Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
pristupnost_informaci [2019/08/26 10:48] – Tomáš Šedivec | nap:pristupnost_informaci [2019/10/04 15:22] – ↷ Stránka přesunuta z 'pristupnost_informaci' do 'nap:pristupnost_informaci' Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
< | < | ||
- | <note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby | + | <WRAP center round tip 60%> |
+ | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury | ||
- | Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní ttechnologie založené na klasických zařízeních typu počítač, notebook, tablet či mobilní | + | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: |
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Přístupnost informací a služeb ve smyslu “accessibility” je způsob publikování a provozování tak, aby s informacemi a službami mohly na rovnoprávném základě pracovat všichni, včetně uživatelů se specifickými potřebami, zejména osoby se zdravotním postižením (dále také “OZP”). Tyto osoby využívají moderní ttechnologie založené na klasických zařízeních typu počítač, notebook, tablet či mobilní | ||
Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních: | Přístupnost je v souladu s principy tzv. “Governance accessibility” řešena na třech úrovních: | ||
Řádek 13: | Řádek 18: | ||
==== Obecně o přístupnosti ==== | ==== Obecně o přístupnosti ==== | ||
- | Přístupnost realizujeme proto, aby také OZP mohly na rovnoprávném základě využívat služby a informace, jako osoby bez jaéhokoliv | + | Přístupnost realizujeme proto, aby také OZP mohly na rovnoprávném základě využívat služby a informace, jako osoby bez jakéhokoliv |
- | + | ||
- | Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, | + | |
- | + | ||
- | ==== Legislativní rámec pro přístupnost ==== | + | |
- | + | ||
- | Legislativní rámec pro povinnosti přístupnosti je poměrně široký. Níže jsou uvedeny pouze klíčové předpisy, které mají pŕímý vliv na přístupnost informací: | + | |
- | + | ||
- | - Obecná úroveň | + | |
- | - Mezinárodní přímo aplikovatelná Úmluva o právech osob se zdravotním postižením | + | |
- | - Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací | + | |
- | - Úroveň základních služeb | + | |
- | - Procesně-správní předpisy, jako je Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, xxxosř, xxxosř, apod. | + | |
- | - Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob | + | |
- | - Nařízení EU č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (zejména článek 15) | + | |
- | - Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů | + | |
- | - Úroveň internetových stránek a mobilních aplikací | + | |
- | - Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru | + | |
- | - Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (zejména § 5, odst. 2, písm. f), § 9, a další) | + | |
- | - Částečně legislativa ohledně spisové služby, zejména Vyhláška č. Xxx Sb., o podrobnostech výkonu spisové služby (§ xxx, § xxx, a další) | + | |
- | - Úroveň realizace veřejných zakázek | + | |
- | - Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zejména § 93) | + | |
- | + | ||
- | Vesměs z legislativy plynou pro OZP následující práva a pro veřejnou správu povinnosti: | + | |
- | + | ||
- | - OZP musí mít možnost využívat všechny služby veřejné správy jako kdokoliv jiný | + | |
- | - OZP musí mít možnost plnohodnotně využívat elektronické služby stát i elektronické služby subjektů veřejného sektoru | + | |
- | - Existuje zde obecná absolutní povinnost přístupnosti výsledků všech veřejných zakázek či zakázek podle legislativy k VZ, pokud jsou jejich výsledky určeny pro jakékoliv užívání fyzickými osobami, to se pochopitelně vztahuje i obecně na veškeré ICT zakázky. | + | |
- | - Subjekty veřejného sektoru musejí mít svoje informace přístupné a to zejména na internetových stránkách a ve svých aplikacích | + | |
- | - Přístupnost se vztahuje dovozeně i na veškeré informační systémy pro zaměstnance, | + | |
- | + | ||
- | ==== Standardy a metodiky ==== | + | |
- | + | ||
- | K dispozici jsou technické standardy a metodiky, které určují konkrétní technické postupy pro tvorbu a správu přístupného obsahu. Nejdůležitějšími v oblasti informačních systémů jsou následující: | + | |
- | + | ||
- | * WCAG - Web content accessibility guidelines - Základní standard pro přístupnost obsahu | + | |
- | * WAI-ARIA: Standard Accessible Rich Internet Applications suite - Standard pro webové aplikace | + | |
- | * MAAP - Mobile accessibility applications principles - Soubor opatření pro přístupnost mobilních aplikací (přičemž pro jednotlivé platformy jsou opět k dispozici podrobné standardy) | + | |
- | + | ||
- | Více o standardech a jejich realizaci se můžete dočíst třeba [[http:// | + | |
- | ==== Architektonická | + | Přístupnost informací je pak ryze technická disciplína, |
- | Na obecné úrovni lze konstatovat, | ||
- | * Aby všechny internetové stránky (ať už veřejné či nikoliv) splňovaly požadavky na přístupnost. | + | {{tag> |
- | * Aby všechny mobilní aplikace splňovaly požadavky na přístupnost. | + | |
- | * Aby všechny aplikace, systémy a informační systémy dodávané v jakékoliv formě veřejného investování také splňovaly požadavky na přístupnost. | + | |
- | * Aby byl elektronický systém spisové služby, agendové informační systémy a další aplikace a procesy nastaveny tak, aby digitální dokumenty odesílané organizací byly přístupné. | + | |
- | * Aby se požadavky na přístupnost staly nedílnou soućástí požadavků na dodávky a veřejné zakázky i požadavků na interní vývoj. | + | |