Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
nap:kontext [2020/04/08 15:08] – Tomáš Šedivec | nap:kontext [2020/06/19 10:17] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
< | < | ||
- | Kontext se realizuje prostřednictvím systému [[nap: | + | Každá agenda je vymezena příslušnými právními předpisy. V rámci agendy se pak o subjektech a objektech vedou údaje potřebné a specifické |
- | Výkon veřejné správy je rozdělen do jednotlivých agend. Jak se praví v § 2 písm. e) ZoZR je „agendou ucelená oblast působnosti orgánu veřejné moci nebo ucelená oblast působení soukromoprávního uživatele údajů, | + | |
- | O subjektech a objektech se jedná v rámci určité agendy v určitých souvislostech (daných právními předpisy), tedy subjekty a objekty jsou v rámci výkonu této agendy chápany v určitém „kontextu“. Tyto kontexty se při výkonu různých agend liší, což se mimo jiné projevuje tím, že se v rámci různých agend jedná o jiných objektech ve vztahu k subjektům a o subjektech a objektech se evidují a případně vyměňují různé údaje. | + | * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě. |
- | Můžeme tedy říci, že kontext: | + | |
- | | + | |
- | * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě. | + | |
- | Jinak řečeno subjekt vystupuje v daném kontextu v určité roli a této roli přísluší určité atributy a vstupuje do vztahu s různými objekty. (Konkrétní příklady budou uvedeny dále) | + | |
- | V RPP se registrují typy subjektů a objektů evidovaných v dané agendě. Je tedy třeba identifikovat, | + | |
- | Každý registrovaný subjekt a objekt a každý jejich údaj (atribut) je tak v RPP jednoznačně pojmenován a je mu přidělený jedinečný hierarchický identifikátor skládající se z kódu agendy a pomlčkou oddělovaných hierarchicky uspořádaných identifikátorů. | + | |
- | Můžeme tedy říci, že „typy a atributy subjektů a objektů jsou jednoznačně pojmenovány a identifikovány (enumerovány). | + | |
- | Zkráceně (s jistou újmou na přesnosti) pak tento soubor jednoznačně pojmenovaných a enumerovaných subjektů a objektů a jejich atributů evidovaných v agendě, tj. definovaných příslušnými právními předpisy, nazýváme „kontextem“ – přesněji řečeno souborem typu údajů o subjektech a objektech a jejich vzájemných vztahů definovaných v kontextu právních předpisů určujících danou agendu. | + | |
- | V přeneseném smyslu je pak „kontextem“ nazývána definice schématu (povolené datové struktury) datových nákladů zpráv [[nap: | + | |
Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup | Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup | ||
* {{ : | * {{ : | ||
- | * {{ : | + | * {{ : |
+ | |||
+ | Metodika tvorby kontextů zavádí dvě roviny kontextu – technickou a konceptuální. Technická rovina kontextu je tvořena XSD schématem, které definuje syntaxi XML zpráv, ve kterých jsou vyjádřeny sdílené údaje. Pro využívání služeb | ||
+ | * Agendu, ze které chce čtenář údaje využívat, | ||
+ | * Agendu, kterou čtenář provádí a v níž údaje čte, | ||
+ | * Kontext pro dotazování na údaje z publikujícího AIS. | ||
+ | Před využitím [[nap: | ||
+ | |||
+ | ==== Konceptuální modely kontextů ==== | ||
+ | |||
+ | Konceptuální rovina kontextu je tvořena konceptuálním modelem, který definuje sémantiku (význam) kontextu popisem jeho sémantických (významových) vazeb na ostatní kontexty vedené v rámci téže agendy, ale i v jiných agendách a popisem jeho sémantických vazeb na ontologii veřejné správy. Ontologie veřejné správy definuje základní pojmy veřejné správy, které existují napříč právním řádem ČR, a sémantické vazby mezi nimi. Příkladem takových pojmů jsou subjekt práva, objekt práva, fyzická osoba, právnická osoba, apod. | ||
+ | |||
+ | Ambicí konceptuálního modelu kontextu není modelovat reálný svět, ale jeho abstrakci popisující subjekty a objekty údajů, údaje o nich a vztahy mezi nimi tak, jak jsou definovány v legislativě a jak jsou chápány v dané agendě. Konceptuální model je odvozen z obecných významů definovaných v ontologii veřejné správy, ty přebírá, specializuje a rozšiřuje a v případě potřeby také redefinuje. Prvky konceptuálního modelu jsou propojeny na odpovídající legislativní ustanovení, | ||
+ | Protože je konceptuální model kontextu provázán na konceptuální modely souvisejících kontextů a na ontologii veřejné správy, je sám o sobě ontologií. Soubor konceptuálních modelů všech kontextů pak tvoří ontologii popisující | ||
+ | * subjekty a objekty práva, | ||
+ | * kontexty, ve kterých existují, | ||
+ | * údaje, které jsou o nich v kontextech vedeny | ||
+ | * vzájemné sémantické souvislosti | ||
+ | |||
+ | Tím tvoří konceptuální sémantickou mapu údajů vedených veřejnou správou. | ||