Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
propojeny_datovy_fond [2019/08/18 12:07] Tomáš Šedivecnap:propojeny_datovy_fond [2020/05/12 09:17] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
 <title>Propojený datový fond</title> <title>Propojený datový fond</title>
  
-<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Propojeny_datovy_fond|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note>+===== Popis propojeného datového fondu =====
  
-Propojený datový fond (také jako PPDF), tvořený v současnosti zejména základními registry, bude i nadále rozvíjen o další autoritativní zdroje neveřejných údajů z klíčových oblastí výkonu veřejné správy (doprava, zdravotnictví, sociální služby…), a to jak datovými kmeny i transakčními daty s jasně definovaným garantem a editorem. Tyto zdroje budou vždy propojeny se základními registry (také jako ZR) pomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva - územních prvcích. Propojení mezi agendovými informačními systémy (také jako AIS) jednotlivých orgánů veřejné moci (také jako OVM) navzájem je řešeno pomocí sběrnice PPDF [[egsb|Informačního systému sdílení údajů]] (také jako eGSB či ISSÚ), realizovaného a provozovaného v rámci [[komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|centrálního místa služeb]] (také jako CMS). Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby (AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN.+{{page>nap:popisy:popis_ppdf}}
  
-Dále se poslední dobou klade čím dál větší důraz na interoperabilitu mezi členskými státy EU, PPDF bude připraven poskytovat i služby pro přeshraniční výměnu dat. Základní funkcí PPDF je realizace zásad „Only once“ a „Obíhají data, nikoli lidé“ do běžné praxe veřejné správy ČR. PPDF je primárním zdrojem platných a právně závazných neveřejných údajů pro subjekty práva i pro všechny OVM při výkonu jejich působnosti. Tak povede PPDF k náhradě manuálních interakcí mezi úřady pomocí automatizované výměny údajů.+===== Pravidla propojeného datového fondu =====
  
-Základními službami PPDF pro ISVS - čtenáře a uživatele údajů v PPDF jsou a budou:+{{page>nap:pravidla:pravidla_ppdf}}
  
-  * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu resp. objektu práva v ISVS vedeném 
-  * Výdej propojených údajů o subjektu/objektu práva v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou ISVS 
-  * Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů pro údaje v ISVS vedené 
-  * Podpora reklamace chybných údajů 
-  * Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva 
  
-Pro OVM a subjekty údajů to budou služby: 
  
-  * Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů +{{tag>PPDF "Propojený datový fond" "Základní registry" "ISZR" FAIS eGSB ISSS "Referenční rozhraní" "Tematická oblast"}}
-  * Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS +
-  * Podpora reklamace chybných údajů +
- +
- +
-===== Systémy a služby propojeného datového fondu ===== +
- +
- +
-  * Základní registry, jejichž údaje jsou publikované službami [[:iszr|ISZR]] +
-    * Registr obyvatel – ROB (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – obsahuje aktuální referenční údaje o všech občanech ČR, cizincích s povolením k pobytu v ČR, cizincích, kterým byl na území ČR udělen azyl nebo doplňková ochrana a jiných fyzických osobách, o nichž jiný právní předpis stanoví, že budou vedeny v registru obyvatel; +
-    * Registr osob – ROS (správcem je Český statistický úřad) – obsahuje údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách nebo orgánech veřejné moci; +
-    * Registr územní identifikace a nemovitostí – RÚIAN (správcem je Český úřad zeměměřický a katastrální) – obsahuje údaje o základních územních prvcích, např. území státu, krajů, obcí nebo částí obcí, parcel či ulic; +
-    * Registr práv a povinností – RPP (správcem je Ministerstvo vnitra ČR) – informace pro řízení přístupu k údajům ostatních základních registrů; zároveň v tomto registru vzniká základní přehled o agendách, které orgány veřejné moci provádějí; o občanech a právnických osobách jsou v tomto registru vedeny informace o rozhodnutích, která vedla ke změně údajů v základních registrech. Dále RPP slouží jako zdroj informací pro informační systém ZR při řízení přístupu uživatelů k údajům v jednotlivých registrech a agendových informačních systémech. To znamená, že kdykoliv se daný subjekt pokusí získat určitý údaj, nebo ho dokonce změnit (editovat), systém posuzuje, zda subjektu bude dovolené na základě zákonného zmocnění pracovat s údaji poskytované veřejnou správou a tím se stává RPP významnou komponentou ZR v rámci koncepce využití propojeného datového fondu a sdílení údajů napříč nejen státní správou pro řízení výkonu veřejné správy +
- +
-  * Editorské AIS, jejichž údaje jsou publikované kompozitními službami [[:iszr|ISZR]] (Kompozitními službami se rozumí služby [[:iszr|ISZR]], které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR) +
-    * Evidence obyvatel - AISEO (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Cizinecký informační systém - AISC(Správcem je Policie ČR) +
-    * Evidence cestovních dokladů - AISCD (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Evidence rodných čísel - AISRČ (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Evidence občanských průkazů - AISOP (Správcem je Ministerstvo vnitra ČR) +
-    * Publikační AIS, jejichž údaje jsou publikované službami [[:egsb|Informačního systému sdílení údajů]] +
- +
- +
- +
-Správci ISVS, v nichž se evidují údaje dle příslušného zákona, publikují údaje pro potřeby jiných úřadů nebo pro klienty VS prostřednictvím [[egsb|Informačního systému sdílení údajů]]. +
-[[iszr]], [[egsb|Informační systém sdílení údajů]] a [[fais]] tvoří [[referencni_rozhrani]] ve smyslu zákona o ISVS. +
- +
-Podstatnou službou, která je součástí rozvoje služeb propojeného datového fondu je služba, která vrátí AIFO (agendový identifikátor fyzické osoby) pro současné i historické číslo a typ dokladu. Tato služba je nezbytná pro nahrazení rodného čísla jako identifikátoru fyzické osoby nejen v procesech a dokumentech veřejné správy, ale i soukromoprávní sféře.  +
- +
-**Editorské informační systémy** +
- +
-Každý ZR má své editory, kteří editují údaje. Editoři zapisují údaje do jednotlivých ZR a společně s věcným správcem každého z editorů se tím udržují údaje v ZR správné a aktuální. Pro aktuálnost a správnost se využívá mechanizmu reklamace údajů. Editoři editují údaje v ZR pomocí svých editačních informačních systémů. OVM může čerpat nereferenční údaje formou tzv. kompozitních služeb. Nereferenční údaje nazýváme údaje, které nejsou čerpány přímo ze základních registrů, ale z editorských informačních systémů. Jelikož v ZR se nacházejí pouze údaje k aktuálnímu stavu, které jsou správné a garantované státem, v rámci kompozitních služeb je možné získat z editačních systémů editorů ostatní nereferenční údaje (např. historické údaje o subjektu práva nebo další užitečné údaje, které se v ZR nenachází). +
- +
-Informace o kompozitních službách jsou k dispozici na stránkách: http://www.szrcr.cz/vyvojari/kompozitni-sluzby-ais-eo   +
- +
-**[[:egsb|Informační systém sdílení údajů]]** +
- +
-Je součást [[:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] umožňující jednotlivým AIS OVM čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze [[:egsb|IS sdílení údajů]], jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné agendy. +
- +
-Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu v příslušném AISu (příkladem je oprávnění k řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodce, potvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách. +
- +
-Na referenčních údajích vedených v základních registrech je ověřena funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím služeb [[:iszr|ISZR]] a na základě nich pak rozhoduje. Princip sdílení údajů skrze [[:egsb|Informační systém sdílení údajů]] je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje. +
- +
-V souvislosti se sdílením údajů skrze [[:egsb|Informační systém sdílení údajů]] platí následující aspekty: +
- +
-  * Údaje jsou ohlášeny v registru práv a povinností jako údaje, které agenda zpracovává na základě zákonného zmocnění +
-  * Údaj musí být vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy. +
-  * Údajem se dokládá skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend. +
-  * U údaj je jasné jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen. +
-  * Poskytovatelem údaje je vždy správce AIS, v němž je údaj veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění. +
-  * Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva. +
-  * Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy. +
- +
-Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány: +
- +
-  - na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo +
-  - na základě zákonného zmocnění (z moci úřední) +
- +
-Na údaje sdílené skrze [[:egsb|Informační systém sdílení údajů]] se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména: +
- +
-  * Princip důvěryhodnosti: OVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak; +
-  * princip využívání: OVM bude muset takový údaj využít pro svoje rozhodování a nezatěžovat klienta jeho doložením; +
-  * princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí; +
-  * princip zpochybnění: údaj, u nějž vznikne pochybnost, či který bude reklamován, bude vyznačen jako zpochybněný; +
-  * princip notifikace a aktualizace: OVM budou získávat údaje i s možností registrace notifikací o změnách, čímž se okamžitě dozví o změně údaje, a to zcela automaticky; +
-  * princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů. +
- +
-Informace k informačnímu systému sdílení údajů jsou k dispozici na stránkách: https://www.mvcr.cz/clanek/dokumentace-egsb.aspx+