Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
osnova_ik_ovs [2019/08/26 09:10] – [3Návrh cílového stavu] Tomáš Šedivecvzorova-ik:ik_ovs [2020/01/10 09:38] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== Osnova vzorové informační koncepce OVS ====== ====== Osnova vzorové informační koncepce OVS ======
 +
 +<WRAP center round important 60%>
 +Konečná struktura Informační koncepce OVS bude vydána s vyhláškou 529/2000 Sb., jejíž nová verze bude vydána nejpozději k 1.7.2020. Následující text je pouze informativní.
 +</WRAP>
 +
 +
 Identifikace Informační koncepce Identifikace Informační koncepce
 OVS (dále OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezuje obecné principy pořizování, vytváření a provozování informačních systémů veřejné správy.  OVS (dále OVS) vydává tuto Informační koncepci v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (§ 5a). V informační koncepci OVS stanovuje své dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality a bezpečnosti spravovaných informačních systémů veřejné správy a vymezuje obecné principy pořizování, vytváření a provozování informačních systémů veřejné správy. 
 Základní údaje Informační koncepce Základní údaje Informační koncepce
-Tabulka 1: Základní údaje o Informační koncepci 
-Název organizace OVS 
- 
-Typ organizace ústřední orgán veřejné správy 
-Adresa  
-Datum schválení  
-Doba platnosti 5 let 
-Konec platnosti 23. 1. 2024 
  
-Tabulka 2: Autorizace a schválení Informační koncepce +|Název organizace|| 
-Role Osoba Datum Podpis +|IČ||  
-Autor:  +|Typ organizace||  
 +|Adresa|| 
 +|Datum schválení|| 
 +|Doba platnosti |5 let| 
 +|Konec platnosti||
  
-Schválil:   
  
 +|Role |Osoba |Datum |Podpis|
 +|Autor|||
 +|Schválil|||
 +  
  
- 
 ===== Manažerské shrnutí Informační koncepce OVS ===== ===== Manažerské shrnutí Informační koncepce OVS =====
-shrnutí IK pro klíčové zainteresované:+ 
 +Shrnutí IK pro klíčové zainteresované:
 • pro vedení úřadu • pro vedení úřadu
 • pro externí orgány (OHA) • pro externí orgány (OHA)
 • pro správce ISVS (věcné i technické) • pro správce ISVS (věcné i technické)
 • pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb • pro členy IT útvarů a dodavatele ICT služeb
-Základní zodpovědnosti a kompetence OVS + 
-(povinnosti, zákony, agendy) +Základní zodpovědnosti a kompetence OVS (povinnosti, zákony, agendy)Klíčové transformační cíle a úkoly  OVS Shrnutí toho nejdůležitějšího, co stojí před OVS a jeho představiteli (GDPR, spisovka, eIDAS, …). 
-Klíčové transformační cíle a úkoly  OVS +Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, plně centralizován, plně outsourcován atp.).
-Shrnutí toho nejdůležitějšího, co stojí před OVS a jeho představiteli (GDPR, spisovka, eIDAS, ….+
-Klíčové vnitřní potřeby informatiky a eGovernmentu OVS +
-Shrnutí nejdůležitějších ostatních vlivů, provozních potřeb a optimalizačních podnětů +
-Shrnutí vize cílového stavu architektury úřadu +
-Přehled klíčových rysů vize cílového stavu úřadu (plně digitalizován, plně centralizován, plně outsourcován atp.)  +
-OHA doplní klíčoví (povinné) součásti vize, které mají být shrnuty i zde.+
 Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy Výběr klíčových změnových záměrů / projektů z Roadmapy
-S největším dopadem na dosažením benefitů cílového stavu a/nebo s největším dopadem na čerpání rozpočtu a dalších zdrojů a/nebo s největšími riziky. 
 Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS Výběr klíčových změn ve způsobu řízení informatiky a eGovernmentu OVS
-text 
-Jak číst informační koncepci (struktura informační koncepce) 
-V této kapitole bude vysvětlena struktura částí (A, B, C, D) a kapitol této Informační koncepce OVS. 
-Současně zde vysvětlen význam jednotlivých kapitol pro vznik a řízení dokumentu IK OVS a jejich význam pro implementaci IK OVS a pro řízení ICT a eGovernmentu OVS. 
  
 Vztah IK a  souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu Vztah IK a  souvisejících strategických dokumentů OVS a eGovernmentu
-Kapitola 
-Můžete doplnit, nesmíte porušit. 
  
 ====== Část A: Koncepce architektury úřadu - jaké změny v ISVS realizovat a proč? ====== ====== Část A: Koncepce architektury úřadu - jaké změny v ISVS realizovat a proč? ======
Řádek 52: Řádek 44:
 Koresponduje s obsahem NAP. Koresponduje s obsahem NAP.
 ===== 1 Přehled stávajícího stavu =====   ===== 1 Přehled stávajícího stavu =====  
-Přehled základních součástí čtyřvrstvé architektury úřadu. 
-Zejména přehled byznys schopností úřadu (včetně agend, v nichž působí a sdílených, průřezových schopností). 
-Zejména přehled všech informačních systémů podle jejich kategorií. 
-Cílem popisu stávajícího stavu je poukázat na to, kde v jednotlivých vrstvách architektury úřadu jsou ukryté příležitosti pro zlepšení (při stávající i změněné legislativě), které se stanou potřebami změn (zadáním) pro návrhovou část koncepce. 
-==== 1.1 Přehled celkové architektury OVS ==== 
-Základní diagram a vysvětlení fungování úřadu („co to žere a kde to spí“). Tento obraz stávajícího stavu je východiskem pro následné vyjádření architektonické vize cílového stavu úřadu. 
-Je vhodné představit přehled úřadu ve formě čtyřvrstvé architektury, postihující základní aspekty: 
-  *  segmentace klientů, bloky agend funkcí, a řízené organizace 
-  *  klíčové aplikace ISVS 
-  *  klíčové lokality DC a klíčové IT platformy 
-  *  klíčové způsoby externí síťové konektivity 
-==== 1.2 Přehled byznys architektury ====  
-Je žádoucí zde představit a interpretovat povinnosti a schopnosti úřadu a přitom vystihnout, které z nich a do jaké míry jsou vykonávány ve shodě s cílovou vizí eGovernmentu, vyjádřenou IKČR a NAP. S tím souvisí vyhodnocení toho, do jaké míry jsou jednotlivé agendy a schopnosti výtečně, uspokojivě, nedostatečně nebo vůbec podporovány informačními technologiemi, elektronizovány a automatizovány. 
-Působnost ministerstva je vhodné rozčlenit z hlediska potřeb informatických služeb do menších oblastí, které spolu systémově a logicky souvisejí. Toto rozčlenění je nezbytné především proto, aby bylo možno stanovit, které činnosti (agendy a procesy) je třeba řešit společně a tím co nejvíce eliminovat nutnost pozdějšího přepracovávání již hotových úloh (programů). K rozčlenění působnosti ministerstva posloužil referenční model z NAP. 
-=== 1.2.1 Přehled zákonných kompetencí a agend OVS ===  
-Zde je formou mapy schopností (Capability Map), seznamem či odkazem na kompletní přílohu třeba uvést a textem interpretovat, co všechno by úřad měl dělat. 
-Tedy jaké je jeho poslání a mise, co všechno je mu uloženo kompetenčním zákonem nebo zakládací listinou, agendovými nebo speciálními zákony či jinými předpisy. 
-S odkazem na referenční model procesní dekompzice NAP patří do této kapitoly všechny hlavní a podpůrné procesy, funkce výkonu služeb pro klienty. 
-Pro definici cílů IK OVS byly vzaty rovněž v úvahu relevantní dokumenty s dopadem na IT architekturu OVS, přijaté jak na úrovni vlády, parlamentu (zákony) či na úrovni resortu s přihlédnutím k agendám a činnostem vykonávaných na OVS. Jde zejména zákon 365/2000 o informačních systémech veřejné správy, zákon 499/2004 o archivnictví a spisové službě, zákon 250/2017 o elektronické identifikaci, zákon 111/2009 o základních registrech, Strategický rámec rozvoje veřejné správy České republiky pro období 2014-2020 a usnesení vlády 347 z roku 2017 k realizaci úplného elektronického podání a povinnému přijímání elektronických faktur ústředními orgány státní správy. 
-Seznam těchto předpisů je uveden v příloze xyz Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním a komunikačním systémům 
-== 1.2.1.1 Agendy ohlášené OVS == 
-Následující tabulka uvádí seznam agend, kde OVS je ohlašovatelem v Registru práv a povinností (RPP), protože je gestorem těchto agend a také zákonů, které k agendám patří. 
-Tabulka 15: Seznam agend, kde OVS je ohlašovatelem v Registru práv a povinností (RPP) 
-Poř. Kód agendy Zákon Útvar OVS Název agendy 
-1 A736 77/1997 01520 Státní podniky 
-2 A1501 301/1992 31110 Agenda zákona o HK ČR a AK ČR 
-… … … … … 
  
 + 1.1 Přehled celkové architektury OVS 
  
-== 1.2.1.2 Agendy působení OVS == + 1.2 Přehled byznys architektury  
-Následující tabulka uvádí seznam agend s působností OVS podle zákona o základních registrech: část B - agendy ohlášené jinými orgány veřejné moci (OVS). +
-Tabulka 16: Seznam agend s působností OVS – agendy ohlášené jinými OVS +
-Poř. Kód agendy Zákon OVS Útvar OVS Název agendy +
-1 A337 239/2000 MV 01100 O integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů +
-2 A821 241/2000 SSHR 01100 Hospodářská opatření pro krizové stavy +
-3 A338 240/2000 MV 01100 Zákon o krizovém řízení a o změně některých zákonů   +
-.. … … … … …+
  
-=== 1.2.2 Přehled sdílených (průřezových a provozních) schopností === + 1.3 Přehled architektury IS  
-Do této kapitoly patří všechny ost atní procesy a funkce, tj. řídící, správy sdílených zdrojů a provozní. +
-=== 1.2.3 Stávající digitální služby OVS pro klienty === +
-Tato kapitola má poukázat na to, že stávajících digitálních služeb možná není mnoho a možná nesplňují požadavky na digitální službu podle IKČR, ZoPDS  a Nařízení EU o SDG . +
-Informační systémy OVS poskytují některé digitální služby dostupné přímo pro veřejnost. Mezi ty hlavní patří:  +
-Tabulka 17: Digitální služby OVS pro občany +
-NÁZEV DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY PŘÍJEMCE FYZICKÁ/PRÁVNICKÁ OSOBA-ROLE K ČEMU SLUŽBA JE +
-  +
-  +
- +
  
-== 1.2.3.1 Služba 123 == 
-== 1.2.3.2 Služba 456 == 
-=== 1.2.4 Volitelně: Model výkonu a IT podpory klíčových služeb OVS === 
-Vzhledem k části B této koncepce je přínosné zvláště vyzdvihnout a popsat stávající procesy, funkce a metody řízení ICT v kontextu ostatních procesů a funkcí úřadu jako celku. 
-==== 1.3 Přehled architektury IS ====  
-=== 1.3.1 Přehled a klasifikace IS OVS  - aplikační architektura === 
-=== 1.3.2 Popis ISVS ve správě OVS === 
-== 1.3.2.1 Seznam ISVS == 
-== 1.3.2.2 ISVS abc (na příkladu IS RŽP) == 
-Stručná charakteristika 
-IS RŽP je informačním systémem veřejné správy, jehož správcem je Živnostenský úřad České republiky (do doby zřízení tohoto úřadu vykonává jeho působnost OVS) a provozovateli jsou obecní živnostenské úřady (ObŽÚ) a krajské živnostenské úřady (KŽÚ). Věcnou náplní IS RŽP jsou procesní, kontrolní, registrační a evidenční činnosti dané zákonem č. 455/1991 Sb. 
-Právní předpis zakotvující IS 
-  * zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání  
-  * zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech 
-  * zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy 
-Útvar zajišťující správu IS 
-• 31000 Sekce průmyslu, podnikání a stavebnictví, 31400 Odbor živností 
-Zpracovávaná data 
-Do IS RŽP jsou zaznamenávány údaje o podnikatelích (fyzických i právnických osobách) a jejich živnostenských oprávněních stanovené živnostenským zákonem, jakož i změny těchto údajů. Všechny údaje vedené v tomto rejstříku jsou veřejné, vyjma údajů o rodných číslech, pokutách uložených živnostenskými úřady a sankčních opatřeních uložených jinými správními orgány v souvislosti s podnikáním, údaji o bydlišti a místě pobytu na území České republiky a bydlišti mimo území České republiky; tyto jsou sdělovány pouze podnikatelům, jichž se údaj týká, a v případech stanovených zvláštními právními předpisy. Veškeré údaje živnostenského rejstříku se stávají neveřejnými údaji po uplynutí 4 let ode dne zániku posledního živnostenského oprávnění podnikatele.  
-Zajišťované služby 
-  * Výdej a aktualizace živnostenských oprávnění spojená s kontrolou vstupních dat porovnáním s údaji navazujících registrů veřejné správy. 
-  * Získání aktuálních a přesných údajů o jednotlivých podnikatelských subjektech pro ostatní orgány veřejné správy a veřejnost.  
-  * Statistické informace o počtu podnikatelů a počtu živnostenských oprávnění. 
-  * Zjednodušení administrativy podnikatelům, kteří mají prostřednictvím Internetu zpřístupněné informace z veřejné části živnostenského rejstříku, a to i v anglickém jazyce. 
-  * Snížení multiplicit v oznamovacích povinnostech podnikatelských subjektů vůči příslušným orgánům veřejné správy. 
-  * Centrální elektronické předávání dat z IS RŽP, kterým je zajišťována informační povinnost živnostenských úřadů podle zákona č. 455/1991 Sb. a dalších zákonů vůči příslušným úřadům státní správy.  
-  * Jednotný výkon státní správy na úseku živnostenského podnikání. 
-  * Info web, metodiky a stanoviska OVS, diagramy procesů, evidence dokumentů v SPIS RŽP, které jsou k využití pouze pro interní potřeby OVS, KŽÚ a ObŽÚ. 
-Technické a programové prostředky 
-  * OS IBM AIX  
-  * OS CentOS, RedHat 
-  * databázový software IBM Informix DS 
-  * zálohovací software Symantec Netbackup 
-  * IBM XL C/C++ kompilátor pro vývoj 
-  * Apache 
-  * OpenSSL 
-  * LDAP Sun Java Directory Server 
-  * Jakarta Tomcat 
-  * Sendmail 
-  * ISC Bind 
- 
-Základní technologické vybavení: Použitá technologie je IBM. 
-Technické informace podle přílohy č. 1 vyhlášky č. 528/2006 Sb. předané pro potřeby evidence IS RŽP v IS o ISVS: 
-Popisné údaje 
-  * Verze: 2.0 
-  * Legislativní rámec: zák. 455/1991 Sb. 
-  * Správce ISVS: OVS 
-  * správce ISVS - webová adresa: http://www.mpo.cz 
-  * Provozovatel ISVS: ICZ a.s. 
-  * Provozovatel - webová adresa: http://www.i.cz 
-  * Provozovatel - email: info@i.cz 
-  * Provozovatel - IČO: 25145444 
-  * Zdroj dat: Podnikatelské subjekty, ŽÚ 
-  * Jazyk: český, anglický 
-Implementované subsystémy: 
-  * SPIS RŽP - subsystém sloužící k evidenci dokumentů zpracovávaných v IS RŽP; v případě, že spisová služba úřadu je přizpůsobena NS ESSS (Národní standard pro elektronické systémy spisové služby) je možno realizovat propojení mezi IS RŽP a eSSL úřadu prostřednictvím UniSPIS rozhraní za účelem on-line komunikace a předávání dat mezi eSSL a IS RŽP. 
-  * JRF (Jednotný registrační formulář) - subsystém sloužící k pořízení a zpracování elektronických podání vůči živnostenskému rejstříku a při využití CRM (Centrálního registračního místa) rovněž k předání učiněného podání ostatním úřadům VS v podání označených (MF, ČSSZ, VZP). 
-  * Omezení přístupu: 
-  * Typ omezení: informace je možné kromě čtení i vkládat a měnit 
-  * Typ informací: informace o: 
-    * živnostenských oprávněních podnikatelských subjektů 
-    * uložených sankcích podnikatelským i nepodnikatelským subjektům 
-    * provedených kontrolách podnikatelských subjektů 
-  * Skupina oprávněných uživatelů:  
-    * pracovníci ObŽÚ, KŽÚ, OŽ OVS - veškerá oprávnění 
-    * další orgány VS (Policie ČR, ČOI, Celní správa, atd.); právo číst neveřejná data – Policie ČR 
-    * veřejnost - právo číst pouze veřejná data 
-  * Způsob omezení přístupu:  
-    * pro výše uvedené skupiny 1 a 2 certifikátem na čipové kartě,  
-    * pro skupinu 3 přístupem k databázi obsahující pouze veřejná data 
-Certifikace: 
-• IS RŽP je certifikován dle zákona č. 365/2000 Sb. a prováděcích předpisů. 
-Časová dostupnost dat: 
-• Indikátor historie dat: ISVS obsahuje aktuální i historická data 
-• Dostupnost dat od data: 1. 1. 1992 
-• Frekvence aktualizace dat: při každé změně dat 
-Dostupnost ISVS - webová aplikace: 
-• Webová adresa: http://www.rzp.cz 
-• Dokumentace aplikace: http://www.rzp.cz/napoveda.html 
-Sdílené služby - využívané od jiných ISVS: 
-• IS VR (IS veřejných rejstříků) 
-• RT (Rejstřík trestů) 
-• ISIR (Insolvenční rejstřík) 
-• ISZR (ROB, ROS, RUIAN) 
-• ISEO, AISC  
-• Komunikace s eSSL (elektronická spisová služba úřadu) prostřednictvím UniSPIS 
-Sdílené služby – poskytované jiným ISVS: 
-• ROS, RPP  (součást ISZR) 
-• ADIS (Automatizovaný daňový IS) 
-• ARES (Automatizovaný registr ekonomických subjektů) 
-• VZP/ZP 
-• ČSSSZ 
-• IS RES (Registr ekonomických subjektů) 
-• IS VR (IS veřejných rejstříků) 
-• Komunikace s eSSL (elektronická spisová služba úřadu) prostřednictvím UniSPIS 
-Poskytování výpisů z živnostenského rejstříku (ŽR) veřejnosti 
-• Výpis z veřejné části ŽR pro potřeby CzechPOINT 
-• Identifikace datových prvků: žádné datové prvky nejsou poskytovány 
-• Formát dat: pdf 
-• Popis: Poskytování výpisů z veřejné části ŽR pro potřeby veřejnosti a CzechPOINT ve formátu pdf 
-• Realizovaný model přenosu: Model dotaz – odpověď 
-Současný stav informačního systému 
-• Probíhá stabilní rutinní provoz, externími dodavateli ICZ a.s. a T-Mobile Czech Republic a.s. jsou poskytovány služby aplikační podpory a služby hostingového centra. 
-• Průběžně jsou realizovány úpravy IS RŽP na základě změn právní úpravy, oprávněných požadavků uživatelů a správce IS. 
- 
-1.3.2.3 ISVS efg 
-1.3.3 Popis dalších klíčových IS ve správě OVS 
-1.3.3.1 Seznam provozních systémů OVS 
-1.3.3.2 Provozní systém 123 
-1.3.4 Významné rezortní / korporátní IS 
-1.3.5 Využití klíčových sdílených služeb eGovernmentu a externích IS 
-1.3.5.1 Služby centrálních sdílených systémů eGovernmentu 
-1.3.5.2 Služby ostatních externích systémů  
-1.3.6 Základní prvky datového modelu a klasifikace dat OVS 
 1.4 Přehled technologické architektury  1.4 Přehled technologické architektury 
-1.4.1 Pohled z hlediska lokalit a vlastnictví 
-1.4.1.1 Technologie v lokalitě A 
-1.4.1.2 Technologie v lokalitě B 
-1.4.2 Pohled z hlediska platforem a druhů technologií 
-1.4.2.1 Přehled a klasifikace klíčových platforem 
-1.4.2.2 Popis platformy 1 
-1.4.2.3 Popis platformy 2 
 1.5 Přehled architektury ICT infrastruktury a komunikačních technologií 1.5 Přehled architektury ICT infrastruktury a komunikačních technologií
-1.5.1 Přehled externí síťové konektivity 
-1.5.2 Přehled fyzické a stavební infrastruktury IT 
 1.6 Kontext architektury úřadu 1.6 Kontext architektury úřadu
-Zejména výběr užívaných sdílených prvků architektury z úrovně korporace (resortu, kraje, obce), z úrovně celostátního eGovernmentu a z úrovně EU. 
-Důležité je zmínit, zda OVS je poskytovatelem sdílených služeb. 
 1.7 Přehled běžících a schválených projektů 1.7 Přehled běžících a schválených projektů
-Součástí stávajícího stavu organizace jsou i všechny v ní již probíhající a svým zadáním a požadavky na zdroje zafixované změny a s jejich realizací spojené projekty. 
-Tyto změnové projekty jsou důležité proto, že jejich plánované výstupy musí být již vzaty v úvahu při návrhu cílového stavu (do té doby se stanou), a proto, že již alokované zdroje výrazně omezují disponibilní zdroje pro nově navrhované projekty a v neposlední řadě proto, že některé projekty připravují neopominutelné podmínky následných projektů. 
-1.7.1 Přehled již probíhajících projektů 
- 
-1.7.2 Přehled závazně připravovaných projektů 
  
 ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám architektury ===== ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám architektury =====
-2.1 Poslání úřadu, strategické a externí byznys požadavky 
-2.1.1 Poslání úřadu 
-2.1.2 Přehled platných strategických dokumentů a cílů 
-Výpis a model strategických cílů, které jsou relevantní pro úřad (bez ohledu na jejich vztah k IT). Ať již pocházejí z dokumentů EU, vlády ČR, rezortního ministerstva či kraje nebo úřadu samotného. Pochopitelně i cíle ze všech dílčích strategií pro jednotlivé agendy nebo schopnosti (třeba HR nebo ICT strategie). 
-2.1.3 Celostátní cíle a očekávané přínosy (národní cíle eGovernmentu) 
-pokud chceme nad rámec vyjádření shody s cíli a principy IKČR zdůraznit, například: 
-2.1.3.1 Napojování ISVS na Portál občana  
-2.1.3.2 Digitalizace úřadu 
  
-2.1.4 Očekávané externí změny a vlivy, včetně legislativních změn +2.1 Poslání úřadustrategické externí byznys požadavky
-2.1.5 Výsledky interních analýz +
-2.1.6 Interpretace dopadů a priorit strategických a externích cílů +
-Zde je třeba posouditzda jaký dopad (požadavky) na ICT podporu lze dovodit z formulace všech jednotlivých cílů a jejich akčních plánů. To bude mít přímý vliv na formulaci potřeb změn IT podpory a změn IT architektury +
-Současně je potřeba posoudit priority těchto relevantních cílů z hlediska čerpání zdrojů (rozpočtů a lidí) a z hlediska jejich pořadí v čase a vzájemné následnosti. Takto identifikované priority ovlivní návrh balíčků práce (záměrů) do transformačního plánu (Roadmapy).+
 2.2 Interní byznys požadavky (procesní zlepšování)  2.2 Interní byznys požadavky (procesní zlepšování) 
-Přirozenou součástí fungování každého úřadu by mělo být trvalé zlepšování kvality a nákladové efektivity služeb, v rámci existujících zákonných zmocnění nebo i s využitím drobných technických novel, kde je to nezbytné (např. při některé elektronizaci a automatizaci). 
-Tato procesní optimalizace je téměř vždy spojena s potřebou rozvoje informačních technologií, proces podporujících. 
-Proto zde mají být uvedeny požadavky na změny v oblastech, kde jsou plánovány v projektech nebo byly identifikovány v analýze stávajícího stavu byznys architektury a byly vyhodnoceny jako relevantní k realizaci.  
-2.2.1 Požadavky vedení úřadu 
-2.2.2 Sběr interních požadavků uživatelů 
-2.2.3 Hodnocení informační podpory činností OVS 
 2.3 Interní a externí ICT vlivy, cíle a požadavky 2.3 Interní a externí ICT vlivy, cíle a požadavky
-Zde uvedené vlivy jsou možná i externí, ale jsou to přirozené potřeby uvnitř IT, bez jakéhokoli vztahu na strategické nebo legislativní byznys požadavky. 
-Je běžné, a útvar ICT by to měl vědět, že mnohé součásti IT řešení jsou pro příští období něčím ohroženy: 
-  * ztrácí podporu výrobce nebo smluvní podporu dodavatele 
-  * jsou za hranicemi morální a fyzické životnosti 
-  * kapacitně nebo výkonově nestačí 
-  * musí být upgradovány 
-  * jejich dodavatel zanikl nebo odešel z trhu apod.  
-Vedle těchto negativní motivací (rizik) jsou přirozené i pozitivní motivace (příležitosti), vyplývající z nových trendů v ICT a digitalizaci, kterých si je ICT útvar vědom (sleduje je), ale které ještě nestihly ovlivnit již formulované cíle, legislativu nebo projekty. Jsou to například: 
-  * mobilita 
-  * BigData, pokročilé analytiky až po umělou inteligenci (AI) 
-  * apod. 
-2.3.1 Strategické cíle v oblasti informatiky 
-2.3.2 Interní rozvojové plány útvaru informatiky 
-2.3.3 Cíle v oblasti zajištění bezpečnosti služeb  
-2.3.3.1 Dlouhodobé cíle v oblasti řízení bezpečnosti IS 
-Dlouhodobé cíle v oblasti řízení bezpečnosti informačních systémů veřejné správy jsou stanoveny (v souladu s vyhláškou č. 529/2006 Sb.) ve třech hlavních oblastech: 
-  * zajištění bezpečnosti dat, která jsou v IS zpracovávána,  
-  * zajištění bezpečnosti služeb, které jsou prostřednictvím IS poskytovány,  
-  * zajištění bezpečnosti technických a programových prostředků. 
-Cíle směřují k naplňování základních atributů bezpečnosti IS, kterými jsou: 
-2.3.3.2 Požadavky na bezpečnost IS 
-Tabulka 11: Požadavky na bezpečnost IS 
-Cíl bezpečnosti Označení požadavku Popis požadavku Platí pro 
- 
-CB1.1: Uplatnění analýzy rizik 
-PB01 Průběžně monitorovat a vyhodnocovat chod VIS, zajistit pravidelnou aktualizaci analýzy rizik a plánu zvládání rizik. Vybrané IS 
-PB02 Na základě analýzy rizik a ve spolupráci s vlastníky vytvořit souhrn bezpečnostních požadavků na jednotlivé IS, a to dle schválených cílů bezpečnosti. Všechny IS (postupně, dle významu) 
-PB03 Začlenit požadavek na vytvoření bezpečnostního projektu s analýzou rizik pro nově pořizované IS do jejich zadávací dokumentace. Nové IS 
-  
-2.3.1 Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb 
-Dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality IS byly stanoveny ve třech hlavních oblastech: 
-Tabulka 12: Hlavní cíle kvality 
-Název Popis 
-CQ1 Zajištění kvality dat Zahrnuje výběr optimálního úložiště, struktury uložených dat, včasnou aktualizaci údajů, kontroly obsahu dat, kontroly integrity dat, záznamy o editorech, kontroly proti ISZR aj. 
-CQ2 Zajištění kvality ICT služeb Tj. funkčnost, přehlednost, srozumitelnost, efektivita a co nejširší využitelnost (interoperabilita) ICT služeb. 
-Znamená zavedení systému řízení kvality ICT služeb. Potřeba osoby/role odpovědné za kontrolu kvality. Zavést měřitelnost alespoň hlavních procesů, cílů. Zavedení zpětné vazby. 
-CQ3 Zajištění kvality HW a SW Vyžaduje dostatečné výkonové/kapacitní parametry, spolehlivost a také systematické testování. 
-Mj. standardizace parametrů (PC "preload"), využívání starších serverů pro méně významné aplikace, testování klíčových IS v testovacím prostředí aj. 
-Tyto cíle, podobně jako cíle kybernetické bezpečnosti, jsou „průřezové“, tj. uplatňují se současně se všemi ostatními cíli informatiky uvedenými v předcházejícím odstavci. 
-Specifické cíle v oblasti řízení kvality IS jsou uvedeny v následující tabulce, a to v členění do tří výše uvedených oblastí. U každého cíle je dále uveden atribut kvality IS, ke kterému cíl směřuje. 
-Tabulka 13: Dlouhodobé cíle v oblasti řízení kvality IS 
-Oblast kvality Označení cíle Název cíle Popis cíle Atribut kvality 
-CQ1 
-kvalita zpracovávaných dat  
-CQ1.1 Včasná aktualizace údajů Cílem je, aby všechny údaje vedené primárně OVS byly aktualizovány v nejbližší možné době po jejich změnách. Podobně nové údaje by se měly objevit v IS s minimální prodlevou. aktuálnost dat 
-CQ1.2 Kontroly dat proti primárním registrům Všechny údaje, které vede OVS a které mají prvotní uložení v jiných systémech (zejména tzv. základních registrech), by měly být kontrolovány proti těmto registrům. správnost dat 
-CQ1.3 Kontroly obsahu dat Ve všech systémech budou využity algoritmy pro vnitřní kontrolu obsahu ukládaných dat (např. kontrola správnosti rodného čísla, správnost položek typu datum a čas apod.). správnost dat 
-CQ1.4 Využití kontroly integrity dat Ve všech systémech budou využity maximální možnosti pro kontrolu integrity dat, a to na všech úrovních (databáze, aplikační logika, vstupní formuláře apod.). integrita dat 
-CQ1.5 Záznamy o autorech změn Ve vybraných systémech zajistit ukládání auditních záznamů o autorech změn vedených údajů a zajistit bezpečnost těchto záznamů. stanovení odpovědnosti za data 
- 
-2.3.1.1 Požadavky na kvalitu IS 
- 
 2.4 Shoda s cíli a principy IKČR  2.4 Shoda s cíli a principy IKČR 
-2.4.1 Shoda s cíli IKČR  +2.5 Model motivační architektury úřadu 
-V této kapitole vyhodnocuje OMV do jaké míry a jakým způsobem aktuálně vyhovuje každému jednotlivému cíli IKČR a jakými plánovanými změnami (opatřeními, záměry a projekty) přispěje za OVS k naplnění těchto cílů. +2.6 Shrnutí intepretace potřebných změn architektury úřadu 
-Seznam s popisy cílů je v příloze . +
-HC1 Posouzení relevance plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle +
-1.1 • OVS provede inventuru existujících a potenciálních digitálních služeb +
-• OVS sestaví katalog pro něj relevantních životních událostí a situací klientů +
-• OVS sestaví katalog všech externích služeb ú +
-1.2 •  +
-1.3 •  +
-1.4 •  +
-1.5 •  +
-1.6 •  +
-1.7 •  +
-1.8 • +
  
-HC2 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle +===== 3 Návrh cílového stavu ===== 
-2.1 •  +
-2.2 •  +
-2.3 •  +
-2.4 •  +
-2.5 •  +
-2.6 •  +
-2.7 •  +
-2.8 • +
  
-HC3 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle + 3.1 Architektonická vize úřadu  
-3.1 •  +
-3.2 •  +
-3.3 •  +
-3.4 •  +
-3.5 •  +
-3.6 •  +
-3.7 • +
  
-HC4 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle + 3.2 Návrh cílové byznys architektury  
-4.1 •  +
-4.2 •  +
-4.3 •  +
-4.4 •  +
-4.5 •  +
-4.6 •  +
-4.7 •  +
-4.8 • +
  
-HC5 Posouzení relevance a plnění cíle Klíčová opatření k naplnění cíle + 3.3 Návrh cílové architektury IS 
-5.1 •  +
-5.2 •  +
-5.3 •  +
-5.4 •  +
-5.5 •  +
-5.6 •  +
-5.7 •  +
-5.8 •  +
-5.9 •  +
-5.10 •  +
-5.11 •  +
-5.12 • +
  
-2.4.1.1 Vazby cílů z IK OVS na cíle IK ČR + 3.4 Návrh cílové technologické architektury 
-Jak již bylo uvedeno v kap. 6.1, hlavní cíle IK OVS vycházejí mj. z cílů IK ČR. Strukturu vzájemné návaznosti těchto cílů znázorňuje následující diagram: +
-Může to být tady. nebo tady: 2.6.2 +
-2.4.2 Shoda s architektonickými principy IKČR +
-V této kapitole vyhodnocuje OMV do jaké míry a jakým způsobem aktuálně vyhovuje jeho celková čtyřvrstvá architektura (zejména byznys a aplikační) každému jednotlivému architektonickému principu IKČR a dále uvádí, jakými změnami v časovém horizontu této IK OVS shodu zajistí. +
-Tabulka 8: Principy IK ČR +
-ID Název principu +
-P1 Standardně digitalizované (Digital by default)  +
-P2 Zásada „pouze jednou“ (Once only) +
-P3 Podpora začlenění a přístupnost (Inclusiveness and Accessibility) +
-P4 Otevřenost a transparentnost (Openness and Transparency) +
-P5 Přeshraniční přístup jako standard (Crossborder interoperability) +
-P6 Interoperabilita jako standard (Interoperability by design) +
-P7 Důvěryhodnost a bezpečnost (Security by design) +
-P8 Jeden stát (Whole-of-Government) +
-P9 Sdílené služby veřejné správy (Shared Services) +
-P10 Připravenost na změny (Flexibility) +
-P11 eGovernment jako platforma (Embeded eGovernment) +
-P12 Vnitřně pouze digitální (Inside only digital) +
-P13 Otevřená data jako standard (Open Data by default) +
-P14 Technologická neutralita (Technological neutrality) +
-P15 Uživatelská přívětivost (User-friendliness) +
-P16 Konsolidace a propojování informačních systémů veřejné správy (IT Consolidation) +
-P17 Omezení budování monolitických systémů+
  
-P. Posouzení relevance a plnění principu Klíčová opatření k naplnění principu + 3.5 Návrh cílové architektury ICT infrastruktury 
-P1  +
-P2  +
-P3  +
-P4  +
-P5  +
-P6  +
-P7  +
-P8  +
-P9  +
-P10  +
-P11  +
-P12  +
-P13  +
-P14  +
-P15  +
-P16  +
-P17 +
  
-Pokud to úřadu pomůže, může být rozbor v příloze proveden až do úrovně architektonických požadavků, vyplývajících z tzv. dopadů jednotlivých principů a z architektonických podmínek, představujících nezměnitelná omezení realizace. + 3.6 Vysvětlení cílové architektury jednotlivých ISVS (full stack) 
-2.5 Model motivační architektury úřadu +
-2.6 Shrnutí a intepretace potřebných změn architektury úřadu  +
-2.6.1 Hlavní a dílčí cíle Informační koncepce v oblasti architektury +
-Kapitola shrnuje, které z identifikovaných potřebných změn si tato IK ukládá jako cíle (nemusí to být všechny) +
-Tabulka 9: Podrobný popis cílů IK OVS +
-Název Popis +
-C1 Podpora strategických a koncepčních činností OVS Podpora řízení koncepce rezortu (business). Podpora vrcholového finančního řízení (MIS/EIS) a řídicích procesů úřadu. +
-C1.1 Zavedení systému řízení business požadavků na IT Znamená definovat proces, který bude dlouhodobě zajišťovat: +
-1) vlastní sběr požadavků (kontaktní místo, autorizace podání, strukturované ukládání vč. metadat na sdílené úložiště) +
-2) periodické hodnocení požadavků, kategorizaci a komunikaci  +
-(kdo, kdy, odpověď na podání, řešení reklamací aj.) +
-3) plánování (alokace lidí a peněz) +
-4) realizaci (projektové řízení), vyhodnocení a zpětnou vazbu zainsteresovaných stran (stakeholders) +
-C2  +
-C2.1  +
-2.6.2 Vazby cílů z IK OVS na cíle IK ČR +
-Může to být tady. nebo tady: 2.4.1.1 +
-2.6.3 Shrnutí původu, významu a souvislostí potřebných změn a výběru cílů +
-V této kapitole je nutné slovně zhodnotit, které prvky motivace úřadu vyvolávají jako potřebu jeho změn architektury, a to ve vzájemných souvislostech. Přitom je třeba vždy vnímat úřad jako celek, v němž několik cílů a požadavků je řešitelné společně jednou architektonickou změnou nebo naopak řešením jedno požadavku je celá řada vzájemně souvisejících změn architektury. +
-2.6.4 Shrnutí priorit potřebných změn OVS +
-===== 3 Návrh cílového stavu =====  +
-==== 3.1 Architektonická vize úřadu ====  +
-OHA doplní klíčoví (povinné) součásti vize, které mají být shrnuty i v manažerském shrnutí. +
-Povinné součásti architektonické vize: +
-• Commitment k povinným sdíleným službám eGovernmentu. +
-• …. +
-==== 3.2 Návrh cílové byznys architektury ====  +
-==== 3.3 Návrh cílové architektury IS ==== +
-=== 3.3.1 Cílová architektura celého aplikačního portfolia úřadu === +
-=== 3.3.2 Předpokládaný cílový stav ISVS ve správě OVS === +
-=== 3.3.3 Předpokládaný cílový stav provozních systémů OVS ===  +
-=== 3.3.4 Plánovaný cílový datový model úřadu === +
-==== 3.4 Návrh cílové technologické architektury ==== +
-==== 3.5 Návrh cílové architektury ICT infrastruktury ==== +
-==== 3.6 Vysvětlení cílové architektury jednotlivých ISVS (full stack) ==== +
-Cílový stav jednotlivých ISVS přes všechny 4 vrstvy. +
-== 3.6.1.1 ISVS abc (na příkladu IS RŽP) == +
-== 3.6.1.2 ISVS efg == +
  
 ===== 4 Plán realizace změn v architektuře úřadu (Roadmap) ===== ===== 4 Plán realizace změn v architektuře úřadu (Roadmap) =====
  
-4.1 Přehled programů a projektů informatiky+ 4.1 Přehled programů a projektů informatiky 
  
-+ 4.2 Vazby realizačních programů na cíle IK OVS  
 + 
 + 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu A (architektura – za co stavět) 
    
-Tabulka 25Seznam plánovaných programů/projektů +====== Část BKoncepce řízení služeb ICT eGovernmentu úřadu ======
-Název Popis KPI - popis KPI - hodnota Dotčené IS OVS ID Garant programu Věcný gestor /gestor za IT Zdroj/rozsah Důležitost Naléhavost  +
-Vytvořit „bezpapírový“ efektivně fungující úřad +
-Rozvoj IS SSL Rozvoj eSSL zahrnující např. projekty č. 25 "SSL - rozvojové úpravy dle požadavků NA" a č. 26 "SSL  - rozšíření na všechny koncové uživatele" Poměr počtu el. podepsaných dokumentů ku konvertovaným z pap. podoby. +
-Počet koncových uživatelů Zvýšení+
  
 +Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu
 +Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR.
  
 +===== 1 Zhodnocení stávajícího stavu =====
  
 + 1.1 Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS 
  
-Zvýšení GINIS SSL PP14 3 2 2+ 1.Zhodnocení stavu a metod řízení schopností ICT útvaru 
  
-4.2 Vazby realizačních programů na cíle IK OVS + 1.3 Zhodnocení stavu metod řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS  
-Každý program/projekt přispívá k naplnění jednoho či několika cílů OVS. Následující tabulka ukazuje vazby jednotlivých programů/projektů na cíle IK OVS: +
-Tabulka 26: Vazba programů projektů na cíle IK OVS +
-Vazba Projektů/Programů na cíle IK OVS PP01 Založení katalogu ICT služeb PP02 Zlepšení organizace sdílených dokumentů a interních evidencí OI PP03 Zlepšení funkčnosti Intranetu PP04 Rozvoj IS RŽP PP05 Rozvoj IS ELIS PP06 Publikace otevřených dat OVS PP07 Využití vazby personalistiky a základních registrů v procesu systemizace PP08 Systém řízení rizik pro OVS PP09 Rozvoj EA v OVS PP10 BIM  - vytvoření databáze a portálu stavebních informací PP11 Kybernetická bezpečnost PP12 Modernizace IS RSRZO PP13 IT nástroje na kontrolu osobních údajů P14 Rozvoj IS SSL PP15 Optimalizace procesu nákupu PP16 Mobilita / vzdálený přístup / univerzální komunikace PP17 – PP21 Rozvoj ostatních ISVS rezortu PP22 – Analýza agendových procesů a návrhy digitalizace PP23 – Databáze informačních povinností +
-C1 Podpora strategických a koncepčních činností OVS +
  
-  + 1.4 Zhodnocení stavu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu 
-  +
-4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu A (architektura – za co stavět) +
-4.3.1 Financování záměrů na pořízení nových IS +
-  +
-  +
-====== Část B: Koncepce řízení služeb ICT a eGovernmentu úřadu ======+
  
-Odpovídá na otázky JAK? budovat a řídit služby ICT na podporu výkonu služeb veřejné správy úřadu 
-Koresponduje s Metodami řízení ICT VS ČR. 
-===== 1 Zhodnocení stávajícího stavu ===== 
-1.1 Zhodnocení stavu a metod řízení životního cyklu IS  
-1.2 Zhodnocení stavu a metod řízení schopností ICT útvaru  
-1.3 Zhodnocení stavu a metod řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS  
-1.4 Zhodnocení stavu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu 
 ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám řízení ICT ===== ===== 2 Přehled motivací úřadu ke změnám řízení ICT =====
-2.1 Přehled externích úkolů, vlivů a cílů + 
-2.2 Přehled identifikovaných vnitřních motivací  + 2.1 Přehled externích úkolů, vlivů a cílů  
-Zde typicky je třeba objevit a pojmenovat například: + 
-• nedostatečnou kompetenci a kapacitu OVS k podpoře klíčových platforem vlastními silami + 2.2 Přehled identifikovaných vnitřních motivací   
-• nedostatečný soulad a těsnou spolupráci mezi byznysem (odbornými útvary) a IT + 
-• nedostatečný vliv IT útvaru na definice digitálních služeb a proveditelnost IT podpory legislativních změn, apod.  + 2.3 Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR 
-2.3 Shoda se zásadami řízení ICT z IKČR  +
-V této kapitole vyhodnocuje OMV do jaké míry a jakým způsobem aktuálně vyhovuje jeho způsob řízení ICT každému jednotlivému obecnému principu řízení (zásadě) z IKČR a dále uvádí, jakými změnami v časovém horizontu této IK OVS shodu zajistí. +
-P. Posouzení relevance a plnění principu Klíčová opatření k naplnění principu +
-1  +
-2  +
-3  +
-4  +
-5  +
-6  +
-7  +
-8  +
-9  +
-10  +
-11  +
-12  +
-13  +
-14  +
-15  +
-16  +
-17 +
  
 2.1 Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb 2.1 Cíle zlepšování kvality řízení, rozvoje a provozu informačních služeb
 +
 2.2 Shrnutí  a interpretace identifikovaných potřeb změn řízení ICT  2.2 Shrnutí  a interpretace identifikovaných potřeb změn řízení ICT 
-2.2.1 Hlavní a dílčí cíle Informační koncepce v oblasti řízení ICT +
-Kapitola shrnuje, které z identifikovaných potřebných změn si tato IK ukládá jako cíle (nemusí to být všechny) +
-2.2.2 Shrnutí původu, významu a souvislostí potřebných změn a výběru cílů +
-V této kapitole je nutné slovně zhodnotit, které prvky motivace úřadu vyvolávají jako potřebu jeho změn architektury, a to ve vzájemných souvislostech. Přitom je třeba vždy vnímat úřad jako celek, v němž několik cílů a požadavků je řešitelné společně jednou architektonickou změnou nebo naopak řešením jedno požadavku je celá řada vzájemně souvisejících změn architektury. +
-2.2.3 Shrnutí priorit potřebných změn OVS+
 ===== 3 Návrh cílového stavu řízení ICT úřadu ===== ===== 3 Návrh cílového stavu řízení ICT úřadu =====
 +
 Návrh změn organizace, procesů, metrik a IT nástrojů řízení ICT OVS. Návrh změn organizace, procesů, metrik a IT nástrojů řízení ICT OVS.
-3.1 Návrh způsobu řízení životního cyklu IS  + 
-3.2 Návrh způsobu řízení schopností ICT útvaru  +3.1 Návrh způsobu řízení životního cyklu IS 
-3.3 Návrh způsobu řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS  +3.2 Návrh způsobu řízení schopností ICT útvaru 
-3.3.1 Financování informatiky +3.3 Návrh způsobu řízení disciplín ve spolupráci s ostatními útvary OVS  
-3.3.2 Ekonomické vyhodnocování informatiky - controlling + 
-3.4 Návrh způsobu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu  +3.4 Návrh způsobu spolupráce na centrální koordinaci ICT a eGovernmentu  
-3.4.1 Korporace  +
-3.4.2 centrála+
 ===== 4 Plán realizace změn ve způsobech řízení ICT OVS (dílčí Roadmap) ===== ===== 4 Plán realizace změn ve způsobech řízení ICT OVS (dílčí Roadmap) =====
 +
 Návrh konkrétních záměrů (projektů nebo manažerských opatření), kterými budou zajištěny změny řízení ICT OVS k žádoucímu sílovému stavu. Návrh konkrétních záměrů (projektů nebo manažerských opatření), kterými budou zajištěny změny řízení ICT OVS k žádoucímu sílovému stavu.
 +
 4.1 Plán řízení kvality IS 4.1 Plán řízení kvality IS
 +
 Činnosti v oblasti řízení kvality Činnosti v oblasti řízení kvality
 +
 4.2 Plán řízení bezpečnosti IS 4.2 Plán řízení bezpečnosti IS
 +
 Činnosti v oblasti řízení bezpečnosti Činnosti v oblasti řízení bezpečnosti
 +
 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu B – za co provozovat 4.3 Alokace investičního a provozního rozpočtu B – za co provozovat
-Způsob financování IS 
-4.3.1 Financování správy IS 
  
 ====== Část C: Řízení dokumentu IK OVS a jeho naplňování ====== ====== Část C: Řízení dokumentu IK OVS a jeho naplňování ======
-===== 1 Naplňování Informační koncepce ===== 
-1.1 Postupy při provádění změn Informační koncepce 
-Provádění změn do Informační koncepce lze rozdělit na čtyři části: 
-• včasné zjišťování změn v oblastech, které se dotýkají Informační koncepce tak, aby byla zajištěna včasná změna Informační koncepce,  
-• vlastní provedení změny v Informační koncepci resp. vydání její nové verze,  
-• schválení změny Informační koncepce resp. její nové verze,  
-• příprava nové Informační koncepce před ukončením platnosti té stávající.  
-Postup pro zajištění včasné změny IK 
-Indikace pro případné zajištění včasné změny IK OVS se provádí periodicky 1 x za 12 měsíců formou podkladů vypracovávaných při přípravě návrhu rozpočtu kapitoly OVS na rok příslušný kalendářní rok se střednědobým výhledem na další dva roky.  
-Mimo tuto pravidelnou revizi bude IK OVS změněna též v případě: 
-• vzniku nového záměru na pořízení nebo vytvoření IS, který má významný dopad do IK OVS, 
-• významné změny právních předpisů v oblasti dlouhodobého řízení IS,  
-• významné změně organizační struktury OVS s přímým vlivem na odpovědnosti v oblasti dlouhodobého řízení IS.  
-V této souvislosti musí ředitelé všech odborů, které spravují některý IS, hlásit výše uvedené změny související s jimi spravovaným IS pracovníkovi odpovědnému za přípravu změn a tvorbu nových verzí IK OVS. Tento pracovník je též povinen sledovat další výše uvedené změny a jejich dopad na informační koncepci. 
-Postup zápisu změny do dokumentu IK OVS 
-Změnu IK OVS lze provést vytvořením nového dokumentu nebo připojením dodatku ke stávajícímu dokumentu. Jednotlivé verze budou číslovány dvěma čísly, oddělenými tečkou: 
-• hlavní číslo verze, které bude odlišovat verze s významnými změnami (např. kompletně přepracované kapitoly, změny zásadních postupů apod.),  
-• vedlejší číslo verze, které bude odlišovat drobnější změny (např. doplnění nového IS, změny v personální oblasti, drobná změna v postupech apod.).  
-U každé verze se budou sledovat následující atributy: 
-• číselné označení verze,  
-• datum schválení verze,  
-• jméno a příjmení zaměstnance nebo orgánu, který Informační koncepci nebo její verzi vypracoval,  
-• počet stran a počet případných příloh,  
-• jméno a příjmení zaměstnance nebo orgánu, který Informační koncepci nebo její verzi schválil. 
-Každá verze (kromě počáteční) bude obsahovat tabulku změn oproti verzi předchozí. V této tabulce bude pro každou změnu stručně uveden popis provedené změny, včetně případné identifikace místa (příp. více míst) dokumentu (např. číslem kapitoly), kterého se změna dotkla.  
-Postup schvalování změny IK 
-Novou verzi IK schvaluje osoba definovaná v kap. 9.5.1. K nové verzi IK je třeba přiložit všechny dokumenty, na základě nichž byla verze vytvořena, nebo alespoň odkazy na ně. 
-S novou verzí IK budou po jejím schválení prokazatelně seznámeni všichni pracovníci, jichž se změna IK dotýká.  
-1.2 Postupy při vyhodnocování dodržování Informační koncepce 
-Vyhodnocování dodržování Informační koncepce je základním kontrolním mechanizmem zajišťujícím zpětnou vazbu. Pro vyhodnocování dodržování IK byla stanovena perioda 1 x za 12 měsíců. Vyhodnocování se provádí formou vypracování dílčího podkladu do závěrečného účtu kapitoly OVS za příslušný kalendářní rok. 
-Přehled stávajícího stavu informačních systémů a technologií provozovaných na OVS je předmětem kap. 4, kde jsou uvedené i systémy pro správu těchto informací o ICT OVS. Aktuální informace o informačních systémech veřejné správy (ISVS) OVS, všech agendových resp. provozních IS, včetně jejich vzájemných vazeb a základních charakteristik, je udržována v modelu tzv. podnikové architektury OVS (EA – Enterprise Architecture). Pro aktualizaci modelu je využíván iterativní přístup , kdy se jednotlivé části modelu upravují dle aktuálně řešené problematiky. 
-===== 2 Funkční zařazení osoby, která řídí provádění činností podle IK a zákona ===== 
-V závěrečné kapitole informační koncepce jsou stanoveny odpovědnosti v oblasti dlouhodobého řízení IS. Ty lze rozdělit do dvou částí, kterým odpovídají i dvě následující kapitoly: 
-• odpovědnosti za realizaci informační koncepce,  
-• odpovědnosti za splnění zákonných povinností vyplývajících ze zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy. 
-2.1 Odpovědnosti za realizaci informační koncepce 
-Vrcholná odpovědnost za naplnění informační koncepce byla stanovena na útvar: 
-• Odbor informatiky  
-Dílčí odpovědnosti za jednotlivé oblasti IK jsou uvedeny v následující tabulce. 
-Tabulka 27: Dílčí odpovědnosti za realizaci IK 
-Oblast Odpovídá 
-Vytváření záměrů na pořízení nebo vytvoření nových IS Ředitel odboru, který bude daný IS spravovat (v souladu se zásadami uvedenými v kapitole 9.2). 
  
-Schvalování záměrů na pořízení nebo vytvoření nových IS Ředitel odboru informatiky +=====1 Naplňování Informační koncepce===== 
-Řízení bezpečnosti IS (stanovování dlouhodobých cílů bezpečnosti a konkrétních požadavků na bezpečnost IS, sestavení a údržba plánu řízení bezpečnosti, vyhodnocování naplnění požadavků a dodržování plánu) Manažer kybernetické bezpečnosti +1.1 Postupy při provádění změn Informační koncepce
-Řízení postupů pro pořizování a vytváření IS (včetně zajištění veřejných soutěží apod.) Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník +
-Koordinace činností v oblasti rozvoje IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník +
-Příprava plánu rozvoje IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník +
-Schvalování plánu rozvoje IS Ředitel odboru informatiky +
-Zajištění provozu a údržby vyjma IS RŽP Ředitel odboru informatiky ve spolupráci s ředitelem odboru, který vykonává správu daného IS  +
-Zajištění provozu a údržby IS RŽP Ředitel odboru, který vykonává správu daného IS ve spolupráci s ředitelem odboru informatiky +
-Koordinace a vyhodnocování řízení změn Příslušný projektový manažer rozvoje IS +
-Řízení ukončování provozu IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník ve spolupráci s ředitelem odboru, který vykovává správu daného IS +
-Vytváření a údržba plánu financování IS Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník +
-Schvalování plánu financování IS Ředitel odboru rozpočtu a financování +
-Příprava změn a tvorba nových verzí IK Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník (příp. ve spolupráci s externím dodavatelem IK) +
-Schvalování změn IK a jejích nových verzí Ředitel odboru informatiky +
-Příprava nové IK před ukončením platnosti stávající Ředitel odboru informatiky nebo jím pověřený pracovník (příp. ve spolupráci s externím dodavatelem IK)+
  
 +1.2 Postupy při vyhodnocování dodržování Informační koncepce
 +=====2 Funkční zařazení osoby, která řídí provádění činností podle IK a zákona=====
 +2.1 Odpovědnosti za realizaci informační koncepce
 2.2 Splnění zákonných povinností 2.2 Splnění zákonných povinností
-Vrcholná odpovědnost za splnění zákonných povinností vyplývajících ze zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy, byla stanovena, kromě výjimek uvedených v následující tabulce, na Odbor informatiky. 
-Tabulka 28: Dílčí odpovědnosti za splnění zákonných povinností 
-Zákon Oblast Odpovídá 
-zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. c uveřejňovat číselníky, pokud jsou jejich správci a není zákonem stanoveno jinak, a to i způsobem umožňujícím dálkový přístup a předávat Ministerstvu vnitra údaje do informačního systému o datových prvcích v elektronické podobě, ve formě a s technickými náležitostmi stanovenými prováděcím právním předpisem Odbor, který vykonává správu daného IS ve spolupráci s  odborem informatiky 
-zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. d zajistit, aby vazby spravovaného informačního systému veřejné správy s výjimkou provozního informačního systému uvedeného v § 1 odst. 4 písm. a) až d) na informační systémy veřejné správy jiného správce byly uskutečňovány prostřednictvím referenčního rozhraní s využitím datových prvků vyhlášených ministerstvem a vedených v informačním systému o datových prvcích. Způsobilost informačního systému veřejné správy k realizaci těchto vazeb jsou povinny prokázat atestem. Toto ustanovení se nevztahuje na vazby mezi jimi spravovanými informačními systémy veřejné správy a informačními systémy veřejné správy vedenými zpravodajskými službami. Odbor, který vykonává správu daného IS ve spolupráci s  odborem informatiky 
-zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. e zpřístupňovat ministerstvu v elektronické podobě, ve formě a s technickými náležitostmi stanovenými prováděcím právním předpisem, bez zbytečného odkladu informace o jimi spravovaném informačním systému veřejné správy a jím poskytovaných službách informačního systému veřejné správy a používaných datových prvcích, a to za účelem uveřejnění v informačním systému podle § 4 odst. 1 písm. h) a i), pokud zvláštní zákon nestanoví jinak; zpřístupňovanými datovými prvky jsou rovněž provozní údaje, pokud jsou využity pro realizaci vazby podle písmene d); Odbor informatiky ve spolupráci s ředitelem odboru, který vykovává správu daného IS 
-zák. č. 365/2000 Sb. §5 odst. 2 písm. f postupovat při uveřejňování informací způsobem umožňujícím dálkový přístup tak, aby byly informace související s výkonem veřejné správy uveřejňovány ve formě, která umožňuje, aby se s těmito informacemi v nezbytném rozsahu mohly seznámit i osoby se zdravotním postižením Odbor komunikace a v případě IS RŽP odbor živností 
-zák. č. 365/2000 Sb. §5a odst. 3 Na základě vydané informační koncepce orgánu veřejné správy orgány veřejné správy vytvářejí a vydávají provozní dokumentaci k jednotlivým informačním systémům veřejné správy, uplatňují ji v praxi a vyhodnocují její dodržování. Obsah a strukturu provozní dokumentace stanoví prováděcí právní předpis. ředitel odboru, který vykonává správu daného IS 
-zák. č. 365/2000 Sb. §5a odst. 3 zajistit si atest dlouhodobého řízení IS odbor informatiky 
-zák. č. 365/2000 Sb. §5b uplatňovat opatření odpovídající bezpečnostním požadavkům na zajištění důvěrnosti, integrity a dostupnosti informací zpracovávaných v informačních systémech veřejné správy. ředitel odboru, který vykonává správu daného IS ve spolupráci s manažerem kybernetické bezpečnosti 
  
-===== 3 Přehled verzí a změn IK OVS ===== 
-Systém verzování dokumentu používá číslování verzí  X.YZ  kde číslice na jednotlivých pozicích znamenají: 
-X číslo hlavní verze, zvyšuje se při zásadní změně struktury nebo obsahu dokumentu 
-Y číslo vedlejší verze, zvyšuje se při oficiální dílčí změně obsahu, např. při periodické aktualizaci 
-Z číslo mikroverze, zvyšuje se při každém vydání (zveřejnění) upraveného dokumentu 
-Níže jsou popsány všechny verze Informační koncepce chronologicky od aktuálně platné až po nejstarší verzi Informační koncepce. U každé verze kromě nejstarší je uveden též souhrn změn, které daná verze obsahovala oproti verzi předchozí.  
-Tabulka 1: Údaje o verzi dokumentu Informační koncepce 
-Označení verze  
-Datum aktualizace  
-Datum schválení  
-Autor  
-Počet stran  
- 
-Tabulka 2: Seznam změn v Informační koncepci verze 3.06 
-Číslo Popis změny 
-1  
-2  
-3  
-4  
-5  
-6  
-7  
- 
- 
-====== Část D: Dodatky a přílohy IK OVS ====== 
-===== 1 Dodatky =====  
-1.1 Základní pojmy a zkratky  
-1.2 Seznam obrázků  
-1.3 Seznam tabulek  
-1.4 Seznam literatury 
-===== 2 Seznam příloh ===== 
-2.1 Přehled agend a kompetencí OVS 
-2.1.1 Výpis z „kompetenčního zákona“- část týkající se daného OVM 
-2.1.2 Seznam agend a agendových zákonů 
- 
-2.2 Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním a komunikačním systémům 
-Nutno zkontrolovat případně upravit 
   * Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.   * Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím.
   * Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.   * Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
Řádek 692: Řádek 184:
 NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu. NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 910/2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu.
 NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 679/2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů. NAŘÍZENÍ EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY (EU) č. 679/2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů.
 +
 +===== 3 Přehled verzí a změn IK OVS =====
 +
 +====== Část D: Dodatky a přílohy IK OVS ======
 +
 +===== 1 Dodatky ===== 
 +
 +1.1 Základní pojmy a zkratky 
 +
 +1.2 Seznam obrázků 
 +
 +1.3 Seznam tabulek 
 +
 +1.4 Seznam literatury
 +
 +===== 2 Seznam příloh =====
 +
 +2.1 Přehled agend a kompetencí OVS
 +
 +2.2 Přehled právních norem upravujících činnost OVS se vztahem k informačním a komunikačním systémům
 +
 2.3 Tabulky objektů čtyřvrstvé architektury: 2.3 Tabulky objektů čtyřvrstvé architektury:
-Tabulka jako pro formulář OHA, ale za celý OVS +
-2.3.1 Motivační architektury +
-2.3.2 Byznys architektura +
-2.3.2.1 Služby a digitální služby úřadu +
-2.3.3 Architektura IS - aplikační a datová +
-2.3.3.1 Detailní přehled ISVS +
-2.3.3.2 Detailní přehled ostatních IS +
-2.3.3.3 Konceptuální datový model +
-2.3.3.4 Seznam externě využívaných aplikací +
-2.3.4 Technologická architektura +
-2.3.5 Architektura komunikační a fyzické infrastruktury+
 2.4 Přehled programových/projektových záměrů 2.4 Přehled programových/projektových záměrů
  
 ===== 3 Náměty ===== ===== 3 Náměty =====
-·         aby každá kapitola měla průběžné závěry, intepretaci – porozumění strategickým cílům, porozumění současnému stavu, porozumění role externích vlivů, zejména sdílených služeb, a to v kontextu organizace, rezortu a eGovernmentu, příp. EU). Shrnout to musí kapitola 6 – musí být jasné, co konkrétně a proč se má měnit. +
-Do příloh: +
-• úplné výpisy architektur (výčet agend, procesní dekompozice, výčet informačních systémů podle kategorií, výčet prvků infrastruktury apod.) bude vhodnější přemístit do přílohy. A to jak v podobě stávající stavu, tak v podobě budoucího stavu. +
-o v těle dokumentu tak zbude více místa a více očekávání na interpretaci  +
- ve fázi As-Is (kapitola 4) na intepretaci potřeb spojených s klíčovými měnícími se IS +
- a ve fázi To-Be na vysvětlení podstaty architektonických návrhů (přidáme komponentu pro workflow, integrovanou tam a tam a to nám pomůže vyřešit to a to). +
-Přesto se v IK najde spousta zajímavých informací a dají se z ní následně žádat peníze do rozpočtu a vypisovat projekty. Neměl by existovat ani jeden rozpočtový (finanční) program, pokud není před se svými přínosy „objeven“ v informační koncepci. Pokud by se nestalo nic nepředvídaného, budou se projekty vypisovat, schvalovat na OHA, soutěžit a implementovat tak, jak bude uvedeno v IK OVS. Ta jenom musí obsahovat odpovědi proč právě tyhle projekty. +