Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2019/08/20 14:15] – Je to rozpracované, dodělám dnes odpoledne michal.radanap:systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2020/05/12 14:54] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 <title>Systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou</title> <title>Systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou</title>
-<markdown> 
-Veřejná správa se řídí primárně legislativou. Proto je nesmírně důležité jednak lprávnímu řádu dobře rozumět a jednak zahrnout legislativu jako motivační a kontraktační rámec do architektury a to zejména na byznysové a datové a aplikační a integrační a procesní vrstvě 
  
-### Základní komponenty právních systémů státu +===== Popis Systémů a služeb spojených s právním řádem a legislativou ===== 
 +{{page>nap:popisy:popis_esel}}
  
-Table: Základní informační systémy a služby státu týkající se práva legislativy+===== Pravidla Systémů a služeb spojených s právním řádem legislativou ===== 
 +{{page>nap:pravidla:pravidla_esel}}
  
-| Systém | Správce | Popis | Příklady užití | +{{tag>esel esbírka elegislativa eklep veklep odok "funkční celek"}}
-|-----|-----|-----|----- +
-| eSbírka | Ministerstvo vnitra | Elektronická sbírka právních předpisů s jejich konsolidovaným časovým zněním | Pomocí služeb rozhraní ESEL bude možné automatizovaně přebírat dekomponované právní předpisy a mít je tak jako vazbové zdroje pro motivační a procesní a byznysovou architekturu. eSbírka bude představovat výchozí referenční zdroj znění a změn právních předpisů +
-| eLegislativa | Ministerstvo vnitra | Informační systém pro podporu tvorby a projednávání návrhů legislativních změn a pro elektronizaci procesu příjímání legislativy | V rámci služeb ESEL bude k dispozici sledování stavu přípravy a projednávání změn a návrhů, ale také prostředí a nástroje pro tvorbu návrhů na legislativní úpravy (může pocházet z výsledků návrhů optimalizace dle architektury) +
-| ODOK | Úřad vlády | IS pro oběh dokumentů určených pro vládní agendu a pro jednání vlády a jejich orgánů | V tomto informačním systému jsou dokumenty a informace v rámci vládní agendy, podklady pro jednání vlády, ale jeho prostřednictvím se sledují i vládní a legislativní úkoly +
-| EKLEP | Úřad vlády | Elektronická knihovna legislativního procesu slouží jako IS pro podporu celého procesu projednáván´, připomínkování a schvalování legislativních návrhů | +
-| VEKLEP | Úřad vlády | Veřejná část knihovny EKLEP | Je publikováno i schematicky podle XML schémat metadat a jako opendata, takže se dá využít v řadě případů jako informační zdroj +
-| RPP | Ministerstvo vnitra | V Registru práv a povinností jsou také referenční a závazné údaje o jednotlivých agendách, vazbách na legislativu, působnostech OVM a úkonech a činnostech v těchto agendách | Slouží jako autoritativní a referenční zdroj o výkonu veřejné správy+
  
-Každý z těchto IS může a má být využíván jednak jako zdroj informací pro úřady a jednak jako jeden z komponent při optimalizaci činností úřadu. Kupříkladu, chceme-li v úřadu optimalizovat agendu, měli bychom mít její architekturu. Jedním ze vstupů pro tuto architekturu je legislativa (zdroj ESEL) a agendový model dané agendy (zdroj RPP). Po pnávrhu procesní optimalizace bude pravděpodobně nutné novelizovat i legislativu, k čemuž zase poslouží i výše zmíněné informační systémy. 
- 
-### Základní principy využívání služeb spojených s legislativou 
- 
-Míra možnosti a dokonce povinnosti využívat výše zmíněné informační systémy a jejich sdílené služby závisí na tom, v jakém postavení vůči konkrétní legislativě je příslušný úřad.  
- 
-V tomto případě tedy můžeme rozdělit úřady do třech následujících kategorií:  
- 
-* Gestor legislativy: Je zodpovědný za přípravu, provádění procesu připomínkování a projednání a následnou realizaci schválené legislativy. Gestor by také měl pravidelně provádět zhodnocení platné legislativy a na základě toho navrhovat její úpravy. 
- Spolupracující subjekt: Jedná se o subjekt, který se aktivně podílí na spolutvorbě legislativy a je aktivně zapojen do procesu připomínkování a vyhodnocování daných návrhů 
-* Uživatel legislativy: Jedná se o subjekt, který se Danou legislativou řídí ať už v rámci veřejnoprávní činnosti jako výkon působnosti v dané agendě, nebo je pro něj příslušná legislativa jinou formou nějak závazná a ovlivňuje jeho činnost 
- 
-V Každé z těchto třech základních rolí mohou být výše zmíněné informační systémy aktivně používány.  
- 
-Při vyhodnocování a následné přípravě návrhů na změnu jsou dvěma klíčovými zdroji platná legislativa (aktuální znění právních předpisů a jejich vazeb) a dopad na faktický výkon (zdrojem je RPP a agendový model a seznam úkonů v agendě).  
-</markdown>