Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize |
systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2019/08/20 13:53] – vytvořeno michal.rada | nap:systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2019/10/08 07:42] – ↷ Stránka přesunuta z 'systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou' do 'nap:systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou' Tomáš Šedivec |
---|
<title>Systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou</title> | <title>Systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou</title> |
| |
| <WRAP center round tip 60%> |
| Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]]. |
| |
| Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro systémy a služby spojené s právním řádem a legislativou|Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady]] |
| </WRAP> |
| |
| |
| Veřejná správa se řídí primárně legislativou. Proto je nesmírně důležité jednak právnímu řádu dobře rozumět a jednak zahrnout legislativu jako motivační a kontraktační rámec do architektur. |
| |
| ===== Základní komponenty právních systémů státu ===== |
| |
| Základní informační systémy a služby státu týkající se práva a legislativy |
| ^Systém ^Správce ^Popis ^Příklady užití ^ |
| |eSbírka |Ministerstvo vnitra|Elektronická sbírka právních předpisů s jejich konsolidovaným časovým zněním |Pomocí služeb rozhraní ESEL bude možné automatizovaně přebírat dekomponované právní předpisy a mít je tak jako vazbové zdroje pro motivační a procesní a byznysovou architekturu. eSbírka bude představovat výchozí referenční zdroj znění a změn právních předpisů| |
| |eLegislativa|Ministerstvo vnitra|Informační systém pro podporu tvorby a projednávání návrhů legislativních změn a pro elektronizaci procesu přijímání legislativy |V rámci služeb ESEL bude k dispozici sledování stavu přípravy a projednávání změn a návrhů, ale také prostředí a nástroje pro tvorbu návrhů na legislativní úpravy (může pocházet z výsledků návrhů optimalizace dle architektury) | |
| |ODOK |Úřad vlády |IS pro oběh dokumentů určených pro vládní agendu a pro jednání vlády a jejich orgánů |V tomto informačním systému jsou dokumenty a informace v rámci vládní agendy, podklady pro jednání vlády, ale jeho prostřednictvím se sledují i vládní a legislativní úkoly | |
| |EKLEP |Úřad vlády |Elektronická knihovna legislativního procesu slouží jako IS pro podporu celého procesu projednáván´, připomínkování a schvalování legislativních návrhů | | |
| |VEKLEP |Úřad vlády |Veřejná část knihovny EKLEP |Je publikováno i schematicky podle XML schémat metadat a jako opendata, takže se dá využít v řadě případů jako informační zdroj | |
| |RPP |Ministerstvo vnitra|V Registru práv a povinností jsou také referenční a závazné údaje o jednotlivých agendách, vazbách na legislativu, působnostech OVM a úkonech a činnostech v těchto agendách|Slouží jako autoritativní a referenční zdroj o výkonu veřejné správy | |
| |
| Každý z těchto IS může a má být využíván jednak jako zdroj informací pro úřady a jednak jako jeden z komponent při optimalizaci činností úřadu. Kupříkladu, chceme-li v úřadu optimalizovat agendu, měli bychom mít její architekturu. Jedním ze vstupů pro tuto architekturu je legislativa (zdroj ESEL) a agendový model dané agendy (zdroj RPP). Po návrhu procesní optimalizace bude pravděpodobně nutné novelizovat i legislativu, k čemuž zase poslouží i výše zmíněné informační systémy. |
| |
| |
| {{tag>esel esbírka elegislativa eklep veklep odok "funkční celek"}} |
| |