Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verze | Následující verzeObě strany příští revize | ||
ikcr [2023/03/20 15:07] – [UŽIVATELSKY PŘÍVĚTIVÉ A EFEKTIVNÍ DIGITÁLNÍ SLUŽBY PRO OBČANY A FIRMY] Tomáš Šedivec | ikcr [2023/06/30 13:54] – Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 87: | Řádek 87: | ||
- | Změny spojené s realizací těchto cílů musí být provázané, | + | Změny spojené s realizací těchto cílů musí být provázané, |
- | je nezbytnou podmínkou pro kvalitativní posun eGovernmentu v ČR. | + | |
===== Popis hlavních cílů | ===== Popis hlavních cílů | ||
Řádek 100: | Řádek 99: | ||
|ID |**Název dílčího cíle** | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
|1.1 | **Národní katalog služeb** | |1.1 | **Národní katalog služeb** | ||
- | |1.2 | **Centrální informační místo** | + | |1.2 | **Centrální informační místo** |
- | |1.3 | **Univerzální obslužné kanály** | + | |1.3 | **Univerzální obslužné kanály** |
|1.4 | **Digitální služby resortů** | |1.4 | **Digitální služby resortů** | ||
|1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cílem je vybudovat a rozvíjet centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu publikování jeho otevřených dat jednotným způsobem, umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování.\\ \\ Nově vytvářené či modifikované digitální služby musí využívat relevantní zdroje veřejných dat a publikovat svá veřejná data jako otevřená data a převzít za ně odpovědnost. Současně je nutné nastavit procesy a zodpovědnosti a stanovit zdroje pro důslednou lokální a centrální kontrolu otevíraných dat, zda jednotlivě nebo ve své kombinaci nejsou rizikem pro bezpečnost a zájmy ČR a jejích občanů a nastavit řízený autentizovaný přístup k části veřejných dat. | | |1.5 | **Národní katalog otevřených dat**|Cílem je vybudovat a rozvíjet centrální prostředky a služby, které umožní a usnadní každému úřadu publikování jeho otevřených dat jednotným způsobem, umožňujícím jejich jednoduché strojové zpracování.\\ \\ Nově vytvářené či modifikované digitální služby musí využívat relevantní zdroje veřejných dat a publikovat svá veřejná data jako otevřená data a převzít za ně odpovědnost. Současně je nutné nastavit procesy a zodpovědnosti a stanovit zdroje pro důslednou lokální a centrální kontrolu otevíraných dat, zda jednotlivě nebo ve své kombinaci nejsou rizikem pro bezpečnost a zájmy ČR a jejích občanů a nastavit řízený autentizovaný přístup k části veřejných dat. | | ||
|1.6 | **Role správců služeb** | |1.6 | **Role správců služeb** | ||
- | |1.7 | **Zpětná vazba klientů** | + | |1.7 | **Zpětná vazba klientů** |
- | |1.8 | **Jednotné UX/ | + | |1.8 | **Jednotné UX/ |
- | |1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa\\ by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, | + | |1.9 | **Proaktivní poskytování služeb** |Cílem je minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích díky proaktivnímu poskytování služeb či vyřizování povinností automaticky „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Veřejná správa by neměla nutit své klienty žádat o služby, u kterých může s jistotou nebo vysokou pravděpodobností předpokládat, |
==== DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA | ==== DIGITÁLNĚ PŘÍVĚTIVÁ LEGISLATIVA | ||
Řádek 114: | Řádek 113: | ||
|Zlepšení oblasti služeb eGovernmentu je podmíněno odpovídající legislativou – stávající i nově přijímanou. Kvalitní legislativní proces je základem, jak pro přijímání nových právních norem, tak novelizaci těch stávajících (zde ve smyslu jejich „digitální přívětivosti“, | |Zlepšení oblasti služeb eGovernmentu je podmíněno odpovídající legislativou – stávající i nově přijímanou. Kvalitní legislativní proces je základem, jak pro přijímání nových právních norem, tak novelizaci těch stávajících (zde ve smyslu jejich „digitální přívětivosti“, | ||
|ID |Název dílčího cíle | Popis dílčího cíle | | |ID |Název dílčího cíle | Popis dílčího cíle | | ||
- | |2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** | + | |2.1 |**Digitální dopady navrhované legislativy** |
|2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | |2.3 |**eSbírka a eLegislativa** | ||
- | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** | + | |2.4 |**Průběžná aktualizace platné legislativy** |
- | |2.5 |**Právo na digitální služby** | + | |2.5 |**Právo na digitální služby** |
- | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** | + | |2.6 |**Revize legislativy eGovernmentu** |
|2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** | |2.7 |**Soukromé a veřejnoprávní služby** | ||
- | |2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce\\ a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | | + | |2.8 |**Metodika pro veřejné zakázky v oblasti ICT** | Vydat metodiku pro zadávání veřejných zakázek v oblasti ICT, která by zadavatelům pomohla při volbě a využití všech zákonných instrumentů a možností zakázkového práva, s cílem optimálního nastavení zadávacích podmínek pro výběr dodavatele a následného řízení celého životního cyklu IS ve shodě s principy této koncepce a podle plánů jejich dlouhodobého rozvoje ve shodě s architekturou úřadů a s NAP. | |
- | |2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** | + | |2.9 |**Nová legislativa eGovernmentu** |
- | |2.10|**Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb**|Usilovat při tvorbě nové i aktualizaci platné legislativy o implementaci právních úprav, které umožní minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích a podpoří veřejnou správu při proaktivním poskytování služeb či vyřizování povinností „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Vytvoření doporučení, | + | |2.10|**Legislativní podpora proaktivního poskytování služeb**|Usilovat při tvorbě nové i aktualizaci platné legislativy o implementaci právních úprav, které umožní minimalizovat nutný počet interakcí klientů s veřejnou správou ve všech životních situacích a podpoří veřejnou správu při proaktivním poskytování služeb či vyřizování povinností „za klienty“ všude tam, kde je to možné a vhodné. Vytvoření doporučení, |
==== ROZVOJ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V OBLASTI eGOVERNMENTU | ==== ROZVOJ PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE V OBLASTI eGOVERNMENTU | ||
^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ^Popis cíle č. 3 – ROZVOJ CELKOVÉHO PROSTŘEDÍ PODPORUJÍCÍHO DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE^^^ | ||
- | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, | + | |Cílem opatření je, ve spolupráci se sociálními partnery a s dalšími subjekty, vytvořit prostředí podporující českou společnost v digitální transformaci veřejné správy. Plnění tohoto cíle je spolu s legislativními úpravami, zajištěním lidských zdrojů a s efektivním řízením ICT klíčovým předpokladem rozvoje dodávky služeb. Je třeba vytvořit prostředí příznivé pro vznik, vývoj a testování digitálních a mobilních služeb veřejné správy a s tím související nastavení očekávání občanů.\\ \\ Za „digitalizaci“ se přirozeně považuje transformace přeměna dosud nedigitalizovaného obsahu na plně digitální, |
|ID | |ID | ||
|3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | |3.1 |**Čerpání mimorozpočtových zdrojů** | ||
Řádek 133: | Řádek 132: | ||
|3.3 |**Digitální archivy** | |3.3 |**Digitální archivy** | ||
|3.4 | **Základní registry** | |3.4 | **Základní registry** | ||
- | |3.5 |**Komunikační infrastruktura** | + | |3.5 |**Komunikační infrastruktura** |
- | |3.6 |**Elektronická identifikace** | + | |3.6 |**Elektronická identifikace** |
|3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | |3.7 |**Digitální mapa veřejné správy** | ||
- | |3.8 |**Kybernetická bezpečnost** | + | |3.8 |**Kybernetická bezpečnost** |
|3.9 |**Přeshraniční elektronická identifikace** | |3.9 |**Přeshraniční elektronická identifikace** | ||
|3.10 | |3.10 | ||
Řádek 147: | Řádek 146: | ||
|V návaznosti na rozšiřování pravomocí a zodpovědností pracovníků při digitální transformaci úřadů jsou zvýšení úrovně kompetencí, | |V návaznosti na rozšiřování pravomocí a zodpovědností pracovníků při digitální transformaci úřadů jsou zvýšení úrovně kompetencí, | ||
|ID |**Název dílčího cíle** | |ID |**Název dílčího cíle** | ||
- | |4.1 | + | |4.1 |
|4.2 | |4.2 | ||
|4.3 | |4.3 | ||
- | |4.4 | + | |4.4 |
- | |4.5 | + | |4.5 |
|4.6 | |4.6 | ||
|4.7 | |4.7 | ||
- | |4.8 | + | |4.8 |
==== EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY | ==== EFEKTIVNÍ A CENTRÁLNĚ KOORDINOVANÉ ICT VEŘEJNÉ SPRÁVY | ||
Řádek 163: | Řádek 162: | ||
|5.1 | |5.1 | ||
|5.2 | |5.2 | ||
- | |5.3 | + | |5.3 |
|5.4 | |5.4 | ||
- | |5.5 | + | |5.5 |
- | |5.6 | + | |5.6 |
|5.7 | |5.7 | ||
- | |5.8 | + | |5.8 |
- | |5.9 | + | |5.9 |
|5.10 |**Veřejný datový fond** | |5.10 |**Veřejný datový fond** | ||
- | |5.11 |**Systémy prostorových dat** | Rozvoj a provoz informačních systémů spravujících prostorová data, jakožto součást Národní infrastruktury pro prostorové informace, které slouží pro podporu výkonu agend veřejné správy, jako jsou např. stavební řízení, územní plánování a rozvoj území, krizové řízení, obrana státu, ochrana životního prostředí, | + | |5.11 |**Systémy prostorových dat** | Rozvoj a provoz informačních systémů spravujících prostorová data, jakožto součást Národní infrastruktury pro prostorové informace, které slouží pro podporu výkonu agend veřejné správy, jako jsou např. stavební řízení, územní plánování a rozvoj území, krizové řízení, obrana státu, ochrana životního prostředí, |
|5.12 |**Měření a vyhodnocování realizace IKČR** | Obsahem cíle jsou opatření směřující k institucionálnímu, | |5.12 |**Měření a vyhodnocování realizace IKČR** | Obsahem cíle jsou opatření směřující k institucionálnímu, | ||
|5.13 |**Agendové informační systémy** | |5.13 |**Agendové informační systémy** | ||
Řádek 183: | Řádek 182: | ||
|6.2 |**Vnitřní digitalizace úřadu** | |6.2 |**Vnitřní digitalizace úřadu** | ||
|6.3 |**Nové metody řízení úřadu** | |6.3 |**Nové metody řízení úřadu** | ||
- | |6.4 |**Modernizace provozních IS** | Cílem je pořízení, | + | |6.4 |**Modernizace provozních IS** | Cílem je pořízení, |
- | |6.5 |**Modernizace digitální infrastruktury**| Cílem je zajistit v úřadech, | + | |6.5 |**Modernizace digitální infrastruktury**| Cílem je zajistit v úřadech, |
===== Obecné principy pro naplňování cílů Informační koncepce ČR ===== | ===== Obecné principy pro naplňování cílů Informační koncepce ČR ===== | ||
Řádek 195: | Řádek 194: | ||
^ID^Název principu | ^ID^Název principu | ||
- | |P1|**Standardně digitalizované\\ **(Digital by default) | + | |P1|**Standardně digitalizované **(Digital by default) |
|P2|**Pouze jednou**\\ \\ (Once only) |Orgány veřejné správy musí zaručit, že občané a podniky poskytují stejné informace celé veřejné správě pouze jednou. Orgány veřejné správy využívají při výkonu působnosti tyto sdílené údaje opakovaně, přičemž musí dodržovat pravidla ochrany údajů. | |P2|**Pouze jednou**\\ \\ (Once only) |Orgány veřejné správy musí zaručit, že občané a podniky poskytují stejné informace celé veřejné správě pouze jednou. Orgány veřejné správy využívají při výkonu působnosti tyto sdílené údaje opakovaně, přičemž musí dodržovat pravidla ochrany údajů. | ||
- | |P3| **Podpora začlenění a přístupnost**\\ \\ (Inclusiveness and\\ \\ Accessibility)|Orgány veřejné správy musí digitální veřejné služby koncipovat tak, aby standardně podporovaly začlenění a vyhovovaly z pohledu funkcí, UX/UI designu a způsobem ovládání specifickým potřebám nejrůznějších skupin klientů z pohledu jejich věku, schopností nebo lidem s různými formami zdravotního postižení. | + | |P3| **Podpora začlenění a přístupnost**\\ \\ (Inclusiveness and Accessibility)|Orgány veřejné správy musí digitální veřejné služby koncipovat tak, aby standardně podporovaly začlenění a vyhovovaly z pohledu funkcí, UX/UI designu a způsobem ovládání specifickým potřebám nejrůznějších skupin klientů z pohledu jejich věku, schopností nebo lidem s různými formami zdravotního postižení. |
|P4|**Otevřenost a transparentnost\\ **(Openness and Transparency) | |P4|**Otevřenost a transparentnost\\ **(Openness and Transparency) | ||
|P5|**Přeshraniční přístup jako standard\\ **(Cross border interoperability) | |P5|**Přeshraniční přístup jako standard\\ **(Cross border interoperability) | ||
Řádek 215: | Řádek 214: | ||
|P13| **Otevřená data jako standard**\\ \\ (Open Data by default) | |P13| **Otevřená data jako standard**\\ \\ (Open Data by default) | ||
|P14|**Technologická neutralita\\ **(Technological neutrality) | |P14|**Technologická neutralita\\ **(Technological neutrality) | ||
- | |P15|**Uživatelská přívětivost**\\ \\ (User-friendliness) | + | |P15|**Uživatelská přívětivost**\\ \\ (User-friendliness) |
- | |P16|**Konsolidace a propojování\\ **(IT Consolidation) | + | |P16|**Konsolidace a propojování\\ **(IT Consolidation) |
- | |P17| **Omezení budování**\\ \\ **monolitických systémů**\\ \\ (Application decomposition)|Soutěženy musí být menší vzájemně provázané celky, aby se možnost dodávat státu otevřela i pro menší spolehlivé dodavatele. Cílem je soutěžit nejlepší řešení v dané oblasti, ne největší řešení na trhu.\\ \\ Přitom dekompozice stávajících velkých systémů a výstavba nových řešení složených z komponent současně podporuje procesně orientovanou konsolidaci a sdílení prvků řešení. | + | |P17| **Omezení budování** **monolitických systémů**\\ \\ (Application decomposition)|Soutěženy musí být menší vzájemně provázané celky, aby se možnost dodávat státu otevřela i pro menší spolehlivé dodavatele. Cílem je soutěžit nejlepší řešení v dané oblasti, ne největší řešení na trhu.\\ \\ Přitom dekompozice stávajících velkých systémů a výstavba nových řešení složených z komponent současně podporuje procesně orientovanou konsolidaci a sdílení prvků řešení. |
- | |P18| **Datová suverenita a nezávislost**\\ \\ (Data sovereignty and independence) | + | |P18| **Datová suverenita a nezávislost**\\ \\ (Data sovereignty and independence) |
- | |P19| **Otevřená řešení**\\ \\ (Open Source) | + | |P19| **Otevřená řešení**\\ \\ (Open Source) |
|P20| **Metriky digitálních služeb**\\ \\ (Digital Service Performance) | |P20| **Metriky digitálních služeb**\\ \\ (Digital Service Performance) | ||
Řádek 234: | Řádek 233: | ||
|Z1 |**Na prvním místě je klient** | |Z1 |**Na prvním místě je klient** | ||
|Z2 |**Standardy plánování a řízení ICT** | |Z2 |**Standardy plánování a řízení ICT** | ||
- | |Z3 |**Strategické řízení pomocí IK OVS** | + | |Z3 |**Strategické řízení pomocí IK OVS** |
|Z4 |**Řízení architektury** | |Z4 |**Řízení architektury** | ||
|Z5 |**Řízení požadavků a změn** | |Z5 |**Řízení požadavků a změn** | ||
Řádek 244: | Řádek 243: | ||
|Z11|**Řízení přínosů a hodnoty** | |Z11|**Řízení přínosů a hodnoty** | ||
|Z12|**Řízení kapacit zdrojů** | |Z12|**Řízení kapacit zdrojů** | ||
- | |Z13|**Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality**|Projekt musí být řízen dle standardní projektové metodiky interním PM s dostatečnou alokovanou kapacitou a kvalifikací po celou dobu návrhu, implementace a předávání ISVS do provozu, nebo externím PM (z kompetenčního centra). Pouze v případě nedostupnosti interních zdrojů a zdrojů kompetenčního centra je možné zadat PM roli externímu subjektu soutěží. Vybraný uchazeč nesmí mít vztah s dodavatelem\\ ani s provozovatelem.\\ \\ Stejně tak je účelné mít v projektech prvek nezávislé kontroly kvality, a to jak kvality projektového řízení, tak kvality návrhu a dodávaného řešení.\\ \\ V projektu musí být odděleny klíčové role. V případě komponentizace musí být vzájemně na sobě nezávislí systémový integrátor, | + | |Z13|**Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality**|Projekt musí být řízen dle standardní projektové metodiky interním PM s dostatečnou alokovanou kapacitou a kvalifikací po celou dobu návrhu, implementace a předávání ISVS do provozu, nebo externím PM (z kompetenčního centra). Pouze v případě nedostupnosti interních zdrojů a zdrojů kompetenčního centra je možné zadat PM roli externímu subjektu soutěží. Vybraný uchazeč nesmí mít vztah s dodavatelem ani s provozovatelem.\\ \\ Stejně tak je účelné mít v projektech prvek nezávislé kontroly kvality, a to jak kvality projektového řízení, tak kvality návrhu a dodávaného řešení.\\ \\ V projektu musí být odděleny klíčové role. V případě komponentizace musí být vzájemně na sobě nezávislí systémový integrátor, |
- | |Z14|**Vztah informatiky a legislativy** | + | |Z14|**Vztah informatiky a legislativy** |
|Z15|**Řízení financování ICT** | |Z15|**Řízení financování ICT** | ||
|Z16|**Využívání otevřeného software a standardů** | |Z16|**Využívání otevřeného software a standardů** |