Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2019/08/26 10:49] – Tomáš Šedivec | nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2019/10/08 07:42] – ↷ Stránka přesunuta z 'jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy' do 'nap:jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy' Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
< | < | ||
- | <note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby | + | <WRAP center round tip 60%> |
+ | Popis architektury úřadu a veřejné správy ČR po jednotlivých vrstvách architektury | ||
+ | |||
+ | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti | ||
+ | </WRAP> | ||
Jednotný identitní prostor (JIP) informačních systémů veřejné správy a Katalog autentizačních a autorizačních služeb (KAAS) je autentizační informační systém podle § 56a zákona o základních registrech a jeho správcem je Ministerstvo vnitra. Na základě znění zákona zavedení jakékoli osoby do tohoto autentizačního informačního systému vyžaduje její jednoznačné ztotožnění oproti základnímu registru obyvatel. Ministerstvo dále spravuje prostředky pro autentizaci, | Jednotný identitní prostor (JIP) informačních systémů veřejné správy a Katalog autentizačních a autorizačních služeb (KAAS) je autentizační informační systém podle § 56a zákona o základních registrech a jeho správcem je Ministerstvo vnitra. Na základě znění zákona zavedení jakékoli osoby do tohoto autentizačního informačního systému vyžaduje její jednoznačné ztotožnění oproti základnímu registru obyvatel. Ministerstvo dále spravuje prostředky pro autentizaci, | ||
Řádek 7: | Řádek 12: | ||
V rámci současného stavu (As-Is 2018) předpokládá co nejširší používání autentizačního informačního systému JIP/KAAS pro splnění zásadních podmínek pro identifikaci a autentizaci interních uživatelů informačních systémů veřejné správy. **Pro ty informační systémy, kde interní uživatelé informačního systému jsou zaváděni úřady, které nejsou správci tohoto informačního systému, je použití autentizačního informačního systému JIP/KAAS povinností. ** | V rámci současného stavu (As-Is 2018) předpokládá co nejširší používání autentizačního informačního systému JIP/KAAS pro splnění zásadních podmínek pro identifikaci a autentizaci interních uživatelů informačních systémů veřejné správy. **Pro ty informační systémy, kde interní uživatelé informačního systému jsou zaváděni úřady, které nejsou správci tohoto informačního systému, je použití autentizačního informačního systému JIP/KAAS povinností. ** | ||
- | V rámci budoucího stavu (To-Be 2020) bude využití systému JIP/KAAS možné i s pomocí prostředků [[: | + | V rámci budoucího stavu (To-Be 2020) bude využití systému JIP/KAAS možné i s pomocí prostředků [[nap: |
+ | |||
+ | * Sekce pro státní službu na MV zajistí jednotný prostředek identity úředníka v rámci [[nap: | ||
+ | * Jiný orgán veřejné moci zajistí vydávání profesních identit v rámci [[nap: | ||
+ | |||
+ | Unikátní a jednotná identita zaměstnance v rámci veřejné správy jako celku je nutná ve dvou rovinách, jako: | ||
+ | * Aktivní identita a identifikace - opravňuje zaměstnance k přístupu k informacím a informačním systémům, (+ k prostorám a zařízením) - zaměstnanec jako subjekt | ||
+ | * Pasivní identita a identifikace - jednoznačně označuje předmětného (většinou zodpovědného) zaměstnance v rámci centrálních nástrojů řízení a koordinace veřejné správy - zaměstnanec jako objekt evidence (totéž pro pozici - služební místo a vzájemný vztah k zaměstnanci). | ||
+ | |||
+ | Stávající řešení JIP/KAAS nebylo určeno pro takto široké účely a koncepčně ani fyzicky nevyhovuje změněným nároků. Jeho budoucí rozvoj musí vycházet z diskuse o reálných potřebách všech zainteresovaných. | ||
+ | Předpokladem budoucího efektivního využívání jednotného identitního prostoru veřejné správy a naplnění některých konceptů architektonické vize eGovernmentu, | ||
+ | * státní službu, dle zák. č. 234/2014 Sb., o státní službě, | ||
+ | * služební poměr, dle zák. č. 361/2003 Sb. o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, | ||
+ | * poměr dle zák. č. 312/2002 Sb. Zákon o úřednících územních samosprávných celků, | ||
+ | * zaměstnanecký poměr, dle zák. č. 262/2006 Sb. Zákoník práce. | ||
+ | |||
+ | Důležité je, že vznik a zejména zánik identifikace a oprávnění k roli musí v JIP vznikat na základě jeho integrace s lokálními personálními systémy, resp. s centrálními služebními a zaměstnaneckými registry na jedné straně a v integraci na lokální IDM/IAM systémy na druhé straně. Tyto základní požadavky a potřeby budou formovat budoucí architekturu JIP a nezbytných spolupracujících systémů. | ||
+ | |||
+ | ===== Pohledy na jednotný identitní prostor ===== | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
- | * Sekce pro státní službu na MV zajistí jednotný prostředek identity úředníka v rámci [[: | + | {{tag> |
- | * Jiný orgán veřejné moci zajistí vydávání profesních identit v rámci [[: | + | |