Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
uvod_klicove_oblasti [2024/08/02 11:42] Tomáš Šedivecuvod_klicove_oblasti [2025/08/27 09:08] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 33: Řádek 33:
 {{anchor:strategie}} {{anchor:strategie}}
 ===Koncepce a strategie úřadů=== ===Koncepce a strategie úřadů===
-Informační koncepce (IK) je strategický dokument, který slouží ke stanovení směru rozvoje a správy ICT. Informační koncepci povinně vede každý orgán veřejné správy, dobrovolně pak ostatní úřady. Informační koncepce úřadu nemá jít do hloubky, má pouze stanovit směr, podle kterého se budou realizovat projekty. Zároveň je nutné ji pravidelně aktualizovat a nechat odsouhlasit nejvyšším vedením. IK má svou povinnou strukturu a obsah danou [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-529|vyhláškou č. 529/2006 Sb.]], mimo tu může samozřejmě úřad IK rozšířit o potřebné informace. Vedle jednotlivých IK existuje celostátní [[https://archi.gov.cz/ikcr|Informační koncepce ČR]] (IKČR), která stanovuje principy a zásady, které jsou dále rozpracovány v jejích navazujících dokumentech, a určují směr digitalizace celé veřejné správy. Legislativní proces nemusí vždy odpovídat reálnému stavu, to se bohužel projevuje i v požadavcích na IK, kdy vyhláška neobsahuje potřebné údaje k splnění souladu s IKČR, proto doporučujeme využít [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:ik_ovs|znalostní bázi s texty k IK]] a [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:soulad_ikovs|souladu IK s IKČR]]. IK úřadu by měla navazovat také na [[https://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/podpora-zavadeni-rizeni-kvality-ve-sluzebnich-uradech.aspx|strategii rozvoje služební úřadu]], kterou mají úřady zpracovat dle [[https://www.mvcr.cz/sluzba/soubor/metodicky-pokyn-pro-rizeni-kvality-ve-sluzebnich-uradech-brezen-2018.aspx|metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech]] do 30. 6. 2021.+Informační koncepce (IK) je strategický dokument, který slouží ke stanovení směru rozvoje a správy ICT. Informační koncepci povinně vede každý orgán veřejné správy, dobrovolně pak ostatní úřady. Informační koncepce úřadu nemá jít do hloubky, má pouze stanovit směr, podle kterého se budou realizovat projekty. Zároveň je nutné ji pravidelně aktualizovat a nechat odsouhlasit nejvyšším vedením. IK má svou povinnou strukturu a obsah danou [[https://www.e-sbirka.cz/sb/2023/360/|vyhláškou č. 360/2023 Sb.]], mimo tu může samozřejmě úřad IK rozšířit o potřebné informace. Vedle jednotlivých IK existuje celostátní [[https://archi.gov.cz/ikcr|Informační koncepce ČR]] (IKČR), která stanovuje principy a zásady, které jsou dále rozpracovány v jejích navazujících dokumentech, a určují směr digitalizace celé veřejné správy. Legislativní proces nemusí vždy odpovídat reálnému stavu, to se bohužel projevuje i v požadavcích na IK, kdy vyhláška neobsahuje potřebné údaje k splnění souladu s IKČR, proto doporučujeme využít [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:ik_ovs|znalostní bázi s texty k IK]] a [[https://archi.gov.cz/znalostni_baze:soulad_ikovs|souladu IK s IKČR]]. IK úřadu by měla navazovat také na [[https://www.mvcr.cz/sluzba/clanek/podpora-zavadeni-rizeni-kvality-ve-sluzebnich-uradech.aspx|strategii rozvoje služební úřadu]], kterou mají úřady zpracovat dle [[https://www.mvcr.cz/sluzba/soubor/metodicky-pokyn-pro-rizeni-kvality-ve-sluzebnich-uradech-brezen-2018.aspx|metodického pokynu pro řízení kvality ve služebních úřadech]] do 30. 6. 2021.
  
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-529|Vyhláška č. 529/2006 Sb.]] stanovuje i strukturu a obsah provozní dokumentace. Provozní dokumentace by měla popisovat funkční a technické vlastnosti informačního systému veřejné správy a blíže rozpracovávat oprávnění a povinnosti jeho správce, provozovatele a uživatele. Povinně ji vede každý orgán veřejné správy, dobrovolně ostatní úřady.+[[https://www.e-sbirka.cz/sb/2023/360/|Vyhláška č. 360/2023 Sb.]] stanovuje i strukturu a obsah provozní dokumentace. Provozní dokumentace by měla popisovat funkční a technické vlastnosti informačního systému veřejné správy a blíže rozpracovávat oprávnění a povinnosti jeho správce, provozovatele a uživatele. Povinně ji vede každý orgán veřejné správy, dobrovolně ostatní úřady.
  
 Informační koncepce, provozní dokumentace a další požadované dokumenty nejsou zbytečnou a zatěžující byrokracií či papírování. Tyto dokumenty by měly být brány jako základní součást každé organizace, která vlastní ICT. Provozní dokumentace je nedílnou součástí ICT, bez kterého je informační systém veřejné správy jen tzv. „blackbox“. Provozní dokumentace má tedy hlavně pomoci pochopit informační systém veřejné správy, jak se k němu chovat a jak jej spravovat. Informační koncepce, provozní dokumentace a další požadované dokumenty nejsou zbytečnou a zatěžující byrokracií či papírování. Tyto dokumenty by měly být brány jako základní součást každé organizace, která vlastní ICT. Provozní dokumentace je nedílnou součástí ICT, bez kterého je informační systém veřejné správy jen tzv. „blackbox“. Provozní dokumentace má tedy hlavně pomoci pochopit informační systém veřejné správy, jak se k němu chovat a jak jej spravovat.