Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
nap:kontext [2019/11/25 18:26] – Tomáš Šedivec | nap:kontext [2023/06/05 09:03] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Kontext eGSB/ISSS====== |
- | Kontext se realizuje prostřednictvím systému [[nap: | + | Každá agenda je vymezena příslušnými právními předpisy. V rámci agendy se pak o subjektech a objektech vedou údaje potřebné a specifické |
- | Výkon veřejné správy je rozdělen do jednotlivých agend. Jak se praví v § 2 písm. e) ZoZR je „agendou ucelená oblast působnosti orgánu veřejné moci nebo ucelená oblast působení soukromoprávního uživatele údajů, | + | |
- | O subjektech a objektech se jedná v rámci určité agendy v určitých souvislostech (daných právními předpisy), tedy subjekty a objekty jsou v rámci výkonu této agendy chápany v určitém „kontextu“. Tyto kontexty se při výkonu různých agend liší, což se mimo jiné projevuje tím, že se v rámci různých agend jedná o jiných objektech ve vztahu k subjektům a o subjektech a objektech se evidují a případně vyměňují různé údaje. | + | * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě. |
- | Můžeme tedy říci, že kontext: | + | |
- | | + | |
- | * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě. | + | |
- | Jinak řečeno subjekt vystupuje v daném kontextu v určité roli a této roli přísluší určité atributy a vstupuje do vztahu s různými objekty. (Konkrétní příklady budou uvedeny dále) | + | |
- | V RPP se registrují typy subjektů a objektů evidovaných v dané agendě. Je tedy třeba identifikovat, | + | |
- | Každý registrovaný subjekt a objekt a každý jejich údaj (atribut) je tak v RPP jednoznačně pojmenován a je mu přidělený jedinečný hierarchický identifikátor skládající se z kódu agendy a pomlčkou oddělovaných hierarchicky uspořádaných identifikátorů. | + | |
- | Můžeme tedy říci, že „typy a atributy subjektů a objektů jsou jednoznačně pojmenovány a identifikovány (enumerovány). | + | |
- | Zkráceně (s jistou újmou na přesnosti) pak tento soubor jednoznačně pojmenovaných a enumerovaných subjektů a objektů a jejich atributů evidovaných v agendě, tj. definovaných příslušnými právními předpisy, nazýváme „kontextem“ – přesněji řečeno souborem typu údajů o subjektech a objektech a jejich vzájemných vztahů definovaných v kontextu právních předpisů určujících danou agendu. | + | |
- | V přeneseném smyslu je pak „kontextem“ nazývána definice schématu (povolené datové struktury) datových nákladů zpráv eGSB pro publikování údajů o subjektech a objektech publikační agendovým informačním systém pro podporu výkonu dané agendy. | + | |
Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup | Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup | ||
- | * {{ :dokumenty: | + | * {{https:// |
- | * {{ :dokumenty: | + | * {{https:// |
+ | |||
+ | Metodika tvorby kontextů zavádí dvě roviny kontextu – technickou a konceptuální. Technická rovina kontextu je tvořena XSD schématem, které definuje syntaxi XML zpráv, ve kterých jsou vyjádřeny sdílené údaje. Pro využívání služeb [[nap: | ||
+ | * Agendu, ze které chce čtenář údaje využívat, | ||
+ | * Agendu, kterou čtenář provádí a v níž údaje čte, | ||
+ | * Kontext pro dotazování na údaje z publikujícího AIS. | ||
+ | Před využitím [[nap: | ||
+ | |||
+ | ==== Konceptuální modely kontextů ==== | ||
+ | |||
+ | Konceptuální rovina kontextu je tvořena konceptuálním modelem, který definuje sémantiku (význam) kontextu popisem jeho sémantických (významových) vazeb na ostatní kontexty vedené v rámci téže agendy, ale i v jiných agendách a popisem jeho sémantických vazeb na ontologii veřejné správy. Ontologie veřejné správy definuje základní pojmy veřejné správy, které existují napříč právním řádem ČR, a sémantické vazby mezi nimi. Příkladem takových pojmů jsou subjekt práva, objekt práva, fyzická osoba, právnická osoba, apod. | ||
+ | |||
+ | Ambicí konceptuálního modelu kontextu není modelovat reálný svět, ale jeho abstrakci popisující subjekty a objekty údajů, údaje o nich a vztahy mezi nimi tak, jak jsou definovány v legislativě a jak jsou chápány v dané agendě. Konceptuální model je odvozen z obecných významů definovaných v ontologii veřejné správy, ty přebírá, specializuje a rozšiřuje a v případě potřeby také redefinuje. Prvky konceptuálního modelu jsou propojeny na odpovídající legislativní ustanovení, | ||
+ | Protože je konceptuální model kontextu provázán na konceptuální modely souvisejících kontextů a na ontologii veřejné správy, je sám o sobě ontologií. Soubor konceptuálních modelů všech kontextů pak tvoří ontologii popisující | ||
+ | * subjekty a objekty práva, | ||
+ | * kontexty, ve kterých existují, | ||
+ | * údaje, které jsou o nich v kontextech vedeny | ||
+ | * vzájemné sémantické souvislosti | ||
+ | |||
+ | Tím tvoří konceptuální sémantickou mapu údajů vedených veřejnou správou. | ||
+ | |||
+ | ==== Seznam kontextů ==== | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round important 60%> | ||
+ | Detailní seznam kontextů je dostupný na adrese [[https:// | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ^Pořadí^**Kód** | ||
+ | |1 | ||
+ | |2 | ||
+ | |3 | ||
+ | |4 | ||
+ | |5 | ||
+ | |6 | ||
+ | |7 | ||
+ | |8 | ||
+ | |9 | ||
+ | |10 |A1061.1 | ||
+ | |11 |A120.1 |Předání a zneplatnění ÚZ | | ||
+ | |12 |A121.1 | ||
+ | |13 |A121.2 | ||
+ | |14 |A124.1 | ||
+ | |15 |A124.2 | ||
+ | |16 |A1341.1 | ||
+ | |17 |A1341.2 | ||
+ | |18 |A1341.3 | ||
+ | |19 |A1341.4 | ||
+ | |20 |A344.1 | ||
+ | |21 |A3726.1 | ||
+ | |22 |A385.1 | ||
+ | |23 |A385.2 | ||
+ | |24 |A385.3 |Výpis z Daňové Informační Schránky | | ||
+ | |25 |A385.4 |Oznámení stavu účetní závěrky | | ||
+ | |26 |A385.5 |Výpis prijmů z Daňového priznami | | ||
+ | |27 |A392.1 | ||
+ | |28 |A392.2 | ||
+ | |29 |A4003.1 | ||
+ | |30 |A4003.2 | ||
+ | |31 |A418.1 | ||
+ | |32 |A418.2 | ||
+ | |33 |A418.3 | ||
+ | |34 |A476.1 | ||
+ | |35 |A483.1 | ||
+ | |36 |A8566.1 | ||
+ | |37 |A998.1 | ||
+ | |||
+ | ==== Seznam datových obsahů kontextů ==== | ||
+ | |||
+ | Termínem datové obsahy se rozumí definice XML schémat popisujících rozhraní pro dotazování publikačních AIS, které publikují data v rámci jimi vedených agend prostřednictvím eGSB/ | ||
+ | |||
+ | ^Pořadí^**Kód** | ||
+ | |1 |A124.1.PravaProOsobu |Dotaz práva osoby vedená v KN | | ||
+ | |2 |A124.2.ListVlastnictvi |Dotaz na list vlastnictví v KN | | ||
+ | |3 |A344.1.Notifikace |Definice jednotlivých kanálů pro notifikování uživatele Portálu Občana | | ||
+ | |4 |A8566.1.Notifikace |Definice jednotlivých kanálů pro notifikování uživatele | | ||
+ | |5 |CRRDotaz |Dotaz do registru řidičů | | ||
+ | |6 |CrrRidicRozsirene |Dotaz do CRŘ na rozšířené údaje o řidiči | | ||
+ | |7 |CrrRidicUdaje |Dotaz do CRŘ na údaje o řidiči | | ||
+ | |8 |CrrRidicZadostPodani |Podání žádosti o řidičský průkaz | | ||
+ | |9 |CrrRidicZakladni |Dotaz do CRŘ na základní údaje o řidiči | | ||
+ | |10 |CrrRidicZakladni |Dotaz do CRŘ na základní údaje o řidiči | | ||
+ | |11 |CSCEPANDLUZNIK |Dotaz na nedoplatky do evidence přeplatků a nedoplatků Celní správy | | ||
+ | |12 |CSCEPANODU |Dotaz na stav osobního daňového účtu do evidence přeplatků a nedoplatků Celní správy | | ||
+ | |13 |CSSZOsvc |Dotaz do ČSSZ na údaje o OSVČ | | ||
+ | |14 |CSSZPojistenec |Dotaz do ČSSZ na údaje o pojištěnci | | ||
+ | |15 |CSSZUoj |Dotaz do ČSSZ na údaje o Územně organizační jednotce | | ||
+ | |16 |CSSZZamestnavatel |Dotaz do ČSSZ na údaje o Zaměstnavateli | | ||
+ | |17 |DAPPRIJEM |Dotaz na prijmy z Daňového přiznání | | ||
+ | |18 |DISDOTAZ |Dotaz na výpis z Daňové Informační Schránky | | ||
+ | |19 |DISZADOST |Žádost na výpis z Daňové Informační Schránky | | ||
+ | |20 |FormularePOCti |Formuláře Portálu občana - čtení | | ||
+ | |21 |FormularePOZapis |Formuláře Portálu občana - čtení | | ||
+ | |22 |INFPREHL |Informovani o DAP | | ||
+ | |23 |KALENDAR |Dotaz na výpis z Daňové Informační Schránky | | ||
+ | |24 |KONTROLAOSVC |Kontrolní zjištění OSVČ | | ||
+ | |26 |KONTROLAZC |Kontrolní zjištění závislé činnosti | | ||
+ | |26 |NBU_Lustrace |NBU Lustrace | | ||
+ | |27 |NBUAVIZACE |NBU Avizace | | ||
+ | |29 |PATRMV |Dotaz na vozidlo v pátrání | | ||
+ | |29 |PATROS |Dotaz na osobu v pátrání | | ||
+ | |30 |PDFCertifikatu |Dotaz na certifikát tazatele v PDF | | ||
+ | |31 |PODANPREHLED |Podán přehled OSVCPP ZP | | ||
+ | |32 |PODANPREHLED385 |Podán přehled OSVCPP ZP | | ||
+ | |33 |PONDUKONC |Podnět ukončení | | ||
+ | |34 |PONDUKONC385 |Podnět ukončení | | ||
+ | |35 |PREHLEDPLATEB |Přehled plateb | | ||
+ | |36 |PREVYSUZVESL |Oznámení stavu účetní závěrky | | ||
+ | |37 |RTFODotaz |Dotaz do Rejstříku trestů | | ||
+ | |38 |SeznamCertifikatu |Dotaz na certifikáty tazatele | | ||
+ | |39 |SEZNAMOSVCPP |Seznam OSVCPP | | ||
+ | |40 |SEZNAMOSVCPP385 |Seznam OSVCPP | | ||
+ | |41 |SeznamPoskytovatelu |Seznam poskytovatelů s dostupnou zdravotnickou dokumentací osoby | | ||
+ | |42 |UCETNIZAVERKA |Předání a zneplatnění ÚZ | | ||
+ | |43 |UKONCENI |Ukonceni | | ||
+ | |44 |Vozidlo |Dotaz na vozidlo | | ||
+ | |45 |VYPFOISVS |Dotaz na osobu podle zákona 365/2000 Sb. | | ||
+ | |46 |VypisVozidelPDF |Výpis vozidel v PDF | | ||
+ | |47 |VYPOOCRP |Dotaz na ověření osoby vůči CRP | | ||
+ | |48 |VYPSUBJISVS |Dotaz na subjekt podle zákona 365/2000 Sb. | | ||
+ | |49 |ZadostOVypis |Žádost o výpis | | ||
+ | |50 |ZAPOSVCPP |Zápis OSVC PP | | ||
+ | |51 |ZdravotnickaDokumentace |Dokument se zdravotnickou dokumentací pacienta | | ||
+ | |52 |ZMENACISPOJ |Změna čísla pojištěnce | | ||
+ | |53 |ZMENACISPOJ385 |Změna čísla pojištěnce | | ||