Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
pristupnost_informaci [2019/08/19 08:25] – vytvořeno michal.radanap:pristupnost_informaci [2021/09/03 10:43] (aktuální) – odkaz na W3C Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Přístupnost informací</title>~~Title: ístupnost informací~~ +======Přístupnost informací====== 
-´Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní ttechnologie založené na klasických zařízeních typu počítač, notebook, tablet či mobilní ☎️, mají na nich však tzv. “Asistivní software”, který jim umožňuje plnohodnotně pracovat s internetem, pokud jsou příslušné služby, aplikae a informace přístupné.+ 
 +===== Popis ístupnosti informací ===== 
 +Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní technologie založené na klasických zařízeních typu počítač, notebook, tablet či mobilní telefon, mají na nich však tzv. “Asistivní software”, který jim umožňuje plnohodnotně pracovat s internetem, pokud jsou příslušné služby, aplikace a informace přístupné.
  
 Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních: Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních:
Řádek 10: Řádek 12:
 ==== Obecně o přístupnosti ==== ==== Obecně o přístupnosti ====
  
-Přístupnost realizujeme proto, aby také OZP mohly na rovnoprávném základě využívat služby a informace, jako osoby bez jaéhokoliv postižení či specifických potřeb. Přístupnost ve veřejné správě je jednou ze základních společenských povinností, realizuje se jí soubor základních práv a nutnosti zabránit diskriminaci určitých osob.+Přístupnost realizujeme proto, aby také OZP mohly na rovnoprávném základě využívat služby a informace, jako osoby bez jakéhokoliv postižení či specifických potřeb. Přístupnost ve veřejné správě je jednou ze základních společenských povinností, realizuje se jí soubor základních práv a nutnosti zabránit diskriminaci určitých osob.
  
-Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, která říká, jakým způsobem mají být budovány informační systémy a jejich uživatelská rozhraní a jejich funkce tak, aby výstupem byly informace v přístupné podobě (z technického hlediska). Sama přístupnost informací nikterak nezasahuje do samotného vytváření informací, ale do způsobu jejich prezentace a publikace navenek. Jedná se o soubor technik, doporčení, norem a pravidel a postup, jejichž dodržení se zajistí, aby s informacemi a službami v elektronické podobě mohla pracovat co nejšrší skupina lidí.+Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, která říká, jakým způsobem mají být budovány informační systémy a jejich uživatelská rozhraní a jejich funkce tak, aby výstupem byly informace v přístupné podobě (z technického hlediska). Sama přístupnost informací nikterak nezasahuje do samotného vytváření informací, ale do způsobu jejich prezentace a publikace navenek. Jedná se o soubor technik, doporučení, norem a pravidel a postup, jejichž dodržení se zajistí, aby s informacemi a službami v elektronické podobě mohla pracovat co nejširší skupina lidí.
  
 +
 +
 +===== Pravidla Přístupnosti informací =====
 ==== Legislativní rámec pro přístupnost ==== ==== Legislativní rámec pro přístupnost ====
  
-Legislativní rámec pro povinnosti přístupnosti je poměrně široký. Níže jsou uvedeny pouze klíčové předpisy, které mají pŕímý vliv na přístupnost informací:+Legislativní rámec pro povinnosti přístupnosti je poměrně široký. Níže jsou uvedeny pouze klíčové předpisy, které mají přímý vliv na přístupnost informací:
  
   - Obecná úroveň   - Obecná úroveň
Řádek 22: Řádek 27:
       - Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací       - Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací
   - Úroveň základních služeb   - Úroveň základních služeb
-      - Procesně-správní předpisy, jako je Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, xxxosř, xxxosř, apod.+      - Procesně-správní předpisy, jako je Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, apod.
       - Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob       - Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob
       - Nařízení EU č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (zejména článek 15)       - Nařízení EU č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (zejména článek 15)
Řádek 29: Řádek 34:
       - Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru       - Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru
       - Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (zejména § 5, odst. 2, písm. f), § 9, a další)       - Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (zejména § 5, odst. 2, písm. f), § 9, a další)
-      - Částečně legislativa ohledně spisové služby, zejména Vyhláška č. Xxx Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby (§ xxx, § xxx, a další)+      - Částečně legislativa ohledně spisové služby
   - Úroveň realizace veřejných zakázek   - Úroveň realizace veřejných zakázek
       - Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zejména § 93)       - Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zejména § 93)
Řádek 39: Řádek 44:
   - Existuje zde obecná absolutní povinnost přístupnosti výsledků všech veřejných zakázek či zakázek podle legislativy k VZ, pokud jsou jejich výsledky určeny pro jakékoliv užívání fyzickými osobami, to se pochopitelně vztahuje i obecně na veškeré ICT zakázky.   - Existuje zde obecná absolutní povinnost přístupnosti výsledků všech veřejných zakázek či zakázek podle legislativy k VZ, pokud jsou jejich výsledky určeny pro jakékoliv užívání fyzickými osobami, to se pochopitelně vztahuje i obecně na veškeré ICT zakázky.
   - Subjekty veřejného sektoru musejí mít svoje informace přístupné a to zejména na internetových stránkách a ve svých aplikacích   - Subjekty veřejného sektoru musejí mít svoje informace přístupné a to zejména na internetových stránkách a ve svých aplikacích
-  - Přístupnost se vztahuje dovozeně i na veškeré informační systémy pro zaměstnance, protože ani zaměstnanec s OZP nesmí být diskriminován tím že není schopen pracovat se svým pracovním systémem+  - Přístupnost se vztahuje i na veškeré informační systémy pro zaměstnance, protože ani zaměstnanec s OZP nesmí být diskriminován tímže není schopen pracovat se svým pracovním systémem
  
 ==== Standardy a metodiky ==== ==== Standardy a metodiky ====
Řádek 49: Řádek 54:
   * MAAP - Mobile accessibility applications principles - Soubor opatření pro přístupnost mobilních aplikací (přičemž pro jednotlivé platformy jsou opět k dispozici podrobné standardy)   * MAAP - Mobile accessibility applications principles - Soubor opatření pro přístupnost mobilních aplikací (přičemž pro jednotlivé platformy jsou opět k dispozici podrobné standardy)
  
-Více o standardech a jejich realizaci se můžete dočíst třeba [[http://www.pristupnost-informaci.cz/standardy|v sekci Standardy a normy na portálu pristupnost-informaci.cz]]+Více o standardech a jejich realizaci se můžete dočíst třeba [[https://www.w3.org/WAI/standards-guidelines/cs|na portálu W3C]].
  
 ==== Architektonická řešení ==== ==== Architektonická řešení ====
Řádek 59: Řádek 64:
   * Aby všechny aplikace, systémy a informační systémy dodávané v jakékoliv formě veřejného investování také splňovaly požadavky na přístupnost.   * Aby všechny aplikace, systémy a informační systémy dodávané v jakékoliv formě veřejného investování také splňovaly požadavky na přístupnost.
   * Aby byl elektronický systém spisové služby, agendové informační systémy a další aplikace a procesy nastaveny tak, aby digitální dokumenty odesílané organizací byly přístupné.   * Aby byl elektronický systém spisové služby, agendové informační systémy a další aplikace a procesy nastaveny tak, aby digitální dokumenty odesílané organizací byly přístupné.
-  * Aby se požadavky na přístupnost staly nedílnou soućástí požadavků na dodávky a veřejné zakázky i požadavků na interní vývoj.+  * Aby se požadavky na přístupnost staly nedílnou součástí požadavků na dodávky a veřejné zakázky i požadavků na interní vývoj. 
 + 
 + 
 +{{tag>Accessiblity Přístupnost "tematická oblast"}}