Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
nap:egsb [2021/04/30 11:06] Tomáš Šedivecnap:egsb [2021/10/22 12:43] – gsb cti data 1.02 a rozšíření aspektů Tomáš Šedivec
Řádek 3: Řádek 3:
 eGovernment On-Line Service Bus (eGSB), dle legislativního znění také Informační systém sdílené služby (ISSS), je unifikované rozhraní pro sdílení údajů mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy. Je součást [[nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] umožňující jednotlivým AIS čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]], jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné čtenáře. Spravuje a provozuje jej Správa základních registrů. Rozhraní [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]] umožňuje: eGovernment On-Line Service Bus (eGSB), dle legislativního znění také Informační systém sdílené služby (ISSS), je unifikované rozhraní pro sdílení údajů mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy. Je součást [[nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] umožňující jednotlivým AIS čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]], jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné čtenáře. Spravuje a provozuje jej Správa základních registrů. Rozhraní [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]] umožňuje:
  
-  *  Publikovat služby pro sdílení údajů týkajících se konkrétních subjektů a objektů práva+  *  Publikovat služby pro sdílení údajů týkajících se konkrétního subjektu nebo objektu práva
   *  Využívat sdílení údajů na základě publikovaných služeb    *  Využívat sdílení údajů na základě publikovaných služeb 
-  *  Překlad agendových identifikátorů fyzických osob, u nichž jsou vyměňovány údaje mezi jednotlivými agendami (překlad AIFO) +  *  Překlad agendového identifikátoru fyzické osoby, u které jsou vyměňovány údaje mezi jednotlivými agendami (překlad AIFO) 
-  *  Výměnu datových souborů s údaji o subjektech na základě pseudonymizovaných identifikátorů ve vazbě na přeložené AIFO identifikátory+  *  Výměnu datových souborů s údaji o subjektu na základě pseudonymizovaných identifikátorů ve vazbě na přeložené AIFO identifikátor
   *  Poskytování služeb reklamace, [[nap:notifikace|notifikace]] a aktualizace údajů poskytovaných službami AIS   *  Poskytování služeb reklamace, [[nap:notifikace|notifikace]] a aktualizace údajů poskytovaných službami AIS
   *  Zajištění nezávislého auditu výměny údajů (ukládá informace identifikující dotaz a odpověď a technický kryptografický otisk zprávy – hash)   *  Zajištění nezávislého auditu výměny údajů (ukládá informace identifikující dotaz a odpověď a technický kryptografický otisk zprávy – hash)
 +
 +V eGSB/ISSS je oproti ISZR omezující podmínka pro použití elementu MapaAIFO. V tomto elementu může být při volání službami G1:gsbCtiData a  G11:gsbZapisData pouze jediné AIFO. V odpovědi může být AIFO více. Důvodem je, že
 +eGSB/ISSS je v principu multizdrojový systém. Jeden kontext může být publikován více publikátory/AIS a čtenář nemusí vědět, v kterém z nich se informace o fyzické osobě nachází. ISSS provádí logické vyhledání, kdy pomocí [[nap:zakladni_registry|ORG]] identifikuje cílové AIS (vedou AIFO a publikují kontext) a na tyto publikátory následně posílá požadavek. Současně platí, že eGSB/ISSS nesmí jakkoli měnit payload zprávy, tedy ani nemůže „rozdělit“ a posílat po jednom na různé cíle. Výše zmíněné zatím platí pro všechny volání, avšak je v plánu tzv. metoda zúžení multizdrojového na jednozdrojový. Tedy pokud je jednoznačně určen cílový AIS, a tedy ho uživatel služby G1 či G11 zná. Tímto by se dal odstranit požadavek na jedno AIFO pouze pro metodu zúžení na cílový AIS.
  
 Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči [[nap:rpp|RPP]] je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči [[nap:rpp|RPP]] je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách
Řádek 28: Řádek 31:
   * Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva v [[nap:zakladni_registry|ZR]].   * Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva v [[nap:zakladni_registry|ZR]].
   * Bude umožněno subjektu práva si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy.   * Bude umožněno subjektu práva si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy.
 +  * Důrazně doporučujeme používat služby pouze v synchronním režimu – každé volání je nezávislé na ostatních a není třeba čekat a serializovat
 +  * Využívat volání po více vláknech a tím dosáhnout dostatečnou průchodnost i na velký počet požadavků 
  
 Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány: Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány:
Řádek 42: Řádek 47:
  
 ^**Kód**^**Podrobný popis služby**^**Verze**^ ^**Kód**^**Podrobný popis služby**^**Verze**^
-|G1                                                                                   |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g1_gsbctidata_v1_00.docx |gsbCtiData}}               |1.00     |+|G1                                                                                   |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g1_gsbctidata_v1_02.docx |gsbCtiData}}               |1.02     |
 |G2                                                                                   |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g2_gsbctizmeny_v1_00.docx |gsbCtiZmeny}}              |1.00     | |G2                                                                                   |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g2_gsbctizmeny_v1_00.docx |gsbCtiZmeny}}              |1.00     |
 |G3                                                                                   |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g3_gsbvlozodpoved_v1_01.docx |gsbVlozOdpoved}}           |1.01     | |G3                                                                                   |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g3_gsbvlozodpoved_v1_01.docx |gsbVlozOdpoved}}           |1.01     |