doporučujeme nestanovit jediné průměrné náklady (FLC) za všechny zaměstnance úřadu, nýbrž podle mzdových tarifů, nároků na telefon a vozidlo a další kritérií sestavit několik typických profilů, kategorií zaměstnanců, nejlépe tak, aby pro usnadnění následného plánování vhodně korespondovaly s typickými rolemi zapojení pracovníků do ICT projektu. Obdobné kategorie se s výhodou uplatní i u ostatních (ne-ICT) úloh řízení nákladů úřadu.
  
-==== Alternativy zajištění jednotlivých aktivit ====+=== Alternativy zajištění jednotlivých aktivit ===
  
   * (a) Je-li daná aktivita (např. uživatelské přizpůsobení aplikace) **zajišťována vlastními zaměstnanci**, pak se **při zjednodušených šetřeních** náklady této práce vypočítají tak, že se plánovaný, resp. skutečně vynaložený **počet dnů práce, násobí průměrnými denními náklady** na daný typ pracovníka (hrubá mzda + sociální pojištění + zdravotní pojištění). Nezapočítávají se ale další druhy přímých nákladů s pracovníkem související (nemocenská, školení, cestovné apod.) ani další režie. Cílově by organizace pro jednotlivé pozice měla znát tzv. plné náklady pracovního času zaměstnance (FLC), které bývají až dvakrát vyšší než mzdové náklady((Podle různého podílu mzdových nákladů na celkových nákladech organizace u různých typů OVM.)). Pro ostatní (nezjednodušené) způsoby využití TCO je znalost těchto interních nákladových sazeb podstatná.   * (a) Je-li daná aktivita (např. uživatelské přizpůsobení aplikace) **zajišťována vlastními zaměstnanci**, pak se **při zjednodušených šetřeních** náklady této práce vypočítají tak, že se plánovaný, resp. skutečně vynaložený **počet dnů práce, násobí průměrnými denními náklady** na daný typ pracovníka (hrubá mzda + sociální pojištění + zdravotní pojištění). Nezapočítávají se ale další druhy přímých nákladů s pracovníkem související (nemocenská, školení, cestovné apod.) ani další režie. Cílově by organizace pro jednotlivé pozice měla znát tzv. plné náklady pracovního času zaměstnance (FLC), které bývají až dvakrát vyšší než mzdové náklady((Podle různého podílu mzdových nákladů na celkových nákladech organizace u různých typů OVM.)). Pro ostatní (nezjednodušené) způsoby využití TCO je znalost těchto interních nákladových sazeb podstatná.
Řádek 254: Řádek 262:
   * (d) Pokud s danou činností a fází souvisí i **spotřeba jiných nákladových druhů než jsou mzdové** (například přímo použitý materiál či dodaná zařízení) je potřeba je zahrnout. Nejčastěji podle dodavatelských faktur, a to včetně DPH.   * (d) Pokud s danou činností a fází souvisí i **spotřeba jiných nákladových druhů než jsou mzdové** (například přímo použitý materiál či dodaná zařízení) je potřeba je zahrnout. Nejčastěji podle dodavatelských faktur, a to včetně DPH.
  
-===== Způsoby vyhodnocení TCO =====+==== Způsoby vyhodnocení TCO ====
  
 Souhrnný ukazatel celkových nákladů na vlastnictví je jenom jedním z mnoha agregovaných ukazatelů (KPI) metodiky řízení výkonnosti a zodpovědnosti veřejné správy. Souhrnný ukazatel celkových nákladů na vlastnictví je jenom jedním z mnoha agregovaných ukazatelů (KPI) metodiky řízení výkonnosti a zodpovědnosti veřejné správy.
Řádek 272: Řádek 280:
 Příklad: pokud jsou pro úspěch projektu potřebné nové pracovní stanice uživatelů nebo posílení síťové infrastruktury úřadu, musí se tyto započítat. A naopak, v opačném případě, pokud projekt po celou dobu 5 let nevyžaduje náklady na pracovní stanice nebo na posílení sítí, nemusí se alikvótní část nákladů na ně (ať už rozpočtená jakýmkoli klíčem) do ekonomické náročnosti projektu metodikou TCO započítat. Příklad: pokud jsou pro úspěch projektu potřebné nové pracovní stanice uživatelů nebo posílení síťové infrastruktury úřadu, musí se tyto započítat. A naopak, v opačném případě, pokud projekt po celou dobu 5 let nevyžaduje náklady na pracovní stanice nebo na posílení sítí, nemusí se alikvótní část nákladů na ně (ať už rozpočtená jakýmkoli klíčem) do ekonomické náročnosti projektu metodikou TCO započítat.
  
-===== Legislativní zmocnění k vyhodnocování TCO =====+==== Legislativní zmocnění k vyhodnocování TCO ====
  
 Počáteční idea vyhodnocování ekonomické výhodnosti ISVS s využitím ukazatele TCO pochází z se Strategie…, schválené usnesením vlády č. 889 ze dne 2. 11. 2015. Neměla žádnou vazbu na obecnou úpravu „//péče řádného hospodáře//(())//“// a na ustanovení zákona o finanční kontrole, jeho prováděcí vyhlášky a metodických a výkladových materiálů. Počáteční idea vyhodnocování ekonomické výhodnosti ISVS s využitím ukazatele TCO pochází z se Strategie…, schválené usnesením vlády č. 889 ze dne 2. 11. 2015. Neměla žádnou vazbu na obecnou úpravu „//péče řádného hospodáře//(())//“// a na ustanovení zákona o finanční kontrole, jeho prováděcí vyhlášky a metodických a výkladových materiálů.
Řádek 278: Řádek 286:
 Ekonomické řízení ISVS je přirozenou součástí tzv. dlouhodobého řízení ISVS a navíc je nezbytné pro informovaná rozhodnutí o umístění řešení do Cloudu, a proto se do zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a do připravované vyhlášky dostala odpovídající ustanovení. Ekonomické řízení ISVS je přirozenou součástí tzv. dlouhodobého řízení ISVS a navíc je nezbytné pro informovaná rozhodnutí o umístění řešení do Cloudu, a proto se do zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a do připravované vyhlášky dostala odpovídající ustanovení.
  
-==== Povinnosti ze zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS  ====+=== Povinnosti ze zákona č. 365/2000 Sb., o ISVS  ===
  
 Podle §5 Zákona, odstavec 2, Orgány veřejné správy jsou v rámci informačních systémů veřejné správy povinny: Podle §5 Zákona, odstavec 2, Orgány veřejné správy jsou v rámci informačních systémů veřejné správy povinny:
Řádek 290: Řádek 298:
 Podle §12 (//Zmocňovací ustanovení),// odstavec 1), písmeno a) Ministerstvo stanoví vyhláškou požadavky na strukturu a náležitosti hodnocení ekonomické výhodnosti způsobu provozu informačních systémů veřejné správy podle § 5 odst. 2 písm. j), hodnocení ekonomické výhodnosti provozu informačního systému veřejné správy podle § 5 odst. 2 písm. k) a hodnocení ekonomické výhodnosti využití poptávaného cloud computingu podle § 6o odst. 4 a postup při jejich provádění. Podle §12 (//Zmocňovací ustanovení),// odstavec 1), písmeno a) Ministerstvo stanoví vyhláškou požadavky na strukturu a náležitosti hodnocení ekonomické výhodnosti způsobu provozu informačních systémů veřejné správy podle § 5 odst. 2 písm. j), hodnocení ekonomické výhodnosti provozu informačního systému veřejné správy podle § 5 odst. 2 písm. k) a hodnocení ekonomické výhodnosti využití poptávaného cloud computingu podle § 6o odst. 4 a postup při jejich provádění.
  
-==== Povinnosti z prováděcí vyhlášky (původně 529) ===+=== Povinnosti z prováděcí vyhlášky (původně 529) ===
- +
-Zákonné povinnosti upravuje vyhláška (yxz, aktuálně v MPŘ), konkrétně její Hlava X, §32 - §34, viz+
  
-Příloha č. 3.+Zákonné povinnosti upravuje vyhláška (yxz, aktuálně v MPŘ), konkrétně její Hlava X, §32 - §34, viz Příloha č. 3.
  
 Vyhláška mj. říká, že strukturu opakovaných (průběžných) hodnocení tvoří jak vyhodnocování TCO ISVS podle této metodiky, tak celkové vyhodnocování ukazatelů hospodárnosti, efektivnosti (účinnosti) a účelnosti ISVS za minulá období a jejich plán pro budoucí období. Vyhláška mj. říká, že strukturu opakovaných (průběžných) hodnocení tvoří jak vyhodnocování TCO ISVS podle této metodiky, tak celkové vyhodnocování ukazatelů hospodárnosti, efektivnosti (účinnosti) a účelnosti ISVS za minulá období a jejich plán pro budoucí období.
Řádek 304: Řádek 310:
 Z toho plyne, že OVS pravidelně sbírá takové součásti struktury ukazatele TCO, aby mohl uplatnit nejméně dva způsoby vyhodnocení TCO ISVS, a to způsob 1 a 2, viz níže. V takovém případě se oba způsoby užití k sobě blíží, rozdíly mezi nimi se stírají a případná zjednodušení a úlevy pro způsob 2 se zde neuplatní. Z toho plyne, že OVS pravidelně sbírá takové součásti struktury ukazatele TCO, aby mohl uplatnit nejméně dva způsoby vyhodnocení TCO ISVS, a to způsob 1 a 2, viz níže. V takovém případě se oba způsoby užití k sobě blíží, rozdíly mezi nimi se stírají a případná zjednodušení a úlevy pro způsob 2 se zde neuplatní.
  
-====== Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT VS ======+===== Způsoby využití ukazatele TCO v řízení ICT VS =====
  
 Aktuálně jsou pro podporu řízení informatiky VS ČR již uplatněny, připraveny nebo doporučeny následující způsoby využití posuzování ukazatele TCO: Aktuálně jsou pro podporu řízení informatiky VS ČR již uplatněny, připraveny nebo doporučeny následující způsoby využití posuzování ukazatele TCO:
Řádek 324: Řádek 330:
 Více o zvláštnostech posuzování TCO v jednotlivých případech uvádějí následující kapitoly. Více o zvláštnostech posuzování TCO v jednotlivých případech uvádějí následující kapitoly.
  
-===== Srovnávací šetření TCO stávajících IS ve veřejné správě =====+==== Srovnávací šetření TCO stávajících IS ve veřejné správě ====
  
 Tento způsob využití TCO byl v roce 2015 použit pro vyhodnocení efektivity typových Back-Office a podpůrných řešení (ERP, HR, mail a spisová služba). Aktuálně se předpokládá, že bude využíván intenzivněji, častěji a u více srovnatelných řešení, neboť se využije, že jejich správci mají zákonnou povinnost ekonomickou výhodnost ISVS průběžně vyhodnocovat, viz kapitola 2.6. Tento způsob využití TCO byl v roce 2015 použit pro vyhodnocení efektivity typových Back-Office a podpůrných řešení (ERP, HR, mail a spisová služba). Aktuálně se předpokládá, že bude využíván intenzivněji, častěji a u více srovnatelných řešení, neboť se využije, že jejich správci mají zákonnou povinnost ekonomickou výhodnost ISVS průběžně vyhodnocovat, viz kapitola 2.6.
Řádek 341: Řádek 347:
 )) místo TCO, modifikovaný směrem do minulosti. )) místo TCO, modifikovaný směrem do minulosti.
  
-Výsledek dle tohoto hodnocení se doplňuje též do Rejstříku informačních systémů veřejné správy dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Z tohoto rejstříku je do budoucna plánováno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu popsané v kapitole 3.3. Více o rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju|https:%%//%%archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju]].+Výsledek dle tohoto hodnocení se doplňuje též do Rejstříku informačních systémů veřejné správy dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. Z tohoto rejstříku je do budoucna plánováno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu popsané v kapitole 3.3. Více o [[znalostni_baze:aisp_editace_udaju|rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde]].
  
 ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let)                             ^Relevance pro šetření^ ^Souhrnná položka modelu TCO - nákladová kategorie\\ \\ (5 let)                             ^Relevance pro šetření^
Řádek 361: Řádek 367:
 Pro takovouto srovnávací studii a z ní vyplývající doporučení jsou stejně nebo více důležité hodnoty jednotlivých nákladových kategorií než celkový souhrnný ukazatel. Pro takovouto srovnávací studii a z ní vyplývající doporučení jsou stejně nebo více důležité hodnoty jednotlivých nákladových kategorií než celkový souhrnný ukazatel.
  
-===== Posuzování efektivity variant nových ICT investic =====+==== Posuzování efektivity variant nových ICT investic ====
  
 V tomto scénáři se TCO využije na podporu informovaného investičního rozhodnutí o nejlepší variantě dalšího rozvoje posuzovaného řešení. V tomto scénáři se TCO využije na podporu informovaného investičního rozhodnutí o nejlepší variantě dalšího rozvoje posuzovaného řešení.
Řádek 382: Řádek 388:
 Součástí posuzování výhodnosti variant řešení by mělo být i posouzení nákladů spojených s archivací, konzervací nebo ukončením života posuzovaného řešení a s přípravou na migraci jeho dat a to i přesto, že byt k této životní fázi mohlo dojít až za déle než 5 let. Součástí posuzování výhodnosti variant řešení by mělo být i posouzení nákladů spojených s archivací, konzervací nebo ukončením života posuzovaného řešení a s přípravou na migraci jeho dat a to i přesto, že byt k této životní fázi mohlo dojít až za déle než 5 let.
  
-Vzhledem k rozsahu obvykle pouhých 5 let a k velmi nízkým diskontním sazbám((Cena peněz na trhu, úroková míra centrální banky. +Vzhledem k rozsahu obvykle pouhých 5 let a k velmi nízkým diskontním sazbám ((Cena peněz na trhu, úroková míra centrální banky.)), nebylo v minulosti nutné diskontování a použití NPV. Vzhledem k aktuální inflaci a vysokým diskontním sazbám roku 2022 bude pravděpodobně v řadě způsobů užití TCO diskontování potřebné.
-)), nebylo v minulosti nutné diskontování a použití NPV. Vzhledem k aktuální inflaci a vysokým diskontním sazbám roku 2022 bude pravděpodobně v řadě způsobů užití TCO diskontování potřebné.+
  
 Vzhledem k porovnávání téhož rozsahu řešení po stejnou dobu není nutný přepočet na relativní ukazatele. Při současné změně počtu uživatelů je lepší přepočet TCO/uživatel. Vzhledem k porovnávání téhož rozsahu řešení po stejnou dobu není nutný přepočet na relativní ukazatele. Při současné změně počtu uživatelů je lepší přepočet TCO/uživatel.
Řádek 403: Řádek 408:
 Znalost nákladů pro jednotlivé kategorie a nákladové komponenty může být výhodou při hledání kompromisní a nákladově optimální varianty řešení, vzniklé kombinací prvků řešení původních variant – využití nákladově silný stránek každé z nich. Znalost nákladů pro jednotlivé kategorie a nákladové komponenty může být výhodou při hledání kompromisní a nákladově optimální varianty řešení, vzniklé kombinací prvků řešení původních variant – využití nákladově silný stránek každé z nich.
  
-==== Porovnání variant možných řešení při zvažování eGovernment Cloudu ====+=== Porovnání variant možných řešení při zvažování eGovernment Cloudu ===
  
 Tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jeho umístění do Cloudu a čerpání jako služby je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. Tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jeho umístění do Cloudu a čerpání jako služby je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení.
Řádek 409: Řádek 414:
 V tomto případě je ale postup zjišťování odpovídajících nákladů podrobně specifikován v samostatné metodice, která je současně uživatelskou příručkou tabulkových nástrojů, které jsou pro tento způsob užití TCO ISVS vypracovány a dány k dispozici, viz jejich popis v kapitole 5.2 - Příloha 2: Samostatné tabulkové kalkulátory TCO ISVS. V tomto případě je ale postup zjišťování odpovídajících nákladů podrobně specifikován v samostatné metodice, která je současně uživatelskou příručkou tabulkových nástrojů, které jsou pro tento způsob užití TCO ISVS vypracovány a dány k dispozici, viz jejich popis v kapitole 5.2 - Příloha 2: Samostatné tabulkové kalkulátory TCO ISVS.
  
-==== Porovnání variant možných řešení při různých bezpečnostních úrovních (BÚ) ====+=== Porovnání variant možných řešení při různých bezpečnostních úrovních (BÚ) ===
  
 Také tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jejich rozdílů v dosahovaných bezpečnostních úrovních (BÚ) je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení. Také tento způsob užití ukazatele TCO ISVS pro rozhodování o variantách řešení z pohledu jejich rozdílů v dosahovaných bezpečnostních úrovních (BÚ) je svými podstatnými vlastnostmi totožný, jako jakékoli jiné rozhodování o jakýchkoli jiných variantách řešení.
Řádek 419: Řádek 424:
   * (c) pro posuzování variant řešení s různou BÚ nepostačí porovnání nákladů (TCO ISVS), ale je třeba zahrnout do porovnání i přínosy (Business Case, Cost Benefit Analysis).   * (c) pro posuzování variant řešení s různou BÚ nepostačí porovnání nákladů (TCO ISVS), ale je třeba zahrnout do porovnání i přínosy (Business Case, Cost Benefit Analysis).
  
-===== Uplatnění ukazatele TCO v Žádosti o stanovisko OHA k projektu či záměru =====+==== Uplatnění ukazatele TCO v Žádosti o stanovisko OHA k projektu či záměru ====
  
 OHA se k projektům či záměrům ICT vyjadřuje z 3 hlavních institutů: OHA se k projektům či záměrům ICT vyjadřuje z 3 hlavních institutů:
Řádek 455: Řádek 460:
 |Celkové TCO projektu (5let)                                                                |∑=                   | |Celkové TCO projektu (5let)                                                                |∑=                   |
  
-==== Ekonomické parametry projektu ====+=== Ekonomické parametry projektu ===
  
 Tento odhad slouží k přihlédnutí, zda ekonomické parametry projektu jsou v místě a čase obvyklé, zda žadatel dokáže řádně zdůvodnit jejich výši a má správně nastavená očekávání udržení investice po zamýšlenou dobu udržitelnosti. Od úprav zákona a usnesení vlády č. 86 zmiňovaných výše, již nehraje pro určení způsobilosti k žádosti o stanovisko OHA roli výše výdajů. Tento odhad slouží k přihlédnutí, zda ekonomické parametry projektu jsou v místě a čase obvyklé, zda žadatel dokáže řádně zdůvodnit jejich výši a má správně nastavená očekávání udržení investice po zamýšlenou dobu udržitelnosti. Od úprav zákona a usnesení vlády č. 86 zmiňovaných výše, již nehraje pro určení způsobilosti k žádosti o stanovisko OHA roli výše výdajů.
Řádek 487: Řádek 492:
 |Celkem                                                                                                                                 |0                                        |**0**                                                  |                                                                                                                                                                                                                   | |Celkem                                                                                                                                 |0                                        |**0**                                                  |                                                                                                                                                                                                                   |
  
-==== Vyčíslení ekonomické náročnosti pomocí TCO ====+=== Vyčíslení ekonomické náročnosti pomocí TCO ===
  
 Základních zásady, viz také výše, záměrně vyžadují //„finanční vyčíslení předpokládané ekonomické náročnosti projektu založené na metodologii 5 letých celkových nákladů vlastnictví (tzv. total costs of ownership)“.// Základních zásady, viz také výše, záměrně vyžadují //„finanční vyčíslení předpokládané ekonomické náročnosti projektu založené na metodologii 5 letých celkových nákladů vlastnictví (tzv. total costs of ownership)“.//
Řádek 522: Řádek 527:
 To nic nemění na tom, že bude obtížné shodnout se v úřadu na reálných údajích tohoto plánu. Jako východisko pro lepší řízení informatiky úřadu a VS jako celku je to však nezbytné, a Zásadami vyžadované. To nic nemění na tom, že bude obtížné shodnout se v úřadu na reálných údajích tohoto plánu. Jako východisko pro lepší řízení informatiky úřadu a VS jako celku je to však nezbytné, a Zásadami vyžadované.
  
-Pokud má správce ISVS správně vyplněné údaje v Rejstříku ISVS dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, bude možné do budoucna na toto vyplnění pouze odkázat a následně bude provedeno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu. Více o rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju|https:%%//%%archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju]].+Pokud má správce ISVS správně vyplněné údaje v Rejstříku ISVS dle § 52c zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, bude možné do budoucna na toto vyplnění pouze odkázat a následně bude provedeno automatické využití údajů pro potřeby stanoviska odboru Hlavního architekta eGovernmentu. Více o [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:aisp_editace_udaju|rejstříku informačních systémů veřejné správy nalezete zde]].
  
-==== Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti ====+=== Odůvodnění výběru zvolené varianty na základě ekonomické výhodnosti ===
  
 Formulář Žádosti o stanovisko OHA vyžaduje uvedení ostatních uvažovaných variant řešení, vedle varianty předkládané, a nově uvedení informací o výsledcích vyhodnocení ekonomické výhodnosti variant. Přitom formulář nepředepisuje konkrétní metodiku vyhodnocení nákladů u posuzovaných variant, žadatelé se mohou držet pravidel pro vyhodnocení variant dle kapitoly 3.2 této metodiky. Formulář Žádosti o stanovisko OHA vyžaduje uvedení ostatních uvažovaných variant řešení, vedle varianty předkládané, a nově uvedení informací o výsledcích vyhodnocení ekonomické výhodnosti variant. Přitom formulář nepředepisuje konkrétní metodiku vyhodnocení nákladů u posuzovaných variant, žadatelé se mohou držet pravidel pro vyhodnocení variant dle kapitoly 3.2 této metodiky.
  
-===== Detailní řízení nákladů - Controlling ICT VS  =====+==== Detailní řízení nákladů - Controlling ICT VS  ====
  
 Při tomto scénáři jsou nástroje sloužící jinak pro sestavení souhrnného ukazatele TCO uplatněny v podstatně větším rozsahu i detailu pro podrobné řízení spotřeby zdrojů a jim odpovídajících nákladů. Při tomto scénáři jsou nástroje sloužící jinak pro sestavení souhrnného ukazatele TCO uplatněny v podstatně větším rozsahu i detailu pro podrobné řízení spotřeby zdrojů a jim odpovídajících nákladů.
Řádek 548: Řádek 553:
 |Celkové TCO projektu (5let)                                                                |∑=                   | |Celkové TCO projektu (5let)                                                                |∑=                   |
  
-===== Plánování rozpočtu  =====+==== Plánování rozpočtu  ====
  
 Tento způsob představuje použití ročního podílu na celkové výši ukazatele TCO pro stanovení a obhájení ročního rozpočtu úřadu a celkové 5 leté TCO pro obdobně stanovení a obhájení rozpočtového výhledu. Tento způsob představuje použití ročního podílu na celkové výši ukazatele TCO pro stanovení a obhájení ročního rozpočtu úřadu a celkové 5 leté TCO pro obdobně stanovení a obhájení rozpočtového výhledu.
Řádek 575: Řádek 580:
 |Celkové TCO projektu (5let)                                                                |∑=                   | |Celkové TCO projektu (5let)                                                                |∑=                   |
  
-===== Výběr dodavatele podle TCO =====+==== Výběr dodavatele podle TCO ====
  
 Pokročilou technikou využívající ukazatel TCO je jeho uplatnění při vyhodnocování veřejných zakázek pro výběr dodavatele řešení nebo ICT služeb. Pokročilou technikou využívající ukazatel TCO je jeho uplatnění při vyhodnocování veřejných zakázek pro výběr dodavatele řešení nebo ICT služeb.
Řádek 601: Řádek 606:
 Možná ještě podstatnější je vliv architektury nabízeného řešení na budoucí cenu útlumu a migrace, protože tuto náročnost lze ještě ve veřejné zakázce ovlivnit. Protože „migrovatelnost“ řešení (i bez součinnosti s tímto aktuálně nabízejícím dodavatelem je jedním z častých problém ISVS, musí být i nacenění budoucího ukončení života v nabídkách obsaženo. Možná ještě podstatnější je vliv architektury nabízeného řešení na budoucí cenu útlumu a migrace, protože tuto náročnost lze ještě ve veřejné zakázce ovlivnit. Protože „migrovatelnost“ řešení (i bez součinnosti s tímto aktuálně nabízejícím dodavatelem je jedním z častých problém ISVS, musí být i nacenění budoucího ukončení života v nabídkách obsaženo.
  
-===== Kalkulace ceny jednotky ICT produkce =====+==== Kalkulace ceny jednotky ICT produkce ====
  
 např. jednoho produktivního roku jednoho celého systému nebo jeho dílčí služby. např. jednoho produktivního roku jednoho celého systému nebo jeho dílčí služby.
Řádek 613: Řádek 618:
 **Kalkulace variabilních nákladů (s krycím příspěvkem na úhradu fixních nákladů a zisku)** **Kalkulace variabilních nákladů (s krycím příspěvkem na úhradu fixních nákladů a zisku)**
  
-===== Plánování kapacit jednotlivých rolí v ICT útvarech =====+==== Plánování kapacit jednotlivých rolí v ICT útvarech ====
  
 Pro plánování kapacit jednotlivých pracovníků v jejich rolích a s jejich dovednostmi je nutné současně znát náklady na „údržbu“ jejich pracovní síly, tedy jinými slovy jejich FLC. Pro plánování kapacit jednotlivých pracovníků v jejich rolích a s jejich dovednostmi je nutné současně znát náklady na „údržbu“ jejich pracovní síly, tedy jinými slovy jejich FLC.
Řádek 621: Řádek 626:
 Tento způsob užití tu nakonec možná nebude, protože to vlastně TCO není, pouze jeho součást. Tento způsob užití tu nakonec možná nebude, protože to vlastně TCO není, pouze jeho součást.
  
-===== Posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC, CBA, Public-ROI) =====+==== Posouzení výhodnosti ISVS (investiční záměr, BC, CBA, Public-ROI) ====
  
 V mnoha výše uvedených případech použití ukazatele TCO ISVS ve skutečnosti nestačí pro manažery ICT OVM rozhodovat o ISVS pouze na základě nákladů. V případech, kdy není naplněn předpoklad: „ //Vím přesně, co chci, resp., co je mi zákonem uloženo, abych obstaral“,// aby stačilo zvažovat výhodnost ICT řešení ISVS pouze podle nákladů a ukazatele TCO ISVS, musí být TCO doplněno posouzením přínosů. V mnoha výše uvedených případech použití ukazatele TCO ISVS ve skutečnosti nestačí pro manažery ICT OVM rozhodovat o ISVS pouze na základě nákladů. V případech, kdy není naplněn předpoklad: „ //Vím přesně, co chci, resp., co je mi zákonem uloženo, abych obstaral“,// aby stačilo zvažovat výhodnost ICT řešení ISVS pouze podle nákladů a ukazatele TCO ISVS, musí být TCO doplněno posouzením přínosů.
Řádek 629: Řádek 634:
 Na straně přínosů se proto častěji uvažuje o přínosu úspory nákladů, a to zejména nákladů spojených s výkonem služeb veřejné správy (byznys náklady). Zde se zvažuje nejenom úspora nákladů na straně OVM (čas úředníků), ale i na straně samoobslužných uživatelů služeb. Je to regulérní, protože se zvažuje návratnost vynaložení veřejných prostředků společnosti zpět do celé společnosti České republiky. Na straně přínosů se proto častěji uvažuje o přínosu úspory nákladů, a to zejména nákladů spojených s výkonem služeb veřejné správy (byznys náklady). Zde se zvažuje nejenom úspora nákladů na straně OVM (čas úředníků), ale i na straně samoobslužných uživatelů služeb. Je to regulérní, protože se zvažuje návratnost vynaložení veřejných prostředků společnosti zpět do celé společnosti České republiky.
  
-==== Posouzení návratnosti digitalizace služeb výkonu veřejné správy ====+=== Posouzení návratnosti digitalizace služeb výkonu veřejné správy ===
  
-Příručka plánování digitalizace služeb veřejné správy ČR((například: [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:digitalni_prirucka|https:%%//%%archi.gov.cz/znalostni_baze:digitalni_prirucka]] +[[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:digitalni_prirucka|Příručka plánování digitalizace služeb veřejné správy ČR]], vypracovaná Ministerstvem vnitra ČR na základě usnesení vlády ČR č. 84 z 1. 2. 2021 stanovuje, mimo jiné, že:
-)), vypracovaná Ministerstvem vnitra ČR na základě usnesení vlády ČR č. 84 z 1. 2. 2021 stanovuje, mimo jiné, že:+
  
 Klient veřejné správy má mít při konání digitálního úkonu možnost výběru obslužného kanálu: datová schránka, zaslání dokumentu opatřeného uznávaným elektronickým podpisem nebo samoobslužný portál. Výjimku z tohoto pravidla představuje výhrada: Klient veřejné správy má mít při konání digitálního úkonu možnost výběru obslužného kanálu: datová schránka, zaslání dokumentu opatřeného uznávaným elektronickým podpisem nebo samoobslužný portál. Výjimku z tohoto pravidla představuje výhrada:
Řádek 653: Řádek 657:
   * materiálová úspora na straně klientů a na straně veřejné správy.   * materiálová úspora na straně klientů a na straně veřejné správy.
  
-====== Seznam zkratek ======+===== Seznam zkratek =====
  
 ^**Zkratka** ^**Vysvětlení**                                                                                                                                                                                                                                                                 ^ ^**Zkratka** ^**Vysvětlení**                                                                                                                                                                                                                                                                 ^
Řádek 685: Řádek 689:
 |VŠE         |Vysoká škola ekonomická v Praze                                                                                                                                                                                                                                                | |VŠE         |Vysoká škola ekonomická v Praze                                                                                                                                                                                                                                                |
  
-====== Přílohy ======+===== Přílohy =====
  
-===== Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu =====+==== Příloha 1: Úplná struktura nákladového modelu ====
  
  
Řádek 694: Řádek 698:
 Nejprve je uveden grafický diagram obsahující nákladové kategorie a nákladové komponenty. Ten navazuje na stručný přehled nákladových kategorií podle etap a fází životního cyklu ICT řešení, uvedený výše v kapitole 2.3.2 - Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS. Nejprve je uveden grafický diagram obsahující nákladové kategorie a nákladové komponenty. Ten navazuje na stručný přehled nákladových kategorií podle etap a fází životního cyklu ICT řešení, uvedený výše v kapitole 2.3.2 - Model TCO – účelové členění ICT nákladů VS.
  
-{{playgroud:media_image5.png?632x734|Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Paralelní, Písmo Popis byl vytvořen automaticky}}+{{ :znalostni_baze:tco5.png?400 |Obsah obrázku text, snímek obrazovky, Paralelní, Písmo Popis byl vytvořen automaticky}}
  
 Následující tabulka doplňuje model TCO o úplný výčet dosud identifikovaných nákladových prvků pro jednotlivé nákladové komponenty a kategorie. Následující tabulka doplňuje model TCO o úplný výčet dosud identifikovaných nákladových prvků pro jednotlivé nákladové komponenty a kategorie.
Řádek 843: Řádek 847:
 |                                                                                                  |                                                                                                                                                                                                         |* náklady na budovy připadající na danou ICT službu\\ * náklady na management instituce připadající na danou ICT službu\\ * další nerozpoznané režijní náklady| |                                                                                                  |                                                                                                                                                                                                         |* náklady na budovy připadající na danou ICT službu\\ * náklady na management instituce připadající na danou ICT službu\\ * další nerozpoznané režijní náklady|
  
-===== Příloha 2: Samostatné tabulkové kalkulátory TCO ISVS =====+==== Příloha 2: Samostatné tabulkové kalkulátory TCO ISVS ====
  
 Tady do kapitol, nachystaných J. Voříškem, by to podle mě chtěl már úvodních slov, vysvětlujících existenci těchto nástrojů. Je potřeba ale nezabíhat do detailů, vyhrazených uživatelské příručce, která má být samostatným dokumentem. Tady do kapitol, nachystaných J. Voříškem, by to podle mě chtěl már úvodních slov, vysvětlujících existenci těchto nástrojů. Je potřeba ale nezabíhat do detailů, vyhrazených uživatelské příručce, která má být samostatným dokumentem.
Řádek 850: Řádek 854:
  
  
-==== Kalkulator on-premise  ====+=== Kalkulator on-premise  ===
  
-==== Kalkulator cloud ====+=== Kalkulator cloud ===
  
-==== Kalkulator on-premise vers. cloud  ====+=== Kalkulator on-premise vers. cloud  ===
  
-===== Příloha 3: Výtah z prováděcí vyhlášky =====+==== Příloha 3: Výtah z prováděcí vyhlášky ====