Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
| nap:reza [2024/09/24 16:10] – Tomáš Šedivec | nap:reza [2025/06/05 15:42] (aktuální) – [Budoucí stav] Tomáš Šedivec | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 9: | Řádek 9: | ||
| Na této stránce není k dispozici přehled udělených oprávnění. | Na této stránce není k dispozici přehled udělených oprávnění. | ||
| + | |||
| + | Testovací prostředí je k dispozici na adrese | ||
| + | |||
| </ | </ | ||
| - | Centrální Registr zastupování zajišťuje jednotnou evidenci oprávnění k zastupování při jednání vůči veřejné správě a definuje strukturu oprávnění k zastupování (jednotlivé vzory - šablony). Obsahuje služby pro čtení a editaci těchto zmocnění a tak umožňuje využití oprávnění a zastupování napříč veřejnou správou. | + | Centrální Registr zastupování zajišťuje jednotnou evidenci oprávnění k **zastupování** (evidovaný vztah dvou osob z ROB/ROS, který popisuje právo zastupujícího jednat jménem zastupovaného vůči veřejné správě) |
| Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou považovány za **referenční** a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. ReZa je součástí RPP. | Zároveň údaje vedené v centrálním Registru mohou kombinovat všechny orgány veřejné správy se svými údaji, které si evidují v lokálních evidencích (lokální ReZa). Údaje vedené v centrálním Registru jsou považovány za **referenční** a centrální Registr se tak stává nedílnou součástí propojeného datového fondu. ReZa je součástí RPP. | ||
| Řádek 24: | Řádek 27: | ||
| Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami: | Informační systém Registru zastoupení (ReZa) je tvořen dvěma klíčovými komponentami: | ||
| - | * **Komponenta AIS ReZa – zajišťuje služby** agendového informačního sytému (AIS ReZa), prostřednictvím nichž jsou spravována jednotlivá zmocnění (implicitní i explicitní) a rozsah oprávnění k zastupování. Zajišťuje veškeré funkce, umožňující řízení životního cyklu zmocnění. | + | * **Komponenta AIS ReZa – zajišťuje služby** agendového informačního sytému (AIS ReZa), prostřednictvím nichž jsou spravována jednotlivá zmocnění (implicitní i explicitní) a rozsah oprávnění k zastupování. Zajišťuje veškeré funkce, umožňující řízení životního cyklu zmocnění. |
| Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující pro aktuální i historické záznamy: | Prostřednictvím referenčního rozhraní propojeného datového fondu poskytuje editorům i čtenářům webové služby umožňující pro aktuální i historické záznamy: | ||
| Řádek 66: | Řádek 69: | ||
| Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí. | Uživatelské role jsou přejímány podle činnostních roli definovaných v JIP-KASS. Každému uživateli lze přiřadit libovolný počet rolí. | ||
| - | === Tabuka | + | === Tabulky |
| + | |||
| + | ==Běžné využívání ReZa – nahlížení, | ||
| + | ^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? | ||
| + | |OVĚŘENÍ OPRÁVNĚNÍ | ||
| + | |OVĚŘENÍ CERTIFIKÁTU | ||
| + | |||
| + | ==Spolupráce nad šablonami (návrh, tvorba a schvalování šablon oprávnění…) (malá skupina poučených uživatelů na úřadech) | ||
| + | ^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? | ||
| + | |ŠABLONY | ||
| + | | ::: | ||
| + | | ::: | ||
| + | |||
| + | ==Pouze správce ReZa (velmi malá skupina - uživatelé z DIA spravující ReZA a vybraní uživatelé z úřadů během procesu napojování)== | ||
| + | ^Kam bude mít uživatel přístup v ReZa AIS? ^Potřebné role ^ | ||
| + | |SPRÁVA OPRÁVNĚNÍ \\ SPRÁVA CERTIFIKÁTŮ | ||
| + | |::: | ||
| + | |::: | ||
| + | |::: | ||
| + | |::: | ||
| + | |::: | ||
| + | |::: | ||
| + | |||
| - | ^Funkce | ||
| - | |Přehled „oprávnění k zastupování“ | ||
| - | |Detail „oprávnění k zastupování“ | ||
| - | |Stáhnutí PDF „oprávnění k zastupování“|✔️ | ||
| - | Uživatel může pracovat pouze s oprávněním zastupování, | ||
| === Funkce pro správu a publikaci údajů o oprávnění k zastupování === | === Funkce pro správu a publikaci údajů o oprávnění k zastupování === | ||
| Řádek 94: | Řádek 115: | ||
| REZA do budoucna bude muset vybudovat rozhraní, které doplní řešení oprávnění subjektů samy za sebe (osoba je občan, je student, je způsobilá atd.) | REZA do budoucna bude muset vybudovat rozhraní, které doplní řešení oprávnění subjektů samy za sebe (osoba je občan, je student, je způsobilá atd.) | ||
| + | |||
| + | Na portálu občana očekáváme umožnění přehledu pro občany (existující zmocnění, odvolání explicitního zmocnění) na začátku roku 2025. Realizace služeb bude možná i na kontaktním místě veřejné správy (do 1. 7. 2025). | ||
| Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení. | Dlouhodobý je i plán na federaci s lokálními rejstříky zastupování pro resorty a další ÚSÚ, které již mají existující řešení. | ||
| Řádek 102: | Řádek 125: | ||
| * Musí být zajištěna rovnost mezi zmocněním učiněným jak v listinné, tak v elektronické podobě. Systém řízení zmocnění musí respektovat i vždy obě varianty provedení úkonu (listině / elektronicky). | * Musí být zajištěna rovnost mezi zmocněním učiněným jak v listinné, tak v elektronické podobě. Systém řízení zmocnění musí respektovat i vždy obě varianty provedení úkonu (listině / elektronicky). | ||
| + | * Neexistuje digitalizace papírové plné moci, tj. již udělené platné papírové plné moci nadále platí a nebudou automaticky digitalizovány. | ||
| * Jediný typ subjektu, který může vystupovat v roli zastupujícího, | * Jediný typ subjektu, který může vystupovat v roli zastupujícího, | ||
| * Při přístupu k digitálním službám lze použít pouze takové evidované zastoupení, | * Při přístupu k digitálním službám lze použít pouze takové evidované zastoupení, | ||
| Řádek 116: | Řádek 140: | ||
| * Editor – OVM zodpovídá za to, že evidence je prováděna v souladu s předloženými doklady (podklady, důkazy). | * Editor – OVM zodpovídá za to, že evidence je prováděna v souladu s předloženými doklady (podklady, důkazy). | ||
| * Editor při vytváření evidenčního záznamu v Registru zastoupení zodpovídá za správné vyplnění údajů o službách veřejné správy a jejich úkonech či o orgánech veřejné správy, vůči kterým je oprávnění k zastupování uplatnitelné a případně také které orgány veřejné správy mohou k této plné moci přistupovat. | * Editor při vytváření evidenčního záznamu v Registru zastoupení zodpovídá za správné vyplnění údajů o službách veřejné správy a jejich úkonech či o orgánech veřejné správy, vůči kterým je oprávnění k zastupování uplatnitelné a případně také které orgány veřejné správy mohou k této plné moci přistupovat. | ||
| - | * Orgán veřejné moci není oprávněn vyhledávat existenci explicitního oprávnění k zastupování bez toho, že by bylo uplatněno zastupovaným či zastupujícím. Tedy ačkoli jde o referenční údaj, do okamžiku uplatnění se jím OVM neřídí („neví o něm“) | + | * Orgán veřejné moci není oprávněn vyhledávat existenci explicitního oprávnění k zastupování bez toho, že by bylo uplatněno zastupovaným či zastupujícím. Tedy ačkoli jde o referenční údaj, do okamžiku uplatnění se jím OVM neřídí („neví o něm“). U implicitního oprávnění může nahlížet jen v rámci úředního procesu, kdy je nutné určit, zda a kdo je oprávněn k zastupování osoby. Úředník vkládá důvod nahlížení, |
| + | * Pokud orgán veřejné moci má informace o tom, že by mohl být údaj o zastupování chybný, pak postupuje jako s jakýmkoli jiným referenčním údajem – reklamace. | ||
| * Editor - OVM provádí další logické kontroly tak, aby evidované oprávnění k zastupování obsahovalo automatizovaně zpracovatelné údaje. Editor může odmítnout provedení evidence oprávnění k zastupování, | * Editor - OVM provádí další logické kontroly tak, aby evidované oprávnění k zastupování obsahovalo automatizovaně zpracovatelné údaje. Editor může odmítnout provedení evidence oprávnění k zastupování, | ||
| * Editor – OVM má povinnost zadávat či zneplatňovat zmocnění. | * Editor – OVM má povinnost zadávat či zneplatňovat zmocnění. | ||
| Řádek 123: | Řádek 148: | ||
| * Explicitní zmocnění je zmocnitelem v ReZa zaznamenáno a dokud jej zmocněnec nevyužije k jednání. Pokud jej zmocněnec nevyužije k jednání, znamená, že plnou moc nepřijal. | * Explicitní zmocnění je zmocnitelem v ReZa zaznamenáno a dokud jej zmocněnec nevyužije k jednání. Pokud jej zmocněnec nevyužije k jednání, znamená, že plnou moc nepřijal. | ||
| * Novou šablonu zakládá DIA a ta určí, kdo je jejím garantem. Sestavovat/ | * Novou šablonu zakládá DIA a ta určí, kdo je jejím garantem. Sestavovat/ | ||
| + | * Do jednoho roku od publikace šablony je pak zodpovědný úřad povinen umožnit sestavit a uplatnit oprávnění k zastupování vytvořené na základě této šablony. | ||
| * Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění. OVM i SPUÚ ale mohou dát podnět DIA k vytvoření nové šablony. DIA posoudí oprávněnost požadavku a v případě souhlasného stanoviska, založí vhodnou šablonu a v součinnosti s ohlašovatelem agendy ji zveřejní v Centrální ReZa a tím se umožní její využívání zmocniteli a zmocněnci. | * Bez definované šablony nelze vytvořit nové zmocnění. OVM i SPUÚ ale mohou dát podnět DIA k vytvoření nové šablony. DIA posoudí oprávněnost požadavku a v případě souhlasného stanoviska, založí vhodnou šablonu a v součinnosti s ohlašovatelem agendy ji zveřejní v Centrální ReZa a tím se umožní její využívání zmocniteli a zmocněnci. | ||
| === Co mají dělat úřady === | === Co mají dělat úřady === | ||
| - | Pokud úřad | + | Pokud je úřad |
| - | Teprve pak lze definovat šablony pro explicitní | + | V případě implicitních |
| - | Úřad se rozhodne, zda bude realizovat i svoje lokální řešení, nebo mu bude postačovat práce s centrálním řešením a podle toho upraví | + | Úřad |
| Podle zákona o ReZa nemusí úřad ReZa využívat, ale každá osoba má podle platného právního řádu právo nechat se zastupovat při jednání s veřejnou správou a pokud úřad poskytuje digitální služby prostřednictvím svého portálu, zřejmě nepotěší občany, když jim toto právo neumožní naplnit. | Podle zákona o ReZa nemusí úřad ReZa využívat, ale každá osoba má podle platného právního řádu právo nechat se zastupovat při jednání s veřejnou správou a pokud úřad poskytuje digitální služby prostřednictvím svého portálu, zřejmě nepotěší občany, když jim toto právo neumožní naplnit. | ||
| - | ==== Budoucí stav ==== | + | ==== Evidence zastoupení v ISVS ==== |
| + | |||
| + | Správce ISVS, který umožňuje vyřízení jeho služeb s pomocí ReZa, by si pro potřeby budoucích dokazování měl vždy ukládat údaje: | ||
| + | *Uživatel služby (žadatel o vyřízení služby) - AIFO/IČO | ||
| + | *Zastoupen - AIFO/IČO. Pokud je zastoupení řetězeno, pamatuje se jen poslední článek, tedy ten, kdo skutečně za uživatele služby jednal | ||
| + | *Oprávnění k zastoupení - ID OKZ | ||
| + | |||
| + | Dvojice AIFO a ID OKZ se bude doplňovat do hlaviček eGON služeb – všechna volání přes ISZR/ISSS budou umět dvojici AIFO/ID OKZ pokud bylo jednáno v zastoupení – kdo tedy ve skutečnosti viděl dotyčné údaje a činil. | ||
| - | Bude doplněn | ||
| {{tag> | {{tag> | ||