Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
propojeny_datovy_fond [2019/05/06 16:33] – michal.rada | nap:propojeny_datovy_fond [2021/04/30 10:19] – include změny Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | ======Propojený datový fond====== |
- | Druh=Princip| | + | |
- | Název=Propojený datový fond| | + | |
- | Popis=Propojený datový fond je princip propojování údajů z jednotlivých informačních systémů veřejné správy za účelem usnadnění dokládání skutečností rozhodných pro výkon veřejné správy.| | + | |
- | Platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | Spravuje=Ondřej Medovič| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019}} | + | |
- | IK ČR zavádí do architektury VS ČR pojem propojeného datového fondu (PPDF). Propojený datový fond je tvořen datovými fondy (zejména datovými kmeny a transakčními daty) jednotlivých ISVS, propojených referenčním rozhraním VS s datovými fondy jiných ISVS pomocí odkazů (referenčních vazeb) na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva - územních prvcích, vedených v základních registrech. Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby ( AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN. | + | ===== Popis propojeného datového fondu ===== |
- | Referenční rozhraní VS, pomocí něhož je PPDF zpřístupněn, | + | <WRAP center round info 60%> |
+ | Zde uvedené informace k propojenému datovému fondu (PPDF) a všech jeho dílčích oblastí | ||
+ | </ | ||
- | Cílem rozvoje PPDF je publikovat jeho prostřednictvím nejen referenční údaje ze ZR a autoritativní (ze zákona vedené a spravované) údaje editorů ZR, ale také autoritativní údaje dalších agendových centralizovaně vedených ISVS. | ||
- | Základními | + | Propojený datový fond (také jako PPDF) je tematická oblast tvořená především [[nap: |
+ | PPDF je primárním zdrojem platných a právně závazných | ||
- | * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu resp. objektu práva v ISVS vedeném | + | <wrap info> |
- | * Výdej propojených údajů o subjektu/ | + | |
- | * Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů | + | |
- | * Podpora reklamace chybných | + | |
- | * Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva | + | |
- | Pro OVM a subjekty | + | Propojení mezi Agendovými informačními systémy a základními registry zajišťuje [[nap: |
+ | Veškeré vazby činěné v rámci PPDF jsou vždy propojeny se základními registry pomocí referenčních vazeb na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva (územní prvky a práva a povinnosti). Pro referenční vazby údajů | ||
+ | Kromě rozvoje a podpory navázaných principů správy datového kmene a pseudonymizace, | ||
+ | V reáliích roku 2020 je ke službám PPDF připojeno cca 3 500 informačních systémů z celkového počtu cca 7 000. Základním cílem PPDF je kromě připojení všech informačních systémů veřejné správy také zajištění, | ||
- | * Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů | + | Základními službami PPDF pro oprávněné čtenáře PPDF jsou: |
- | * Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS | + | |
- | * Podpora reklamace chybných údajů | + | |
- | PPDF je základním | + | * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu/ |
+ | * Výdej údajů o subjektu/ | ||
+ | * [[nap: | ||
+ | * Podpora reklamace chybných údajů | ||
- | PPDF se skládá z následujících prvků eGovernmentu: | + | ==== Pohled |
- | - Základní registry (dále také ZR), publikované službami ISZR | + | |
- | Základní registry tvoří Základní registr obyvatel (též ROB), Základní registr osob (též ROS), Základní registr územní identifikace a nemovitostí (též RUIAN), Základní registr práv a povinností (též RPP), registr ORG a informační systém základních registrů (též ISZR). | + | |
- | - Údaje editorů ZR publikované kompozitními službami ISZR | + | |
- | Kompozitními službami se rozumí služby ISZR, které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou | + | |
- | - Autoritativní zdroje publikované na eGSB | + | |
- | ISVS vedoucí evidence údajů ze zákona (autoritativní zdroj) publikují údaje pro potřeby jiných OVS nebo pro klienty VS prostřednictvím CMS – eGSB. | + | |
- | ISZR a eGSB tvoří referenční rozhraní ve smyslu zákona o ISVS. | + | {{ : |
+ | ===== Pravidla propojeného datového fondu ===== | ||
- | ===== Autoritativní údaje veřejné správy ===== | + | ==== Údaje, dokumenty, výstupy a výpisy |
- | Jedním z principů, které chceme ve veřejné správě naplnit a pro které | + | Těžištěm |
- | Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, | + | === Poskytování / Využívání |
- | Na referenčních údajích vedených | + | Na business vrstvě orgán veřejné moci, který provádí výkon veřejné správy, působí |
- | V souvislosti s autoritativními údaji jsou obecně platné následující aspekty: | + | Seznam agend vedených v RPP je k dispozici na stránkách: https:// |
- | * Autoritativním údajem bude jen údaj vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy. | + | Na aplikační vrstvě, prostřednictvím webových služeb jednotlivých referenčních rozhraní, ke kterým patří informační systém |
- | * Autoritativním údajem bude údaj nebo soubor údajů, který dokládá nějakou skutečnost, jež je důležitou rozhodnou skutečností při rozhodování veřejné správy v rámci agendy | + | |
- | * U autoritativního údaje bude vždy jasné, jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn | + | |
- | * Poskytovatelem autoritativního | + | |
- | * Autoritativní údaj bude vždy vázán na subjekt práva, | + | |
- | * Poskytování a využívání autoritativních údajů bude vždy logováno, podobně jako je tomu u údajů ze základních registrů. | + | |
- | * Technické řešení poskytování a využívání autoritativních údajů OVM bude realizováno prostřednictvím eGON service busu, a to vždy mezi jednotlivými AIS. | + | |
- | * Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis autoritativního | + | |
- | Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování | + | Jedním z pravidel [[nap: |
- | - na základě souhlasu subjektu | + | Dalším pravidlem pro nakládání s osobními údaji je pseudonymizace |
- | - na základě zákonného zmocnění | + | |
- | Na autoritativní údaje se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména: | + | * Informace ohledně ZR jsou k dispozici |
+ | * Informace, jakým způsobem připojit svůj AIS nebo komunikační sběrnici do ISZR jsou k dispozici na stránkách: | ||
+ | * Informace, jakým způsobem využívat [[nap: | ||
+ | * Informace k popisu služeb ZR: http:// | ||
+ | * Podrobný popis služeb ZR: http:// | ||
- | * Princip důvěryhodnosti: OVM bude takovému údaji důvěřovat, pokud se neprokáže opak; | + | Z pohledu technologické vrstvy, je čistě na jednotlivé instituci, jakou si zvolí platformu |
- | * princip | + | |
- | * princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad s autoritativním údajem, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí; | + | |
- | * princip zpochybnění: | + | |
- | * princip notifikace a aktualizace: | + | |
- | * princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů. | + | |
- | Pro vybudování a využívání autoritativních údajů | + | Na komunikační vrstvě je povinnost instituce při výkonu veřejné správy |
- | Pro rozběhnutí principu autoritativních údajů bude pochopitelně nutno také nastavit legislativní a technický rámec, to bude řešeno až v okamžiku, kdy budeme mít k dispozici potřebné nástroje. Oblast autoritativních údajů jako základní princip se ale již nyní přidává do Národní informační koncepce ČR, počítá s nimi koncept Digitálně přívětivé legislativy apod. Autoritativní údaje dále umožní naplňovat i cíle a zásady již v existujících strategií (kupříkladu “Strategie rozvoje ICT služeb ve veřejné správě”). | + | === Poskytování / Využívání dokumentů === |
- | Autoritativní údaje | + | Dokumenty |
+ | === Výpisy z informačního systému | ||
- | ===== Obecné příklady ===== | + | Výpis z informačního systému veřejné správy je dokument, který se vytváří se z veřejných i neveřejných evidencí. Výpis může mít podobu částečného nebo plného výpisu ze všech údajů, které se v informačním systému veřejné správy vedou. |
+ | *Výpis z veřejné evidence: Výpis není určen pro konkrétní osobu a všechny obsažené informace jsou veřejné. | ||
+ | *Výpis z neveřejné evidence: Výpis je určen pro konkrétní osobu, která je subjektem práva nebo jinou oprávněnou osobu a obsahuje i neveřejné údaje. | ||
+ | |||
+ | Výpisy se tvoří dle [[https:// | ||
- | Autoritativní údaje budou vždy údaje vedené v informačním systému veřejné správy. Bude se jednat o údaje, které jsou v ISVS k dispozici a které je ISVS schopen publikovat (především prostřednictvím eGSB, ale nikoliv výhradně) a které jsou vázány na subjekt (tedy osobu) nebo na objekt (předmět evidence). | + | === Výstupy z informačního systému veřejné správy |
- | Příkladem podání autoritativního údaje jsou: | + | Výstup z informačního systému veřejné správy je elektronický dokument, který je výpisem z informačního systému veřejné správy, ale je zároveň zabezpečen způsobem zajišťující integritu dat. Tedy je to takový výpis z informačního |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na řidiče | + | |
- | - Dotaz na subjekt v ROB - provazba přes AIFO tazatele | + | |
- | - Dotaz na autoritativní údaje o subjektu jako řidiči přes eGSB do systémů MD | + | |
- | - MD vrátí přes eGSB | + | |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na vlastníka a provozovatele vozidla | + | |
- | - Subjekt zná identifikátor objektu (SPZ vozidla) | + | |
- | - Dotaz přes eGSB na vozidlo podle SPZ a jeho atributy | + | |
- | - MD vrátí údaje o vozidle a | + | |
- | - údaje o vlastníkovi provázané přes AIFO | + | |
- | - údaje o provozovateli provazbou přes AIFO | + | |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na vozidla, která vlastní | + | |
- | - Má ztotožněný subjekt přes AIFO (ROB) nebo IČ (ROS) | + | |
- | - Dotazuje se na vozidla vlastněná či provozovaná subjektem přes eGSB do systémů MD | + | |
- | - MD vrátí přes eGSB seznam vozidel s jejich identifikátory (SPZ) a jejich atributy | + | |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na to, zda je osoba v evidenci Úřadu práce | + | |
- | - Má osobu ztotožněnou v ROB přes AIFO | + | |
- | - Dotazuje se přes eGSB do systému | + | |
- | - MPSV/ÚPČR vrací údaje provazbou přes AIFO, nebo | + | |
- | - MPSV/ÚPČR vrací přes eGSB informaci, že osoba není v evidenci ÚP | + | |
- | - Dotaz na děti subjektu | + | |
- | - Má ztotožněného rodiče v ROB přes AIFO | + | |
- | - Dotazuje se přes eGSB na děti rodiče | + | |
- | - MV/ISEO vrací přes eGSB AIFO dětí | + | |
- | - Poskytování údajů pro výběr pokut Celní správou | + | |
- | - Subjekt má připravené údaje o udělené pokutě, včetně subjektu pokuty a jeho AIFO či IČ | + | |
- | - Oprávněný subjekt předá přes eGSB ticket k výběru uložené pokuty, včetně údajů o subjektu a číslo jednací rozhodnutí | + | |
- | - Celní správa si ticket převezme, zaeviduje do svého ISVS a koná | + | |
- | - Celní správa přes eGSB vrátí oprávněnému subjektu údaje o výběru pokuty s vazbou v původním ticketu | + | |
+ | Existuje i speciální varianta výstupu z informačního systému veřejné správy, tzv. **ověřený výstup**, který vznikne úplným převodem výstupu z informačního systému veřejné správy z elektronické do listinné podoby a obsahuje náležitosti dle [[https:// | ||
+ | === Veřejná listina === | ||
- | ===== Potřebné rámcové kroky ===== | + | Veřejná listina je dle [[https:// |
- | Princip autoritativních údajů bude projednáván s orgány | + | Veřejnou listinou jsou všechny: |
+ | * **listinné** výpisy z informačního systému | ||
+ | * výstupy z informačního systému veřejné správy, | ||
+ | * ověřené výstupy z informačního systému veřejné správy. | ||
- | - Zakotvit princip autoritativních údajů jako princip eGovernmentu (bude zakotveno v NIK) | + | |
- | - Zanalyzovat údaje evidované v agendách podle ohlášení v RPP | + | |
- | - Zanalyzovat potřeby vycházející ze seznamů rozhodných skutečností úřadů | + | |
- | - Vydefinovat první skupiny adeptů na autoritativní údaje | + | {{tag> |
- | - Připravit obecný legislativní rámec pro využívání autoritativních údajů ve VS (pracuje se na principech legislativy) | + | |
- | - Projednat a schválit legislativní rámec na obecné úrovni, nebo ověřit legislativou v určitých agendách | + | |
- | - Dobudovat technickou infrastrukturu pro výměnu autoritativních údajů a jejich správu (projekt ZR2) | + | |
- | - Vyzkoušet si AU na prvních druzích údajů | + | |
- | - Postupně roztáhnout na další agendy | + | |