Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy [2019/08/02 12:46] Tomáš Šediveckomunikacni_infrastruktura_verejne_spravy [2019/09/20 12:35] Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-{{objekt| +<title>Komunikační infrastruktura veřejné správy</title>
-Druh=Funkční celek| +
-Název=Komunikační infrastruktura veřejné správy+
-Popis=Komunikační infrastruktura veřejné správy.| +
-Platípro=všechny OVM a OVS| +
-Spravuje=Tomáš Šedivec| +
-Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| +
-Platíkedni=30. září 2019}}+
  
 +<WRAP center round tip 60%>
 +Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument:pravidla_tvorby_a_udrzby_vlastni_ctyrvrstve_architektury_jednotlivych_uradu|Architektura úřadu v kontextu veřejné správy a jejích vrstvách architektury]].
 +
 +Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Pravidla pro komunikační infrastrukturu veřejné správy|Způsoby využívání sdílených služeb, funkčních celků a tematických oblastí jednotlivými úřady]]
 +</WRAP>
 +
 +
 +Zákon 365/2000 sb. v aktuálním znění, zavedl povinnost publikovat služby ISVS jednotlivým uživatelům prostřednictvím Centrálního místa služeb (také jako CMS). V kombinaci s komunikační infrastrukturou veřejné správy (také jako KIVS) zavádí pro jednotlivé orgány veřejné správy bezpečnou, od internetu oddělenou, komunikační infrastrukturu poskytující pro jednotlivé orgány veřejné správy:
  
   * Bezpečný a spolehlivý přístup k aplikačním službám jednotlivých ISVS   * Bezpečný a spolehlivý přístup k aplikačním službám jednotlivých ISVS
-  * Bezpečnou a spolehlivou publikaci aplikačních služeb jednotlivých ISVS všem OVS působícím v daných agendách +  * Bezpečnou a spolehlivou publikaci aplikačních služeb jednotlivých ISVS 
-  * Bezpečný přístup do Internetu+  * Bezpečný přístup do internetu
   * Bezpečný přístup k poštovním službám v internetu   * Bezpečný přístup k poštovním službám v internetu
 +  * Zabezpečuje bezpečné síťové prostředí pro zajištění interoperability v rámci EU
 +  * Umožňuje bezpečný přístup k aplikačním službám ISVS určeným pro koncové klienty VS ze sítě internet
  
 Cílem je: Cílem je:
  
-  * publikovat bezpečným způsobem přes CMS/KIVS všechny aplikační služby centralizovaných ISVS se současným zajištěním bezpečného přístupu jednotlivých OVS k těmto službám při výkonu jejich působnosti.+  * Publikovat bezpečným způsobem přes CMS/KIVS všechny aplikační služby centralizovaných ISVS se současným zajištěním bezpečného přístupu jednotlivých OVS k těmto službám při výkonu jejich působnosti.
   * Umožnit bezpečný přístup k aplikačním službám ISVS určeným pro koncové klienty VS ze sítě internet   * Umožnit bezpečný přístup k aplikačním službám ISVS určeným pro koncové klienty VS ze sítě internet
   * Zabezpečit bezpečné síťové prostředí pro zajištění interoperability v rámci EU   * Zabezpečit bezpečné síťové prostředí pro zajištění interoperability v rámci EU
  
-Centrální místo služeb, jakožto součást komunikační infrastruktury veřejné správy, je systém, jehož primárním účelem je zprostředkovávat řízené a evidované propojení informačních systémů subjektů státní správy ke službám (aplikacím), které poskytují informační systémy jiných subjektů státní správy s definovanou bezpečností a SLA parametry, tj. přístup ke službám eGovernmentu. CMS tak můžeme nazvat privátní sítí pro výkon veřejné+Centrální místo služeb, jakožto součást komunikační infrastruktury veřejné správy, je systém, jehož primárním účelem je zprostředkovávat řízené a evidované propojení informačních systémů subjektů státní správy ke službám (aplikacím), které poskytují informační systémy jiných subjektů státní správy s definovanou bezpečností a SLA parametry, tj. přístup ke službám eGovernmentu. 
  
-správy na území státu. CMS jako privátní síť veřejné správy využívá dedikovaných resp. pronajatých síťových prostředků pro bezpečné propojení úředníků orgánů veřejné správy (OVS) pracujících v agendách veřejné správy s jejich vzdálenými agendovými informačními systémy, pro bezpečné síťové propojení agendových systémů navzájem a pro bezpečný přístup jednotlivých OVS do Internetu.+CMS tak můžeme nazvat privátní sítí pro výkon veřejné správy na území státu
  
-Centrální místo služeb v kombinaci s tzvkomunikační infrastrukturou veřejné správy (KIVSnabízí pro jednotlivé OVS:+CMS jako privátní síť veřejné správy využívá dedikovaných resppronajatých síťových prostředků pro bezpečné propojení úředníků orgánů veřejné správy (OVSpracujících v agendách veřejné správy s jejich vzdálenými agendovými informačními systémy, pro bezpečné síťové propojení agendových systémů navzájem a pro bezpečný přístup jednotlivých OVS do Internetu.
  
-<nowiki>*</nowiki> +Připojení k CMS je možné realizovat prostřednictvím 
-<nowiki>*</nowiki> +  - Neveřejného KIVS operátora (Krajské sítěMetropolitní sítěITS Ministerstva vnitra a další) 
-<nowiki>*</nowiki> +  - Veřejného KIVS operátora (Soutěž KIVS operátora přes centrálního zadavatele MVČR) 
-<nowiki>*</nowiki> +  - IPsec VPN 
-<nowiki>*</nowiki> +  - SSL VPN
-<nowiki>*</nowiki> +
-Připojení k CMS je možné realizovat jednou ze čtyř možností1. KIVS, 2. Krajský konektor3.IPsec VPN, 4. SSL VPN.+
  
 Komunikace mezi jednotlivými OVS je tak vedena výhradně prostřednictvím CMS. Komunikace mezi jednotlivými OVS je tak vedena výhradně prostřednictvím CMS.
Řádek 39: Řádek 40:
 ===== CMS, popis zahrnutých služeb ===== ===== CMS, popis zahrnutých služeb =====
  
-Odbor Hlavního architekta eGovernmentu a Ministerstvo vnitra v rámci svých kompetencí požaduje od jednotlivých správců ISVS, aby služby těchto systémů publikovaly v rámci Centrálního místa služeb – CMS (služba CMS2 -02, CMS2 -04).+Odbor Hlavního architekta eGovernmentu a Ministerstvo vnitra v rámci svých kompetencí požaduje od jednotlivých správců ISVS, aby služby ISVS publikovaly v rámci Centrálního místa služeb – CMS (služba CMS2 -02, CMS2 -04).
  
 Jednotliví uživatelé ISVS na úrovní státní správy a samosprávy služby těchto systémů konzumují, resp. k ISVS přistupují výhradně prostřednictvím CMS (služba CMS2 -03). Jednotliví uživatelé ISVS na úrovní státní správy a samosprávy služby těchto systémů konzumují, resp. k ISVS přistupují výhradně prostřednictvím CMS (služba CMS2 -03).
Řádek 78: Řádek 79:
  
  
-===== Služba CMS2 – 04 – Publikace AIS na [[e_gsb]] =====+===== Služba CMS2 – 04 – Publikace AIS na eGSB =====
  
  
Řádek 92: Řádek 93:
 ===== Právní aspekty ===== ===== Právní aspekty =====
  
-S výjimkou tzv. provozních informačních systémů, které jsou uvedeny v § 1 odst. 4 písm. a) až d) zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (ZoISVS), je § 6g odst. 3 tohoto zákona správcům ISVS uložena povinnost poskytovat služby informačních systémů veřejné správy +S výjimkou tzv. provozních informačních systémů, které jsou uvedeny v § 1 odst. 4 písm. a) až d) zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (ZoISVS), je § 6g odst. 3 tohoto zákona správcům ISVS uložena povinnost poskytovat služby informačních systémů veřejné správy prostřednictvím CMS. Organům veřejné správy je prostřednictvím § 6g odst. 4 ZoISVS uložena povinnost využívat sítě elektronických komunikací CMS.
- +
-prostřednictvím CMS. Organům veřejné správy je prostřednictvím § 6g odst. 4 ZoISVS uložena povinnost využívat sítě elektronických komunikací CMS.+
  
-Protože CMS je součástí tzv. referenčního rozhraní, definovaného v § 2 písm. j) ZoISVS, má vztah k CMS i povinnost uložená v § 5 odst. písm. d) ZoISVS, tj. povinnost správců ISVS zajistit, aby vazby jimi spravovaného ISVS na ISVS jiného správce byly uskutečňovány prostřednictvím referenčního rozhraní.+Protože skrze CMS se publikují služby tzv. [[referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]], definovaného v § 2 písm. j) ZoISVS, má vztah k CMS i povinnost uložená v § 5 odst. písm. d) ZoISVS, tj. povinnost správců ISVS zajistit, aby vazby jimi spravovaného ISVS na ISVS jiného správce byly uskutečňovány prostřednictvím CMS.
  
 S ohledem na výše popsané vlastnosti CMS, jakož i s ohledem na výše popsané právní aspekty, lze také dodat, že využívání, popř. nevyužívání CMS je relevantním faktorem pro posuzování plnění souvisejících právních povinností, a to zejména povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti nebo ochrany osobních údajů, jakož i povinnosti řádného a hospodárného nakládání s veřejnými finančními prostředky a povinnosti k předcházení vzniku škod. S ohledem na výše popsané vlastnosti CMS, jakož i s ohledem na výše popsané právní aspekty, lze také dodat, že využívání, popř. nevyužívání CMS je relevantním faktorem pro posuzování plnění souvisejících právních povinností, a to zejména povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti nebo ochrany osobních údajů, jakož i povinnosti řádného a hospodárného nakládání s veřejnými finančními prostředky a povinnosti k předcházení vzniku škod.
  
-Příkladem publikované služby - Centrální registr řidičů (CRŘ)+{{tag>CMS KIVS "Centrální místo služeb" "Komunikační infrastruktura veřejné správy"}}