Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
propojeny_datovy_fond [2019/06/13 10:46] michal.radanap:propojeny_datovy_fond [2020/05/12 09:17] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-{{objekt| +<title>Propojený datový fond</title>
-Druh=Tématická oblast| +
-Název=Propojený datový fond+
-Popis=Propojený datový fond je princip propojování údajů z jednotlivých informačních systémů veřejné správy za účelem usnadnění dokládání skutečností rozhodných pro výkon veřejné správy.| +
-Platípro=všechny OVM a OVS| +
-Spravuje=Ondřej Medovič| +
-Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| +
-Platíkedni=30. září 2019}}+
  
 +===== Popis propojeného datového fondu =====
  
-IK ČR zavádí do architektury VS ČR pojem propojeného datového fondu (PPDF). Propojený datový fond je tvořen datovými fondy (zejména datovými kmeny a transakčními daty) jednotlivých ISVS, propojených referenčním rozhraním VS s datovými fondy jiných ISVS pomocí odkazů (referenčních vazeb) na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva - územních prvcích, vedených v základních registrech. Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby ( AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN.+{{page>nap:popisy:popis_ppdf}}
  
-Referenční rozhraní VS, pomocí něhož je PPDF zpřístupněn, je tvořeno Informačním systémem základních registrů a sběrnicí eGovernmentu, která je součástí CMS ([[e_gsb]]).+===== Pravidla propojeného datového fondu =====
  
-Cílem rozvoje PPDF je publikovat jeho prostřednictvím nejen referenční údaje ze ZR a autoritativní (ze zákona vedené a spravované) údaje editorů ZR, ale také autoritativní údaje dalších agendových centralizovaně vedených ISVS.+{{page>nap:pravidla:pravidla_ppdf}}
  
-Základními službami PPDF pro ISVS - čtenáře a uživatele údajů v PPDF jsou a budou: 
  
-  * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu resp. objektu práva v ISVS vedeném 
-  * Výdej propojených údajů o subjektu/objektu práva v rozsahu oprávnění vedených v RPP pro příslušnou agendu podporovanou ISVS 
-  * Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů pro údaje v ISVS vedené 
-  * Podpora reklamace chybných údajů 
-  * Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva 
  
-Pro OVM a subjekty údajů to budou služby: +{{tag>PPDF "Propojený datový fond" "Základní registry" "ISZR" FAIS eGSB ISSS "Referenční rozhraní" "Tematická oblast"}}
- +
-  * Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů +
-  * Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS +
-  * Podpora reklamace chybných údajů +
- +
-PPDF je základním předpokladem pro naplnění principu Only Once a eliminace místní příslušnosti. +
- +
-PPDF se skládá z následujících prvků eGovernmentu: +
-  - Základní registry (dále také ZR), publikované službami ISZR +
-Základní registry tvoří Základní registr obyvatel (též ROB), Základní registr osob (též ROS), Základní registr územní identifikace a nemovitostí (též RUIAN), Základní registr práv a povinností (též RPP), registr ORG a informační systém základních registrů (též ISZR). +
-  - Údaje editorů ZR publikované kompozitními službami ISZR +
-Kompozitními službami se rozumí služby ISZR, které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR +
-  - Autoritativní zdroje publikované na [[e_gsb]] +
-ISVS vedoucí evidence údajů ze zákona (autoritativní zdroj) publikují údaje pro potřeby jiných OVS nebo pro klienty VS prostřednictvím CMS – eGSB+
- +
-ISZR a eGSB tvoří referenční rozhraní ve smyslu zákona o ISVS. +
- +
- +
-===== Autoritativní údaje veřejné správy ===== +
- +
-Jedním z principů, které chceme ve veřejné správě naplnit a pro které je projekt **Základní registry 2.0** zcela klíčový, je princip tzv. “autoritativních údajů” ve veřejné správě. +
- +
-Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Tyto údaje mají svůj původ a v řadě případů je již nastavena i zodpovědnost za jejich správu v příslušném AISu (příkladem je oprávnění k řízení motorového vozidla, průkaz osoby se zdravotním postižením, status důchodce, potvrzení o bezdlužnosti apod.). Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči RPP je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách. +
- +
-Na referenčních údajích vedených v základních registrech (a na údajích vedených o fyzických osobách v systémech typu Evidence obyvatel) jsme si ověřili funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím ISZR a na základě nich pak rozhoduje. Princip autoritativních údajů je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje. +
- +
-V souvislosti s autoritativními údaji jsou obecně platné následující aspekty: +
- +
-  * Autoritativním údajem bude jen údaj vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy. +
-  * Autoritativním údajem bude údaj nebo soubor údajů, který dokládá nějakou skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy či agend. +
-  * U autoritativního údaje bude vždy jasné, jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen. +
-  * Poskytovatelem autoritativního údaje bude vždy správce AIS, v němž je autoritativní údaje veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění. +
-  * Autoritativní údaj bude vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva. +
-  * Poskytování a využívání autoritativních údajů bude vždy logováno, podobně jako je tomu u údajů ze základních registrů. +
-  * Technické řešení poskytování a využívání autoritativních údajů OVM bude realizováno prostřednictvím eGON service busu, a to vždy mezi jednotlivými AIS. +
-  * Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis autoritativního údaje jako výpis z informačního systému veřejné správy. +
- +
-Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, bude autoritativní údaj moci být orgánem veřejné moci získáván: +
- +
-  - na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo +
-  - na základě zákonného zmocnění (z moci úřední) +
- +
-Na autoritativní údaje se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména: +
- +
-  * Princip důvěryhodnosti: OVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak; +
-  * princip využívání: OVM bude muset takový údaj využít pro svoje rozhodování a nezatěžovat klienta jeho doložením; +
-  * princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad s autoritativním údajem, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí; +
-  * princip zpochybnění: autoritativní údaj, u nějž vznikne pochybnost, či který bude reklamován, bude vyznačen jako zpochybněný; +
-  * princip notifikace a aktualizace: OVM budou získávat autoritativní údaje i s možností registrace notifikací o změnách, čímž se okamžitě dozví o změně údaje, a to zcela automaticky; +
-  * princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů. +
- +
-Pro vybudování a využívání autoritativních údajů je tedy nezbytné dobudovat potřebnou technickou infrastrukturu a nastavit principy a zajistit jejich dodržování, především pak vybudovat nástroje, s jejichž pomocí budou moci být informační systémy propojovány a autoritativní údaje využívány. K tomu je nezbytné realizovat projekt **Základní registry 2.0**, neboť dobudováním potřebných nástrojů a úpravou stávajících klíčových informačních systémů a jejich služeb bude moci být koncept autoritativních údajů realizován. +
- +
-Pro rozběhnutí principu autoritativních údajů bude pochopitelně nutno také nastavit legislativní a technický rámec, to bude řešeno až v okamžiku, kdy budeme mít k dispozici potřebné nástroje. Oblast autoritativních údajů jako základní princip se ale již nyní přidává do Národní informační koncepce ČR, počítá s nimi koncept Digitálně přívětivé legislativy apod. Autoritativní údaje dále umožní naplňovat i cíle a zásady již v existujících strategií (kupříkladu “Strategie rozvoje ICT služeb ve veřejné správě”). +
- +
-Autoritativní údaje se budou mezi jednotlivými informačními systémy předávat referenčním rozhraním. V naprosté většině to bude prostřednictvím EGON service busu, ale ne vždy, pokud již funguje a je využívána jiná cesta, která splní veškeré požadavky. +
- +
- +
-===== Obecné příklady ===== +
- +
-Autoritativní údaje budou vždy údaje vedené v informačním systému veřejné správy. Bude se jednat o údaje, které jsou v ISVS k dispozici a které je ISVS schopen publikovat (především prostřednictvím eGSB, ale nikoliv výhradně) a které jsou vázány na subjekt (tedy osobu) nebo na objekt (předmět evidence). +
- +
-Příkladem podání autoritativního údaje jsou: +
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na řidiče +
-    - Dotaz na subjekt v ROB - provazba přes AIFO tazatele +
-    - Dotaz na autoritativní údaje o subjektu jako řidiči přes eGSB do systémů MD +
-    - MD vrátí přes eGSB +
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na vlastníka a provozovatele vozidla +
-    - Subjekt zná identifikátor objektu (SPZ vozidla) +
-    - Dotaz přes eGSB na vozidlo podle SPZ a jeho atributy +
-    - MD vrátí údaje o vozidle a +
-      - údaje o vlastníkovi provázané přes AIFO +
-      - údaje o provozovateli provazbou přes AIFO +
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na vozidla, která vlastní či provozuje subjekt +
-    - Má ztotožněný subjekt přes AIFO (ROB) nebo IČ (ROS) +
-    - Dotazuje se na vozidla vlastněná či provozovaná subjektem přes eGSB do systémů MD +
-    - MD vrátí přes eGSB seznam vozidel s jejich identifikátory (SPZ) a jejich atributy +
-  - Oprávněný subjekt se dotazuje na to, zda je osoba v evidenci Úřadu práce +
-    - Má osobu ztotožněnou v ROB přes AIFO +
-    - Dotazuje se přes eGSB do systému JISPSV na MPSV +
-    - MPSV/ÚPČR vrací údaje provazbou přes AIFO, nebo +
-    - MPSV/ÚPČR vrací přes eGSB informaci, že osoba není v evidenci ÚP +
-  - Dotaz na děti subjektu +
-    - Má ztotožněného rodiče v ROB přes AIFO +
-    - Dotazuje se přes eGSB na děti rodiče +
-    - MV/ISEO vrací přes eGSB AIFO dětí a případně údaje dětí (nemám vyjasněno) +
-  - Poskytování údajů pro výběr pokut Celní správou +
-    - Subjekt má připravené údaje o udělené pokutě, včetně subjektu pokuty a jeho AIFO či IČ +
-    - Oprávněný subjekt předá přes eGSB ticket k výběru uložené pokuty, včetně údajů o subjektu a číslo jednací rozhodnutí +
-    - Celní správa si ticket převezme, zaeviduje do svého ISVS a koná +
-    - Celní správa přes eGSB vrátí oprávněnému subjektu údaje o výběru pokuty s vazbou v původním ticketu +
- +
- +
- +
-===== Potřebné rámcové kroky ===== +
- +
-Princip autoritativních údajů bude projednáván s orgány veřejné moci na různých úrovních, již dnes je ale jasné, že obecný rámcový další postup by měl být: +
- +
-  - Zakotvit princip autoritativních údajů jako princip eGovernmentu (bude zakotveno v NIK) +
-  - Zanalyzovat údaje evidované v agendách podle ohlášení v RPP +
-  - Zanalyzovat potřeby vycházející ze seznamů rozhodných skutečností úřadů +
-  - Vydefinovat první skupiny adeptů na autoritativní údaje +
-  - Připravit obecný legislativní rámec pro využívání autoritativních údajů ve VS (pracuje se na principech legislativy) +
-  - Projednat a schválit legislativní rámec na obecné úrovni, nebo ověřit legislativou v určitých agendách +
-  - Dobudovat technickou infrastrukturu pro výměnu autoritativních údajů a jejich správu (projekt ZR2) +
-  - Vyzkoušet si AU na prvních druzích údajů +
-  - Postupně roztáhnout na další agendy +
- +
- +
-===== Agendová mapa výkonu veřejné správy ČR ===== +
- +
-Zákon 111/2009 Sb. O základních registrech zavedl jako jeden ze základních registrů Registr práv a povinností. Podle současného znění zákona je RPP zdrojem referenčních údajů o: +
- +
-  * Jednotlivých Orgánech veřejné moci a Soukromoprávních uživatelích údajů s veřejnoprávní působností +
-  * Jednotlivých agendách a OVM v těchto agendách působících v definovaných činnostních rolích +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících využívat údaje ze základních registrů +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících vést údaje o evidovaných subjektech a objektech práva +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících poskytovat jimi vedené údaje jiným agendám +
-  * O právu jednotlivých agend resp. OVM v nich působících čerpat údaje z jiných agend +
- +
-Pro ISVS podporující jednotlivé agendy tak RPP vytváří základní rámec oprávnění a povinností při sdílení údajů s jinými ISVS prostřednictvím referenčního rozhraní VS – definuje tedy základní pravidla interoperability ISVS v rámci VS ČR. +
- +
-Z pohledu výkonu VS ČR definuje RPP kromě referenčního výčtu jednotlivých OVM také jejich působnosti v jednotlivých agendách, které definují zákonnou působnost OVM. +
- +
-Zde ještě podrobněji rozvedeme: +
- +
-  * Věcnou a místní příslušnost +
-  * Přenesená působnost +
- +
-AIS Působnostní ve skupině systémů RPP, společně s Informačním systémem o ISVS (ISoISVS), Informačním systémem o datových prvcích (ISoDP) a s nově definovanými katalogy životních událostí, rolí subjektů práva, služeb a dalších objektů a katalogy jejich vzájemných vazeb tvoří tzv. Meta-informační systém veřejné správy, tedy systém informací o veřejné správě jako takové.+