Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
znalostni_baze:doporuceni_sprava_programovych_prostredku [2023/10/19 09:06] – vytvořeno Tomáš Šedivecznalostni_baze:doporuceni_sprava_programovych_prostredku [2024/01/12 15:41] (aktuální) – [Doporučení k zajištění splnění Pravidel, zásad a způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků] Tomáš Šedivec
Řádek 3: Řádek 3:
 <WRAP center round info 60%> <WRAP center round info 60%>
 Metodický materiál ke splnění usnesení vlády České republiky ze dne 19. října 2022 č. 867\\ Metodický materiál ke splnění usnesení vlády České republiky ze dne 19. října 2022 č. 867\\
-[[znalostni_baze:sprava_programovych_prostredku|Pravidla, zásady a způsob pořizování, správy a užívání programových prostředků]]+[[znalostni_baze:sprava_programovych_prostredku|Pravidla, zásady a způsob pořizování, správy a užívání programových prostředků]]\\ \\ 
 +{{ :znalostni_baze:doporuceni_k_priloze_usneseni_2022_867_1.docx |Doporučení k příloze usnesení vlády České republiky ze dne 19. října 2022 č. 867 }}\\ 
 +{{ :znalostni_baze:vysvetleni_doporuceni_-_raci-tabulka_atributu.xlsx |RACI tabulka atributů}}\\ 
 +{{ :znalostni_baze:vysvetleni_doporuceni_k_priloze_uv_2022_867.docx | Vysvětlení k doporučení k zajištění splnění Pravidel, zásad a způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků}}
 </WRAP> </WRAP>
  
 =====ÚVOD===== =====ÚVOD=====
  
-(1) Toto //Doporučení k zajištění splnění Pravidel, zásad a způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků// (dále jen „Doporučení“) stanovuje doporučenou formu dokumentace transparentního, komplexního a jednotného způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků podle pravidel a zásad stanovených pro povinné subjekty v příloze usnesení vlády České republiky ze dne 19. října 2022 č. 867 ve znění jeho pozdějších aktualizací (dále jen „UV867/2022“), který je zaměřen //na dosažení optimálního vztahu mezi hospodárností, účelností a efektivností//((Blíže viz např. příslušná ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-320|//zákona o finanční kontrole// č. 320/2001 Sb.]], § 2, odst. l až o a jejich průměty do dalších ustanovení téhož zákona, jakož i do ustanovení dalších právních předpisů, jako jsou např. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-218|//rozpočtová pravidla//]] č. 218/2000 Sb., § 39, odst. 3, [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-219|//Zákon o majetku České republiky a jejím vystupování// //v právních vztazích//]]//,// č. 219/2000 Sb., § 14 odst. 1 aj., to vše ve znění pozdějších předpisů. +(1) Toto Doporučení k zajištění splnění Pravidel, zásad a způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků (dále jen „Doporučení“) stanovuje doporučenou formu dokumentace transparentního, komplexního a jednotného způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků podle pravidel a zásad stanovených pro povinné subjekty v příloze usnesení vlády České republiky ze dne 19. října 2022 č. 867 ve znění jeho pozdějších aktualizací (dále jen „UV867/2022“), který je zaměřen na dosažení optimálního vztahu mezi hospodárností, účelností a efektivností((Blíže viz např. příslušná ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-320|zákona o finanční kontrole č. 320/2001 Sb.]], § 2, odst. l až o a jejich průměty do dalších ustanovení téhož zákona, jakož i do ustanovení dalších právních předpisů, jako jsou např. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-218|rozpočtová pravidla]] č. 218/2000 Sb., § 39, odst. 3, [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-219|Zákon o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích]], č. 219/2000 Sb., § 14 odst. 1 aj., to vše ve znění pozdějších předpisů. 
-)) //této dokumentace s minimální administrativní náročností.//+)) této dokumentace s minimální administrativní náročností.
  
-//(2) Další ze základních zásad, jejichž naplnění je cílem tohoto Doporučení, je zejména účelné, hospodárné a efektivní využití již existujících evidencí, postupů, pravidel a zásad stanovených zvláštními předpisy pro pořizování, správu a užívání programových prostředků//((Blíže viz např. příslušná ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121|//autorského zákona// č. 121/2000 Sb.]], § 40 aj., [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2018-82|vyhláška o kybernetické bezpečnosti č. 82/2018 Sb.]], přílohy č. 5, 7 aj., to vše ve znění pozdějších předpisů. +(2) Další ze základních zásad, jejichž naplnění je cílem tohoto Doporučení, je zejména účelné, hospodárné a efektivní využití již existujících evidencí, postupů, pravidel a zásad stanovených zvláštními předpisy pro pořizování, správu a užívání programových prostředků((Blíže viz např. příslušná ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121|autorského zákona č. 121/2000 Sb.]], § 40 aj., [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2018-82|vyhláška o kybernetické bezpečnosti č. 82/2018 Sb.]], přílohy č. 5, 7 aj., to vše ve znění pozdějších předpisů. 
-))//, a to mj. tak, aby doporučená forma i rozsah dokumentace podle tohoto Doporučení zahrnující odkazy na jiné evidence podle zvláštních předpisů mohly být účelně, hospodárně, efektivně a v souladu s příslušnými právními předpisy využity též k předběžné, průběžné a následné veřejnosprávní kontrole, jakož i při dalších formách auditu nakládání s veřejnými prostředky dle příslušných zvláštních předpisů.//+)), a to mj. tak, aby doporučená forma i rozsah dokumentace podle tohoto Doporučení zahrnující odkazy na jiné evidence podle zvláštních předpisů mohly být účelně, hospodárně, efektivně a v souladu s příslušnými právními předpisy využity též k předběžné, průběžné a následné veřejnosprávní kontrole, jakož i při dalších formách auditu nakládání s veřejnými prostředky dle příslušných zvláštních předpisů.
  
-====Čl. 1 - Základní pojmy=====+=====Čl. 1 - Základní pojmy=====
  
-Základní pojmy využívané v rámci tohoto Doporučení jsou vymezeny v dokumentu //Pravidla, zásady a způsob pořizování, správy a užívání programových prostředků// v příloze UV867/2022, a to konkrétně v jeho čl. 1 „Základní pojmy“, a dále též v příslušných zvláštních předpisech.+Základní pojmy využívané v rámci tohoto Doporučení jsou vymezeny v dokumentu Pravidla, zásady a způsob pořizování, správy a užívání programových prostředků v příloze UV867/2022, a to konkrétně v jeho čl. 1 „Základní pojmy“, a dále též v příslušných zvláštních předpisech.
  
 =====Čl. 2 - Kontrolní seznam pořízení, správy a užívání programových prostředků===== =====Čl. 2 - Kontrolní seznam pořízení, správy a užívání programových prostředků=====
  
-//(1) Základním doporučovaným dokumentem// dokládajícím transparentní, komplexní a jednotný způsob pořizování, správy a užívání programových prostředků podle pravidel a zásad stanovených pro povinné subjekty v příloze UV867/2022, je //Kontrolní seznam pořízení, správy a užívání programových prostředků// (dále jen „Kontrolní seznam“).+(1) Základním doporučovaným dokumentem dokládajícím transparentní, komplexní a jednotný způsob pořizování, správy a užívání programových prostředků podle pravidel a zásad stanovených pro povinné subjekty v příloze UV867/2022, je Kontrolní seznam pořízení, správy a užívání programových prostředků (dále jen „Kontrolní seznam“).
  
-//(2) Formu a rozsah vzorového// Kontrolního seznamu //je povinným subjektům doporučeno stanovit v jejich příslušném služebním nebo vnitřním předpisu, a to včetně uvedení povinných odkazů do dalších evidencí.//+(2) Formu a rozsah vzorového Kontrolního seznamu je povinným subjektům doporučeno stanovit v jejich příslušném služebním nebo vnitřním předpisu, a to včetně uvedení povinných odkazů do dalších evidencí.
  
-//(3) Až podle konkrétní potřeby povinné subjekty mohou a měly by vytvářet účelné další verze odvozené od vzorového Kontrolního seznamu pro specifické typy programových prostředků a tyto verze pak zahrnout do novelizace příslušného služebního nebo vnitřního předpisu, a to podle svých specifických potřeb a charakteru svých již využívaných či nově pořizovaných programových prostředků a přiměřeně jejich účelu, hodnotě a/nebo charakteru příslušných licenčních ujednání – tj. např. zvlášť pro//+(3) Až podle konkrétní potřeby povinné subjekty mohou a měly by vytvářet účelné další verze odvozené od vzorového Kontrolního seznamu pro specifické typy programových prostředků a tyto verze pak zahrnout do novelizace příslušného služebního nebo vnitřního předpisu, a to podle svých specifických potřeb a charakteru svých již využívaných či nově pořizovaných programových prostředků a přiměřeně jejich účelu, hodnotě a/nebo charakteru příslušných licenčních ujednání – tj. např. zvlášť pro
  
   * programové prostředky pořizované v rámci pořízení hmotného majetku (např. OEM verze operačních systémů, předinstalované doplňkové programové prostředky pro jeho správu aj.),   * programové prostředky pořizované v rámci pořízení hmotného majetku (např. OEM verze operačních systémů, předinstalované doplňkové programové prostředky pro jeho správu aj.),
Řádek 36: Řádek 39:
 =====Čl. 3 - Doporučený minimální obsah Kontrolního seznamu===== =====Čl. 3 - Doporučený minimální obsah Kontrolního seznamu=====
  
-//(1) Konkrétní formu dokumentace transparentního, komplexního a jednotného způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků podle pravidel a zásad stanovených pro povinné subjekty v příloze UV867/2022 prostřednictvím vzorového Kontrolního seznamu a jeho ev. dalších variant je povinným subjektům doporučeno stanovit v jejich příslušném služebním nebo vnitřním předpisu tak, aby tento vzorový Kontrolní seznam a jeho ev. další varianty vždy obsahovaly//+(1) Konkrétní formu dokumentace transparentního, komplexního a jednotného způsobu pořizování, správy a užívání programových prostředků podle pravidel a zásad stanovených pro povinné subjekty v příloze UV867/2022 prostřednictvím vzorového Kontrolního seznamu a jeho ev. dalších variant je povinným subjektům doporučeno stanovit v jejich příslušném služebním nebo vnitřním předpisu tak, aby tento vzorový Kontrolní seznam a jeho ev. další varianty vždy obsahovaly
  
-<HTML><ol style="list-style-type: lower-alpha;"></HTML> 
-<HTML><li></HTML><HTML><p></HTML>//informace o způsobu naplnění činností dle UV867/2022 a ev. odkaz na dokumentaci provedení těchto činností ve vazbě na kritéria stanovená podle zvláštních předpisů, přičemž také celkový rozsah těchto informací i jejich ev. další dokumentace by měly rovněž odpovídat jak již zavedeným formám dokumentace takovýchto procesů a postupů v povinném subjektu, tak také charakteru příslušného programového prostředku.//<HTML></p></HTML><HTML></li></HTML> 
-<HTML><li></HTML><HTML><p></HTML>//informaci kdo, k jakému datu a jakou formou (zápis z porady, písemná analýza apod.) příslušné činnosti provedl s uvedením jeho pracovního zařazení, jména, příjmení a kontaktních informací.//<HTML></p></HTML><HTML></li></HTML> 
-<HTML><li></HTML><HTML><p></HTML>//informaci kdo, k jakému datu, na základě jakého předchozího postupu (projednání interaktivní formou, prezentace zpracovatelem, namátková kontrola aj.) a jakým způsobem výstupy a závěry příslušných činností schválil (tj. např. opět ve formě zápisu z porady, písemného stanoviska vedoucího příslušného útvaru či představeného apod.), a to s uvedením konkrétního pracovního zařazení, jména, příjmení schvalujícího vedoucího nebo představeného, a jeho kontaktních údajů.//<HTML></p></HTML><HTML></li></HTML><HTML></ol></HTML> 
  
-//(2) Doporučený minimální obsah Kontrolního seznamu by měl ve výše uvedeném rozsahu dokumentovat v přiměřeném rozsahu a formě v průběhu životního cyklu příslušného programového prostředku krok po kroku minimálně činnosti povinného subjektu uvedené v příloze UV867/2022, tj. konkrétně v ustanoveních jejího//+  *  informace o způsobu naplnění činností dle UV867/2022 a ev. odkaz na dokumentaci provedení těchto činností ve vazbě na kritéria stanovená podle zvláštních předpisů, přičemž také celkový rozsah těchto informací i jejich ev. další dokumentace by měly rovněž odpovídat jak již zavedeným formám dokumentace takovýchto procesů a postupů v povinném subjektu, tak také charakteru příslušného programového prostředku. 
 +  *  informaci kdo, k jakému datu a jakou formou (zápis z porady, písemná analýza apod.) příslušné činnosti provedl s uvedením jeho pracovního zařazení, jména, příjmení a kontaktních informací. 
 +  *  informaci kdo, k jakému datu, na základě jakého předchozího postupu (projednání interaktivní formou, prezentace zpracovatelem, namátková kontrola aj.) a jakým způsobem výstupy a závěry příslušných činností schválil (tj. např. opět ve formě zápisu z porady, písemného stanoviska vedoucího příslušného útvaru či představeného apod.), a to s uvedením konkrétního pracovního zařazení, jména, příjmení schvalujícího vedoucího nebo představeného, a jeho kontaktních údajů. 
 + 
 +(2) Doporučený minimální obsah Kontrolního seznamu by měl ve výše uvedeném rozsahu dokumentovat v přiměřeném rozsahu a formě v průběhu životního cyklu příslušného programového prostředku krok po kroku minimálně činnosti povinného subjektu uvedené v příloze UV867/2022, tj. konkrétně v ustanoveních jejího
  
   * článku 3, písm. a až e, a to ve vazbě na konkrétní kritéria stanovená podle zvláštního předpisu,   * článku 3, písm. a až e, a to ve vazbě na konkrétní kritéria stanovená podle zvláštního předpisu,
   * článku 4, odst. 1,   * článku 4, odst. 1,
   * článku 4, odst. 2, písm. a až e,   * článku 4, odst. 2, písm. a až e,
-  * článku 4, odst. 3 v případě takového programového prostředku, který je zaměstnaneckým dílem dle zvláštního předpisu//((Blíže viz např. příslušná ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121|//autorského zákona// č. 121/2000 Sb.]], § 58 aj., ve znění pozdějších předpisů.)) //nebo který je volně šiřitelný,+  * článku 4, odst. 3 v případě takového programového prostředku, který je zaměstnaneckým dílem dle zvláštního předpisu((Blíže viz např. příslušná ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121|autorského zákona č. 121/2000 Sb.]], § 58 aj., ve znění pozdějších předpisů.)) nebo který je volně šiřitelný,
   * článku 5, odst. 1 a 2 v případě programového prostředku, který není volně šiřitelný,   * článku 5, odst. 1 a 2 v případě programového prostředku, který není volně šiřitelný,
   * článku 5, odst. 3 až 6,   * článku 5, odst. 3 až 6,
Řádek 59: Řádek 62:
 =====Čl. 4 - Vysvětlení dalších věcných, personálních a právních souvislostí tohoto Doporučení===== =====Čl. 4 - Vysvětlení dalších věcných, personálních a právních souvislostí tohoto Doporučení=====
  
-//(1)// Vysvětlení dalších věcných a právních souvislostí tohoto //Doporuče//ní a potřeby jeho průmětu do příslušného služebního nebo vnitřního předpisu (dále jen „Vysvětlení“) prostřednictvím Kontrolního seznamu a jeho odvozených forem (vč. např. formy elektronické) je obsaženo v příloze tohoto Doporučení a v dalších odkazech v něm uvedených.+(1) Vysvětlení dalších věcných a právních souvislostí tohoto Doporučení a potřeby jeho průmětu do příslušného služebního nebo vnitřního předpisu (dále jen „Vysvětlení“) prostřednictvím Kontrolního seznamu a jeho odvozených forem (vč. např. formy elektronické) je obsaženo v příloze tohoto Doporučení a v dalších odkazech v něm uvedených.
  
-//(2) Informace o dalších, širších či hlubších souvislostech pořizování programových prostředků a jejich průmětu// do příslušného služebního nebo vnitřního předpisu //na základě již existujících či nově vznikajících potřeb povinných subjektů jsou nebo budou detailněji popsány a průběžně aktualizovány a doplňovány v dokumentech publikovaných Digitální a informační agenturou na stránce [[https://archi.gov.cz.]]//+(2) Informace o dalších, širších či hlubších souvislostech pořizování programových prostředků a jejich průmětu do příslušného služebního nebo vnitřního předpisu na základě již existujících či nově vznikajících potřeb povinných subjektů jsou nebo budou detailněji popsány a průběžně aktualizovány a doplňovány v dokumentech publikovaných Digitální a informační agenturou na stránce [[https://archi.gov.cz.]]
  
 =====Čl. 5 - Soulad tohoto Doporučení s dalšími právními předpisy===== =====Čl. 5 - Soulad tohoto Doporučení s dalšími právními předpisy=====
  
-//(1) Dokumentace pořizování, správy a užívání programových prostředků formou Kontrolního seznamu, která je obsahem tohoto doporučení, nikterak nezprošťuje povinné subjekty vést nad její rámec další formy evidence programových prostředků a jejich využití podle zvláštních předpisů.//+(1) Dokumentace pořizování, správy a užívání programových prostředků formou Kontrolního seznamu, která je obsahem tohoto doporučení, nikterak nezprošťuje povinné subjekty vést nad její rámec další formy evidence programových prostředků a jejich využití podle zvláštních předpisů.
  
-//(2) V případě jakýchkoliv duplicit údajů uváděných v Kontrolním seznamu s údaji o pořizování programových prostředků a jejich využití podle zvláštních předpisů mají v souladu s těmito předpisy povinné subjekty mj. povinnost podle svých potřeb účelně, hospodárně a efektivně minimalizovat veškeré tyto duplicity ve svých příslušných služebních nebo vnitřních předpisech, a to např. účelnou modifikací obsahu Kontrolního seznamu, tj. typicky náhradou či doplněním údajů v něm uváděných adresnými a jednoznačnými odkazy do příslušných evidencí podle zvláštních předpisů a/nebo dalších dokumentů dokládajících (s)plnění příslušných ustanovení UV867/2022.//+(2) V případě jakýchkoliv duplicit údajů uváděných v Kontrolním seznamu s údaji o pořizování programových prostředků a jejich využití podle zvláštních předpisů mají v souladu s těmito předpisy povinné subjekty mj. povinnost podle svých potřeb účelně, hospodárně a efektivně minimalizovat veškeré tyto duplicity ve svých příslušných služebních nebo vnitřních předpisech, a to např. účelnou modifikací obsahu Kontrolního seznamu, tj. typicky náhradou či doplněním údajů v něm uváděných adresnými a jednoznačnými odkazy do příslušných evidencí podle zvláštních předpisů a/nebo dalších dokumentů dokládajících (s)plnění příslušných ustanovení UV867/2022.
  
 =====Čl. 6 - Doporučené termíny aktualizace konkrétní podoby a formy Kontrolních seznamů===== =====Čl. 6 - Doporučené termíny aktualizace konkrétní podoby a formy Kontrolních seznamů=====
  
-//(1) Na základě tohoto Doporučení je vhodné provést kontrolu účelnosti obsahu Kontrolních seznamů stanoveného příslušným služebním nebo vnitřním předpisem vždy jednou ročně, a to po dokončení pravidelné kontroly souladu užívání programových prostředků s příslušnými právními předpisy, licenčními smlouvami a licenčními podmínkami dle UV867/2022, čl. 8, odst. 1.//+(1) Na základě tohoto Doporučení je vhodné provést kontrolu účelnosti obsahu Kontrolních seznamů stanoveného příslušným služebním nebo vnitřním předpisem vždy jednou ročně, a to po dokončení pravidelné kontroly souladu užívání programových prostředků s příslušnými právními předpisy, licenčními smlouvami a licenčními podmínkami dle UV867/2022, čl. 8, odst. 1.
  
-//(2) Závěry takovéto kontroly účelnosti obsahu Kontrolních seznamů stanoveného příslušným služebním nebo vnitřním předpisem je doporučeno zahrnout do záznamu o kontrolách a jejich výsledcích dle UV867/2022, čl. 8, odst. 3, a tyto závěry pak co možná nejdříve promítnout v přiměřené míře do podoby Kontrolních seznamů specifikované příslušným služebním nebo vnitřním předpisem.//+(2) Závěry takovéto kontroly účelnosti obsahu Kontrolních seznamů stanoveného příslušným služebním nebo vnitřním předpisem je doporučeno zahrnout do záznamu o kontrolách a jejich výsledcích dle UV867/2022, čl. 8, odst. 3, a tyto závěry pak co možná nejdříve promítnout v přiměřené míře do podoby Kontrolních seznamů specifikované příslušným služebním nebo vnitřním předpisem.
  
 =====Čl. 7 - Účinnost===== =====Čl. 7 - Účinnost=====
  
-//Toto Doporučení a jeho další aktualizace nabývají v souladu s UV867/2022 účinnosti jejich publikováním na www-stránkách Digitální a informační agentury.//+Toto Doporučení a jeho další aktualizace nabývají v souladu s UV867/2022 účinnosti jejich publikováním na www-stránkách Digitální a informační agentury.