Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
znalostni_baze:fyzicke_prokazani_totoznosti [2023/07/27 14:13] – ↷ Stránka přesunuta z 'playgroud:fyzicke_prokazani_totoznosti' do 'znalostni_baze:fyzicke_prokazani_totoznosti' Tomáš Šedivecznalostni_baze:fyzicke_prokazani_totoznosti [2025/06/05 12:37] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 176: Řádek 176:
 ====Veřejný sektor==== ====Veřejný sektor====
  
-===Situace, kdy by bylo možné použít jak občanský průkaz, tak eDokladovku===+===Situace, kdy by bylo možné použít jak občanský průkaz, tak eDoklady===
  
   - Podání žádosti o občanský průkaz \\ Při podání žádosti je žadatel prokázat svou totožnost a předložit požadované dokumenty (§ 12 a §13 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech). Při podání žádosti o vydání občanského průkazu nedochází k žádným jiným krokům s občanským průkazem, než k jeho předložení úřední osobě, která jej po zkontrolování totožnosti vrátí zpět držiteli.   - Podání žádosti o občanský průkaz \\ Při podání žádosti je žadatel prokázat svou totožnost a předložit požadované dokumenty (§ 12 a §13 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech). Při podání žádosti o vydání občanského průkazu nedochází k žádným jiným krokům s občanským průkazem, než k jeho předložení úřední osobě, která jej po zkontrolování totožnosti vrátí zpět držiteli.
Řádek 188: Řádek 188:
   - převzetí nového občanského průkazu \\ U převzetí musí občan nejenom občanský průkaz předložit, ale zároveň dochází k jeho skončení platnosti, se kterým se váže povinnost občanský průkaz odevzdat správnímu orgánu (§28, §34 a §37 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech). \\ Ačkoliv by občan mohl požádat o ponechání si občanského průkazu, musí dojít k jeho fyzickému znehodnocení a zaznamenání této skutečnosti do informačního systému.   - převzetí nového občanského průkazu \\ U převzetí musí občan nejenom občanský průkaz předložit, ale zároveň dochází k jeho skončení platnosti, se kterým se váže povinnost občanský průkaz odevzdat správnímu orgánu (§28, §34 a §37 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech). \\ Ačkoliv by občan mohl požádat o ponechání si občanského průkazu, musí dojít k jeho fyzickému znehodnocení a zaznamenání této skutečnosti do informačního systému.
   - při ohlášení změny místa trvalého pobytu \\ Pokud občan ohlašuje změnu místa trvalého pobytu je podle § 10 odst. 6 zákona č. 133/2000 Sb. o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, mimo další prokázat svou totožnost občanským průkazem, u kterého podle § 10 odst. 7 oddělí vyznačenou část občanského průkazu.   - při ohlášení změny místa trvalého pobytu \\ Pokud občan ohlašuje změnu místa trvalého pobytu je podle § 10 odst. 6 zákona č. 133/2000 Sb. o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, mimo další prokázat svou totožnost občanským průkazem, u kterého podle § 10 odst. 7 oddělí vyznačenou část občanského průkazu.
-  - matriční změny (změna jména, příjmení, rodného čísla, pohlaví, rodinného stavu či registrovaného partnerství) \\ Pokud u držitele dojde ke změně skutečnosti, která má vliv na údaj, který je uveden v občanském průkazu, oddělí správní orgán příslušnou část občanského průkazu (§36 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech). \\ V případě, že by se eDokladovka měla stát variantním řešením při předkládání dokladu totožnosti, zejména občanského průkazu, by měly být osloveny veškeré subjekty (např. soudy. Policie ČR), zda by tuto alternativu akceptovaly. Na základě jejich stanovisek by se doplnily další životní situace k výše uvedeným a následně by se analýza mohla poskytnout všem subjektům k využití tak, aby byly schopné sdělit občanovi, při jakých záležitostech musí předložit fyzicky vyhotovený občanský průkaz a kdy mu bude stačit pouze eDokladovka.+  - matriční změny (změna jména, příjmení, rodného čísla, pohlaví, rodinného stavu či registrovaného partnerství) \\ Pokud u držitele dojde ke změně skutečnosti, která má vliv na údaj, který je uveden v občanském průkazu, oddělí správní orgán příslušnou část občanského průkazu (§36 zákona č. 269/2021 Sb., o občanských průkazech). \\ V případě, že by se eDoklady měla stát variantním řešením při předkládání dokladu totožnosti, zejména občanského průkazu, by měly být osloveny veškeré subjekty (např. soudy. Policie ČR), zda by tuto alternativu akceptovaly. Na základě jejich stanovisek by se doplnily další životní situace k výše uvedeným a následně by se analýza mohla poskytnout všem subjektům k využití tak, aby byly schopné sdělit občanovi, při jakých záležitostech musí předložit fyzicky vyhotovený občanský průkaz a kdy mu bude stačit pouze eDoklady.
  
 ==== Soukromý sektor ==== ==== Soukromý sektor ====
-U subjektů soukromého sektoru jako jsou banky a pošta lze předpokládat, že použití eDokladovky, jakožto státem garantovaný prostředek, bude dostačující formou prokázání totožnosti držitele.  +U subjektů soukromého sektoru jako jsou banky a pošta lze předpokládat, že použití eDoklady, jakožto státem garantovaný prostředek, bude dostačující formou prokázání totožnosti držitele.  
- V případě prodejen alkoholu a cigaret (a všude tam, kde je potřeba prokázat dovršení určité věkové hranice coby oprávnění ke koupi komodit), provozoven provádějících zápůjčku zboží (půjčovna lyží, kol atd.) a provozoven vykupujících kovový šrot apod. lze též předpokládat akceptaci eDokladovky+ V případě prodejen alkoholu a cigaret (a všude tam, kde je potřeba prokázat dovršení určité věkové hranice coby oprávnění ke koupi komodit), provozoven provádějících zápůjčku zboží (půjčovna lyží, kol atd.) a provozoven vykupujících kovový šrot apod. lze též předpokládat akceptaci eDoklady
-Podobně lze uvažovat o využití eDokladovky coby dokladu opravňujícího k získání zvýhodněného vstupného (např. v ZOO, muzeích, divadlech apod.).  +Podobně lze uvažovat o využití eDoklady coby dokladu opravňujícího k získání zvýhodněného vstupného (např. v ZOO, muzeích, divadlech apod.).  
-Při vyřizování dokladů opravňujících k využívání městské hromadné dopravy (Lítačka, Plzeňská karta apod.) by eDokladovka mohla být rovněž přijatelným prostředkem k prokázání totožnosti občana. +Při vyřizování dokladů opravňujících k využívání městské hromadné dopravy (Lítačka, Plzeňská karta apod.) by eDoklady mohla být rovněž přijatelným prostředkem k prokázání totožnosti občana. 
-Při ubytování v hotelích je předkládán občanský průkaz pro účely zápisu do evidenční knihy hostů (podle § 3g zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů) s tím, že eDokladovka by byla plnohodnotnou formou prokázání potřebných údajů, jimiž jsou jméno, příjmení, datum narození, adresa místa trvalého pobytu a číslo občanského průkazu. V této situaci je na místě dodat, že převážná část hoteliérů pořizuje kopii občanského průkazu za souhlasu jeho držitele na místo toho, aby si předmětné údaje pouze opsali do evidenční knihy hostů  +Při ubytování v hotelích je předkládán občanský průkaz pro účely zápisu do evidenční knihy hostů (podle § 3g zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů) s tím, že eDoklady by byla plnohodnotnou formou prokázání potřebných údajů, jimiž jsou jméno, příjmení, datum narození, adresa místa trvalého pobytu a číslo občanského průkazu. V této situaci je na místě dodat, že převážná část hoteliérů pořizuje kopii občanského průkazu za souhlasu jeho držitele na místo toho, aby si předmětné údaje pouze opsali do evidenční knihy hostů  
-a v konečném důsledku tak dochází k hromadění citlivých osobních údajů. Při použití eDokladovky by už však nebyly nadále pořizovány nadbytečné kopie osobních dokladů. +a v konečném důsledku tak dochází k hromadění citlivých osobních údajů. Při použití eDoklady by už však nebyly nadále pořizovány nadbytečné kopie osobních dokladů. 
-Z provozního hlediska lze uvažovat o dvou variantách prokazování totožnosti formou eDokladovky, a to zobrazením plné elektronické verze občanského průkazu přímo na mobilním zařízení jeho držitele nebo zobrazením QR kódu na mobilním zařízení držitele občanského průkazu. V druhém případě by soukromý subjekt vyžadující prokázání totožnosti klienta musel disponovat čtečkou a příslušným zobrazovacím zařízením. +Z provozního hlediska lze uvažovat o dvou variantách prokazování totožnosti formou eDoklady, a to zobrazením plné elektronické verze občanského průkazu přímo na mobilním zařízení jeho držitele nebo zobrazením QR kódu na mobilním zařízení držitele občanského průkazu. V druhém případě by soukromý subjekt vyžadující prokázání totožnosti klienta musel disponovat čtečkou a příslušným zobrazovacím zařízením. 
 V souvislosti s použitím QR kódu lze akcentovat možnost selekce zobrazovaných osobních údajů uvedených v občanském průkazu s tím, že pomocí aplikace by držitel občanského průkazu mohl zadat rozsah zobrazovaných údajů (např. při prokazování dovršení věkové hranice 18 let v situaci koupě alkoholických výrobků bylo postačující zobrazit digitální podobu obličeje a datum narození). V souvislosti s použitím QR kódu lze akcentovat možnost selekce zobrazovaných osobních údajů uvedených v občanském průkazu s tím, že pomocí aplikace by držitel občanského průkazu mohl zadat rozsah zobrazovaných údajů (např. při prokazování dovršení věkové hranice 18 let v situaci koupě alkoholických výrobků bylo postačující zobrazit digitální podobu obličeje a datum narození).
- Závěrem lze konstatovat, že za předpokladu, že by členské státy Evropské unie akceptovaly eDokladovku jako plnohodnotnou alternativu k fyzicky vyhotovenému občanskému průkazu, mohla by eDokladovka sloužit i jako cestovní doklad (podle § 3 zákona č. 329/1999 sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů).+ Závěrem lze konstatovat, že za předpokladu, že by členské státy Evropské unie akceptovaly eDoklady jako plnohodnotnou alternativu k fyzicky vyhotovenému občanskému průkazu, mohla by eDoklady sloužit i jako cestovní doklad (podle § 3 zákona č. 329/1999 sb., o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů).