Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


Registr územní identifikace adres a nemovitostí

Registr územní identifikace adres a nemovitostí je základním registrem podle Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který eviduje základní územní prvky a adresy. Správcem registru územní identifikace je Český úřad zeměměřický a katastrální. Primárními editory jsou katastrální úřady, prostřednictvím informačního systému katastru nemovitostí, stavební úřady prostřednictvím informačního systému územní identifikace, obce a Český statistický úřad.

Registr územní identifikace obsahuje údaje o těchto základních územních prvcích:

  • území státu,
  • území regionu soudržnosti podle jiného právního předpisu,
  • území vyššího územního samosprávného celku,
  • území kraje,
  • území okresu,
  • správní obvod obce s rozšířenou působností,
  • správní obvod obce s pověřeným obecním úřadem,
  • území obce,
  • území vojenského újezdu,
  • správní obvod v hlavním městě Praze,
  • území městského obvodu v hlavním městě Praze,
  • území městské části v hlavním městě Praze,
  • území městského obvodu a městské části územně členěného statutárního města,
  • katastrální území,
  • území základní sídelní jednotky,
  • stavební objekt,
  • adresní místo,
  • pozemek v podobě parcely

Registr územní identifikace obsahuje též údaje o účelových územních prvcích, pomocí kterých je vyjádřeno území jiným právním předpisem, pokud jiný právní předpis stanoví, že se tyto údaje do registru územní identifikace zapisují, a pokud tyto účelové územní prvky jsou bezezbytku skladebné alespoň z některých základních územních prvků.

Registr územní identifikace dále obsahuje údaje o těchto územně evidenčních jednotkách

  • část obce
  • ulice nebo jiné veřejné prostranství

Referenčními údaji v registru územní identifikace jsou:

  • identifikační údaje,
  • údaje o vazbách na ostatní územní prvky, případně na územně evidenční jednotky,
  • údaje o druhu a způsobu využití pozemku a jeho technickoekonomické atributy,
  • údaje o typu a způsobu využití stavebního objektu,
  • údaje o typu a způsobu ochrany nemovitosti,
  • adresy,
  • lokalizační údaje katastrálních území a nadřazených prvků,
  • lokalizační údaje územních prvků a územně evidenčních jednotek – pouze v těch katastrálních územích, ve kterých je katastrální mapa vedena v digitální formě.

Účelově územní prvky (ÚÚP) lze v RUIAN definovat jen na základě zákonného zmocnění, které explicitně označí konkrétní prvky/elementy za účelově územní prvky a určí, jakým informačním systémem veřejné správy bude docházet k jejich editování (zápisu do RUIAN). Platí totiž zásada všech základních registrů, kdy údaje v základním registru jsou vždy ty poslední platné a jejich historie je vedena v editorském informačním systému.

ÚÚP by se do RUIAN měly zapisovat pouze v případě, že je jejich evidence účelná z důvodu užití u více orgánů veřejné správy a jejich procesech či agendách.

Důvodová zpráva
Smyslem navrhované právní úpravy je zajistit evidenci ochranných pásem I. stupně, vnitřních území lázeňských míst a nově přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod v informačním systému katastru nemovitostí (dále jen „ISKN“) prostřednictvím předávání těchto údajů do základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí (dále jen „RÚIAN“). Výše uvedené bude vedeno jako účelové územní prvky (dále jen „ÚÚP“) v souladu s § 31 odst. 2 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů. Editorem údajů se stane přímo ministerstvo a odpadne tak administrativní zátěž kladená na místně příslušné katastrální úřady při předávání podkladů pro zápis těchto údajů do ISKN.

Výhody vedení ochranných pásem I. stupně, vnitřních území lázeňských míst, přírodních léčivých zdrojů a zdrojů přírodních minerálních vod jako ÚÚP:

  1. Přehledná a dostupná evidence údajů o veřejnoprávních omezeních, které mají přímou vazbu na území.
  2. Údaje o ÚÚP v RÚIAN jsou referenční, tedy závazné pro použití v agendách veřejné správy. Je možné je přebírat do dalších systémů veřejné správy a k přebírání do ISKN dochází automaticky. Tím odpadá povinnost zasílat podklady pro zápis do ISKN a zároveň dochází ke zvyšování aktuálnosti a přesnosti daných údajů.
  3. Údaje o ÚÚP v RÚIAN, resp. v informačním systému územní identifikace (dále jen „ISÚI“), přímo spravují zákonní editoři přes webové služby, které mohou mít implementované do vlastních agendových informačních systémů.
  4. Snadný přístup k datům ÚÚP vedeným v RÚIAN
    1. Veřejně dostupné k prohlížení přes Veřejný dálkový přístup (VDP) k datům RÚIAN (https://vdp.cuzk.cz/)
    2. Možnost volně stahovat všechna data v XML souborech výměnného formátu RÚIAN (VFR)
    3. Referenční data jsou pro orgány veřejné moci dostupná také přes informační webové služby (eGON služby)
  5. V RÚIAN lze podle potřeby pro konkrétní ÚÚP nastavit automatické vytváření vazeb na:
    1. Parcely
    2. Stavební objekty
    3. Adresní místa

Legislativní znění

  • (1) Účelové územní prvky, o nichž se vedou údaje v registru územní identifikace, jsou
    • a) přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodní minerální vody,
    • b) ochranné pásmo I. stupně,
    • c) vnitřní území lázeňského místa.
  • (2) Editorem údajů o účelových územních prvcích uvedených v odstavci 1 je ministerstvo, a to prostřednictvím informačního systému územní identifikace.
  • (3) O přírodním léčivém zdroji a zdroji přírodní minerální vody se v registru územní identifikace vedou
    • a) identifikační údaje, kterými jsou
      • 1. kód, který je přiřazen v registru územní identifikace,
      • 2. název a evidenční číslo, pod kterým je veden v ústředním seznamu,
    • b) lokalizační údaje, kterými jsou hranice a definiční bod,
    • c) údaje o vazbách na ostatní územní prvky,
    • d) další údaje, kterými jsou
      • 1. typ zdroje podle § 2 odst. 1 a 2,
      • 2. identifikace rozhodnutí o osvědčení zdroje.
  • (4) O ochranném pásmu I. stupně se v registru územní identifikace vedou:
    • a) identifikační údaje, kterými jsou
      • 1. kód, který je přiřazen v registru územní identifikace,
      • 2. název lokality a evidenční číslo, pod kterým je veden v ústředním seznamu,
    • b) lokalizační údaje, kterými jsou hranice a definiční bod,
    • c) údaje o vazbách na ostatní územní prvky,
    • d) další údaje, kterými jsou
      • 1. typ zdroje podle § 2 odst. 1 a 2 tohoto zákona,
      • 2. označení právního předpisu, kterým bylo stanoveno ochranné pásmo.
  • (5) O vnitřním území lázeňského místa se v registru územní identifikace vedou:
    • a) identifikační údaje, kterými jsou
      • 1. kód, který je přiřazen v registru územní identifikace,
      • 2. název a evidenční číslo, pod kterým je veden v ústředním seznamu,
    • b) lokalizační údaje, kterými jsou hranice a definiční bod,
    • c) údaje o vazbách na ostatní územní prvky,
    • d) další údaje, kterými jsou označení právního předpisu, kterým bylo vyhlášeno lázeňské místo.
  • (6) Registr územní identifikace zprostředkovává z agendového informačního systému ministerstva další údaje o účelových územních prvcích podle zákona., o základních registrech32).“.
, 2023/03/30 10:52
Dobrý den,
ráda bych upozornila na chybu v zapsání ulice obce Brandýs nad Labem - Stará Boleslav.
V územně identifikačním registru uvádíte ulici "V olšinkách", správně ale je "V Olšinkách".
Chybný název se nabízí institucím a stalo se tak, že mi nechtěli uznat platnost plné moci při dědickém řízení jen proto, že jsem správně uvedla název "V Olšinkách", kdežto notáři se při ověřování adresy v registru nabídlo "V olšinkách".
S pozdravem
Stanislava Šarochová
Brandýs nad Labem
, 2023/03/30 13:21
Dobrý den,

zadal jsem tento problém na help desk správce RUIAN pod číslem požadavku: 106749.

https://helpdesk.cuzk.cz/ehd/vratPozadavek?enc=11332c0e00000187323edab100144145532f4342432f504b43533550616464696e6700800010001000ccc7a366614d0f297e0885c354543a00000020c4c35aef3583125cd09c23851e642d25c89e263c3b91157e59008d305a1dc0300014c6ff51a88d9da1355bea4c27bdca47a28a958b12

Děkuji.

S pozdravem,
Tomáš Šedivec
Vložte svůj komentář: