Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
| znalostni_baze:funkcni_nefunkcni_pozadavky [2024/06/13 12:34] – [Homogenní a heterogenní přístup k intelektuálním právům] Tomáš Šedivec | znalostni_baze:funkcni_nefunkcni_pozadavky [2024/06/13 14:46] (aktuální) – [Sběr požadavků vzhledem k hierarchizaci úřadu] Tomáš Šedivec | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 1: | Řádek 1: | ||
| ====== Funkční a nefunkční požadavky ISVS ====== | ====== Funkční a nefunkční požadavky ISVS ====== | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round tip 60%> | ||
| + | Příloha s {{ : | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| Toto je metodické doporučení obsahující návody ke správě funkčních a nefunkčních požadavků na ISVS požadavků na informační systémy veřejné správy (dále „ISVS“), | Toto je metodické doporučení obsahující návody ke správě funkčních a nefunkčních požadavků na ISVS požadavků na informační systémy veřejné správy (dále „ISVS“), | ||
| Řádek 55: | Řádek 60: | ||
| -Žádné požadavky na změnu nevznikly (tato varianta se vyskytuje téže zřídka) | -Žádné požadavky na změnu nevznikly (tato varianta se vyskytuje téže zřídka) | ||
| - | {{media/ | + | {{ : |
| Řádek 133: | Řádek 138: | ||
| **Hlavním dopadem špatných požadavků jsou předělávky**, | **Hlavním dopadem špatných požadavků jsou předělávky**, | ||
| + | |||
| + | {{ : | ||
| Základní přehled etap pro řízení ICT | Základní přehled etap pro řízení ICT | ||
| + | |||
| + | {{ : | ||
| === Právní dopady špatných požadavků === | === Právní dopady špatných požadavků === | ||
| Řádek 194: | Řádek 203: | ||
| ===== Souvislost požadavků na ICT řešení s byznysovými procesy, architekturou a ICT ===== | ===== Souvislost požadavků na ICT řešení s byznysovými procesy, architekturou a ICT ===== | ||
| - | {{media/ | + | Existuje souvislost mezi byznysovým výkonem funkce úřadu, architekturou a již zavedeným ICT. Tuto souvislost je potřeba zachytit pro sběr požadavků na ICT řešení. |
| + | |||
| + | {{ : | ||
| - | Obr xyz: Graf válec matice | ||
| ==== Zjednodušený model jako matice ==== | ==== Zjednodušený model jako matice ==== | ||
| Řádek 322: | Řádek 332: | ||
| Business funkce je možné dělit na klíčové, nebo kontextovou/ | Business funkce je možné dělit na klíčové, nebo kontextovou/ | ||
| - | Obrázek 3 – Pohled poptávajícího z hlediska prostředkové typizace řešení. | ||
| ^Core business | ^Core business | ||
| |Velká pravděpodobnost vendor lock-inu\\ \\ Řešení bude muset být vyvíjeno na míru\\ \\ Typicky Agendové informační systémy|Menší pravděpodobnost vendor lock-inu\\ \\ Budou existovat typizovaná řešení\\ \\ Typicky docházkový systém| | |Velká pravděpodobnost vendor lock-inu\\ \\ Řešení bude muset být vyvíjeno na míru\\ \\ Typicky Agendové informační systémy|Menší pravděpodobnost vendor lock-inu\\ \\ Budou existovat typizovaná řešení\\ \\ Typicky docházkový systém| | ||
| Řádek 332: | Řádek 341: | ||
| V rámci samotné aplikace a jejích následných prostředků je možné tuto aplikaci provozovat jen jako službu (SaaS), anebo je možné vlastnit i provozovat fyzické prostředky, | V rámci samotné aplikace a jejích následných prostředků je možné tuto aplikaci provozovat jen jako službu (SaaS), anebo je možné vlastnit i provozovat fyzické prostředky, | ||
| - | {{media/ | + | {{ : |
| - | + | ||
| - | Kontrola Flexibilita | + | |
| Nezávisle na prostředkové typizaci je nutné vždy mít na pozoru oblast vlastnictví a dostupnosti dat. Správa dat samotných, po boku služeb, je jedním z kritických aktiv každého úřadu. | Nezávisle na prostředkové typizaci je nutné vždy mít na pozoru oblast vlastnictví a dostupnosti dat. Správa dat samotných, po boku služeb, je jedním z kritických aktiv každého úřadu. | ||
| Řádek 401: | Řádek 408: | ||
| Přechodem od monolitického řešení je možné flexibilních řízení životních cyklu jednotlivých modulů, jenž jsou nezávislé nad životních cyklem svrchovaného a souhrnného informačního ICT řešení. Při dostatečné míře modularity je téže možné upravovat či nahrazovat moduly nejen jako celé portfolio, ale po jednotlivých modulech v různých časech. To umožnuje vyšší a flexibilní kontrolu nad ICT řešením, neboť je možné spravovat každý modul zvlášť, a každý modul může mít svého dodavatele se svým životním cyklem, a to i mimo výše zmíněný hlavních životní ICT řešení. Tím se jedná i o jednu z možných efektivních obran proti vendor lock-in efektu. | Přechodem od monolitického řešení je možné flexibilních řízení životních cyklu jednotlivých modulů, jenž jsou nezávislé nad životních cyklem svrchovaného a souhrnného informačního ICT řešení. Při dostatečné míře modularity je téže možné upravovat či nahrazovat moduly nejen jako celé portfolio, ale po jednotlivých modulech v různých časech. To umožnuje vyšší a flexibilní kontrolu nad ICT řešením, neboť je možné spravovat každý modul zvlášť, a každý modul může mít svého dodavatele se svým životním cyklem, a to i mimo výše zmíněný hlavních životní ICT řešení. Tím se jedná i o jednu z možných efektivních obran proti vendor lock-in efektu. | ||
| + | <WRAP center round info 60%> | ||
| - | Příklad | + | Příklad: |
| Mějme celostátní informační systém veřejné správy. Obsáhlejší změnou legislativy dochází ke změnám v procesech, | Mějme celostátní informační systém veřejné správy. Obsáhlejší změnou legislativy dochází ke změnám v procesech, | ||
| Mějme informační systém, kde analytický sub-systém zastaral. Díky modularitě řešení je analytický možno nahradit snadno a to řešením, jež podporuje nejmodernější trendy v oblasti analýzy dat (např. strojové učení, velká data). | Mějme informační systém, kde analytický sub-systém zastaral. Díky modularitě řešení je analytický možno nahradit snadno a to řešením, jež podporuje nejmodernější trendy v oblasti analýzy dat (např. strojové učení, velká data). | ||
| + | |||
| + | </ | ||
| Avšak aby princip modulárního řešení byl funkční (a téže splňoval obranu proti vendor-lock-inu), | Avšak aby princip modulárního řešení byl funkční (a téže splňoval obranu proti vendor-lock-inu), | ||
| - | Příklad | + | <WRAP center round info 60%> |
| + | Příklad: | ||
| Mějme informační systém s celorepublikovou působností. Systém sice „moduly“ obsahuje, avšak jsou dodávány pomocí jednoho dodavatele. Navíc tyto moduly jsou propojeny proprietárním komunikačním rozhraním z dílny toho stejného dodavatele. Přestože systém obsahuje „moduly“, | Mějme informační systém s celorepublikovou působností. Systém sice „moduly“ obsahuje, avšak jsou dodávány pomocí jednoho dodavatele. Navíc tyto moduly jsou propojeny proprietárním komunikačním rozhraním z dílny toho stejného dodavatele. Přestože systém obsahuje „moduly“, | ||
| + | |||
| + | </ | ||
| === Modularita podpořená více dodavateli – manažerské zajištění integrace na straně objednatele === | === Modularita podpořená více dodavateli – manažerské zajištění integrace na straně objednatele === | ||
| Řádek 539: | Řádek 552: | ||
| Úřad si chce koupit antivirový software, vlastní nebo zakázkový vývoj nemá cenu, takže je zvolena varianta nákupu standartních licencí. | Úřad si chce koupit antivirový software, vlastní nebo zakázkový vývoj nemá cenu, takže je zvolena varianta nákupu standartních licencí. | ||
| </ | </ | ||
| + | |||
| + | {{ : | ||
| + | |||
| Heterogenní přístup k intelektuálním právům, nastává tehdy, když ICT řešení je vedeno pod více režimy vlastnických práv. Tento přístup má menší administrativní nevýhodu v tom, že je nutné spravovat více typů licencí. Avšak díky tomuto přístupu a obzvláště pak v kombinaci s modulárním ICT řešení, je možné dosáhnout lepší udržitelnosti, | Heterogenní přístup k intelektuálním právům, nastává tehdy, když ICT řešení je vedeno pod více režimy vlastnických práv. Tento přístup má menší administrativní nevýhodu v tom, že je nutné spravovat více typů licencí. Avšak díky tomuto přístupu a obzvláště pak v kombinaci s modulárním ICT řešení, je možné dosáhnout lepší udržitelnosti, | ||
| Řádek 681: | Řádek 697: | ||
| Každé zavedení nového informačního ICT řešení sebou obnáší příležitosti pro organizaci. Obecně jde konstatovat, | Každé zavedení nového informačního ICT řešení sebou obnáší příležitosti pro organizaci. Obecně jde konstatovat, | ||
| + | |||
| + | {{ : | ||
| ==== Kontinuální činnosti po zavedení ICT řešení ==== | ==== Kontinuální činnosti po zavedení ICT řešení ==== | ||
| Po zavedení ICT řešení vzniknou nové kontinuálně provozované činnosti úřadem, které nejsou projektového rázu. | Po zavedení ICT řešení vzniknou nové kontinuálně provozované činnosti úřadem, které nejsou projektového rázu. | ||
| + | |||
| + | {{ : | ||
| === Řízení ICT řešení === | === Řízení ICT řešení === | ||
| Řádek 737: | Řádek 757: | ||
| - Business požadavky – jsou požadavky co má systém dělat z pohledu business funkce | - Business požadavky – jsou požadavky co má systém dělat z pohledu business funkce | ||
| - Požadavky zainteresovaných stran – jsou požadavky, které každá zainteresovaná strana vnímá, že je potřebuje k dosažení svých cílů. (Seznam možných zainteresovaných stran je uveden v tomto materiále) | - Požadavky zainteresovaných stran – jsou požadavky, které každá zainteresovaná strana vnímá, že je potřebuje k dosažení svých cílů. (Seznam možných zainteresovaných stran je uveden v tomto materiále) | ||
| - | - Systémové požadavky – jsou požadavky na samotný systém, co konkrétního má systém dělat. | + | - Systémové požadavky – jsou požadavky na samotný systém, co konkrétního má systém dělat. |
| - | obr. Xyz : Hierarchické uspořádání požadavků | + | {{ :znalostni_baze: |
| == Typy požadavků == | == Typy požadavků == | ||
| Řádek 793: | Řádek 813: | ||
| V rámci systému řízení (tj. plánování, | V rámci systému řízení (tj. plánování, | ||
| - | )) má mít organizace zavedený systém sběru požadavků. Tento systém řízení ICT technologií je uveden v XXX kde rozpracovává sběr požadavků ve své části YYY. Součástí kontinuálního sběru požadavků je i využití nástrojů, kde jsou požadavky zaznamenávány, | + | )) má mít organizace zavedený systém sběru požadavků. Tento systém řízení ICT technologií je uveden v XXX kde rozpracovává sběr požadavků ve své části YYY. Součástí kontinuálního sběru požadavků je i využití nástrojů, kde jsou požadavky zaznamenávány, |
| <WRAP center round info 60%> | <WRAP center round info 60%> | ||
| Řádek 1027: | Řádek 1047: | ||
| Po schválení souborů požadavků zainteresovanými stranami se požadavky hierarchicky dělí na následujících kategorie: | Po schválení souborů požadavků zainteresovanými stranami se požadavky hierarchicky dělí na následujících kategorie: | ||
| - | - Byzynysové | + | - Byznysové |
| + | - Požadavky zainteresovaných stran \\ Požadavky, jež se pojí k požadavků zainteresovaných stran | ||
| + | - Systémové požadavky \\ Požadavky, jež se pojí k systému jako celku. | ||
| + | - Sub Systémové požadavky \\ Požadavky, jež se pojí k subsystémům. | ||
| + | -Softwarové požadavky \\ Požadavky, jež se pojí k Softwaru. | ||
| - | > Požadavky, jež se pojí k byznysovým požadavkům | + | Vztah mezi těmito požadavky je kaskádovitý od byznysových |
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | Požadavky zainteresovaných stran | + | |
| - | + | ||
| - | > Poždavky, jež se pojí k požadavků zainteresovaných stran | + | |
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | Systémové požadavky | + | |
| - | + | ||
| - | > Požadavky, jež se pojí k systému jako celku. | + | |
| - | + | ||
| - | - Sub Systémové požadavky | + | |
| - | + | ||
| - | > Požadavky, jež se pojí k subsystémům. | + | |
| - | + | ||
| - | + | ||
| - | Softwarové požadavky | + | |
| - | + | ||
| - | > Požadavky, jež se pojí k Softwaru. | + | |
| - | + | ||
| - | Vztah mezi těmito požadavky je kaskádovitý od byzynsových | + | |
| ==== Interakce mezi dokumenty ==== | ==== Interakce mezi dokumenty ==== | ||
| Řádek 1337: | Řádek 1340: | ||
| + | ===== Reference ===== | ||
| + | |||
| + | **Hewitt, Eben. 2018.** // | ||
| + | |||
| + | **ISO/ | ||
| + | **Wiegers, Karl Eugene. 2013.** //Software Requirements, | ||