Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
propojeny_datovy_fond [2019/05/06 12:28] – Tomáš Šedivec | nap:propojeny_datovy_fond [2020/05/12 09:17] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | < |
- | druh=Princip| | + | |
- | Název=Propojený datový fond| | + | |
- | Popis=Propojený datový fond je propojený datový fond| | + | |
- | platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | gestor=MVČR, | + | |
- | platíkedni=30. září 2019}} | + | |
- | IK ČR zavádí do architektury VS ČR pojem propojeného datového fondu (PPDF). Propojený datový fond je tvořen datovými fondy (zejména datovými kmeny a transakčními daty) jednotlivých ISVS, propojených referenčním rozhraním VS s datovými fondy jiných ISVS pomocí odkazů (referenčních vazeb) na referenční údaje o subjektech práva (fyzických osobách, právnických osobách a OVM) a referenční údaje o objektech práva - územních prvcích, vedených v základních registrech. Pro referenční vazby údajů o fyzických osobách se využívá Agendový identifikátor Fyzické osoby ( AIFO), pro referenční vazby právnických osob Identifikační číslo osoby (IČO), pro referenční vazby územních prvků jejich příslušné identifikátory přidělené RUIAN. | + | ===== Popis propojeného datového fondu ===== |
- | Referenční rozhraní VS, pomocí něhož je PPDF zpřístupněn, | + | {{page> |
- | Cílem rozvoje PPDF je publikovat jeho prostřednictvím nejen referenční údaje ze ZR a autoritativní (ze zákona vedené a spravované) údaje editorů ZR, ale také autoritativní údaje dalších agendových centralizovaně vedených ISVS. | + | ===== Pravidla propojeného datového fondu ===== |
- | Základními službami PPDF pro ISVS - čtenáře a uživatele údajů v PPDF jsou a budou: | + | {{page> |
- | * Ztotožnění (přidělení identifikátoru) subjektu resp. objektu práva v ISVS vedeném | ||
- | * Výdej propojených údajů o subjektu/ | ||
- | * Notifikace o změnách referenčních a autoritativních údajů pro údaje v ISVS vedené | ||
- | * Podpora reklamace chybných údajů | ||
- | * Podpora pseudonymizace údajů o subjektech práva | ||
- | Pro OVM a subjekty údajů to budou služby: | ||
- | * Podpora vytváření výstupů z ISVS pro subjekty údajů | + | {{tag>PPDF " |
- | * Podpora vytváření autorizovaných výpisů z ISVS | + | |
- | * Podpora reklamace chybných údajů | + | |
- | + | ||
- | PPDF je základním předpokladem pro naplnění principu Only Once a eliminace místní příslušnosti. | + | |
- | + | ||
- | PPDF se skládá z následujících prvků eGovernmentu: | + | |
- | - Základní registry | + | |
- | Základní registry tvoří Základní registr obyvatel (též ROB), Základní registr osob (též ROS), Základní registr územní identifikace a nemovitostí (též RUIAN), Základní registr práv a povinností (též RPP), registr ORG a informační systém základních registrů (též ISZR). | + | |
- | - Údaje editorů ZR publikované kompozitními službami ISZR | + | |
- | Kompozitními službami se rozumí služby ISZR, které poskytují údaje vedené v editorských systémech ZR s vazbou na referenční údaje vedené v ZR | + | |
- | - Autoritativní zdroje publikované na eGSB | + | |
- | ISVS vedoucí evidence údajů ze zákona (autoritativní zdroj) publikují údaje pro potřeby jiných OVS nebo pro klienty VS prostřednictvím CMS – eGSB. | + | |
- | + | ||
- | ISZR a eGSB tvoří referenční rozhraní | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Autoritativní údaje veřejné správy ===== | + | |
- | + | ||
- | Jedním z principů, které chceme ve veřejné správě naplnit a pro které je projekt **Základní registry 2.0** zcela klíčový, je princip tzv. “autoritativních údajů” ve veřejné správě. | + | |
- | + | ||
- | Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, | + | |
- | + | ||
- | Na referenčních údajích vedených v základních registrech (a na údajích vedených o fyzických osobách v systémech typu Evidence obyvatel) jsme si ověřili funkčnost principu, kdy tyto údaje a jejich změny klient nemusí dokládat, ale celá veřejná správa si tyto údaje získává prostřednictvím ISZR a na základě nich pak rozhoduje. Princip autoritativních údajů je pouze rozšířením tohoto funkčního celku i o další údaje. | + | |
- | + | ||
- | V souvislosti s autoritativními údaji jsou obecně platné následující aspekty: | + | |
- | + | ||
- | * Autoritativním údajem bude jen údaj vedený v AIS a vytvářený rozhodováním v rámci určité agendy veřejné správy. | + | |
- | * Autoritativním údajem bude údaj nebo soubor údajů, který dokládá nějakou skutečnost, | + | |
- | * U autoritativního údaje bude vždy jasné, jak vznikl, kdo je zodpovědný za jeho zápis, změny a správu, v jakém AIS je veden a jakým způsobem může být změněn či zrušen. | + | |
- | * Poskytovatelem autoritativního údaje bude vždy správce AIS, v němž je autoritativní údaje veden a evidován, a to vždy na základě zákonného zmocnění. | + | |
- | * Autoritativní údaj bude vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva. | + | |
- | * Poskytování a využívání autoritativních údajů bude vždy logováno, podobně jako je tomu u údajů ze základních registrů. | + | |
- | * Technické řešení poskytování a využívání autoritativních údajů OVM bude realizováno prostřednictvím eGON service busu, a to vždy mezi jednotlivými AIS. | + | |
- | * Bude umožněno subjektu údajů si pořídit výpis autoritativního údaje jako výpis z informačního systému veřejné správy. | + | |
- | + | ||
- | Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, | + | |
- | + | ||
- | - na základě souhlasu subjektu údajů (jménem subjektu údajů), nebo | + | |
- | - na základě zákonného zmocnění (z moci úřední) | + | |
- | + | ||
- | Na autoritativní údaje se budou vztahovat podobné principy jako na referenční údaje v ZR, a to zejména: | + | |
- | + | ||
- | * Princip důvěryhodnosti: | + | |
- | * princip využívání: | + | |
- | * princip reklamace: OVM, pokud zjistí nesoulad s autoritativním údajem, vznese jeho reklamaci a editor ji vyřídí; | + | |
- | * princip zpochybnění: | + | |
- | * princip notifikace a aktualizace: | + | |
- | * princip zmocnění: subjekt údajů bude moci určit, které třeba i komerční subjekty mimo veřejnou správu budou získávat automaticky informace o změnách těchto údajů. | + | |
- | + | ||
- | Pro vybudování a využívání autoritativních údajů je tedy nezbytné dobudovat potřebnou technickou infrastrukturu a nastavit principy a zajistit jejich dodržování, | + | |
- | + | ||
- | Pro rozběhnutí principu autoritativních údajů bude pochopitelně nutno také nastavit legislativní a technický rámec, to bude řešeno až v okamžiku, kdy budeme mít k dispozici potřebné nástroje. Oblast autoritativních údajů jako základní princip se ale již nyní přidává do Národní informační koncepce ČR, počítá s nimi koncept Digitálně přívětivé legislativy apod. Autoritativní údaje dále umožní naplňovat i cíle a zásady již v existujících strategií (kupříkladu “Strategie rozvoje ICT služeb ve veřejné správě”). | + | |
- | + | ||
- | Autoritativní údaje se budou mezi jednotlivými informačními systémy předávat referenčním rozhraním. V naprosté většině to bude prostřednictvím EGON service busu, ale ne vždy, pokud již funguje a je využívána jiná cesta, která splní veškeré požadavky. | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Obecné příklady ===== | + | |
- | + | ||
- | Autoritativní údaje budou vždy údaje vedené v informačním systému veřejné správy. Bude se jednat o údaje, které jsou v ISVS k dispozici a které je ISVS schopen publikovat (především prostřednictvím eGSB, ale nikoliv výhradně) a které jsou vázány na subjekt (tedy osobu) nebo na objekt (předmět evidence). | + | |
- | + | ||
- | Příkladem podání autoritativního údaje jsou: | + | |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na řidiče | + | |
- | - Dotaz na subjekt v ROB - provazba přes AIFO tazatele | + | |
- | - Dotaz na autoritativní údaje o subjektu jako řidiči přes eGSB do systémů MD | + | |
- | - MD vrátí přes eGSB | + | |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na vlastníka a provozovatele vozidla | + | |
- | - Subjekt zná identifikátor objektu (SPZ vozidla) | + | |
- | - Dotaz přes eGSB na vozidlo podle SPZ a jeho atributy | + | |
- | - MD vrátí údaje o vozidle a | + | |
- | - údaje o vlastníkovi provázané přes AIFO | + | |
- | - údaje o provozovateli provazbou přes AIFO | + | |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na vozidla, která vlastní či provozuje subjekt | + | |
- | - Má ztotožněný subjekt přes AIFO (ROB) nebo IČ (ROS) | + | |
- | - Dotazuje se na vozidla vlastněná či provozovaná subjektem přes eGSB do systémů MD | + | |
- | - MD vrátí přes eGSB seznam vozidel s jejich identifikátory (SPZ) a jejich atributy | + | |
- | - Oprávněný subjekt se dotazuje na to, zda je osoba v evidenci Úřadu práce | + | |
- | - Má osobu ztotožněnou v ROB přes AIFO | + | |
- | - Dotazuje se přes eGSB do systému JISPSV na MPSV | + | |
- | - MPSV/ÚPČR vrací údaje provazbou přes AIFO, nebo | + | |
- | - MPSV/ÚPČR vrací přes eGSB informaci, že osoba není v evidenci ÚP | + | |
- | - Dotaz na děti subjektu | + | |
- | - Má ztotožněného rodiče v ROB přes AIFO | + | |
- | - Dotazuje se přes eGSB na děti rodiče | + | |
- | - MV/ISEO vrací přes eGSB AIFO dětí a případně údaje dětí (nemám vyjasněno) | + | |
- | - Poskytování údajů pro výběr pokut Celní správou | + | |
- | - Subjekt má připravené údaje o udělené pokutě, včetně subjektu pokuty a jeho AIFO či IČ | + | |
- | - Oprávněný subjekt předá přes eGSB ticket k výběru uložené pokuty, včetně údajů o subjektu a číslo jednací rozhodnutí | + | |
- | - Celní správa si ticket převezme, zaeviduje do svého ISVS a koná | + | |
- | - Celní správa přes eGSB vrátí oprávněnému subjektu údaje o výběru pokuty s vazbou v původním ticketu | + | |
- | + | ||
- | + | ||
- | + | ||
- | ===== Potřebné rámcové kroky ===== | + | |
- | + | ||
- | Princip autoritativních údajů bude projednáván s orgány veřejné moci na různých úrovních, již dnes je ale jasné, že obecný rámcový další postup by měl být: | + | |
- | + | ||
- | - Zakotvit princip autoritativních údajů jako princip eGovernmentu (bude zakotveno v NIK) | + | |
- | - Zanalyzovat údaje evidované v agendách podle ohlášení v RPP | + | |
- | - Zanalyzovat potřeby vycházející ze seznamů rozhodných skutečností úřadů | + | |
- | - Vydefinovat první skupiny adeptů na autoritativní údaje | + | |
- | - Připravit obecný legislativní rámec pro využívání autoritativních údajů ve VS (pracuje se na principech legislativy) | + | |
- | - Projednat a schválit legislativní rámec na obecné úrovni, nebo ověřit legislativou v určitých agendách | + | |
- | - Dobudovat technickou infrastrukturu pro výměnu autoritativních údajů a jejich správu (projekt ZR2) | + | |
- | - Vyzkoušet si AU na prvních druzích údajů | + | |
- | - Postupně roztáhnout na další agendy | + | |