Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verzePoslední revizeObě strany příští revize | ||
nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2019/10/08 07:42] – ↷ Stránka přesunuta z 'jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy' do 'nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy' Tomáš Šedivec | nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2021/04/30 10:02] – include změny Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Jednotný identitní prostor veřejné správy====== |
- | + | ||
- | <WRAP center round tip 60%> | + | |
- | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury a zapracování požadavků do informační koncepce a architektury úřadu je popsán v části [[nap-dokument: | + | |
- | + | ||
- | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: | + | |
- | </ | + | |
+ | ===== Popis Jednotného identitního prostoru veřejné správy ===== | ||
Jednotný identitní prostor (JIP) informačních systémů veřejné správy a Katalog autentizačních a autorizačních služeb (KAAS) je autentizační informační systém podle § 56a zákona o základních registrech a jeho správcem je Ministerstvo vnitra. Na základě znění zákona zavedení jakékoli osoby do tohoto autentizačního informačního systému vyžaduje její jednoznačné ztotožnění oproti základnímu registru obyvatel. Ministerstvo dále spravuje prostředky pro autentizaci, | Jednotný identitní prostor (JIP) informačních systémů veřejné správy a Katalog autentizačních a autorizačních služeb (KAAS) je autentizační informační systém podle § 56a zákona o základních registrech a jeho správcem je Ministerstvo vnitra. Na základě znění zákona zavedení jakékoli osoby do tohoto autentizačního informačního systému vyžaduje její jednoznačné ztotožnění oproti základnímu registru obyvatel. Ministerstvo dále spravuje prostředky pro autentizaci, | ||
Řádek 21: | Řádek 15: | ||
* Pasivní identita a identifikace - jednoznačně označuje předmětného (většinou zodpovědného) zaměstnance v rámci centrálních nástrojů řízení a koordinace veřejné správy - zaměstnanec jako objekt evidence (totéž pro pozici - služební místo a vzájemný vztah k zaměstnanci). | * Pasivní identita a identifikace - jednoznačně označuje předmětného (většinou zodpovědného) zaměstnance v rámci centrálních nástrojů řízení a koordinace veřejné správy - zaměstnanec jako objekt evidence (totéž pro pozici - služební místo a vzájemný vztah k zaměstnanci). | ||
- | Stávající řešení JIP/KAAS nebylo určeno pro takto široké účely a koncepčně ani fyzicky nevyhovuje změněným nároků. Jeho budoucí rozvoj musí vycházet z diskuse o reálných potřebách všech zainteresovaných. | + | Stávající řešení JIP/KAAS nebylo určeno pro takto široké účely a koncepčně ani fyzicky nevyhovuje změněným nárokům. Jeho budoucí rozvoj musí vycházet z diskuse o reálných potřebách všech zainteresovaných. |
Předpokladem budoucího efektivního využívání jednotného identitního prostoru veřejné správy a naplnění některých konceptů architektonické vize eGovernmentu, | Předpokladem budoucího efektivního využívání jednotného identitního prostoru veřejné správy a naplnění některých konceptů architektonické vize eGovernmentu, | ||
* státní službu, dle zák. č. 234/2014 Sb., o státní službě, | * státní službu, dle zák. č. 234/2014 Sb., o státní službě, | ||
Řádek 30: | Řádek 24: | ||
Důležité je, že vznik a zejména zánik identifikace a oprávnění k roli musí v JIP vznikat na základě jeho integrace s lokálními personálními systémy, resp. s centrálními služebními a zaměstnaneckými registry na jedné straně a v integraci na lokální IDM/IAM systémy na druhé straně. Tyto základní požadavky a potřeby budou formovat budoucí architekturu JIP a nezbytných spolupracujících systémů. | Důležité je, že vznik a zejména zánik identifikace a oprávnění k roli musí v JIP vznikat na základě jeho integrace s lokálními personálními systémy, resp. s centrálními služebními a zaměstnaneckými registry na jedné straně a v integraci na lokální IDM/IAM systémy na druhé straně. Tyto základní požadavky a potřeby budou formovat budoucí architekturu JIP a nezbytných spolupracujících systémů. | ||
- | ===== Pohledy na jednotný identitní prostor | + | ==== Pohledy na jednotný identitní prostor ==== |
{{ : | {{ : | ||
{{ : | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== Pravidla Jednotného identitního prostoru veřejné správy ===== | ||
+ | Úřad musí zajistit propojení svého identitního systému (AD/ | ||
+ | |||
+ | * Vytvoření vlastních aplikačních rolí pro systémy, jejichž je OVM správce | ||
+ | * Využití existujících rolí v registru práv a povinností | ||
+ | |||
+ | Pro uživatele, kteří nejsou pokrytí centrální licencí provozovatele, | ||
+ | |||
+ | |||
{{tag> | {{tag> | ||