Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
osnova_ik_ovs [2019/08/26 09:10] – [3Návrh cílového stavu] Tomáš Šedivec | znalostni-baze:ik_ovs [2020/10/02 11:15] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== | + | < |
- | Identifikace Informační koncepce | + | |
+ | <WRAP center round important 60%> | ||
+ | Konečná struktura Informační koncepce OVS bude vydána s vyhláškou **529/2006 Sb.**, jejíž nová verze bude vydána **koncem roku 2020**. Následující text je strukturální výtah, který s ní je v souladu a úřady ji mohou využívat již nyní při přípravě podkladů pro aktualizaci své informační koncepce podle připravované novely vyhlášky 529/2006 Sb., v níž bude stanovena přiměřená lhůta pro aktualizaci informační koncepce ve struktuře stanovené touto novelou. | ||
+ | Předběžnou konkrétní bližší představu o obsahu informační koncepce ústředního OVS s novelizovanou strukturou, jejíž konečná podoba bude stanovena připravovanou novelou vyhlášky 529/2006 Sb., lze získat např. prostudováním informačních koncepcí ústředních OVS, které již při aktualizacích svých informačních koncepcí postupují v souladu s dokumentem [[metody-dokument: | ||
+ | |||
+ | **{{ : | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | ====== Část A: Úvod ====== | ||
+ | |||
+ | ===== 1 Identifikace Informační koncepce | ||
OVS (dále OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezuje obecné principy pořizování, | OVS (dále OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezuje obecné principy pořizování, | ||
Základní údaje Informační koncepce | Základní údaje Informační koncepce | ||
- | Tabulka 1: Základní údaje o Informační koncepci | ||
- | Název organizace OVS | ||
- | IČ | ||
- | Typ organizace ústřední orgán veřejné správy | ||
- | Adresa | ||
- | Datum schválení | ||
- | Doba platnosti 5 let | ||
- | Konec platnosti 23. 1. 2024 | ||
- | Tabulka 2: Autorizace a schválení Informační koncepce | + | |Název organizace|| |
- | Role Osoba Datum Podpis | + | |IČO|| |
- | Autor: | + | |Typ organizace|| |
+ | |Adresa|| | ||
+ | |Datum schválení|| | ||
+ | |Doba platnosti |5 let| | ||
+ | |Konec platnosti|| | ||
- | Schválil: | ||
+ | |Role |Osoba |Datum |Podpis| | ||
+ | |Autor||| | ||
+ | |Schválil||| | ||
+ | |||
- | + | ===== 2 Manažerské shrnutí Informační koncepce OVS ===== | |
- | ===== Manažerské shrnutí Informační koncepce OVS ===== | + | |
- | shrnutí | + | Shrnutí |
- | • pro vedení úřadu | + | *pro vedení úřadu |
- | • pro externí orgány (OHA) | + | *pro externí orgány (OHA) |
- | • pro správce ISVS (věcné i technické) | + | *pro správce ISVS (věcné i technické) |
- | • pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb | + | *pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb |
- | Základní zodpovědnosti a kompetence OVS | + | |
- | (povinnosti, | + | Základní zodpovědnosti a kompetence OVS (povinnosti, |
- | Klíčové transformační cíle a úkoly | + | Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, |
- | Shrnutí toho nejdůležitějšího, | + | |
- | Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS | + | |
- | Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů | + | |
- | Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu | + | |
- | Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, | + | |
- | OHA doplní klíčoví (povinné) součásti vize, které mají být shrnuty i zde. | + | |
Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy | Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy | ||
- | S největším dopadem na dosažením benefitů cílového stavu a/nebo s největším dopadem na čerpání rozpočtu a dalších zdrojů a/nebo s největšími riziky. | ||
Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS | Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS | ||
- | text | ||
- | Jak číst informační koncepci (struktura informační koncepce) | ||
- | V této kapitole bude vysvětlena struktura částí (A, B, C, D) a kapitol této Informační koncepce OVS. | ||
- | Současně zde vysvětlen význam jednotlivých kapitol pro vznik a řízení dokumentu IK OVS a jejich význam pro implementaci IK OVS a pro řízení ICT a eGovernmentu OVS. | ||
Vztah IK a souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu | Vztah IK a souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu | ||
- | Kapitola | ||
- | Můžete doplnit, nesmíte porušit. | ||
- | ====== Část | + | ====== Část |
Odpovídá na otázky CO? a PROČ? je třeba stavět či měnit. | Odpovídá na otázky CO? a PROČ? je třeba stavět či měnit. | ||
Koresponduje s obsahem NAP. | Koresponduje s obsahem NAP. | ||
+ | |||
===== 1 Přehled stávajícího stavu ===== | ===== 1 Přehled stávajícího stavu ===== | ||
- | Přehled základních součástí čtyřvrstvé architektury úřadu. | ||
- | Zejména přehled byznys schopností úřadu (včetně agend, v nichž působí a sdílených, | ||
- | Zejména přehled všech informačních systémů podle jejich kategorií. | ||
- | Cílem popisu stávajícího stavu je poukázat na to, kde v jednotlivých vrstvách architektury úřadu jsou ukryté příležitosti pro zlepšení (při stávající i změněné legislativě), | ||
- | ==== 1.1 Přehled celkové architektury OVS ==== | ||
- | Základní diagram a vysvětlení fungování úřadu („co to žere a kde to spí“). Tento obraz stávajícího stavu je východiskem pro následné vyjádření architektonické vize cílového stavu úřadu. | ||
- | Je vhodné představit přehled úřadu ve formě čtyřvrstvé architektury, | ||
- | * segmentace klientů, bloky agend funkcí, a řízené organizace | ||
- | * klíčové aplikace ISVS | ||
- | * klíčové lokality DC a klíčové IT platformy | ||
- | * klíčové způsoby externí síťové konektivity | ||
- | ==== 1.2 Přehled byznys architektury ==== | ||
- | Je žádoucí zde představit a interpretovat povinnosti a schopnosti úřadu a přitom vystihnout, které z nich a do jaké míry jsou vykonávány ve shodě s cílovou vizí eGovernmentu, | ||
- | Působnost ministerstva je vhodné rozčlenit z hlediska potřeb informatických služeb do menších oblastí, které spolu systémově a logicky souvisejí. Toto rozčlenění je nezbytné především proto, aby bylo možno stanovit, které činnosti (agendy a procesy) je třeba řešit společně a tím co nejvíce eliminovat nutnost pozdějšího přepracovávání již hotových úloh (programů). K rozčlenění působnosti ministerstva posloužil referenční model z NAP. | ||
- | === 1.2.1 Přehled zákonných kompetencí a agend OVS === | ||
- | Zde je formou mapy schopností (Capability Map), seznamem či odkazem na kompletní přílohu třeba uvést a textem interpretovat, | ||
- | Tedy jaké je jeho poslání a mise, co všechno je mu uloženo kompetenčním zákonem nebo zakládací listinou, agendovými nebo speciálními zákony či jinými předpisy. | ||
- | S odkazem na referenční model procesní dekompzice NAP patří do této kapitoly všechny hlavní a podpůrné procesy, funkce výkonu služeb pro klienty. | ||
- | Pro definici cílů IK OVS byly vzaty rovněž v úvahu relevantní dokumenty s dopadem na IT architekturu OVS, přijaté jak na úrovni vlády, parlamentu (zákony) či na úrovni resortu s přihlédnutím k agendám a činnostem vykonávaných na OVS. Jde zejména zákon 365/2000 o informačních systémech veřejné správy, zákon 499/2004 o archivnictví a spisové službě, zákon 250/2017 o elektronické identifikaci, | ||
- | Seznam těchto předpisů je uveden v příloze xyz Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním a komunikačním systémům | ||
- | == 1.2.1.1 Agendy ohlášené OVS == | ||
- | Následující tabulka uvádí seznam agend, kde OVS je ohlašovatelem v Registru práv a povinností (RPP), protože je gestorem těchto agend a také zákonů, které k agendám patří. | ||
- | Tabulka 15: Seznam agend, kde OVS je ohlašovatelem v Registru práv a povinností (RPP) | ||
- | Poř. Kód agendy Zákon Útvar OVS Název agendy | ||
- | 1 A736 77/ | ||
- | 2 A1501 301/ | ||
- | … … … … … | ||
+ | 1.1 Přehled celkové architektury OVS | ||
- | == 1.2.1.2 Agendy působení OVS == | + | 1.2 Přehled byznys architektury |
- | Následující tabulka uvádí seznam agend s působností OVS podle zákona o základních registrech: část B - agendy ohlášené jinými orgány veřejné moci (OVS). | + | |
- | Tabulka 16: Seznam agend s působností OVS – agendy ohlášené jinými OVS | + | |
- | Poř. Kód agendy Zákon OVS Útvar OVS Název agendy | + | |
- | 1 A337 239/ | + | |
- | 2 A821 241/ | + | |
- | 3 A338 240/ | + | |
- | .. … … … … … | + | |
- | === 1.2.2 Přehled | + | 1.3 Přehled |
- | Do této kapitoly patří všechny ost atní procesy a funkce, tj. řídící, správy sdílených zdrojů a provozní. | + | |
- | === 1.2.3 Stávající digitální služby OVS pro klienty === | + | |
- | Tato kapitola má poukázat na to, že stávajících digitálních služeb možná není mnoho a možná nesplňují požadavky na digitální službu podle IKČR, ZoPDS a Nařízení EU o SDG . | + | |
- | Informační systémy OVS poskytují některé digitální služby dostupné přímo pro veřejnost. Mezi ty hlavní patří: | + | |
- | Tabulka 17: Digitální služby OVS pro občany | + | |
- | NÁZEV DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY PŘÍJEMCE FYZICKÁ/ | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | == 1.2.3.1 Služba 123 == | + | 1.4 Přehled |
- | == 1.2.3.2 Služba 456 == | + | |
- | === 1.2.4 Volitelně: Model výkonu a IT podpory klíčových služeb OVS === | + | |
- | Vzhledem k části B této koncepce je přínosné zvláště vyzdvihnout a popsat stávající procesy, funkce a metody řízení ICT v kontextu ostatních procesů a funkcí úřadu jako celku. | + | |
- | ==== 1.3 Přehled architektury | + | |
- | === 1.3.1 Přehled a klasifikace IS OVS - aplikační architektura === | + | |
- | === 1.3.2 Popis ISVS ve správě OVS === | + | |
- | == 1.3.2.1 Seznam ISVS == | + | |
- | == 1.3.2.2 ISVS abc (na příkladu IS RŽP) == | + | |
- | Stručná charakteristika | + | |
- | IS RŽP je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Živnostenský úřad České republiky (do doby zřízení tohoto úřadu vykonává jeho působnost OVS) a provozovateli jsou obecní živnostenské úřady (ObŽÚ) a krajské živnostenské úřady (KŽÚ). Věcnou náplní IS RŽP jsou procesní, kontrolní, registrační a evidenční činnosti dané zákonem č. 455/1991 Sb. | + | |
- | Právní předpis zakotvující IS | + | |
- | * zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání | + | |
- | * zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech | + | |
- | * zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy | + | |
- | Útvar zajišťující správu IS | + | |
- | • 31000 Sekce průmyslu, podnikání a stavebnictví, | + | |
- | Zpracovávaná data | + | |
- | Do IS RŽP jsou zaznamenávány údaje o podnikatelích (fyzických i právnických osobách) a jejich živnostenských oprávněních stanovené živnostenským zákonem, jakož i změny těchto údajů. Všechny údaje vedené v tomto rejstříku jsou veřejné, vyjma údajů o rodných číslech, pokutách uložených živnostenskými úřady a sankčních opatřeních uložených jinými správními orgány v souvislosti s podnikáním, | + | |
- | Zajišťované služby | + | |
- | * Výdej a aktualizace živnostenských oprávnění spojená s kontrolou vstupních dat porovnáním s údaji navazujících registrů veřejné správy. | + | |
- | * Získání aktuálních a přesných údajů o jednotlivých podnikatelských subjektech pro ostatní orgány veřejné správy a veřejnost. | + | |
- | * Statistické informace o počtu podnikatelů a počtu živnostenských oprávnění. | + | |
- | * Zjednodušení administrativy podnikatelům, | + | |
- | * Snížení multiplicit v oznamovacích povinnostech podnikatelských subjektů vůči příslušným orgánům veřejné správy. | + | |
- | * Centrální elektronické předávání dat z IS RŽP, kterým je zajišťována informační povinnost živnostenských úřadů podle zákona č. 455/1991 Sb. a dalších zákonů vůči příslušným úřadům státní správy. | + | |
- | * Jednotný výkon státní správy na úseku živnostenského podnikání. | + | |
- | * Info web, metodiky a stanoviska OVS, diagramy procesů, evidence dokumentů v SPIS RŽP, které jsou k využití pouze pro interní potřeby OVS, KŽÚ a ObŽÚ. | + | |
- | Technické a programové prostředky | + | |
- | * OS IBM AIX | + | |
- | * OS CentOS, RedHat | + | |
- | * databázový software IBM Informix DS | + | |
- | * zálohovací software Symantec Netbackup | + | |
- | * IBM XL C/C++ kompilátor pro vývoj | + | |
- | * Apache | + | |
- | * OpenSSL | + | |
- | * LDAP Sun Java Directory Server | + | |
- | * Jakarta Tomcat | + | |
- | * Sendmail | + | |
- | * ISC Bind | + | |
- | Základní technologické vybavení: Použitá technologie je IBM. | + | 1.5 Přehled architektury ICT infrastruktury |
- | Technické informace podle přílohy č. 1 vyhlášky č. 528/2006 Sb. předané pro potřeby evidence IS RŽP v IS o ISVS: | + | |
- | Popisné údaje | + | |
- | * Verze: 2.0 | + | |
- | * Legislativní rámec: zák. 455/1991 Sb. | + | |
- | * Správce ISVS: OVS | + | |
- | * správce ISVS - webová adresa: http:// | + | |
- | * Provozovatel ISVS: ICZ a.s. | + | |
- | * Provozovatel - webová adresa: http:// | + | |
- | * Provozovatel - email: info@i.cz | + | |
- | * Provozovatel - IČO: 25145444 | + | |
- | * Zdroj dat: Podnikatelské subjekty, ŽÚ | + | |
- | * Jazyk: český, anglický | + | |
- | Implementované subsystémy: | + | |
- | * SPIS RŽP - subsystém sloužící k evidenci dokumentů zpracovávaných v IS RŽP; v případě, že spisová služba úřadu je přizpůsobena NS ESSS (Národní standard pro elektronické systémy spisové služby) je možno realizovat propojení mezi IS RŽP a eSSL úřadu prostřednictvím UniSPIS rozhraní za účelem on-line komunikace a předávání dat mezi eSSL a IS RŽP. | + | |
- | * JRF (Jednotný registrační formulář) - subsystém sloužící k pořízení a zpracování elektronických podání vůči živnostenskému rejstříku a při využití CRM (Centrálního registračního místa) rovněž k předání učiněného podání ostatním úřadům VS v podání označených (MF, ČSSZ, VZP). | + | |
- | * Omezení přístupu: | + | |
- | * Typ omezení: informace je možné kromě čtení i vkládat a měnit | + | |
- | * Typ informací: informace o: | + | |
- | * živnostenských oprávněních podnikatelských subjektů | + | |
- | * uložených sankcích podnikatelským i nepodnikatelským subjektům | + | |
- | * provedených kontrolách podnikatelských subjektů | + | |
- | * Skupina oprávněných uživatelů: | + | |
- | * pracovníci ObŽÚ, KŽÚ, OŽ OVS - veškerá oprávnění | + | |
- | * další orgány VS (Policie ČR, ČOI, Celní správa, atd.); právo číst neveřejná data – Policie ČR | + | |
- | * veřejnost - právo číst pouze veřejná data | + | |
- | * Způsob omezení přístupu: | + | |
- | * pro výše uvedené skupiny 1 a 2 certifikátem na čipové kartě, | + | |
- | * pro skupinu 3 přístupem k databázi obsahující pouze veřejná data | + | |
- | Certifikace: | + | |
- | • IS RŽP je certifikován dle zákona č. 365/2000 Sb. a prováděcích předpisů. | + | |
- | Časová dostupnost dat: | + | |
- | • Indikátor historie dat: ISVS obsahuje aktuální i historická data | + | |
- | • Dostupnost dat od data: 1. 1. 1992 | + | |
- | • Frekvence aktualizace dat: při každé změně dat | + | |
- | Dostupnost ISVS - webová aplikace: | + | |
- | • Webová adresa: http:// | + | |
- | • Dokumentace aplikace: http:// | + | |
- | Sdílené služby - využívané od jiných ISVS: | + | |
- | • IS VR (IS veřejných rejstříků) | + | |
- | • RT (Rejstřík trestů) | + | |
- | • ISIR (Insolvenční rejstřík) | + | |
- | • ISZR (ROB, ROS, RUIAN) | + | |
- | • ISEO, AISC | + | |
- | • Komunikace s eSSL (elektronická spisová služba úřadu) prostřednictvím UniSPIS | + | |
- | Sdílené služby – poskytované jiným ISVS: | + | |
- | • ROS, RPP (součást ISZR) | + | |
- | • ADIS (Automatizovaný daňový IS) | + | |
- | • ARES (Automatizovaný registr ekonomických subjektů) | + | |
- | • VZP/ | + | |
- | • ČSSSZ | + | |
- | • IS RES (Registr ekonomických subjektů) | + | |
- | • IS VR (IS veřejných rejstříků) | + | |
- | • Komunikace s eSSL (elektronická spisová služba úřadu) prostřednictvím UniSPIS | + | |
- | Poskytování výpisů z živnostenského rejstříku (ŽR) veřejnosti | + | |
- | • Výpis z veřejné části ŽR pro potřeby CzechPOINT | + | |
- | • Identifikace datových prvků: žádné datové prvky nejsou poskytovány | + | |
- | • Formát dat: pdf | + | |
- | • Popis: Poskytování výpisů z veřejné části ŽR pro potřeby veřejnosti a CzechPOINT ve formátu pdf | + | |
- | • Realizovaný model přenosu: Model dotaz – odpověď | + | |
- | Současný stav informačního systému | + | |
- | • Probíhá stabilní rutinní provoz, externími dodavateli ICZ a.s. a T-Mobile Czech Republic a.s. jsou poskytovány služby aplikační podpory a služby hostingového centra. | + | |
- | • Průběžně jsou realizovány úpravy IS RŽP na základě změn právní úpravy, oprávněných požadavků uživatelů a správce IS. | + | |
- | 1.3.2.3 ISVS efg | + | 1.6 Kontext architektury úřadu |
- | 1.3.3 Popis dalších klíčových IS ve správě OVS | + | |
- | 1.3.3.1 Seznam provozních systémů OVS | + | |
- | 1.3.3.2 Provozní systém 123 | + | |
- | 1.3.4 Významné rezortní / korporátní IS | + | |
- | 1.3.5 Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS | + | |
- | 1.3.5.1 Služby centrálních sdílených systémů eGovernmentu | + | |
- | 1.3.5.2 Služby ostatních externích systémů | + | |
- | 1.3.6 Základní prvky datového modelu a klasifikace dat OVS | + | |
- | 1.4 Přehled technologické architektury | + | |
- | 1.4.1 Pohled z hlediska lokalit a vlastnictví | + | |
- | 1.4.1.1 Technologie v lokalitě A | + | |
- | 1.4.1.2 Technologie v lokalitě B | + | |
- | 1.4.2 Pohled z hlediska platforem a druhů technologií | + | |
- | 1.4.2.1 Přehled a klasifikace klíčových platforem | + | |
- | 1.4.2.2 Popis platformy 1 | + | |
- | 1.4.2.3 Popis platformy 2 | + | |
- | 1.5 Přehled architektury ICT infrastruktury a komunikačních technologií | + | |
- | 1.5.1 Přehled externí síťové konektivity | + | |
- | 1.5.2 Přehled fyzické a stavební infrastruktury IT | + | |
- | 1.6 Kontext architektury úřadu | + | |
- | Zejména výběr užívaných sdílených prvků architektury z úrovně korporace (resortu, kraje, obce), z úrovně celostátního eGovernmentu a z úrovně EU. | + | |
- | Důležité je zmínit, zda OVS je poskytovatelem sdílených služeb. | + | |
- | 1.7 Přehled běžících a schválených projektů | + | |
- | Součástí stávajícího stavu organizace jsou i všechny v ní již probíhající a svým zadáním a požadavky na zdroje zafixované změny a s jejich realizací spojené projekty. | + | |
- | Tyto změnové projekty jsou důležité proto, že jejich plánované výstupy musí být již vzaty v úvahu při návrhu cílového stavu (do té doby se stanou), a proto, že již alokované zdroje výrazně omezují disponibilní zdroje pro nově navrhované projekty a v neposlední řadě proto, že některé projekty připravují neopominutelné podmínky následných projektů. | + | |
- | 1.7.1 Přehled již probíhajících projektů | + | |
- | 1.7.2 Přehled | + | 1.7 Přehled |
===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== | ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== | ||
- | 2.1 Poslání úřadu, strategické a externí byznys požadavky | ||
- | 2.1.1 Poslání úřadu | ||
- | 2.1.2 Přehled platných strategických dokumentů a cílů | ||
- | Výpis a model strategických cílů, které jsou relevantní pro úřad (bez ohledu na jejich vztah k IT). Ať již pocházejí z dokumentů EU, vlády ČR, rezortního ministerstva či kraje nebo úřadu samotného. Pochopitelně i cíle ze všech dílčích strategií pro jednotlivé agendy nebo schopnosti (třeba HR nebo ICT strategie). | ||
- | 2.1.3 Celostátní cíle a očekávané přínosy (národní cíle eGovernmentu) | ||
- | pokud chceme nad rámec vyjádření shody s cíli a principy IKČR zdůraznit, například: | ||
- | 2.1.3.1 Napojování ISVS na Portál občana | ||
- | 2.1.3.2 Digitalizace úřadu | ||
- | 2.1.4 Očekávané externí změny a vlivy, včetně legislativních změn | + | 2.1 Poslání |
- | 2.1.5 Výsledky interních analýz | + | |
- | 2.1.6 Interpretace dopadů a priorit strategických a externích cílů | + | |
- | Zde je třeba posoudit, zda a jaký dopad (požadavky) na ICT podporu lze dovodit z formulace všech jednotlivých cílů a jejich akčních plánů. To bude mít přímý vliv na formulaci potřeb změn IT podpory a změn IT architektury | + | |
- | Současně je potřeba posoudit priority těchto relevantních cílů z hlediska čerpání zdrojů (rozpočtů a lidí) a z hlediska jejich pořadí v čase a vzájemné následnosti. Takto identifikované priority ovlivní návrh balíčků práce (záměrů) do transformačního plánu (Roadmapy). | + | |
- | 2.2 Interní byznys požadavky (procesní zlepšování) | + | |
- | Přirozenou součástí fungování každého | + | |
- | Tato procesní optimalizace je téměř vždy spojena s potřebou rozvoje informačních technologií, | + | |
- | Proto zde mají být uvedeny požadavky na změny v oblastech, kde jsou plánovány v projektech nebo byly identifikovány v analýze stávajícího stavu byznys architektury a byly vyhodnoceny jako relevantní k realizaci. | + | |
- | 2.2.1 Požadavky vedení úřadu | + | |
- | 2.2.2 Sběr interních požadavků uživatelů | + | |
- | 2.2.3 Hodnocení informační podpory činností OVS | + | |
- | 2.3 Interní | + | |
- | Zde uvedené vlivy jsou možná i externí, ale jsou to přirozené potřeby uvnitř IT, bez jakéhokoli vztahu na strategické nebo legislativní | + | |
- | Je běžné, a útvar ICT by to měl vědět, že mnohé součásti IT řešení jsou pro příští období něčím ohroženy: | + | |
- | * ztrácí podporu výrobce nebo smluvní podporu dodavatele | + | |
- | * jsou za hranicemi morální a fyzické životnosti | + | |
- | * kapacitně nebo výkonově nestačí | + | |
- | * musí být upgradovány | + | |
- | * jejich dodavatel zanikl nebo odešel z trhu apod. | + | |
- | Vedle těchto negativní motivací (rizik) jsou přirozené i pozitivní motivace (příležitosti), | + | |
- | * mobilita | + | |
- | * BigData, pokročilé analytiky až po umělou inteligenci (AI) | + | |
- | * apod. | + | |
- | 2.3.1 Strategické cíle v oblasti informatiky | + | |
- | 2.3.2 Interní rozvojové plány útvaru informatiky | + | |
- | 2.3.3 Cíle v oblasti zajištění bezpečnosti služeb | + | |
- | 2.3.3.1 Dlouhodobé cíle v oblasti řízení bezpečnosti IS | + | |
- | Dlouhodobé cíle v oblasti řízení bezpečnosti informačních systémů veřejné správy jsou stanoveny (v souladu s vyhláškou č. 529/2006 Sb.) ve třech hlavních oblastech: | + | |
- | * zajištění bezpečnosti dat, která jsou v IS zpracovávána, | + | |
- | * zajištění bezpečnosti služeb, které jsou prostřednictvím IS poskytovány, | + | |
- | * zajištění bezpečnosti technických a programových prostředků. | + | |
- | Cíle směřují k naplňování základních atributů bezpečnosti IS, kterými jsou: | + | |
- | 2.3.3.2 Požadavky na bezpečnost IS | + | |
- | Tabulka 11: Požadavky na bezpečnost IS | + | |
- | Cíl bezpečnosti Označení požadavku Popis požadavku Platí pro | + | |
- | CB1.1: Uplatnění analýzy rizik | + | 2.2 Interní byznys |
- | PB01 Průběžně monitorovat a vyhodnocovat chod VIS, zajistit pravidelnou aktualizaci analýzy rizik a plánu zvládání rizik. Vybrané IS | + | |
- | PB02 Na základě analýzy rizik a ve spolupráci s vlastníky vytvořit souhrn bezpečnostních | + | |
- | PB03 Začlenit požadavek na vytvoření bezpečnostního projektu s analýzou rizik pro nově pořizované IS do jejich zadávací dokumentace. Nové IS | + | |
- | + | ||
- | 2.3.1 Cíle | + | |
- | Dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality IS byly stanoveny ve třech hlavních oblastech: | + | |
- | Tabulka 12: Hlavní cíle kvality | + | |
- | Název Popis | + | |
- | CQ1 Zajištění kvality dat Zahrnuje výběr optimálního úložiště, | + | |
- | CQ2 Zajištění kvality ICT služeb Tj. funkčnost, přehlednost, | + | |
- | Znamená zavedení systému řízení kvality ICT služeb. Potřeba osoby/role odpovědné za kontrolu kvality. Zavést měřitelnost alespoň hlavních procesů, cílů. Zavedení zpětné vazby. | + | |
- | CQ3 Zajištění kvality HW a SW Vyžaduje dostatečné výkonové/ | + | |
- | Mj. standardizace parametrů (PC " | + | |
- | Tyto cíle, podobně jako cíle kybernetické bezpečnosti, | + | |
- | Specifické cíle v oblasti řízení kvality IS jsou uvedeny v následující tabulce, a to v členění do tří výše uvedených oblastí. U každého cíle je dále uveden atribut kvality IS, ke kterému cíl směřuje. | + | |
- | Tabulka 13: Dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality IS | + | |
- | Oblast kvality Označení cíle Název cíle Popis cíle Atribut kvality | + | |
- | CQ1 | + | |
- | kvalita zpracovávaných dat | + | |
- | CQ1.1 Včasná aktualizace údajů Cílem je, aby všechny údaje vedené primárně OVS byly aktualizovány v nejbližší možné době po jejich změnách. Podobně nové údaje by se měly objevit v IS s minimální prodlevou. aktuálnost dat | + | |
- | CQ1.2 Kontroly dat proti primárním registrům Všechny údaje, které vede OVS a které mají prvotní uložení v jiných systémech (zejména tzv. základních registrech), | + | |
- | CQ1.3 Kontroly obsahu dat Ve všech systémech budou využity algoritmy pro vnitřní kontrolu obsahu ukládaných dat (např. kontrola správnosti rodného čísla, správnost položek typu datum a čas apod.). správnost dat | + | |
- | CQ1.4 Využití kontroly integrity dat Ve všech systémech budou využity maximální možnosti pro kontrolu integrity dat, a to na všech úrovních (databáze, aplikační logika, vstupní formuláře apod.). integrita dat | + | |
- | CQ1.5 Záznamy o autorech změn Ve vybraných systémech zajistit ukládání auditních záznamů o autorech změn vedených údajů a zajistit bezpečnost těchto záznamů. stanovení odpovědnosti za data | + | |
- | 2.3.1.1 Požadavky | + | 2.3 Interní a externí ICT vlivy, cíle a požadavky |
- | 2.4 Shoda s cíli a principy IKČR | + | 2.4 Shoda s cíli a principy IKČR |
- | 2.4.1 Shoda s cíli IKČR | + | |
- | V této kapitole vyhodnocuje OMV do jaké míry a jakým způsobem aktuálně vyhovuje každému jednotlivému cíli IKČR a jakými plánovanými změnami (opatřeními, | + | |
- | Seznam s popisy cílů je v příloze . | + | |
- | HC1 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle | + | |
- | 1.1 • OVS provede inventuru existujících a potenciálních digitálních služeb | + | |
- | • OVS sestaví katalog pro něj relevantních životních událostí a situací klientů | + | |
- | • OVS sestaví katalog všech externích služeb ú | + | |
- | 1.2 • | + | |
- | 1.3 • | + | |
- | 1.4 • | + | |
- | 1.5 • | + | |
- | 1.6 • | + | |
- | 1.7 • | + | |
- | 1.8 • | + | |
- | HC2 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle | + | 2.5 Model motivační architektury úřadu |
- | 2.1 • | + | |
- | 2.2 • | + | |
- | 2.3 • | + | |
- | 2.4 • | + | |
- | 2.5 • | + | |
- | 2.6 • | + | |
- | 2.7 • | + | |
- | 2.8 • | + | |
- | HC3 Posouzení relevance | + | 2.6 Shrnutí |
- | 3.1 • | + | |
- | 3.2 • | + | |
- | 3.3 • | + | |
- | 3.4 • | + | |
- | 3.5 • | + | |
- | 3.6 • | + | |
- | 3.7 • | + | |
- | HC4 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle | + | ===== 3 Návrh cílového stavu ===== |
- | 4.1 • | + | |
- | 4.2 • | + | |
- | 4.3 • | + | |
- | 4.4 • | + | |
- | 4.5 • | + | |
- | 4.6 • | + | |
- | 4.7 • | + | |
- | 4.8 • | + | |
- | HC5 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle | + | 3.1 Architektonická vize úřadu |
- | 5.1 • | + | |
- | 5.2 • | + | |
- | 5.3 • | + | |
- | 5.4 • | + | |
- | 5.5 • | + | |
- | 5.6 • | + | |
- | 5.7 • | + | |
- | 5.8 • | + | |
- | 5.9 • | + | |
- | 5.10 • | + | |
- | 5.11 • | + | |
- | 5.12 • | + | |
- | 2.4.1.1 Vazby cílů z IK OVS na cíle IK ČR | + | 3.2 Návrh cílové |
- | Jak již bylo uvedeno v kap. 6.1, hlavní cíle IK OVS vycházejí mj. z cílů IK ČR. Strukturu vzájemné návaznosti těchto cílů znázorňuje následující diagram: | + | |
- | Může to být tady. nebo tady: 2.6.2 | + | |
- | 2.4.2 Shoda s architektonickými principy IKČR | + | |
- | V této kapitole vyhodnocuje OMV do jaké míry a jakým způsobem aktuálně vyhovuje jeho celková čtyřvrstvá architektura (zejména | + | |
- | Tabulka 8: Principy IK ČR | + | |
- | ID Název principu | + | |
- | P1 Standardně digitalizované (Digital by default) | + | |
- | P2 Zásada „pouze jednou“ (Once only) | + | |
- | P3 Podpora začlenění a přístupnost (Inclusiveness and Accessibility) | + | |
- | P4 Otevřenost a transparentnost (Openness and Transparency) | + | |
- | P5 Přeshraniční přístup jako standard (Crossborder interoperability) | + | |
- | P6 Interoperabilita jako standard (Interoperability by design) | + | |
- | P7 Důvěryhodnost a bezpečnost (Security by design) | + | |
- | P8 Jeden stát (Whole-of-Government) | + | |
- | P9 Sdílené služby veřejné správy (Shared Services) | + | |
- | P10 Připravenost na změny (Flexibility) | + | |
- | P11 eGovernment jako platforma (Embeded eGovernment) | + | |
- | P12 Vnitřně pouze digitální (Inside only digital) | + | |
- | P13 Otevřená data jako standard (Open Data by default) | + | |
- | P14 Technologická neutralita (Technological neutrality) | + | |
- | P15 Uživatelská přívětivost (User-friendliness) | + | |
- | P16 Konsolidace a propojování informačních systémů veřejné správy (IT Consolidation) | + | |
- | P17 Omezení budování monolitických systémů | + | |
- | P. Posouzení relevance a plnění principu Klíčová opatření k naplnění principu | + | 3.3 Návrh cílové architektury IS |
- | P1 | + | |
- | P2 | + | |
- | P3 | + | |
- | P4 | + | |
- | P5 | + | |
- | P6 | + | |
- | P7 | + | |
- | P8 | + | |
- | P9 | + | |
- | P10 | + | |
- | P11 | + | |
- | P12 | + | |
- | P13 | + | |
- | P14 | + | |
- | P15 | + | |
- | P16 | + | |
- | P17 | + | |
- | Pokud to úřadu pomůže, může být rozbor v příloze proveden až do úrovně architektonických požadavků, | + | 3.4 Návrh cílové |
- | 2.5 Model motivační architektury úřadu | + | |
- | 2.6 Shrnutí a intepretace potřebných změn architektury úřadu | + | 3.5 Návrh cílové architektury ICT infrastruktury |
- | 2.6.1 Hlavní a dílčí cíle Informační koncepce v oblasti architektury | + | |
- | Kapitola shrnuje, které z identifikovaných potřebných změn si tato IK ukládá jako cíle (nemusí to být všechny) | + | 3.6 Vysvětlení cílové architektury jednotlivých ISVS (full stack) |
- | Tabulka 9: Podrobný popis cílů IK OVS | + | |
- | Název Popis | + | |
- | C1 Podpora strategických a koncepčních činností OVS Podpora řízení koncepce rezortu (business). Podpora vrcholového finančního řízení (MIS/EIS) a řídicích procesů úřadu. | + | |
- | C1.1 Zavedení systému řízení business požadavků na IT Znamená definovat proces, který bude dlouhodobě zajišťovat: | + | |
- | 1) vlastní sběr požadavků (kontaktní místo, autorizace podání, strukturované ukládání vč. metadat na sdílené úložiště) | + | |
- | 2) periodické hodnocení požadavků, | + | |
- | (kdo, kdy, odpověď na podání, řešení reklamací aj.) | + | |
- | 3) plánování (alokace lidí a peněz) | + | |
- | 4) realizaci (projektové řízení), vyhodnocení a zpětnou vazbu zainsteresovaných stran (stakeholders) | + | |
- | C2 | + | |
- | C2.1 | + | |
- | 2.6.2 Vazby cílů z IK OVS na cíle IK ČR | + | |
- | Může to být tady. nebo tady: 2.4.1.1 | + | |
- | 2.6.3 Shrnutí původu, významu a souvislostí potřebných změn a výběru cílů | + | |
- | V této kapitole je nutné slovně zhodnotit, které prvky motivace úřadu vyvolávají jako potřebu jeho změn architektury, | + | |
- | 2.6.4 Shrnutí priorit potřebných změn OVS | + | |
- | ===== 3 Návrh cílového stavu ===== | + | |
- | ==== 3.1 Architektonická vize úřadu ==== | + | |
- | OHA doplní klíčoví (povinné) součásti vize, které mají být shrnuty i v manažerském shrnutí. | + | |
- | Povinné součásti architektonické vize: | + | |
- | • Commitment k povinným sdíleným službám eGovernmentu. | + | |
- | • …. | + | |
- | ==== 3.2 Návrh cílové | + | |
- | ==== 3.3 Návrh cílové architektury IS ==== | + | |
- | === 3.3.1 Cílová architektura celého aplikačního portfolia úřadu === | + | |
- | === 3.3.2 Předpokládaný cílový stav ISVS ve správě OVS === | + | |
- | === 3.3.3 Předpokládaný cílový stav provozních systémů OVS === | + | |
- | === 3.3.4 Plánovaný cílový datový model úřadu === | + | |
- | ==== 3.4 Návrh cílové technologické architektury ==== | + | |
- | ==== 3.5 Návrh cílové architektury ICT infrastruktury | + | |
- | ==== 3.6 Vysvětlení cílové architektury jednotlivých ISVS (full stack) | + | |
- | Cílový stav jednotlivých ISVS přes všechny 4 vrstvy. | + | |
- | == 3.6.1.1 ISVS abc (na příkladu IS RŽP) == | + | |
- | == 3.6.1.2 ISVS efg == | + | |
===== 4 Plán realizace změn v architektuře úřadu (Roadmap) ===== | ===== 4 Plán realizace změn v architektuře úřadu (Roadmap) ===== | ||
- | 4.1 Přehled programů a projektů informatiky | + | 4.1 Přehled programů a projektů informatiky |
- | + | 4.2 Vazby realizačních programů na cíle IK OVS | |
+ | |||
+ | 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu A (architektura – za co stavět) | ||
- | Tabulka 25: Seznam plánovaných programů/ | + | ====== Část C: Koncepce řízení služeb ICT a eGovernmentu |
- | Název Popis KPI - popis KPI - hodnota Dotčené IS OVS ID Garant programu Věcný gestor /gestor za IT Zdroj/ | + | |
- | Vytvořit „bezpapírový“ | + | |
- | Rozvoj IS SSL Rozvoj eSSL zahrnující např. projekty č. 25 "SSL - rozvojové úpravy dle požadavků NA" a č. 26 " | + | |
- | Počet koncových uživatelů Zvýšení | + | |
+ | Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu | ||
+ | Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. | ||
+ | ===== 1 Zhodnocení stávajícího stavu ===== | ||
+ | 1.1 Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS | ||
- | Zvýšení GINIS SSL PP14 3 2 2 | + | 1.2 Zhodnocení stavu a metod řízení schopností ICT útvaru |
- | 4.2 Vazby realizačních programů na cíle IK OVS | + | 1.3 Zhodnocení stavu a metod řízení |
- | Každý program/ | + | |
- | Tabulka 26: Vazba programů | + | |
- | Vazba Projektů/ | + | |
- | C1 Podpora strategických a koncepčních činností OVS | + | |
- | + | 1.4 Zhodnocení stavu spolupráce | |
- | + | ||
- | 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu A (architektura – za co stavět) | + | |
- | 4.3.1 Financování záměrů | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ====== Část B: Koncepce řízení služeb | + | |
- | Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu | ||
- | Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. | ||
- | ===== 1 Zhodnocení stávajícího stavu ===== | ||
- | 1.1 Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS | ||
- | 1.2 Zhodnocení stavu a metod řízení schopností ICT útvaru | ||
- | 1.3 Zhodnocení stavu a metod řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS | ||
- | 1.4 Zhodnocení stavu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu | ||
===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám řízení ICT ===== | ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám řízení ICT ===== | ||
- | 2.1 Přehled externích úkolů, vlivů a cílů | ||
- | 2.2 Přehled identifikovaných vnitřních motivací | ||
- | Zde typicky je třeba objevit a pojmenovat například: | ||
- | • nedostatečnou kompetenci a kapacitu OVS k podpoře klíčových platforem vlastními silami | ||
- | • nedostatečný soulad a těsnou spolupráci mezi byznysem (odbornými útvary) a IT | ||
- | • nedostatečný vliv IT útvaru na definice digitálních služeb a proveditelnost IT podpory legislativních změn, apod. | ||
- | 2.3 Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR | ||
- | V této kapitole vyhodnocuje OMV do jaké míry a jakým způsobem aktuálně vyhovuje jeho způsob řízení ICT každému jednotlivému obecnému principu řízení (zásadě) z IKČR a dále uvádí, jakými změnami v časovém horizontu této IK OVS shodu zajistí. | ||
- | P. Posouzení relevance a plnění principu Klíčová opatření k naplnění principu | ||
- | 1 | ||
- | 2 | ||
- | 3 | ||
- | 4 | ||
- | 5 | ||
- | 6 | ||
- | 7 | ||
- | 8 | ||
- | 9 | ||
- | 10 | ||
- | 11 | ||
- | 12 | ||
- | 13 | ||
- | 14 | ||
- | 15 | ||
- | 16 | ||
- | 17 | ||
- | 2.1 Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb | + | 2.1 Přehled externích úkolů, vlivů a cílů |
- | 2.2 Shrnutí | + | |
- | 2.2.1 Hlavní a dílčí cíle Informační koncepce v oblasti řízení ICT | + | 2.2 Přehled identifikovaných vnitřních motivací |
- | Kapitola shrnuje, které z identifikovaných potřebných změn si tato IK ukládá jako cíle (nemusí to být všechny) | + | |
- | 2.2.2 Shrnutí původu, významu a souvislostí potřebných změn a výběru cílů | + | 2.3 Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR |
- | V této kapitole je nutné slovně zhodnotit, které prvky motivace úřadu vyvolávají jako potřebu jeho změn architektury, | + | |
- | 2.2.3 Shrnutí priorit potřebných změn OVS | + | 2.4 Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb |
+ | |||
+ | 2.5 Cíle zlepšování v oblasti bezpečnosti služeb | ||
+ | |||
+ | 2.6 Shrnutí | ||
===== 3 Návrh cílového stavu řízení ICT úřadu ===== | ===== 3 Návrh cílového stavu řízení ICT úřadu ===== | ||
+ | |||
Návrh změn organizace, procesů, metrik a IT nástrojů řízení ICT OVS. | Návrh změn organizace, procesů, metrik a IT nástrojů řízení ICT OVS. | ||
- | 3.1 Návrh způsobu řízení životního cyklu IS | + | |
- | 3.2 Návrh způsobu řízení schopností ICT útvaru | + | 3.1 Návrh způsobu řízení životního cyklu IS |
- | 3.3 Návrh způsobu řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS | + | |
- | 3.3.1 Financování informatiky | + | 3.2 Návrh způsobu řízení schopností ICT útvaru |
- | 3.3.2 Ekonomické vyhodnocování informatiky - controlling | + | |
- | 3.4 Návrh způsobu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu | + | 3.3 Návrh způsobu řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS |
- | 3.4.1 Korporace | + | |
- | 3.4.2 centrála | + | 3.4 Návrh způsobu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu |
===== 4 Plán realizace změn ve způsobech řízení ICT OVS (dílčí Roadmap) ===== | ===== 4 Plán realizace změn ve způsobech řízení ICT OVS (dílčí Roadmap) ===== | ||
+ | |||
Návrh konkrétních záměrů (projektů nebo manažerských opatření), | Návrh konkrétních záměrů (projektů nebo manažerských opatření), | ||
- | 4.1 Plán řízení kvality IS | + | |
- | Činnosti v oblasti řízení kvality | + | 4.1 Plán záměrů realizace změn způsobu řízení ICT |
- | 4.2 Plán řízení bezpečnosti IS | + | |
- | Činnosti v oblasti řízení bezpečnosti | + | 4.2 Plán řízení kvality IS Činnosti v oblasti řízení kvality |
- | 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu B – za co provozovat | + | |
- | Způsob financování IS | + | 4.3 Plán řízení bezpečnosti IS Činnosti v oblasti řízení bezpečnosti |
- | 4.3.1 Financování správy IS | + | |
+ | 4.4 Alokace investičního a provozního rozpočtu B – za co provozovat | ||
- | ====== Část | + | ====== Část |
- | ===== 1 Naplňování Informační koncepce ===== | + | |
- | 1.1 Postupy při provádění změn Informační koncepce | + | |
- | Provádění změn do Informační koncepce lze rozdělit na čtyři části: | + | |
- | • včasné zjišťování změn v oblastech, které se dotýkají Informační koncepce tak, aby byla zajištěna včasná změna Informační koncepce, | + | |
- | • vlastní provedení změny v Informační koncepci resp. vydání její nové verze, | + | |
- | • schválení změny Informační koncepce resp. její nové verze, | + | |
- | • příprava nové Informační koncepce před ukončením platnosti té stávající. | + | |
- | Postup pro zajištění včasné změny IK | + | |
- | Indikace pro případné zajištění včasné změny IK OVS se provádí periodicky 1 x za 12 měsíců formou podkladů vypracovávaných při přípravě návrhu rozpočtu kapitoly OVS na rok příslušný kalendářní rok se střednědobým výhledem na další dva roky. | + | |
- | Mimo tuto pravidelnou revizi bude IK OVS změněna též v případě: | + | |
- | • vzniku nového záměru na pořízení nebo vytvoření IS, který má významný dopad do IK OVS, | + | |
- | • významné změny právních předpisů v oblasti dlouhodobého řízení IS, | + | |
- | • významné změně organizační struktury OVS s přímým vlivem na odpovědnosti v oblasti dlouhodobého řízení IS. | + | |
- | V této souvislosti musí ředitelé všech odborů, které spravují některý IS, hlásit výše uvedené změny související s jimi spravovaným IS pracovníkovi odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK OVS. Tento pracovník je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci. | + | |
- | Postup zápisu změny do dokumentu IK OVS | + | |
- | Změnu IK OVS lze provést vytvořením nového dokumentu nebo připojením dodatku ke stávajícímu dokumentu. Jednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou: | + | |
- | • hlavní číslo verze, které bude odlišovat verze s významnými změnami (např. kompletně přepracované kapitoly, změny zásadních postupů apod.), | + | |
- | • vedlejší číslo verze, které bude odlišovat drobnější změny (např. doplnění nového IS, změny v personální oblasti, drobná změna v postupech apod.). | + | |
- | U každé verze se budou sledovat následující atributy: | + | |
- | • číselné označení verze, | + | |
- | • datum schválení verze, | + | |
- | • jméno a příjmení zaměstnance nebo orgánu, který Informační koncepci nebo její verzi vypracoval, | + | |
- | • počet stran a počet případných příloh, | + | |
- | • jméno a příjmení zaměstnance nebo orgánu, který Informační koncepci nebo její verzi schválil. | + | |
- | Každá verze (kromě počáteční) bude obsahovat tabulku změn oproti verzi předchozí. V této tabulce bude pro každou změnu stručně uveden popis provedené změny, včetně případné identifikace místa (příp. více míst) dokumentu (např. číslem kapitoly), kterého se změna dotkla. | + | |
- | Postup schvalování změny IK | + | |
- | Novou verzi IK schvaluje osoba definovaná v kap. 9.5.1. K nové verzi IK je třeba přiložit všechny dokumenty, na základě nichž byla verze vytvořena, nebo alespoň odkazy na ně. | + | |
- | S novou verzí IK budou po jejím schválení prokazatelně seznámeni všichni pracovníci, | + | |
- | 1.2 Postupy při vyhodnocování dodržování Informační koncepce | + | |
- | Vyhodnocování dodržování Informační koncepce je základním kontrolním mechanizmem zajišťujícím zpětnou vazbu. Pro vyhodnocování dodržování IK byla stanovena perioda 1 x za 12 měsíců. Vyhodnocování se provádí formou vypracování dílčího podkladu do závěrečného účtu kapitoly OVS za příslušný kalendářní rok. | + | |
- | Přehled stávajícího stavu informačních systémů a technologií provozovaných na OVS je předmětem kap. 4, kde jsou uvedené i systémy pro správu těchto informací o ICT OVS. Aktuální informace o informačních systémech veřejné správy (ISVS) OVS, všech agendových resp. provozních IS, včetně jejich vzájemných vazeb a základních charakteristik, | + | |
- | ===== 2 Funkční zařazení osoby, která řídí provádění činností podle IK a zákona ===== | + | |
- | V závěrečné kapitole informační koncepce jsou stanoveny odpovědnosti v oblasti dlouhodobého řízení IS. Ty lze rozdělit do dvou částí, kterým odpovídají i dvě následující kapitoly: | + | |
- | • odpovědnosti za realizaci informační koncepce, | + | |
- | • odpovědnosti za splnění zákonných povinností vyplývajících ze zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. | + | |
- | 2.1 Odpovědnosti za realizaci informační koncepce | + | |
- | Vrcholná odpovědnost za naplnění informační koncepce byla stanovena na útvar: | + | |
- | • Odbor informatiky | + | |
- | Dílčí odpovědnosti za jednotlivé oblasti IK jsou uvedeny v následující tabulce. | + | |
- | Tabulka 27: Dílčí odpovědnosti za realizaci IK | + | |
- | Oblast Odpovídá | + | |
- | Vytváření záměrů na pořízení nebo vytvoření nových IS Ředitel odboru, který bude daný IS spravovat (v souladu se zásadami uvedenými v kapitole 9.2). | + | |
- | Schvalování záměrů na pořízení nebo vytvoření nových IS Ředitel odboru informatiky | + | ===== 1 Naplňování |
- | Řízení bezpečnosti IS (stanovování dlouhodobých cílů bezpečnosti a konkrétních požadavků na bezpečnost IS, sestavení a údržba plánu řízení bezpečnosti, | + | |
- | Řízení postupů pro pořizování a vytváření IS (včetně zajištění veřejných soutěží apod.) Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník | + | |
- | Koordinace činností v oblasti rozvoje IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník | + | |
- | Příprava plánu rozvoje IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník | + | |
- | Schvalování plánu rozvoje IS Ředitel odboru informatiky | + | |
- | Zajištění provozu a údržby vyjma IS RŽP Ředitel odboru informatiky ve spolupráci s ředitelem odboru, který vykonává správu daného IS | + | |
- | Zajištění provozu a údržby IS RŽP Ředitel odboru, který vykonává správu daného IS ve spolupráci s ředitelem odboru informatiky | + | |
- | Koordinace a vyhodnocování řízení změn Příslušný projektový manažer rozvoje IS | + | |
- | Řízení ukončování provozu IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník ve spolupráci s ředitelem odboru, který vykovává správu daného IS | + | |
- | Vytváření a údržba plánu financování IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník | + | |
- | Schvalování plánu financování IS Ředitel odboru rozpočtu a financování | + | |
- | Příprava změn a tvorba nových verzí IK Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník (příp. ve spolupráci s externím dodavatelem IK) | + | |
- | Schvalování změn IK a jejích nových verzí Ředitel odboru informatiky | + | |
- | Příprava nové IK před ukončením platnosti stávající Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník (příp. ve spolupráci s externím dodavatelem IK) | + | |
- | 2.2 Splnění zákonných povinností | + | 1.1 Postupy |
- | Vrcholná odpovědnost za splnění zákonných povinností vyplývajících ze zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, byla stanovena, kromě výjimek uvedených v následující tabulce, na Odbor informatiky. | + | |
- | Tabulka 28: Dílčí odpovědnosti za splnění zákonných povinností | + | |
- | Zákon Oblast Odpovídá | + | |
- | zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. c uveřejňovat číselníky, | + | |
- | zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. d zajistit, aby vazby spravovaného informačního systému veřejné správy s výjimkou provozního informačního systému uvedeného v § 1 odst. 4 písm. a) až d) na informační systémy veřejné správy jiného správce byly uskutečňovány prostřednictvím referenčního rozhraní s využitím datových prvků vyhlášených ministerstvem a vedených v informačním systému o datových prvcích. Způsobilost informačního systému veřejné správy k realizaci těchto vazeb jsou povinny prokázat atestem. Toto ustanovení se nevztahuje na vazby mezi jimi spravovanými informačními systémy veřejné správy a informačními systémy veřejné správy vedenými zpravodajskými službami. Odbor, | + | |
- | zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. e zpřístupňovat ministerstvu v elektronické podobě, ve formě a s technickými náležitostmi stanovenými prováděcím právním předpisem, bez zbytečného odkladu informace o jimi spravovaném informačním systému veřejné správy a jím poskytovaných službách informačního systému veřejné správy a používaných datových prvcích, a to za účelem uveřejnění v informačním systému podle § 4 odst. 1 písm. h) a i), pokud zvláštní zákon nestanoví jinak; zpřístupňovanými datovými prvky jsou rovněž provozní údaje, pokud jsou využity pro realizaci vazby podle písmene d); Odbor informatiky ve spolupráci s ředitelem odboru, který vykovává správu daného IS | + | |
- | zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. f postupovat | + | |
- | zák. č. 365/2000 Sb. §5a odst. 3 Na základě vydané informační koncepce | + | |
- | zák. č. 365/2000 Sb. §5a odst. 3 zajistit si atest dlouhodobého řízení IS odbor informatiky | + | |
- | zák. č. 365/2000 Sb. §5b uplatňovat opatření odpovídající bezpečnostním požadavkům na zajištění důvěrnosti, | + | |
- | ===== 3 Přehled verzí a změn IK OVS ===== | + | 1.2 Postupy |
- | Systém verzování dokumentu používá číslování verzí | + | |
- | X číslo hlavní verze, zvyšuje se při zásadní změně struktury nebo obsahu dokumentu | + | |
- | Y číslo vedlejší verze, zvyšuje se při oficiální dílčí změně obsahu, např. při periodické aktualizaci | + | |
- | Z číslo mikroverze, zvyšuje se při každém vydání (zveřejnění) upraveného dokumentu | + | |
- | Níže jsou popsány všechny verze Informační koncepce | + | |
- | Tabulka 1: Údaje o verzi dokumentu Informační koncepce | + | |
- | Označení verze | + | |
- | Datum aktualizace | + | |
- | Datum schválení | + | |
- | Autor | + | |
- | Počet stran | + | |
- | Tabulka | + | ===== 2 Funkční zařazení osoby, která řídí provádění činností podle IK a zákona===== |
- | Číslo Popis změny | + | |
- | 1 | + | |
- | 2 | + | |
- | 3 | + | |
- | 4 | + | |
- | 5 | + | |
- | 6 | + | |
- | 7 | + | |
- | + | 2.1 Odpovědnosti za realizaci informační koncepce | |
- | ====== Část D: Dodatky a přílohy IK OVS ====== | + | |
- | ===== 1 Dodatky ===== | + | 2.2 Splnění zákonných povinností |
- | 1.1 Základní pojmy a zkratky | + | |
- | 1.2 Seznam obrázků | + | |
- | 1.3 Seznam tabulek | + | |
- | 1.4 Seznam literatury | + | |
- | ===== 2 Seznam příloh ===== | + | |
- | 2.1 Přehled agend a kompetencí OVS | + | |
- | 2.1.1 Výpis z „kompetenčního zákona“- část týkající se daného OVM | + | |
- | 2.1.2 Seznam agend a agendových zákonů | + | |
- | 2.2 Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním a komunikačním systémům | ||
- | Nutno zkontrolovat případně upravit | ||
* Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. | * Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. | ||
- | * Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně | + | * Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování |
* Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon. | * Zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon. | ||
* Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů. | * Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů. | ||
Řádek 692: | Řádek 203: | ||
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. | NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. | ||
NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 679/2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. | NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 679/2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. | ||
- | 2.3 Tabulky objektů čtyřvrstvé architektury: | + | |
- | Tabulka jako pro formulář OHA, ale za celý OVS | + | ===== 3 Přehled |
- | 2.3.1 Motivační architektury | + | |
- | 2.3.2 Byznys architektura | + | |
- | 2.3.2.1 Služby a digitální služby úřadu | + | |
- | 2.3.3 Architektura IS - aplikační a datová | + | |
- | 2.3.3.1 Detailní přehled | + | |
- | 2.3.3.2 Detailní přehled ostatních IS | + | |
- | 2.3.3.3 Konceptuální datový model | + | |
- | 2.3.3.4 Seznam externě využívaných aplikací | + | |
- | 2.3.4 Technologická architektura | + | |
- | 2.3.5 Architektura komunikační | + | |
- | 2.4 Přehled programových/ | + | |
- | ===== 3 Náměty | + | ====== Část E: Dodatky a přílohy IK OVS ====== |
- | · aby každá kapitola měla průběžné závěry, intepretaci – porozumění strategickým cílům, porozumění současnému stavu, porozumění role externích vlivů, zejména sdílených služeb, | + | |
- | Do příloh: | + | ===== 1 Dodatky ===== |
- | • úplné výpisy architektur (výčet agend, procesní dekompozice, | + | |
- | o v těle dokumentu tak zbude více místa | + | 1.1 Základní pojmy a zkratky |
- | ve fázi As-Is (kapitola 4) na intepretaci potřeb spojených s klíčovými měnícími | + | |
- | a ve fázi To-Be na vysvětlení podstaty architektonických návrhů (přidáme komponentu pro workflow, integrovanou tam a tam a to nám pomůže vyřešit to a to). | + | 1.2 Seznam obrázků |
- | Přesto se v IK najde spousta zajímavých informací | + | |
+ | 1.3 Seznam tabulek | ||
+ | |||
+ | 1.4 Seznam literatury | ||
+ | |||
+ | ===== 2 Seznam | ||
+ | |||
+ | 2.1 Přehled agend a kompetencí OVS | ||
+ | |||
+ | 2.2 Přehled právních norem upravujících | ||
+ | |||
+ | 2.3 Přehled a karty ISVS | ||
+ | |||
+ | 2.4 Tabulky objektů | ||
+ | |||
+ | 2.5 Přehled a karty programových/ |