Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
osnova_ik_ovs [2019/09/25 15:58] – Tomáš Šedivec | znalostni_baze:ik_ovs [2024/02/06 11:04] (aktuální) – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
====== Osnova vzorové informační koncepce OVS ====== | ====== Osnova vzorové informační koncepce OVS ====== | ||
- | Identifikace | + | <WRAP center round important 60%> |
- | OVS (dále OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem | + | Struktura a náležitosti |
- | Základní údaje Informační koncepce | + | |
- | |Název organizace|| | + | Bližší představu o obsahu informační koncepce ústředního OVS s novou strukturou lze získat např. prostudováním informačních koncepcí ústředních OVS, které již při aktualizacích svých informačních koncepcí postupují v souladu s dokumentem [[: |
- | |IČ|| | + | |
- | |Typ organizace|| | + | |
- | |Adresa|| | + | |
- | |Datum schválení|| | + | |
- | |Doba platnosti |5 let| | + | |
- | |Konec platnosti|| | + | |
+ | **{{ znalostni-baze: | ||
+ | </ | ||
- | |Role |Osoba |Datum |Podpis| | ||
- | |Autor||| | ||
- | |Schválil||| | ||
- | |||
- | ===== Manažerské shrnutí | + | |
+ | ===== Úvod ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Identifikace Informační koncepce ==== | ||
+ | |||
+ | Doplňte v případě potřeby obecný úvod o informace týkající se vašeho úřadu. | ||
+ | |||
+ | Aktuálním smyslem Informační koncepce (IK) úřadu je především stanovit jeho cíle v oblasti digitalizace a popsat, jak budou pro naplnění těchto cílů rozvíjeny informační systémy a IT služby úřadu. Stručně to shrnuje [[https:// | ||
+ | |||
+ | Orgán veřejné správy (OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V Informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení architektury úřadu, řízení ICT služeb. | ||
+ | |||
+ | Popište vztah IK ke klíčovým strategickým dokumentům úřadu a eGovernmentu | ||
+ | |||
+ | ==== Základní údaje Informační koncepce ==== | ||
+ | |||
+ | ^Název orgánu veřejné správy | ||
+ | |IČO | ||
+ | |Typ organizace | ||
+ | |Adresa sídla | ||
+ | | | | | ||
+ | |Verze IK |**XX.XX** | ||
+ | |Datum vzniku | ||
+ | |Datum schválení | ||
+ | |Počátek platnosti | ||
+ | |Autor verze | ||
+ | |Organizační útvar / organizace|**Útvar XY** | | ||
+ | |Verzi schválil | ||
+ | |Organizační útvar / organizace|**Útvar XY** | | ||
+ | |Název souboru | ||
+ | |Počet stran | ||
+ | |||
+ | ==== Manažerské shrnutí | ||
Shrnutí IK pro klíčové zainteresované: | Shrnutí IK pro klíčové zainteresované: | ||
- | • pro vedení úřadu | ||
- | • pro externí orgány (OHA) | ||
- | • pro správce ISVS (věcné i technické) | ||
- | • pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb | ||
- | Základní | + | * pro vedení úřadu |
- | Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, | + | * pro externí orgány (např. OHA) |
- | Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy | + | * pro správce ISVS (věcné i technické) |
- | Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS | + | * pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb |
+ | |||
+ | V kapitole manažerské shrnutí jsou uvedeny: | ||
+ | |||
+ | ==== Nejstručnější rekapitulace závěrů IK ==== | ||
+ | |||
+ | Uveďte zásadní závěry popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Základní zodpovědnosti a kompetence úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte základní kompetence úřadu popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí stávajícího stavu úřadu a jeho architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište hlavní zjištění vyplývající z poznání současného stavu struktury a fungování (tedy architektury) úřadu a její podpory informačními technologiemi (míra digitalizace agend jak jsou využívány sdílené služby eGovernmentu apod.).. | ||
+ | |||
+ | ==== Klíčové transformační cíle ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte klíčové cíle digitální transformace úřadu a jeho způsobu řízení ICT, které vycházejí z motivací úřadu popsaných níže v kapitole 2, části A i B. | ||
+ | |||
+ | ==== Klíčové vnitřní potřeby ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Uveďte, jaké jsou potřeby identifikované interně v ICT pro poskytování kvalitních ICT služeb. | ||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí vize cílového stavu úřadu a jeho architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Slovně nebo graficky vyjádřete cílovou představu (vizi) úřadu, zejména jeho byznys a aplikační architektury, | ||
+ | |||
+ | ==== Výběr klíčových | ||
+ | |||
+ | Shrňte základní přehled | ||
+ | |||
+ | ==== Výběr klíčových změn v řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Slovně nebo graficky vyjádřete představu (vizi) cílové podoby procesů, organizace, lidských zdrojů a dalších součástí řízení ICT úřadu, popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Základní podmínky realizovatelnosti změn ==== | ||
+ | |||
+ | Vypište manažerské požadavky na finanční zdroje, služební místa, lidské zdroje apod., popsané níže v kapitolách této IK. | ||
+ | |||
+ | ==== Jak číst informační koncepci | ||
+ | |||
+ | Vysvětlete strukturu obsahu IK, pokud jste strukturu významně rozšířili oproti standardní šabloně. Strukturu šablony nezužujte, povinné kapitoly neodstraňujte. | ||
+ | |||
+ | //Dokument IK úřadu postupně popisuje | ||
+ | |||
+ | //Část A: Koncepce architektury úřadu// je o fungování úřadu jako celku. Měla by popsat činnosti úřadu v rámci jeho agend („co dělám a proč“) a jejich podporu informačními systémy a technologiemi („s čím to dělám“). | ||
+ | |||
+ | //Část B: Koncepce řízení služeb// ICT se zaměřuje na fungování ICT útvaru úřadu. Měla by popsat služby, které ICT poskytuje ostatním složkám úřadu a způsob jejich řízení// | ||
+ | |||
+ | Obě části (A i B) jsou členěny do čtyř kapitol, z nichž první dává přehled stávajícího stavu, druhá popisuje motivace ke změnám (co je potřeba změnit a proč), třetí obsahuje high-level návrh cílového stavu (jak to bude vypadat po změnách) a čtvrtá definuje plán realizace popsaných změn (jakými projekty a kdy budou dodány). | ||
+ | |||
+ | //Další část (C) dokumentu je o tom, jak bude tento dokument řízen a jak bude naplňován – postupy realizace změn, kontroly a vyhodnocování změn a odpovědnosti za plnění.// | ||
+ | |||
+ | //Poslední část dokumentu (D) obsahuje různé dodatky, přílohy apod., ve kterých může čtenář najít vysvětlení, | ||
+ | |||
+ | ===== Část A: Koncepce architektury úřadu ===== | ||
+ | |||
+ | Představuje celkovou inventuru současného stavu úřadu z hlediska výkonu funkcí veřejné správy (byznys architektura), | ||
+ | |||
+ | Význam byznys architektury pro návrh cílového stavu a potřebných změn v ICT podpoře funkcí úřadu popisuje [[https:// | ||
+ | |||
+ | ===== Úvod do architektury úřadu ===== | ||
+ | |||
+ | Tato kapitola je čistě edukativní, | ||
+ | |||
+ | ===== popis stávajícího stavu architektury ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Zodpovědnosti a kompetence úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte základní kompetence úřadu, co je posláním úřadu, za jakým účelem úřad věcně existuje. Obsah můžete následně ve stručnější formě použít v kap. 2.2 manažerského shrnutí. | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled byznys architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Graficky znázorněte všechny činnosti (schopnosti, | ||
+ | |||
+ | === Hlavní a podpůrné procesy === | ||
+ | |||
+ | V rámci zamyšlení se nad jednotlivými částmi této kapitoly doporučujeme udělat důkladnou kontrolu zápisů v RPP, týkající se především – ohlášení agend, ISVS, zákonných zmocnění, definice údajů, katalogu služeb VS. | ||
+ | |||
+ | Nedílnou součástí popisu stávajícího stavu úřadu a jeho agend je, zda jsou agendy uspokojivě podpořeny službami informačních systémů, tudíž není očekáváno žádné další zlepšení, nebo naopak, zda u předmětných agend je možné očekávat a je třeba plánovat jejich digitální transformaci. | ||
+ | |||
+ | === Stav řídících, | ||
+ | |||
+ | Uveďte přehled ostatních činností vykonávaných úřadem a stav jejich digitalizace. | ||
+ | |||
+ | === Přehled digitalizace z pohledu organizační struktury === | ||
+ | |||
+ | Vložte model organizační struktury úřadu. | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu byznys architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Aplikační architektura informačních systémů úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | === Přehled a klasifikace všech informačních systémů úřadu === | ||
+ | |||
+ | Informační systémy (IS), se skládají z jedné nebo více aplikačních komponent. Aplikační komponenty lze pro účely jejich správy dělit například podle míry sdílení aplikačních služeb a podle klientů těchto služeb, nebo podle jejich vzájemné integrace. Součástí zpracování IK je i úloha pro technické správce ISVS ve spolupráci s jejich věcnými správci, vytvořit a udržovat aktuální model dekompozice aplikačních komponent a aplikačních funkcí úřadu a diagram této dekompozice, | ||
+ | |||
+ | === Přehled ISVS a provozních ISVS ve správě úřadu === | ||
+ | |||
+ | Zaevidujte ve stanovené struktuře všechny ISVS úřadu včetně uvedení informace, zda ISVS zároveň podléhají zákonu č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti ve znění pozdějších předpisů, které byly určené jako kritická informační infrastruktura (dále jen „KII“) nebo jako významný informační systém (dále jen „VIS“). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Provozní informační systémy úřadu === | ||
+ | |||
+ | Popište provozní informační systémy stanovené v § 1 odst. 4 zákona č. 365/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů a všechny provozní informační systémy s vazbou na ISVS. U provozních informačních systémů nespecifikovaných v zákoně č. 365/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů se popisuje pouze vazba / vazby na ISVS. | ||
+ | |||
+ | === Nástroje podporující spolupráci === | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké kolaborativní nástroje používáte, | ||
+ | |||
+ | === Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS === | ||
+ | |||
+ | Popište, které ze [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Publikace služeb a IS eGovernmentu === | ||
+ | |||
+ | Popište, zda jsou úřadem vytvářeny a publikovány sdílené služby, které mohou být dostupné pro využití jinými úřady nebo koncovými uživateli. Popis z tohoto odstavce bude zveřejněn v NAP v sekci [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Využití cloud řešení | ||
+ | |||
+ | Popište, které cloudové služby jsou úřadem využívány, | ||
+ | |||
+ | Zaměřte se na využití [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Integrační model aplikační architektury | ||
+ | |||
+ | Popište, vzájemnou integraci jednotlivých IS uvnitř úřadu, jejich napojení na sdílené služby eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu aplikační architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Datová architektura informačních systémů úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište a namodelujte modely datové architektury úřadu, konceptuální pohled a klasifikace dat využívaných úřadem. | ||
+ | |||
+ | === Základní charakteristiky datové architektury === | ||
+ | |||
+ | Okomentujte stav datové architektury úřadu z hlediska existence / neexistence datových modelů úřadu. | ||
+ | |||
+ | === Konceptuální datový model úřadu === | ||
+ | |||
+ | Vložte konceptuální datový model, který poskytne přehled o tom, o jakých nejdůležitějších “věcech” (subjektech a objektech) úřad vede údaje, včetně údajů používaných v provozních a řídících procesech. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Kategorie údajů úřadu === | ||
+ | |||
+ | Popište, jak úřad rozumí jednotlivým kategoriím spravovaných dat. | ||
+ | |||
+ | === Otevřená data === | ||
+ | |||
+ | Popište aktuální stav publikace otevřených dat, součinnost s portálem otevřených dat [[https:// | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu datové architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Architektura IT infrastruktury úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | === Architektura serverové infrastruktury === | ||
+ | |||
+ | Doplňte popis a model architektury IT (výpočetního výkonu a úložného prostoru). | ||
+ | |||
+ | === Infrastrukturní architektura koncových zařízení === | ||
+ | |||
+ | Doplňte popis a model architektury koncových zařízení, | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu Infrastrukturní architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Architektura komunikační infrastruktury úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Doplňte popis toho, jakými prostředky je IT infrastruktura propojena na zbytek sdílených služeb eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | === Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu Infrastrukturní architektury === | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled projektů | ||
+ | |||
+ | Přehled již schválených či běžících projektů. | ||
+ | |||
+ | ===== Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== | ||
+ | |||
+ | Identifikujte a popište v této kapitole motivace úřadu ke změnám architektury, | ||
+ | |||
+ | ==== Poslání úřadu, strategické cíle a byznys požadavky ==== | ||
+ | |||
+ | Vysvětlete potřebu změny architektury úřadu v kontextu dopadů poslání úřadu, strategických a externích byznys požadavků | ||
+ | |||
+ | === Poslání a kompetence úřadu | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké **změny** v architektuře úřadu jsou potřebné z důvodu změn v poslání, | ||
+ | |||
+ | === Strategické cíle úřadu === | ||
+ | |||
+ | Popište, jak by mohly změny v architektuře podpořit splnění strategických cílů úřadu. | ||
+ | |||
+ | === Externí byznys požadavky === | ||
+ | |||
+ | Popište potřebné změny v architektuře úřadu vyvolané byznys požadavky přicházejícími z vnějšího prostředí (např. od centrálních orgánů veřejné správy, z nové legislativy, | ||
+ | |||
+ | === Interní byznys požadavky | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké změny v architektuře úřadu jsou potřebné z pohledu zlepšování procesů, optimalizace výkonnosti, | ||
+ | |||
+ | ==== Dopady a požadavky na ICT ==== | ||
+ | |||
+ | === Vliv moderních trendů na změny === | ||
+ | |||
+ | Popište identifikované high-level požadavky na funkční změny v existujících ICT řešeních a službách v kontextu moderních trendů | ||
+ | |||
+ | === Dopady byznys požadavků a strategických cílů úřadu na ICT === | ||
+ | |||
+ | Popište dopady byznys požadavků a strategických cílů na ICT, např. potřeba zavedení nových technologií podporující potřeby byznysu, upgrade morálně zastaralých verzí nepodporujících potřeby byznysu, potřeba extra provozních finančních zdrojů, potřeba extra lidských zdrojů | ||
+ | |||
+ | === Cíle ICT strategie === | ||
+ | |||
+ | Popište požadavky identifikované v rámci ICT, např. na nové technologie, | ||
+ | |||
+ | === Hodnocení ekonomické výhodnosti provozu, | ||
+ | |||
+ | Popište: | ||
+ | |||
+ | a) výsledky pravidelných hodnocení za použití metody celkových nákladů na vlastnictví informačního systému; popis metody celkových nákladů na vlastnictví informačního systému je uveden v příloze k této vyhlášce a | ||
+ | |||
+ | b) hodnocení ukazatelů hospodárnosti, | ||
+ | |||
+ | === Výjimky OHA === | ||
+ | |||
+ | Popište schválené či požadované [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Shoda s cíli Informační koncepce ČR ==== | ||
+ | |||
+ | Vyhodnoťte, | ||
+ | |||
+ | === Dopady cílů Informační koncepce ČR v prostředí úřadu === | ||
+ | |||
+ | Vyhodnoťte dopady [[https:// | ||
+ | |||
+ | S jistou mírou nepřesnosti lze říci, že postojem úřadu k jednotlivým cílům, bude jedna z následujících pozic: | ||
+ | |||
+ | * Cíl se úřadu netýká, úřad nemůže žádným způsobem přispět k jeho naplnění ani těžit z jeho výsledků. | ||
+ | * Úřad využívá, případně bude využívat, výsledků dosažení tohoto cíle, není však za cíl přímo zodpovědný / nemůže nijak přispět k jeho naplnění. | ||
+ | * Cíl se týká úřadu a úřad má proto povinnost přispět k jeho naplnění, s přihlédnutím k principu 3E (hospodárnost, | ||
+ | |||
+ | Jde ovšem pouze o vodítko, nad každým z cílů a jeho plnění je třeba se upřímně zamyslet. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Dopady principů Informační koncepce ČR do digitalizace úřadu === | ||
+ | |||
+ | Principy IKČR představují sadu zásad, funkčních a technologických pravidel, které je třeba pro úspěšnou digitální transformaci dodržovat a aplikovat v jednotlivých úřadech. Způsob a míra jejich aplikace závisí na konkrétním projektu či aktivitě. | ||
+ | |||
+ | Vyhodnoťte dopady a způsob uplatnění [[https:// | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Model motivační architektury úřadu === | ||
+ | |||
+ | Doplňte model motivační architektury úřadu. Tento bod je volitelný, pokud model máte nebo ho chcete vytvořit například jako vizualizační pomůcku pro komunikaci cílů. Jde o vizualizaci cílů, jejich vzájemných vazeb a vazeb na cíle definované v IK ČR. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Shrnutí a interpretace potřebných změn architektury === | ||
+ | |||
+ | Shrňte a interpretujte ve formě záměrů všechny potřebné změny architektury úřadu, které vyplývají z motivací popsaných v této kapitole. Jednotlivým záměrům stanovte prioritu a vysvětlete, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílového stavu architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Cílem kapitoly je popsat změny oproti stávajícímu stavu v jednotlivých oblastech architektury. Pro každou z nich by měl existovat projekt v plánu realizace změn (v další kapitole). V rámci jednotlivých podkapitol vložte modely stávajícího stavu doplněné o změny, které chcete realizovat. Změny graficky znázorněte, | ||
+ | |||
+ | ==== Architektonická vize úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, jak úřad přistupuje k tématu své digitální transformace (jak ji úřad uchopí, co to pro něj znamená). | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové byznys architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte, | ||
+ | |||
+ | * Služby klientům, externím i interním | ||
+ | * Portály, obslužné kanály | ||
+ | * Katalog služeb | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové aplikační a datové architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte změny na úrovni aplikací v kontextu celkové architektury úřadu (EA) a jeho okolí (eGovernmentu jako celku). Dále popište změny v datové architektuře úřadu jako celku (konceptuální model). | ||
+ | |||
+ | ==== Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, které ze [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Publikace služeb a IS eGovernmentu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, zda budou úřadem vytvářeny a publikovány sdílené služby, které mohou být dostupné pro využití jinými úřady nebo koncovými uživateli. Popis z tohoto odstavce bude zveřejněn v NAP v sekci [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové IT technologické architektury | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte změny v IT technologické architektuře, | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh cílové komunikační technologické architektury ==== | ||
+ | |||
+ | Popište nebo graficky znázorněte, | ||
+ | |||
+ | ===== Plán realizace změn v architektuře úřadu ===== | ||
+ | |||
+ | V této kapitole popište, jakými změnovými aktivitami (projekty či programy) budou realizovány změny popsané v předchozí kapitole. Z jejího přečtení by měla být jasná velmi konkrétní představa o tom, kdy budou jednotlivé změny dodány a jakou aktivitou. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh strategie implementace ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, kdy a jak převedete záměry identifikované v kapitole 2 do formy konkrétních aktivit (projektů/ | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled všech běžících i plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | Vložte přehled nebo roadmapu všech běžících i plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | ==== Předpoklady úspěšné realizace plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | Doplňte předpoklady a požadavky pro úspěšné zavedení změn, zejména lidské a finanční zdroje, legislativní úpravy a další. Inspiraci je možné najít v MŘICT, kapitole [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Způsob financování projektů/ | ||
+ | |||
+ | Doplňte do tabulek plánované celkové roční investiční náklady na realizaci projektů a náklady na provozování IS. Uveďte zdroje financování (státní rozpočet, ESIF, apod.) Součástí této fáze je rovněž vyhodnocení pětiletého TCO (Total Cost of Ownership) jako podklad pro rozhodnutí o implementaci záměru v Cloudu nebo OnPremise | ||
+ | |||
+ | === Plán financování projektů === | ||
+ | |||
+ | Všechny stávající i plánované projekty, zahrnuté do této informační koncepce, musí mít zajištěno financování. Závazná alokace finančních nákladů nezbytných pro přípravu záměru, jeho projektovou realizaci včetně nezbytných výběrových řízení a čtyřleté provozní náklady v členění podle jednotlivých zdrojů (státní rozpočet, strukturální fondy apod.). Finanční alokace musí být zavedena v evidenci investičních záměrů a provozní náklady ve střednědobém rozpočtu příslušné kapitoly státního rozpočtu. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | === Plán financování provozu ICT === | ||
+ | |||
+ | Všechny stávající i plánované prostředky ICT, zahrnuté do této informační koncepce, musí mít zajištěno průběžné, | ||
+ | |||
+ | Celkové provozní výdaje činí za poslední rozpočtové období: **xyz** mil. Kč. Pro následující roky až do roku 202X (horizont IK úřadu) lze oprávněně předpokládat následující plán výdajů: | ||
+ | |||
+ | Pokrytí mandatorních výdajů bude zajištěno kombinací zdrojů ze státního rozpočtu a zdrojů spolufinancovaných z ESIF EU. | ||
+ | |||
+ | ===== Část B: Koncepce řízení služeb ICT ===== | ||
+ | |||
+ | Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu. Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. | ||
+ | |||
+ | Než budete pokračovat v hodnocení stávajícího stavu řízení, projděte si zpětně dotazník z posledního [[https:// | ||
+ | |||
+ | Zároveň doporučujeme pročíst [[https:// | ||
+ | |||
+ | ===== Popis stávajícího stavu řízení informatiky | ||
+ | |||
+ | Uveďte hlediska, ze kterých budete hodnotit stávající stav řízení útvaru ICT a eGovernmentu | ||
+ | |||
+ | ==== Strategie, plánování a organizace řízení informatiky ==== | ||
+ | |||
+ | Popište řízení schopností ICT útvaru. Uveďte, zda využíváte obecné metodiky řízení, případně popište vlastní způsob. Popište personální zabezpečení (FTE, úroveň znalostí, role), generační obměny, rozvoj znalostí, držení potřebného know-how členy týmu útvaru ICT, apod. Kriticky zhodnoťte potřebu realizace změn v řízení ICT, uveďte pozitivní i negativní skutečnosti. Vložte seznam řídících dokumentů, které využíváte pro řízení ICT úřadu. Klíčové posuzované schopnosti se pro účely hodnocení stávajícího stavu přebírají z MŘICT, kapitoly [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS Pořízení a změny informačních systémů Provoz informačních systémů Poskytování služeb informačních systémů Útlum, konzervace a ukončení informačních systémů ==== | ||
+ | |||
+ | Popište řízení životního cyklu IS úřadu podle jeho jednotlivých fází. Kriticky hodnoťte pozitivní i negativní skutečnosti. Uveďte případné metodiky, podle kterých životní cyklus IS řídíte. Vstupy pro hodnocení čerpejte z MŘICT, kapitoly [[https:// | ||
+ | |||
+ | Organizační opatření jsou formalizována v řídící dokumentaci, | ||
+ | |||
+ | * je určuje pro řízení každého informačního systému věcného správce a technického správce. | ||
+ | * Věcný správce stanovuje požadavky na služby informačního systému a poskytování služeb informačního systému splňujících tyto požadavky. | ||
+ | * Technický správce zajišťuje | ||
+ | * návrh a realizaci informačního systému z hlediska splňování | ||
+ | * požadavků na služby informačního systému | ||
+ | * požadavků na technické a programové prostředky kladených na ně právními předpisy upravujícími informační nebo komunikační technologie, | ||
+ | * zpracování provozní dokumentace a její aktuálnost. | ||
+ | |||
+ | ==== Zhodnocení stavu spolupráce s ostatními útvary úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište předmět a rozsah spolupráce definované organizačním řádem úřadu. Zhodnoťte stav této spolupráce, | ||
+ | |||
+ | ==== Zhodnocení stavu spolupráce s orgány centrální koordinace ICT a eGovernmentu ==== | ||
+ | |||
+ | Zhodnoťte úroveň spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Přehled běžících a schválených projektů pro řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Uveďte aktuálně probíhající změny stávajícího stavu řízení ICT úřadu. Pro úspěšné řízení rozvojových programů/ | ||
+ | |||
+ | === Přehled projektů řízení ICT === | ||
+ | |||
+ | Zde uveďte seznam **projektů**, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí potřeb ze stávajícího stavu ==== | ||
+ | |||
+ | Stručně shrňte, co vyplývá z této kapitoly nejdůležitějšího pro další navazující části a závěry IK (co jsme zjistili). Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ===== Popis důvodů pro změny řízení informatiky ===== | ||
+ | |||
+ | Uveďte motivace ke změnám řízení ICT úřadu. | ||
+ | |||
+ | Zohledněte personální potřeby, organizační požadavky, řízení dodavatelů, | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled externích cílů, úkolů a vlivů ==== | ||
+ | |||
+ | Jmenujte externí cíle, úkoly a vlivy, které jsou motorem motivací pro změny řízení ICT úřadu. Mohou zde být uvedeny strategické dokumenty s dopadem na chod úřadu, plnění strategických cílů úřadu, usnesení vlády či zákonné povinnosti apod. | ||
+ | |||
+ | ==== Přehled identifikovaných vnitřních motivací ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, jaké jsou vnitřní faktory motivace. Typicky se může jednat o naplňování cílů vytýčených v předchozích verzích IK, potřeba zvýšení efektivity správy a řízení ICT, řízení architektury úřadu, potřeba zavedení nových technologií, | ||
+ | |||
+ | ==== Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR ==== | ||
+ | |||
+ | Doplňte do tabulky níže, jak se v řízení ICT úřadu projevují obecné zásady pořizování, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu ICT služeb ==== | ||
+ | |||
+ | Pojmenujte cíle vedoucí ke zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb, například [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Cíle zlepšování v oblasti bezpečnosti ==== | ||
+ | |||
+ | Pojmenujte cíle vedoucí ke zlepšování v oblasti kybernetické bezpečnosti, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Shrnutí a interpretace identifikovaných změn řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Shrňte identifikované potřeby změn, které chcete naplánovat k realizaci v následujících 3-5 letech. Tuto dílčí rekapitulaci můžete následně použít jako vstup pro celkové manažerské shrnutí v kapitole 2. | ||
+ | |||
+ | ===== Návrh cílového stavu řízení informatiky ===== | ||
+ | |||
+ | V této kapitole popište návrh změn organizace, procesů, metrik a nástrojů řízení ICT úřadu. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh způsobu řízení životního cyklu IS ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn ve způsobu řízení životního cyklu IS úřadu. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh způsobu řízení celkových schopností ICT útvaru ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn v oblastech řízení architektury, | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s ostatními útvary úřadu. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu ==== | ||
+ | |||
+ | Popište návrh změn ve způsobu spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu, | ||
+ | |||
+ | ===== Plán realizace změn pro dosažení cílového stavu informatiky ===== | ||
+ | |||
+ | V této kapitole popište, jakými změnovými aktivitami (projekty či programy) budou realizovány změny popsané v předchozí kapitole. Z jejího přečtení by měla být jasná velmi konkrétní představa o tom, kdy budou jednotlivé změny dodány a jakou aktivitou. | ||
+ | |||
+ | ==== Návrh strategie implementace ==== | ||
+ | |||
+ | Popište, kdy a jak převedete záměry identifikované v kapitole 2 do formy konkrétních aktivit (projektů/ | ||
+ | |||
+ | ==== Plán projektů řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Navrhněte plán realizace konkrétních projektů nebo manažerských opatření, kterými budou zajištěny identifikované potřeby změny řízení ICT úřadu. Ze stručného popisu jednotlivých projektů by mělo být rozpoznatelné, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Předpoklady úspěšné realizace plánovaných projektů/ | ||
+ | |||
+ | Doplňte předpoklady a požadavky pro úspěšné zavedení změn, zejména lidské a finanční zdroje, legislativní úpravy a další. Inspiraci je možné najít v MŘICT, kapitole [[https:// | ||
+ | |||
+ | ==== Způsob financování projektů s dopadem do řízení ICT ==== | ||
+ | |||
+ | Navrhněte plán řízení investičního a provozního rozpočtu. | ||
+ | |||
+ | ===== Část C: Řízení životního cyklu IK OVS ===== | ||
+ | |||
+ | Tato kapitola je administrativního charakteru a slouží k popisu životního cyklu Informační koncepce. Editujte připravené bloky dle skutečného stavu vašeho úřadu. Nahraďte vzorový text textem platným pro váš úřad. Doplňte potřebné role a jejich odpovědnosti v uvedených oblastech činností. | ||
+ | |||
+ | ===== NAPLŇOVÁNÍ koncepce ===== | ||
+ | |||
+ | ==== Vydávání a vyhodnocování dodržování IKOVS ==== | ||
+ | |||
+ | Vyhodnocování dodržování IK je základním kontrolním mechanismem zajišťujícím zpětnou vazbu. Dílčí vyhodnocování se uskutečňuje v souladu s pravidelnou aktualizací IK jedenkrát ročně, celkové vyhodnocení v souladu s § 4(5) vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy nejpozději jednou za 24 měsíců od schválení koncepce. Za vyhodnocování dodržování IK je v souladu s legislativou odpovědný vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. | ||
+ | |||
+ | Za naplňování IK jsou považovány činnosti, prostřednictvím kterých dojde k: | ||
+ | |||
+ | * praktickému naplnění záměrů a dlouhodobých cílů uvedených v IK; | ||
+ | * praktickému naplnění postupů a zásad uvedených v IK; | ||
+ | * udržování IK v aktuálním stavu; | ||
+ | * pravidelnému vyhodnocování dodržování IK a k realizaci opatření pro odstranění zjištěných nedostatků. | ||
+ | |||
+ | Pro zajištění praktického naplnění IK je třeba stanovit osobní odpovědnosti za jednotlivé oblasti, které IK řeší. | ||
+ | |||
+ | === Postupy při vyhodnocování dodržování IKOVS === | ||
+ | |||
+ | Vyhodnocování musí provádět jiný zaměstnanec úřadu než ten, který je přímo odpovědný za naplňování a aktualizaci IK. Totéž platí pro vyhodnocování dílčích oblastí, pro které byla stanovena konkrétní dílčí odpovědnost. | ||
+ | |||
+ | Vyhodnocování iniciuje vrcholový útvar (orgán) řízení informatiky. Pro vyhodnocování dílčích oblastí mohou být přizváni odborníci na tyto oblasti, avšak musí přitom být dodržena výše uvedená nezávislost vyhodnocující osoby na osobě odpovědné za realizaci. | ||
+ | |||
+ | Všechny činnosti, jejichž provádění je posuzováno, | ||
+ | v době, kdy byla daná činnost prováděna. Vyhodnocování bude probíhat metodou dekompozice na dílčí oblasti a jejich následnou expertní analýzou. | ||
+ | |||
+ | Zaměstnanec provádějící vyhodnocení bude sledovat výsledky dílčích vyhodnocení jednotlivých oblastí, evidovat zjištěné nedostatky a zapisovat návrhy opatření na jejich odstranění. | ||
+ | |||
+ | === Oblasti pro vyhodnocování IK === | ||
+ | |||
+ | V průběhu vyhodnocování IK se posuzuje zejména: | ||
+ | |||
+ | * zda je kompletně a aktuálně zachycen veškerý obsah požadovaný vzorovou osnovou IK OVM publikovanou OHA a (připravovanou) vyhláškou, | ||
+ | * zda jsou informace v IK v souladu s aktuálním obsahem IK ČR a jejích následných dokumentů, | ||
+ | * zda jsou informace v IK uvedené použity srozumitelně a průkazně k rozhodování o identifikovaných potřebách a o jejich pokrytí plánovanými záměry, | ||
+ | * zda jsou informace v IK v souladu s centrálními evidencemi, zejména agend, ISVS, služeb, údajů a dalších a zda jsou aktuální, | ||
+ | * zda jsou plánované záměry na projekty realizovány ve stanoveném čase a rozsahu, | ||
+ | * zda všechny projekty informatizace a digitální transformace realizované v úřadu skutečně legitimně vyplývají z analýzy a syntézy v IK a jsou i ve shodě s evidencí záměrů Digitálního Česka, | ||
+ | * zda jsou z IK a z následných dokumentů IK ČR implementovány do interních předpisů úřadu a do jeho praxe všechny zásady, postupy a organizační opatření z oblasti řízení informatiky a jednotlivých ISVS. | ||
+ | * zda realizované záměry a přijatá opatření přinesla předpokládaný účinek, | ||
+ | * zda dříve zjištěné nedostatky byly odstraněny nebo se k jejich odstranění směřuje. | ||
+ | |||
+ | === Pravidla pro vytváření zápisu z vyhodnocování IK === | ||
+ | |||
+ | Z vyhodnocování bude vytvořen zápis. Za jeho vyhotovení odpovídá zaměstnanec úřadu, který řídí vyhodnocování. | ||
+ | |||
+ | === Rozsah zápisu z vyhodnocování === | ||
+ | |||
+ | Zápis z vyhodnocování bude identifikovat verzi IK, které se týká, a dále pak bude jednoznačně identifikován pořadovým číslem zápisu. Zápis bude obsahovat následující části: | ||
+ | |||
+ | * identifikační údaje zápisu (verze IK, datum počátku platnosti vyhodnocované IK, pořadové číslo zápisu); | ||
+ | * identifikace všech zaměstnanců, | ||
+ | * záznam o průběhu vyhodnocování dle jednotlivých oblastí (co, jak, kdy a kdo vyhodnocoval); | ||
+ | * poznatky a závěry z vyhodnocování (soupis zjištěných nedostatků, | ||
+ | * soupis přijatých opatření (návaznost na zjištěný nedostatek, obsah opatření, způsob realizace); | ||
+ | * schválení zápisu z vyhodnocení (kdo - jméno resp. jména, příjmení, | ||
+ | |||
+ | === Postup vyhotovení zápisu z vyhodnocování === | ||
- | Vztah IK a souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu | + | Do zápisu se po úvodních identifikačních údajích nejprve zapisuje záznam o průběhu vyhodnocení |
- | + | ||
- | ====== Část A: Koncepce architektury úřadu - jaké změny v ISVS realizovat | + | |
- | + | ||
- | Odpovídá na otázky CO? a PROČ? je třeba stavět či měnit. | + | |
- | Koresponduje s obsahem NAP. | + | |
- | ===== 1 Přehled stávajícího stavu ===== | + | |
- | 1.1 Přehled celkové architektury OVS | + | Zápis schvaluje náměstek představený útvaru, jehož zaměstnanci vyhodnocení IK provedli. Schválený zápis se zpřístupní a všichni dotčení zaměstnanci se s ním seznámí obdobným způsobem, jako je to u nové verze IK. |
- | 1.2 Přehled byznys architektury | + | V dalším kroku ředitel odboru, odpovědného za realizaci IK, zajistí ve spolupráci s příslušnými odbornými útvary zpracování návrhu vhodných opatření, jejichž přijetí povede k odstranění zjištěných nedostatků, |
- | 1.3 Přehled architektury IS | + | ==== Postupy při provádění změn IKOVS ==== |
- | 1.4 Přehled technologické architektury | + | Při provádění změn IK musí být dodržován níže uvedený postup. Uvedené |
- | 1.5 Přehled architektury ICT infrastruktury a komunikačních technologií | + | |
- | 1.6 Kontext architektury úřadu | + | |
- | 1.7 Přehled běžících | + | |
- | ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== | + | Provádění |
- | 2.1 Poslání úřadu, strategické a externí byznys požadavky | + | * včasná detekce změn v oblastech, které se dotýkají IK tak, aby byla zajištěna včasná změna IK; |
- | 2.2 Interní byznys požadavky (procesní zlepšování) | + | * vlastní provedení změny v IK resp. vydání její nové verze; |
- | 2.3 Interní a externí ICT vlivy, cíle a požadavky | + | * schválení změny |
- | 2.4 Shoda s cíli a principy | + | * příprava nové IK v předstihu před ukončením platnosti té stávající. |
- | 2.5 Model motivační architektury úřadu | + | |
- | 2.6 Shrnutí a intepretace potřebných změn architektury úřadu | + | |
- | ===== 3 Návrh cílového stavu ===== | + | === Postup pro zajištění včasné změny IK === |
- | 3.1 Architektonická vize úřadu | + | Pro zajištění včasné aktualizace IK bude prováděna její revize 1x ročně a to tak, aby byla v souladu s aktuálními požadavky |
- | 3.2 Návrh cílové byznys architektury | + | Událostmi, které povedou na nutnost aktualizace informační koncepce i mimo stanovenou periodu, jsou zejména: |
- | 3.3 Návrh cílové architektury | + | * významná změna organizační struktury úřadu, při které dojde ke změnám odpovědností vztahujících se k IS, |
+ | * významná změna procesů, ve kterých je užíván | ||
+ | * vznik nového záměru na pořízení nebo vytvoření nové části IS, | ||
+ | * dokončení části IS (uvedení části IS do produktivního provozu), jejíž pořízení nebo vytvoření bylo zahájeno v předcházejícím nebo stávajícím období, | ||
+ | * ukončení provozu části IS, | ||
+ | * významné změny v právních předpisech, | ||
+ | * nové podstatné požadavky na podporu výkonu veřejné správy úřadu službami jeho informačních systémy. | ||
- | 3.4 Návrh cílové technologické architektury | + | V této souvislosti musí vedoucí zaměstnanci všech organizačních jednotek, které užívají IS, jsou věcnými garanty nějaké části IS, respektive odpovídají za správu nějaké části IS, hlásit výše uvedené změny zaměstnanci odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK. Tento zaměstnanec je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci. |
- | 3.5 Návrh cílové architektury ICT infrastruktury | + | === Postup zápisu změny do dokumentu IK === |
- | 3.6 Vysvětlení cílové architektury jednotlivých ISVS (full stack) | + | Změny IK budou prováděny formou vydání nové verze. Jednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou: |
- | ===== 4 Plán realizace | + | * hlavní číslo verze, které bude odlišovat verze s významnými |
+ | * vedlejší číslo verze, které bude odlišovat drobnější změny | ||
- | 4.1 Přehled programů a projektů informatiky | + | Každá verze bude obsahovat tabulku změn oproti verzi předchozí. V této tabulce budou pro každou změnu stručně uvedeny následující informace: |
- | 4.2 Vazby realizačních programů | + | * popis provedené změny; |
+ | * odůvodnění změny; | ||
+ | * identifikace místa (příp. více míst) dokumentu (minimálně | ||
- | 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu A (architektura – za co stavět) | + | === Postup přípravy nové informační koncepce |
- | + | ||
- | ====== Část B: Koncepce | + | |
- | Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby | + | Zaměstnanec odpovědný za naplnění informační koncepce společně se zaměstnancem odpovědným za aktualizaci informační koncepce připraví 6 měsíců před ukončením její pětileté platnosti podklady pro strategické rozhodnutí vedení sekce ICT ohledně přípravy nové informační koncepce. Tyto podklady budou obsahovat: |
- | Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. | + | |
- | ===== 1 Zhodnocení stávajícího stavu ===== | + | * vyhodnocení stávající informační koncepce a její účinnosti (míru naplnění cílů, záměrů a opatření) za dobu od jejího vzniku, |
+ | * vyhodnocení způsobu vzniku a údržby stávající informační koncepce a doporučení pro postup tvorby nové informační koncepce (vlastními silami nebo s využitím externího dodavatele apod.), | ||
+ | * další podklady dle uvážení. | ||
- | 1.1 Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS | + | ===== ODPOVĚDNOSTI ZA UPLATŇOVÁNÍ IK ===== |
- | 1.2 Zhodnocení stavu a metod řízení schopností ICT útvaru | + | ==== Odpovědnosti za životní cyklus dokumentu IK ==== |
- | 1.3 Zhodnocení stavu a metod řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS | + | Životní cyklus IK je charakterizován těmito hlavními procesy |
- | 1.4 Zhodnocení stavu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu | + | ==== Odpovědnost za realizaci IK ==== |
- | ===== 2 Přehled motivací | + | Odpovědnost za naplnění IK je stanovena vždy vrcholovému útvaru (orgánu) |
- | 2.1 Přehled externích úkolů, vlivů a cílů | + | ==== Splnění zákonných povinností ==== |
- | 2.2 Přehled identifikovaných vnitřních motivací | + | Odpovědnost za splnění komplexních zákonných povinností byla stanovena ministru/řediteli úřadu. Vybrané dílčí odpovědnosti za splnění konkrétních zákonných povinností jsou uvedeny v následující tabulce a slouží v této verzi IK pouze jako příklady. |
- | 2.3 Shoda se zásadami | + | ===== Část D: Dodatky a přílohy |
- | 2.1 Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb | + | ===== Dodatky ===== |
- | 2.2 Shrnutí | + | ==== Základní pojmy a zkratky ==== |
- | ===== 3 Návrh cílového stavu řízení ICT úřadu ===== | ||
- | Návrh změn organizace, procesů, metrik | + | Aktualizujte základní pojmy a zkratky dle zvyklostí a potřeb vašeho úřadu. |
- | 3.1 Návrh způsobu řízení životního cyklu IS | ||
- | 3.2 Návrh způsobu řízení schopností ICT útvaru | ||
- | 3.3 Návrh způsobu řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS | ||
- | 3.4 Návrh způsobu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu | + | ==== Seznam modelů, schémat, obrázků ==== |
- | ===== 4 Plán realizace změn ve způsobech | + | Aktualizujte výsledný seznam v případě přidaných |
- | Návrh konkrétních záměrů (projektů nebo manažerských opatření), | + | ==== Seznam literatury ==== |
- | 4.1 Plán | + | Doplňte interní řídící dokumenty, které jsou popisují řízení či strategii vašeho úřadu. Doplňte relevantní nařízení, zákony, směrnice, vyhlášky, které jsou relevantní pro úřad. |
- | Činnosti v oblasti | + | ===== Seznam příloh ===== |
- | 4.2 Plán | + | Tuto kapitulu využijte v případě, že máte vstupy vytvořené v samostatných souborech, publikované na intranetu |
- | Činnosti v oblasti | + | ==== Přehled agend a kompetencí úřadu ==== |
- | 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu B – za co provozovat | + | Vložte přehled agend, máte-li zpracováno v samostatném |
- | + | ||
- | ====== Část C: Řízení | + | |
- | =====1 Naplňování Informační koncepce===== | + | ==== Přehled právních norem upravujících |
- | 1.1 Postupy při provádění změn Informační koncepce | + | |
- | 1.2 Postupy při vyhodnocování dodržování Informační koncepce | + | |
- | =====2 Funkční zařazení osoby, která řídí provádění činností podle IK a zákona===== | + | |
- | 2.1 Odpovědnosti za realizaci informační koncepce | + | |
- | 2.2 Splnění zákonných povinností | + | |
- | * Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném | + | Uveďte relevantní |
- | * Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. | + | |
- | * Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon. | + | |
- | * Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů. | + | |
- | * Vyhláška č. 528/2006 Sb., o informačním systému o informačních systémech veřejné správy | + | |
- | * Vyhláška č. 529/2006 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy. | + | |
- | * Vyhláška č. 530/2006 Sb., o postupech atestačních středisek | + | |
- | * Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. | + | |
- | * Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a změně některých zákonů. | + | |
- | * Vyhláška č. 259/2012 Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby. | + | |
- | * Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a bezpečnostní způsobilosti. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 522/2005 Sb., kterou se stanoví seznamy utajovaných informací. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 523/2005 Sb., o bezpečnosti informačních systémů a certifikaci stínících komor. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 524/2005 Sb., o zajištění kryptografické ochrany utajovaných informací. | + | |
- | * Vyhláška | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 526/2005 Sb., o průmyslové bezpečnosti. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 527/2005 Sb., o personální bezpečnosti. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 528/2005 Sb., o fyzické bezpečnosti a certifikaci technických prostředků. | + | |
- | * Vyhláška NBÚ č. 529/2005 Sb. o administrativní bezpečnosti a registrech utajovaných informací. | + | |
- | * Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. | + | |
- | * Vyhláška č. 193/2009 Sb., o stanovení podrobností provádění autorizované konverze dokumentů | + | |
- | * Vyhláška č. 194/2009 Sb., o stanovení podrobností užívání informačního systému datových schránek | + | |
- | * Zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech | + | |
- | * Zákon č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti a o změně souvisejících zákonů (zákon o kybernetické bezpečnosti) | + | |
- | * Vyhláška č. 82/2018 Sb., o bezpečnostních opatřeních, | + | |
- | * Vyhláška č. 317/2014 Sb., o významných informačních systémech a jejich určujících kritériích. | + | |
- | * Zákon č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv). | + | |
- | * Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. | + | |
- | * Zákon č. 297/2016 Sb., o službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce. | + | |
- | * Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci. | + | |
- | Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014-2020. | + | ==== Přehled a karty ISVS ==== |
- | Usnesení vlády ČR č. 347 ze dne 10. května 2017 k realizaci úplného elektronického podání | + | |
- | NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. | + | Vložte karty ISVS, máte-li zpracováno v samostatném dokumentu, případně vložte odkaz, kde máte publikováno. Karty IS jsou využívány například v rámci žádostí |
- | NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 679/ | + | |
- | ===== 3 Přehled verzí a změn IK OVS ===== | + | ==== Modely úřadu ==== |
- | + | ||
- | ====== Část D: Dodatky a přílohy IK OVS ====== | + | |
- | ===== 1 Dodatky ===== | + | Uveďte, zda máte vytvořené modely architektury dle rámce TOGAF a v modelovacím jazyku ArchiMate a popište místo uložení, například centrální úložiště eGovermentu, |
- | 1.1 Základní pojmy a zkratky | + | ==== Přehled |
- | 1.2 Seznam obrázků | + | |
- | 1.3 Seznam tabulek | + | |
- | 1.4 Seznam literatury | + | |
- | ===== 2 Seznam | + | Vložte karty programových/ |
- | 2.1 Přehled agend a kompetencí OVS | ||
- | 2.2 Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním a komunikačním systémům | ||
- | 2.3 Tabulky objektů čtyřvrstvé architektury: | ||
- | 2.4 Přehled programových/ | ||
- | |||
- | ===== 3 Náměty ===== | ||