Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize |
nap:egsb [2021/03/09 13:14] – přidán seznam služeb eGSB/ISSS a odkazy na dokumenty Tomáš Šedivec | nap:egsb [2021/10/22 12:43] – gsb cti data 1.02 a rozšíření aspektů Tomáš Šedivec |
---|
<title>eGovernment On-Line Service Bus / Informační systém sdílené služby</title> | ======eGovernment On-Line Service Bus / Informační systém sdílené služby====== |
| |
eGovernment On-Line Service Bus (eGSB), dle legislativního znění také Informační systém sdílené služby (ISSS), je unifikované rozhraní pro sdílení údajů mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy. Je součást [[nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] umožňující jednotlivým AIS čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]], jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné čtenáře. Spravuje a provozuje jej Správa základních registrů. Rozhraní [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]] umožňuje: | eGovernment On-Line Service Bus (eGSB), dle legislativního znění také Informační systém sdílené služby (ISSS), je unifikované rozhraní pro sdílení údajů mezi jednotlivými informačními systémy veřejné správy. Je součást [[nap:referencni_rozhrani|referenčního rozhraní]] umožňující jednotlivým AIS čerpat a publikovat údaje vedené o jednotlivých subjektech práva. Pokud agenda dle zákona vede svou evidenci údajů, má povinnost publikovat svoje údaje jiným agendám skrze [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]], jakožto bezpečným, standardním a dokumentovaným rozhraním pro oprávněné čtenáře. Spravuje a provozuje jej Správa základních registrů. Rozhraní [[:nap:egsb|eGSB / ISSS]] umožňuje: |
| |
* Publikovat služby pro sdílení údajů týkajících se konkrétních subjektů a objektů práva | * Publikovat služby pro sdílení údajů týkajících se konkrétního subjektu nebo objektu práva |
* Využívat sdílení údajů na základě publikovaných služeb | * Využívat sdílení údajů na základě publikovaných služeb |
* Překlad agendových identifikátorů fyzických osob, u nichž jsou vyměňovány údaje mezi jednotlivými agendami (překlad AIFO) | * Překlad agendového identifikátoru fyzické osoby, u které jsou vyměňovány údaje mezi jednotlivými agendami (překlad AIFO) |
* Výměnu datových souborů s údaji o subjektech na základě pseudonymizovaných identifikátorů ve vazbě na přeložené AIFO identifikátory | * Výměnu datových souborů s údaji o subjektu na základě pseudonymizovaných identifikátorů ve vazbě na přeložené AIFO identifikátor |
* Poskytování služeb reklamace, [[nap:notifikace|notifikace]] a aktualizace údajů poskytovaných službami AIS | * Poskytování služeb reklamace, [[nap:notifikace|notifikace]] a aktualizace údajů poskytovaných službami AIS |
* Zajištění nezávislého auditu výměny údajů (ukládá informace identifikující dotaz a odpověď a technický kryptografický otisk zprávy – hash) | * Zajištění nezávislého auditu výměny údajů (ukládá informace identifikující dotaz a odpověď a technický kryptografický otisk zprávy – hash) |
| |
| V eGSB/ISSS je oproti ISZR omezující podmínka pro použití elementu MapaAIFO. V tomto elementu může být při volání službami G1:gsbCtiData a G11:gsbZapisData pouze jediné AIFO. V odpovědi může být AIFO více. Důvodem je, že |
| eGSB/ISSS je v principu multizdrojový systém. Jeden kontext může být publikován více publikátory/AIS a čtenář nemusí vědět, v kterém z nich se informace o fyzické osobě nachází. ISSS provádí logické vyhledání, kdy pomocí [[nap:zakladni_registry|ORG]] identifikuje cílové AIS (vedou AIFO a publikují kontext) a na tyto publikátory následně posílá požadavek. Současně platí, že eGSB/ISSS nesmí jakkoli měnit payload zprávy, tedy ani nemůže „rozdělit“ a posílat po jednom na různé cíle. Výše zmíněné zatím platí pro všechny volání, avšak je v plánu tzv. metoda zúžení multizdrojového na jednozdrojový. Tedy pokud je jednoznačně určen cílový AIS, a tedy ho uživatel služby G1 či G11 zná. Tímto by se dal odstranit požadavek na jedno AIFO pouze pro metodu zúžení na cílový AIS. |
| |
Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči [[nap:rpp|RPP]] je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách | Cílem je, aby klienti veřejné správy nebyli nuceni dokládat skutečnosti, o kterých veřejná správa již ví, či které vznikly dokonce na základě rozhodnutí veřejné správy. Většina skutečností potřebných pro rozhodování veřejné správy je již někde evidována, a to formou údajů v informačních systémech veřejné správy. Dále existují skutečnosti, které sice jsou na základě rozhodování veřejné správy, nicméně nejsou dosud vedeny v AIS jako údaje (příkladem je potvrzení o studiu, dohoda o chráněné dílně apod.). Zmapováním údajů v jednotlivých agendách, které probíhá nyní v rámci nových povinností ohlašovatelů vůči [[nap:rpp|RPP]] je postupně zjištěna základní mapa údajů evidovaných, vyžadovaných a poskytovaných v rámci jednotlivých agend a to, kde a jakým způsobem jsou evidovány a v jakém AIS. Tím, jak již bylo popsáno výše, vznikne základní datová mapa veřejné správy, a je tedy možné ji zanalyzovat a identifikovat ty údaje a skutečnosti, které jsou používány ve více agendách |
* Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva v [[nap:zakladni_registry|ZR]]. | * Údaj je vždy vázán na subjekt práva, či objekt práva v [[nap:zakladni_registry|ZR]]. |
* Bude umožněno subjektu práva si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy. | * Bude umožněno subjektu práva si pořídit výpis údajů jako výpis z informačního systému veřejné správy. |
| * Důrazně doporučujeme používat služby pouze v synchronním režimu – každé volání je nezávislé na ostatních a není třeba čekat a serializovat |
| * Využívat volání po více vláknech a tím dosáhnout dostatečnou průchodnost i na velký počet požadavků |
| |
Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány: | Protože cílem je efektivní a zároveň účelné propojování údajů především za účelem omezování nutnosti klienta dokládat skutečnosti, budou údaje moci být orgánem veřejné moci získávány: |
| |
^**Kód**^**Podrobný popis služby**^**Verze**^ | ^**Kód**^**Podrobný popis služby**^**Verze**^ |
|G1 |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g1_gsbctidata_v1_00.docx |gsbCtiData}} |1.00 | | |G1 |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g1_gsbctidata_v1_02.docx |gsbCtiData}} |1.02 | |
|G2 |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g2_gsbctizmeny_v1_00.docx |gsbCtiZmeny}} |1.00 | | |G2 |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g2_gsbctizmeny_v1_00.docx |gsbCtiZmeny}} |1.00 | |
|G3 |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g3_gsbvlozodpoved_v1_01.docx |gsbVlozOdpoved}} |1.01 | | |G3 |{{ :dokumenty:popis_sluzby_g3_gsbvlozodpoved_v1_01.docx |gsbVlozOdpoved}} |1.01 | |