Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
nap:kontext [2019/11/25 18:24] – vytvořeno Tomáš Šedivec | nap:kontext [2024/04/03 08:54] – [Seznam datových obsahů kontextů] Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Kontext eGSB/ISSS====== |
- | Kontext | + | Každá agenda je vymezena příslušnými právními předpisy. V rámci agendy |
- | Výkon veřejné správy je rozdělen do jednotlivých agend. Jak se praví v § 2 písm. e) ZoZR je „agendou ucelená oblast působnosti orgánu veřejné moci nebo ucelená oblast působení soukromoprávního uživatele údajů, | + | |
- | O subjektech a objektech se jedná v rámci určité agendy v určitých souvislostech (daných právními předpisy), tedy subjekty a objekty jsou v rámci výkonu této agendy chápany v určitém „kontextu“. Tyto kontexty se při výkonu různých agend liší, což se mimo jiné projevuje tím, že se v rámci různých agend jedná o jiných objektech ve vztahu k subjektům a o subjektech a objektech se evidují a případně vyměňují různé údaje. | + | * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě. |
- | Můžeme tedy říci, že kontext: | + | |
- | | + | |
- | * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě. | + | |
- | Jinak řečeno subjekt vystupuje v daném kontextu v určité roli a této roli přísluší určité atributy a vstupuje do vztahu s různými objekty. (Konkrétní příklady budou uvedeny dále) | + | |
- | V RPP se registrují typy subjektů a objektů evidovaných v dané agendě. Je tedy třeba identifikovat, | + | |
- | Každý registrovaný subjekt a objekt a každý jejich údaj (atribut) je tak v RPP jednoznačně pojmenován a je mu přidělený jedinečný hierarchický identifikátor skládající se z kódu agendy a pomlčkou oddělovaných hierarchicky uspořádaných identifikátorů. | + | |
- | Můžeme tedy říci, že „typy a atributy subjektů a objektů jsou jednoznačně pojmenovány a identifikovány (enumerovány). | + | |
- | Zkráceně (s jistou újmou na přesnosti) pak tento soubor jednoznačně pojmenovaných a enumerovaných subjektů a objektů a jejich atributů evidovaných v agendě, tj. definovaných příslušnými právními předpisy, nazýváme „kontextem“ – přesněji řečeno souborem typu údajů o subjektech a objektech a jejich vzájemných vztahů definovaných v kontextu právních předpisů určujících danou agendu. | + | |
- | V přeneseném smyslu je pak „kontextem“ nazývána definice schématu (povolené datové struktury) datových nákladů zpráv eGSB pro publikování údajů o subjektech a objektech publikační agendovým informačním systém pro podporu výkonu dané agendy. | + | |
Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup | Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup | ||
- | * {{ :dokumenty: | + | * {{https:// |
- | * {{ :dokumenty: | + | * {{https:// |
+ | |||
+ | Metodika tvorby kontextů zavádí dvě roviny kontextu – technickou a konceptuální. Technická rovina kontextu je tvořena XSD schématem, které definuje syntaxi XML zpráv, ve kterých jsou vyjádřeny sdílené údaje. Pro využívání služeb [[nap: | ||
+ | * Agendu, ze které chce čtenář údaje využívat, | ||
+ | * Agendu, kterou čtenář provádí a v níž údaje čte, | ||
+ | * Kontext pro dotazování na údaje z publikujícího AIS. | ||
+ | Před využitím [[nap: | ||
+ | |||
+ | ==== Konceptuální modely kontextů ==== | ||
+ | |||
+ | Konceptuální rovina kontextu je tvořena konceptuálním modelem, který definuje sémantiku (význam) kontextu popisem jeho sémantických (významových) vazeb na ostatní kontexty vedené v rámci téže agendy, ale i v jiných agendách a popisem jeho sémantických vazeb na ontologii veřejné správy. Ontologie veřejné správy definuje základní pojmy veřejné správy, které existují napříč právním řádem ČR, a sémantické vazby mezi nimi. Příkladem takových pojmů jsou subjekt práva, objekt práva, fyzická osoba, právnická osoba, apod. | ||
+ | |||
+ | Ambicí konceptuálního modelu kontextu není modelovat reálný svět, ale jeho abstrakci popisující subjekty a objekty údajů, údaje o nich a vztahy mezi nimi tak, jak jsou definovány v legislativě a jak jsou chápány v dané agendě. Konceptuální model je odvozen z obecných významů definovaných v ontologii veřejné správy, ty přebírá, specializuje a rozšiřuje a v případě potřeby také redefinuje. Prvky konceptuálního modelu jsou propojeny na odpovídající legislativní ustanovení, | ||
+ | Protože je konceptuální model kontextu provázán na konceptuální modely souvisejících kontextů a na ontologii veřejné správy, je sám o sobě ontologií. Soubor konceptuálních modelů všech kontextů pak tvoří ontologii popisující | ||
+ | * subjekty a objekty práva, | ||
+ | * kontexty, ve kterých existují, | ||
+ | * údaje, které jsou o nich v kontextech vedeny | ||
+ | * vzájemné sémantické souvislosti | ||
+ | |||
+ | Tím tvoří konceptuální sémantickou mapu údajů vedených veřejnou správou. | ||
+ | |||
+ | ==== Seznam kontextů ==== | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round important 60%> | ||
+ | Detailní seznam kontextů je dostupný na adrese [[https:// | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ^Pořadí^**Kód** | ||
+ | |1 | ||
+ | |2 | ||
+ | |3 | ||
+ | |4 | ||
+ | |5 | ||
+ | |6 | ||
+ | |7 | ||
+ | |8 | ||
+ | |9 | ||
+ | |10 |A1061.1 | ||
+ | |11 |A120.1 |Předání a zneplatnění ÚZ | | ||
+ | |12 |A121.1 | ||
+ | |13 |A121.2 | ||
+ | |14 |A124.1 | ||
+ | |15 |A124.2 | ||
+ | |16 |A1341.1 | ||
+ | |17 |A1341.2 | ||
+ | |18 |A1341.3 | ||
+ | |19 |A1341.4 | ||
+ | |20 |A344.1 | ||
+ | |21 |A3726.1 | ||
+ | |22 |A385.1 | ||
+ | |23 |A385.2 | ||
+ | |24 |A385.3 |Výpis z Daňové Informační Schránky | | ||
+ | |25 |A385.4 |Oznámení stavu účetní závěrky | | ||
+ | |26 |A385.5 |Výpis prijmů z Daňového priznami | | ||
+ | |27 |A392.1 | ||
+ | |28 |A392.2 | ||
+ | |29 |A4003.1 | ||
+ | |30 |A4003.2 | ||
+ | |31 |A418.1 | ||
+ | |32 |A418.2 | ||
+ | |33 |A418.3 | ||
+ | |34 |A476.1 | ||
+ | |35 |A483.1 | ||
+ | |36 |A8566.1 | ||
+ | |37 |A998.1 | ||
+ | |||
+ | ==== Seznam datových obsahů kontextů ==== | ||
+ | |||
+ | Termínem datové obsahy se rozumí definice XML schémat popisujících rozhraní pro dotazování publikačních AIS, které publikují data v rámci jimi vedených agend prostřednictvím eGSB/ | ||
+ | |||
+ | ^Pořadí^**Kód** | ||
+ | |1 |A1029.1 |Pojištěnec | | ||
+ | |2 |A1029.2 |Osoba samostatně výdělečně činná | | ||
+ | |3 |A1029.3 |Zaměstnavatel | | ||
+ | |4 |A1029.4 |Územně organizační jednotka | | ||
+ | |5 |A1041.2001 |Osoba - doklady | | ||
+ | |6 |A1041.4001 |Provozovatel plavidla - plavidla | | ||
+ | |7 |A1041.4004 |Vlastník plavidla - plavidla | | ||
+ | |8 |A1041.9001 |Osoba - doklady, plavidla | | ||
+ | |9 |A1046.1 |Řidič - podklady pro podání žádosti o řidičský průkaz | | ||
+ | |10 |A1046.2 |Řidič - podání žádosti o řidičský průkaz | | ||
+ | |11 |A1046.2001 |Osoba - zkoušky řidiči | | ||
+ | |12 |A1046.3 |Řidič - registrace k notifikacím změn bodového hodnocení | | ||
+ | |13 |A1046.4 |Řidič - osvědčení o digitálním úkonu | | ||
+ | |14 |A1046.RidicRozsirene |Řidič - rozšířené údaje | | ||
+ | |15 |A1046.RidicZakladni |Řidič - základní údaje | | ||
+ | |16 |A1046.RidicZakladni |Řidič - základní údaje | | ||
+ | |17 |A1061.1 |NBU Avizace | | ||
+ | |18 |A120.1 |Předání a zneplatnění ÚZ | | ||
+ | |19 |A121.1 |Přehled o údajích autentizované osoby | | ||
+ | |20 |A121.2 |Výpis údajů podnikatelského subjektu | | ||
+ | |21 |A124.1 |ISKN - Evidence práv pro osobu | | ||
+ | |22 |A124.2 |ISKN - List vlastnictví | | ||
+ | |23 |A1341.1 |Ověření v.z.p. pojištěnce | | ||
+ | |24 |A1341.2 |Oznámení OSVC PP | | ||
+ | |25 |A1341.3 |Oznámení OSVC PP ZP | | ||
+ | |26 |A1341.4 |Seznam OSVC PP | | ||
+ | |27 |A1381.1 |Vozidlo v Systému Elektronického Mýtného | | ||
+ | |28 |A1381.2 |Zahraniční provozovatel vozidla v Systému Elektronického Mýtného | | ||
+ | |29 |A344.1 |Notifikace prostřednictvím Portálu Občana | | ||
+ | |30 |A3726.1 |Pacient | | ||
+ | |31 |A385.1 |Oznámení OSVC PP | | ||
+ | |32 |A385.2 |Seznam OSVC PP | | ||
+ | |33 |A385.3 |Výpis z Daňové Informační Schránky | | ||
+ | |34 |A385.4 |Oznámení stavu účetní závěrky | | ||
+ | |35 |A385.5 |Výpis prijmů z Daňového priznami | | ||
+ | |36 |A392.1 |Dlužník | | ||
+ | |37 |A392.2 |ODU | | ||
+ | |38 |A392.3 |Nedoplatky dle ukladatele | | ||
+ | |39 |A4003.1 |Poskytovatelé zdravotních služeb | | ||
+ | |40 |A4003.2 |Zdravotnická dokumentace pacienta | | ||
+ | |41 |A418.1 |Osoba v pátrání | | ||
+ | |42 |A418.2 |Vozidlo v pátrání | | ||
+ | |43 |A418.3 |NBU Lustrace | | ||
+ | |44 |A476.1 |Registr ISIN | | ||
+ | |45 |A483.1 |Výpis údajů z Rejstříku trestů | | ||
+ | |46 |A561.1 |Výzva | | ||
+ | |47 |A561.2 |Projekt | | ||
+ | |48 |A561.3 |Vypočtené indikátory | | ||
+ | |49 |A575.1 |IS ÚCL | | ||
+ | |50 |A8566.1 |Notifikace | | ||
+ | |51 |A998.1 |Registr silničních vozidel | | ||