Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2019/08/20 14:16] – michal.rada | systemy_sluzby_spojene_pravnim_radem_legislativou [2019/09/20 12:20] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
< | < | ||
- | < | ||
- | Veřejná správa se řídí primárně legislativou. Proto je nesmírně důležité jednak lprávnímu řádu dobře rozumět a jednak zahrnout legislativu jako motivační a kontraktační rámec do architektury a to zejména na byznysové a datové a aplikační a integrační a procesní vrstvě | ||
- | ### Základní komponenty právních systémů státu | + | <WRAP center round tip 60%> |
+ | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: | ||
- | Table: Základní informační systémy a služby | + | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: |
+ | </ | ||
- | | Systém | Správce | Popis | Příklady užití | | ||
- | |-----|-----|-----|----- | ||
- | | eSbírka | Ministerstvo vnitra | Elektronická sbírka právních předpisů s jejich konsolidovaným časovým zněním | Pomocí služeb rozhraní ESEL bude možné automatizovaně přebírat dekomponované právní předpisy a mít je tak jako vazbové zdroje pro motivační a procesní a byznysovou architekturu. eSbírka bude představovat výchozí referenční zdroj znění a změn právních předpisů | ||
- | | eLegislativa | Ministerstvo vnitra | Informační systém pro podporu tvorby a projednávání návrhů legislativních změn a pro elektronizaci procesu příjímání legislativy | V rámci služeb ESEL bude k dispozici sledování stavu přípravy a projednávání změn a návrhů, ale také prostředí a nástroje pro tvorbu návrhů na legislativní úpravy (může pocházet z výsledků návrhů optimalizace dle architektury) | ||
- | | ODOK | Úřad vlády | IS pro oběh dokumentů určených pro vládní agendu a pro jednání vlády a jejich orgánů | V tomto informačním systému jsou dokumenty a informace v rámci vládní agendy, podklady pro jednání vlády, ale jeho prostřednictvím se sledují i vládní a legislativní úkoly | ||
- | | EKLEP | Úřad vlády | Elektronická knihovna legislativního procesu slouží jako IS pro podporu celého procesu projednáván´, | ||
- | | VEKLEP | Úřad vlády | Veřejná část knihovny EKLEP | Je publikováno i schematicky podle XML schémat metadat a jako opendata, takže se dá využít v řadě případů jako informační zdroj | ||
- | | RPP | Ministerstvo vnitra | V Registru práv a povinností jsou také referenční a závazné údaje o jednotlivých agendách, vazbách na legislativu, | ||
- | Každý z těchto IS může a má být využíván | + | Veřejná správa se řídí primárně legislativou. Proto je nesmírně důležité jednak |
- | ### Základní | + | ===== Základní |
- | Míra možnosti a dokonce povinnosti využívat výše zmíněné informační systémy | + | Základní informační systémy a služby státu týkající se práva |
+ | ^Systém | ||
+ | |eSbírka | ||
+ | |eLegislativa|Ministerstvo vnitra|Informační systém pro podporu tvorby a projednávání návrhů legislativních změn a pro elektronizaci procesu přijímání legislativy | ||
+ | |ODOK |Úřad vlády | ||
+ | |EKLEP | ||
+ | |VEKLEP | ||
+ | |RPP | ||
- | V tomto případě tedy můžeme rozdělit | + | Každý z těchto IS může a má být využíván jednak jako zdroj informací pro úřady |
- | * Gestor legislativy: | + | ===== Základní principy využívání služeb spojených s legislativou ===== |
- | * Spolupracující subjekt: Jedná se o subjekt, který se aktivně podílí na spolutvorbě legislativy a je aktivně zapojen do procesu připomínkování a vyhodnocování daných návrhů | + | |
- | * Uživatel legislativy: | + | |
- | V Každé z těchto třech základních rolí mohou být výše zmíněné informační systémy aktivně používány. | + | Míra možnosti a dokonce povinnosti využívat výše zmíněné informační systémy a jejich sdílené služby závisí na tom, v jakém postavení vůči konkrétní legislativě je příslušný úřad. |
+ | |||
+ | V tomto případě tedy můžeme rozdělit úřady do třech následujících kategorií: | ||
+ | |||
+ | * Gestor legislativy: | ||
+ | * Spolupracující subjekt: Jedná se o subjekt, který se aktivně podílí na spolutvorbě legislativy a je aktivně zapojen do procesu připomínkování a vyhodnocování daných návrhů | ||
+ | * Uživatel legislativy: | ||
+ | |||
+ | V Každé z těchto třech základních rolí mohou být výše zmíněné informační systémy aktivně používány. | ||
+ | |||
+ | Nesmí se zapomínat ani na povinnosti výkonu spisové služby, ty se pochopitelně vztahují i na procesy návrhu a projednávání legislativy. Jsem-li tedy gestor za legislativu, | ||
+ | |||
+ | Při vyhodnocování a následné přípravě návrhů na změnu jsou dvěma klíčovými zdroji platná legislativa (aktuální znění právních předpisů a jejich vazeb) a dopad na faktický výkon (zdrojem je RPP a agendový model a seznam úkonů v agendě). Pomocí vazeb s ostatními právními předpisy si také úřad zmapuje souvislosti na další schopnosti. Třeba u agendového zákona je třeba zohlednit i povinnosti spisové služby, povinnost nevyžadovat údaje, které již mám, apod. I s ohledem na to je vhodné jako zdroj mít vždy aktuální či očekávaná znění právních předpisů. | ||
+ | |||
+ | Při tvorbě architektury je pak nanejvýš vhodné mít prvky architektury s vazbou na příslušnou legislativu. Například pokud spravuji informační systém, tak ten slouží pro podporu procesu v zákoně. Tedy vím, že systém provozuji na základě zákona o ISVS a na základě příslušných agendových zákonů a požadavky na funkce musi zajistit realizaci příslušných procesů v jednotlivých zákonech. | ||
+ | |||
+ | Zdroje informací o právních předpisech a jejich promítnutí do agend veřejné správy se hodí i pro tvorbu a aktualizaci vnitřních směrnic a předpisů v organizaci. Kupříkladu, | ||
+ | |||
+ | Pokud daný úřad není gestorem za příslušnou legislativu, | ||
+ | |||
+ | Je vhodné tedy: | ||
+ | |||
+ | * Vybudovat a udržovat mechanismus, | ||
+ | * Lze realizovat s využitím služeb ESbírky, či obdobného systému | ||
+ | * Zajistit si notifikace o aktualizacích právních předpisů, jež mě zajímají a o aktualizacích vazeb z jiných právních předpisů na ně | ||
+ | * Vytvořit procesy a podporu pro sledování návrhů změn a stavu jejich projednávání | ||
+ | * Být schopen přiřadit klíčové elementy architektury ke konkrétním ustanovením či alespoň ke konkrétním právním předpisům | ||
+ | * Udržovat povědomost o všech právních předpisech, | ||
+ | |||
+ | Z hlediska aplikační architektury očekává NAP následující změny na centrální i lokálních úrovních: | ||
+ | * Po dokončení systému eSbírka (a doběhnutí stávajících kontraktů nejpozději do 5 let - udržitelnost) přestanou úřady do svého portfolia zařazovat aplikace pro seznamování se s právem od komerčních dodavatelů a přejdou na eSbírku. Komerční aplikace s redukovanými licencemi mohou zůstat pro doplňkové služby jako jsou výklady práva, judikáty a další obsah, který ještě nebude zahrnut do eSbírky nebo si ponechá soukromoprávní (komerční) charakter. | ||
+ | * Po dokončení systému eLegislativa se změní úloha systémů EKLEP/ | ||
+ | * Systém ODOK musí být integrován na systém eLegislativa. | ||
+ | |||
+ | {{tag> | ||
- | Při vyhodnocování a následné přípravě návrhů na změnu jsou dvěma klíčovými zdroji platná legislativa (aktuální znění právních předpisů a jejich vazeb) a dopad na faktický výkon (zdrojem je RPP a agendový model a seznam úkonů v agendě). | ||
- | </ |