Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2019/09/06 15:31] – Tomáš Šedivec | nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2020/05/12 14:51] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
< | < | ||
- | <note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[:nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu# | + | ===== Popis Jednotného identitního prostoru veřejné správy ===== |
+ | {{page>nap:popisy: | ||
- | Jednotný identitní prostor (JIP) informačních systémů | + | ===== Pravidla Jednotného identitního prostoru |
+ | {{page> | ||
- | V rámci současného stavu (As-Is 2018) předpokládá co nejširší používání autentizačního informačního systému JIP/KAAS pro splnění zásadních podmínek pro identifikaci a autentizaci interních uživatelů informačních systémů veřejné správy. **Pro ty informační systémy, kde interní uživatelé informačního systému jsou zaváděni úřady, které nejsou správci tohoto informačního systému, je použití autentizačního informačního systému JIP/KAAS povinností. ** | ||
- | |||
- | V rámci budoucího stavu (To-Be 2020) bude využití systému JIP/KAAS možné i s pomocí prostředků [[: | ||
- | |||
- | * Sekce pro státní službu na MV zajistí jednotný prostředek identity úředníka v rámci [[: | ||
- | * Jiný orgán veřejné moci zajistí vydávání profesních identit v rámci [[: | ||
- | |||
- | Unikátní a jednotná identita zaměstnance v rámci veřejné správy jako celku je nutná ve dvou rovinách, jako: | ||
- | * Aktivní identita a identifikace - opravňuje zaměstnance k přístupu k informacím a informačním systémům, (+ k prostorám a zařízením) - zaměstnanec jako subjekt | ||
- | * Pasivní identita a identifikace - jednoznačně označuje předmětného (většinou zodpovědného) zaměstnance v rámci centrálních nástrojů řízení a koordinace veřejné správy - zaměstnanec jako objekt evidence (totéž pro pozici - služební místo a vzájemný vztah k zaměstnanci). | ||
- | |||
- | Stávající řešení JIP/KAAS nebylo určeno pro takto široké účely a koncepčně ani fyzicky nevyhovuje změněným nároků. Jeho budoucí rozvoj musí vycházet z diskuse o reálných potřebách všech zainteresovaných. | ||
- | Předpokladem budoucího efektivního využívání jednotného identitního prostoru veřejné správy a naplnění některých konceptů architektonické vize eGovernmentu, | ||
- | * státní službu, dle zák. č. 234/2014 Sb., o státní službě, | ||
- | * služební poměr, dle zák. č. 361/2003 Sb. o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, | ||
- | * poměr dle zák. č. 312/2002 Sb. Zákon o úřednících územních samosprávných celků, | ||
- | * zaměstnanecký poměr, dle zák. č. 262/2006 Sb. Zákoník práce. | ||
- | |||
- | Důležité je, že vznik a zejména zánik identifikace a oprávnění k roli musí v JIP vznikat na základě jeho integrace s lokálními personálními systémy, resp. s centrálními služebními a zaměstnaneckými registry na jedné straně a v integraci na lokální IDM/IAM systémy na druhé straně. Tyto základní požadavky a potřeby budou formovat budoucí architekturu JIP a nezbytných spolupracujících systémů. | ||
+ | {{tag> | ||