Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
pristupnost_informaci [2019/08/26 10:48] – Tomáš Šedivec | nap:pristupnost_informaci [2021/09/03 10:43] (aktuální) – odkaz na W3C Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Přístupnost informací====== |
- | <note important> | + | ===== Popis Přístupnosti |
- | + | Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní | |
- | Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní | + | |
Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních: | Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních: | ||
Řádek 13: | Řádek 12: | ||
==== Obecně o přístupnosti ==== | ==== Obecně o přístupnosti ==== | ||
- | Přístupnost realizujeme proto, aby také OZP mohly na rovnoprávném základě využívat služby a informace, jako osoby bez jaéhokoliv | + | Přístupnost realizujeme proto, aby také OZP mohly na rovnoprávném základě využívat služby a informace, jako osoby bez jakéhokoliv |
- | Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, | + | Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, |
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Pravidla Přístupnosti informací ===== | ||
==== Legislativní rámec pro přístupnost ==== | ==== Legislativní rámec pro přístupnost ==== | ||
- | Legislativní rámec pro povinnosti přístupnosti je poměrně široký. Níže jsou uvedeny pouze klíčové předpisy, které mají pŕímý vliv na přístupnost informací: | + | Legislativní rámec pro povinnosti přístupnosti je poměrně široký. Níže jsou uvedeny pouze klíčové předpisy, které mají přímý vliv na přístupnost informací: |
- Obecná úroveň | - Obecná úroveň | ||
Řádek 25: | Řádek 27: | ||
- Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací | - Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací | ||
- Úroveň základních služeb | - Úroveň základních služeb | ||
- | - Procesně-správní předpisy, jako je Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, xxxosř, xxxosř, apod. | + | - Procesně-správní předpisy, jako je Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, apod. |
- Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob | - Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob | ||
- Nařízení EU č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (zejména článek 15) | - Nařízení EU č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (zejména článek 15) | ||
Řádek 32: | Řádek 34: | ||
- Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru | - Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru | ||
- Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (zejména § 5, odst. 2, písm. f), § 9, a další) | - Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (zejména § 5, odst. 2, písm. f), § 9, a další) | ||
- | - Částečně legislativa ohledně spisové služby, zejména Vyhláška č. Xxx Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby (§ xxx, § xxx, a další) | + | - Částečně legislativa ohledně spisové služby |
- Úroveň realizace veřejných zakázek | - Úroveň realizace veřejných zakázek | ||
- Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zejména § 93) | - Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zejména § 93) | ||
Řádek 42: | Řádek 44: | ||
- Existuje zde obecná absolutní povinnost přístupnosti výsledků všech veřejných zakázek či zakázek podle legislativy k VZ, pokud jsou jejich výsledky určeny pro jakékoliv užívání fyzickými osobami, to se pochopitelně vztahuje i obecně na veškeré ICT zakázky. | - Existuje zde obecná absolutní povinnost přístupnosti výsledků všech veřejných zakázek či zakázek podle legislativy k VZ, pokud jsou jejich výsledky určeny pro jakékoliv užívání fyzickými osobami, to se pochopitelně vztahuje i obecně na veškeré ICT zakázky. | ||
- Subjekty veřejného sektoru musejí mít svoje informace přístupné a to zejména na internetových stránkách a ve svých aplikacích | - Subjekty veřejného sektoru musejí mít svoje informace přístupné a to zejména na internetových stránkách a ve svých aplikacích | ||
- | - Přístupnost se vztahuje | + | - Přístupnost se vztahuje i na veškeré informační systémy pro zaměstnance, |
==== Standardy a metodiky ==== | ==== Standardy a metodiky ==== | ||
Řádek 52: | Řádek 54: | ||
* MAAP - Mobile accessibility applications principles - Soubor opatření pro přístupnost mobilních aplikací (přičemž pro jednotlivé platformy jsou opět k dispozici podrobné standardy) | * MAAP - Mobile accessibility applications principles - Soubor opatření pro přístupnost mobilních aplikací (přičemž pro jednotlivé platformy jsou opět k dispozici podrobné standardy) | ||
- | Více o standardech a jejich realizaci se můžete dočíst třeba [[http://www.pristupnost-informaci.cz/standardy|v sekci Standardy a normy na portálu | + | Více o standardech a jejich realizaci se můžete dočíst třeba [[https://www.w3.org/WAI/ |
==== Architektonická řešení ==== | ==== Architektonická řešení ==== | ||
Řádek 62: | Řádek 64: | ||
* Aby všechny aplikace, systémy a informační systémy dodávané v jakékoliv formě veřejného investování také splňovaly požadavky na přístupnost. | * Aby všechny aplikace, systémy a informační systémy dodávané v jakékoliv formě veřejného investování také splňovaly požadavky na přístupnost. | ||
* Aby byl elektronický systém spisové služby, agendové informační systémy a další aplikace a procesy nastaveny tak, aby digitální dokumenty odesílané organizací byly přístupné. | * Aby byl elektronický systém spisové služby, agendové informační systémy a další aplikace a procesy nastaveny tak, aby digitální dokumenty odesílané organizací byly přístupné. | ||
- | * Aby se požadavky na přístupnost staly nedílnou soućástí požadavků na dodávky a veřejné zakázky i požadavků na interní vývoj. | + | * Aby se požadavky na přístupnost staly nedílnou součástí požadavků na dodávky a veřejné zakázky i požadavků na interní vývoj. |
+ | |||
+ | |||
+ | {{tag> | ||