Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2019/08/12 11:59] – upraveno mimo DokuWiki 127.0.0.1 | jednotny_identitni_prostor_verejne_spravy [2019/09/28 10:22] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | < |
- | Druh=Funkční celek| | + | |
- | Název=Jednotný identitní prostor veřejné správy| | + | <WRAP center round tip 60%> |
- | Popis=Jednotný identitní prostor | + | Popis architektury úřadu a veřejné správy |
- | Platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | Spravuje=Tomáš Šedivec| | + | Pravidla pro jednotlivé sdílené služby, funkční celky a tematické oblasti jsou popsány v části [[nap-dokument: |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| | + | </ |
- | Platíkedni=30. září 2019}} | + | |
Řádek 13: | Řádek 12: | ||
V rámci současného stavu (As-Is 2018) předpokládá co nejširší používání autentizačního informačního systému JIP/KAAS pro splnění zásadních podmínek pro identifikaci a autentizaci interních uživatelů informačních systémů veřejné správy. **Pro ty informační systémy, kde interní uživatelé informačního systému jsou zaváděni úřady, které nejsou správci tohoto informačního systému, je použití autentizačního informačního systému JIP/KAAS povinností. ** | V rámci současného stavu (As-Is 2018) předpokládá co nejširší používání autentizačního informačního systému JIP/KAAS pro splnění zásadních podmínek pro identifikaci a autentizaci interních uživatelů informačních systémů veřejné správy. **Pro ty informační systémy, kde interní uživatelé informačního systému jsou zaváděni úřady, které nejsou správci tohoto informačního systému, je použití autentizačního informačního systému JIP/KAAS povinností. ** | ||
- | V rámci budoucího stavu (To-Be 2020) bude využití systému JIP/KAAS možné i s pomocí prostředků [[elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]], a to tím, že se stane jedním z kvalifikovaných poskytovatelů (tzv. service provider). Aby přihlašování do JIP/KAAS bylo umožněno i jinými prostředky [[elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]], než je např. občanský průkaz nebo jméno+heslo+sms, | + | V rámci budoucího stavu (To-Be 2020) bude využití systému JIP/KAAS možné i s pomocí prostředků [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]], a to tím, že se stane jedním z kvalifikovaných poskytovatelů (tzv. service provider). Aby přihlašování do JIP/KAAS bylo umožněno i jinými prostředky [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]], než je např. občanský průkaz nebo jméno+heslo+sms, |
+ | |||
+ | * Sekce pro státní službu na MV zajistí jednotný prostředek identity úředníka v rámci [[: | ||
+ | * Jiný orgán veřejné moci zajistí vydávání profesních identit v rámci [[: | ||
+ | |||
+ | Unikátní a jednotná identita zaměstnance v rámci veřejné správy jako celku je nutná ve dvou rovinách, jako: | ||
+ | * Aktivní identita a identifikace - opravňuje zaměstnance k přístupu k informacím a informačním systémům, (+ k prostorám a zařízením) - zaměstnanec jako subjekt | ||
+ | * Pasivní identita a identifikace - jednoznačně označuje předmětného (většinou zodpovědného) zaměstnance v rámci centrálních nástrojů řízení a koordinace veřejné správy - zaměstnanec jako objekt evidence (totéž pro pozici - služební místo a vzájemný vztah k zaměstnanci). | ||
+ | |||
+ | Stávající řešení JIP/KAAS nebylo určeno pro takto široké účely a koncepčně ani fyzicky nevyhovuje změněným nároků. Jeho budoucí rozvoj musí vycházet z diskuse o reálných potřebách všech zainteresovaných. | ||
+ | Předpokladem budoucího efektivního využívání jednotného identitního prostoru veřejné správy a naplnění některých konceptů architektonické vize eGovernmentu, | ||
+ | * státní službu, dle zák. č. 234/2014 Sb., o státní službě, | ||
+ | * služební poměr, dle zák. č. 361/2003 Sb. o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, | ||
+ | * poměr dle zák. č. 312/2002 Sb. Zákon o úřednících územních samosprávných celků, | ||
+ | * zaměstnanecký poměr, dle zák. č. 262/2006 Sb. Zákoník práce. | ||
+ | |||
+ | Důležité je, že vznik a zejména zánik identifikace a oprávnění k roli musí v JIP vznikat na základě jeho integrace s lokálními personálními systémy, resp. s centrálními služebními a zaměstnaneckými registry na jedné straně a v integraci na lokální IDM/IAM systémy na druhé straně. Tyto základní požadavky a potřeby budou formovat budoucí architekturu JIP a nezbytných spolupracujících systémů. | ||
+ | |||
+ | ===== Pohledy na jednotný identitní prostor ===== | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
- | * Sekce pro státní službu na MV zajistí jednotný prostředek identity úředníka v rámci [[elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]]. | + | {{tag> |
- | * Jiný orgán veřejné moci zajistí vydávání profesních identit v rámci [[elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]] z nichž požadavky na úřední identitu (včetně zajištění finančních prostředků) sdělí Sekce pro státní službu na MV. | + | |