Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
zakladni_registry [2019/08/15 12:47] – [Registr osob (ROS)] michal.rada | nap:zakladni_registry [2019/10/08 07:45] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ~~Title: | + | < |
- | základní | + | Základní |
Jedná se o referenční údaje o | Jedná se o referenční údaje o | ||
- | * fyzických osobách | + | * fyzických osobách, |
- | * | + | * právnických osobách, |
- | * | + | * adresách a územních prvcích, |
- | * agendách a působnosti výkonu veřejné správy, | + | * orgánech veřejné moci, |
- | * některých rozhodnutí měnících referenční údaje | + | * agendách a působnosti výkonu veřejné správy, |
+ | * některých rozhodnutí měnících referenční údaje. | ||
- | Základní registry tak tvoří páteř datového fondu veřejné správy a díky mechanismu pseudonymizace a propojování identifikací z jednotlivých agend Umožňují propojení datového fondu. Mimo to poskytují zejména fyzickým osobám přehled o využívání jejich údajů orgány veřejné moci. | + | Základní registry tak tvoří páteř datového fondu veřejné správy a díky mechanismu pseudonymizace a propojování identifikací z jednotlivých agend umožňují propojení datového fondu. Mimo to poskytují zejména fyzickým osobám přehled o využívání jejich údajů orgány veřejné moci. |
+ | ===== Referenční údaje ===== | ||
- | ===== Jednotlivé základní registry ===== | + | {{page>: |
+ | ===== Registr obyvatel (ROB) ===== | ||
+ | {{page> | ||
- | ==== Registr | + | ===== Registr |
- | {{page>:ROB}} | + | {{page>nap:ros}} |
+ | ===== Registr územní identifikace adres a nemovitostí (RÚIAN) ===== | ||
- | ==== Registr osob (ROS) ==== | + | {{page> |
- | {{page>: | + | ===== Registr práv a povinností (RPP) ===== |
- | + | ||
- | ==== Registr územní identifikace adres a nemovitostí (RÚIAN) ==== | + | |
- | + | ||
- | {{: | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Registr práv a povinností (RPP) ==== | + | |
- | + | ||
- | {{:RPP}} | + | |
+ | {{page> | ||
===== Klíčové role v souvislosti se základními registry ===== | ===== Klíčové role v souvislosti se základními registry ===== | ||
Řádek 42: | Řádek 39: | ||
V souvislosti s využíváním základních registrů jsou definovány následující role a takto se o nich hovoří i v tomto dokumentu: | V souvislosti s využíváním základních registrů jsou definovány následující role a takto se o nich hovoří i v tomto dokumentu: | ||
- | | + | ^ Role^ Popis a význam^ Příklady |
| Správce základního registru| Orgán veřejné moci, který spravuje příslušný základní registr| U ROB a RPP je to MV, u ROS je to ČSÚ, u RÚIAN je to ČÚZK | | | Správce základního registru| Orgán veřejné moci, který spravuje příslušný základní registr| U ROB a RPP je to MV, u ROS je to ČSÚ, u RÚIAN je to ČÚZK | | ||
| Editor referenčních údajů| Orgán veřejné moci, který ze zákona provádí editaci a zápis referenčních údajů, a tedy zodpovídá za jejich správnost a je povinen řešit reklamace a aktualizace údajů| U ROB je to Ministerstvo vnitra (třeba prostřednictvím ohlašoven a matrik), u ROS a RÚIAN jsou to jednotlivá agendová místa dle příslušných zákonů | | | Editor referenčních údajů| Orgán veřejné moci, který ze zákona provádí editaci a zápis referenčních údajů, a tedy zodpovídá za jejich správnost a je povinen řešit reklamace a aktualizace údajů| U ROB je to Ministerstvo vnitra (třeba prostřednictvím ohlašoven a matrik), u ROS a RÚIAN jsou to jednotlivá agendová místa dle příslušných zákonů | | ||
- | | Uživatel referenčních údajů (čtenář| Orgán veřejné moci, nebo soukromoprávní uživatel, který je na základě zmocnění povinen či oprávněn využívat referenční údaje a za tímto účelem přistupuje k ZR| Jednotlivé OVM působící v agendách, správci AISů, samy subjekty údajů | | + | | Uživatel referenčních údajů (čtenář)| Orgán veřejné moci, nebo soukromoprávní uživatel, který je na základě zmocnění povinen či oprávněn využívat referenční údaje a za tímto účelem přistupuje k ZR| Jednotlivé OVM působící v agendách, správci AISů, samy subjekty údajů | |
| Subjekt údajů| Konkrétní osoba, o níž jsou vedený v registrech údaje| každá fyzická osoba pro svoje údaje | | | Subjekt údajů| Konkrétní osoba, o níž jsou vedený v registrech údaje| každá fyzická osoba pro svoje údaje | | ||
- | | Ohlašovatel agendy| Ohlašovatel agendy vedené v RPP (viz [[agendovy_model_verejne_spravy]])| U agendy matrik Ministerstvo vnitra, u agendy zdravotních služeb Ministerstvo zdravotnictví, | + | | Ohlašovatel agendy| Ohlašovatel agendy vedené v RPP (viz [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|Agendový model veřejné správy]])| U agendy matrik Ministerstvo vnitra, u agendy zdravotních služeb Ministerstvo zdravotnictví, |
- | | Orgán působící v agendě| Orgán veřejné moci, který ze zákona vykonává působnost v agendě (viz [[agendovy_model_verejne_spravy]])| V agendě matrik jednotlivé obecní úřady, v agendách sociálních dávek třeba Úřad práce a ORP, v agendách stavebního zákona MMR a jednotlivé stavební úřady... | | + | | Orgán působící v agendě| Orgán veřejné moci, který ze zákona vykonává působnost v agendě (viz [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|Agendový model veřejné správy]])| V agendě matrik jednotlivé obecní úřady, v agendách sociálních dávek třeba Úřad práce a ORP, v agendách stavebního zákona MMR a jednotlivé stavební úřady... | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Referenční údaje ===== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Referenční údaje jsou údaje vedené v základním registru, které jsou označené jako referenční. Platí obecná právní a procesní premisa, že referenční údaje jsou při výkonu veřejné správy považovány za platné, pokud se neprokáže opak, nebo pokud nejsou příslušným editorem označeny za zpochybněné. | + | |
- | + | ||
- | Platí tedy, že veřejná správa musí jednat na základě těchto referenčních údajů a naopak, že jedná-li veřejná správa na základě těchto referenčních údajů, nemůže dojít k nesprávnému úřednímu postupu díky nesouladu se skutečností. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Zápis a editace referenčních údajů ==== | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | Za editaci a zápis referenčních údajů zodpovídá vždy příslušný editor. Platí přitom, že rozlišení zodpovědnosti editora není po subjektu, ale i po jednotlivých údajích. Kupříkladu u právnických osob za zápis a evidenci příslušných základních údajů zodpovídá příslušný editor (rejstříkový soud, krajský úřad, živnostenský odbor obce apod.), ale za údaje o datové schránce zodpovídá Ministerstvo vnitra jako správce ISDS. | + | |
- | + | ||
- | Základní povinnosti editora tedy jsou: | + | |
- | + | ||
- | * Zapisovat a editovat údaje | + | |
- | * Řešit reklamace zpochybněných údajů | + | |
- | * Řešit správnost a aktuálnost údajů (má-li takovou povinnost stanovenu) | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ==== Využívání referenčních údajů ==== | + | |
+ | {{tag>" | ||
- | Každý orgán veřejné moci je v rozsahu stanoveném mu působností v jednotlivých agendách povinen využívat referenční údaje ze základních registrů. Postupuje přitom tak, že buď využívá služeb [[iszr]] a napojuje svoje agendové informační systémy, nebo využívá některý z jiných nástrojů [[referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní]]. | ||
- | Základními povinnostmi OVM užívajících údaje tedy jsou: | ||
- | * Využívat v agendách referenční údaje | ||
- | * Využívat aktuální referenční údaje, což lze zajistit jedním ze dvou způsobů či kombinací dvou následujících: | ||
- | - Dotazováním se při každé transakci do základních registrů, nebo | ||
- | - využíváním mechanismu notifikací o změnách referenčních údajů a následné aktualizace. | ||
- | * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů se skutečností, | ||
- | * Nevyžadovat údaje vedené v registrech od subjektu údajů | ||