Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
| Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze | ||
| playgroud:metodika_ik_ey [2025/07/03 19:02] – Kristyna Kroftová | playgroud:metodika_ik_ey [2025/07/03 21:41] (aktuální) – Kristyna Kroftová | ||
|---|---|---|---|
| Řádek 2: | Řádek 2: | ||
| ==== Příloha 1: Modelování dle NAR ==== | ==== Příloha 1: Modelování dle NAR ==== | ||
| + | |||
| + | <WRAP center round important 60%> | ||
| + | Právní upozornění: | ||
| + | Tento dokument obsahuje vizuální prvky (např. obrázky, schémata, diagramy), které byly převzaty z informačních koncepcí poskytnutých třetími stranami. Tyto prvky podléhají autorským právům původních autorů a nesmí být dále publikovány, | ||
| + | </ | ||
| + | |||
| ===== Účel a popis dokumentu ===== | ===== Účel a popis dokumentu ===== | ||
| Řádek 37: | Řádek 43: | ||
| V dalších částech tohoto dokumentu popíšeme, jak optimálně připravit podklady pro naplnění IK za pomoci modelu podnikové architektury dle NAR. | V dalších částech tohoto dokumentu popíšeme, jak optimálně připravit podklady pro naplnění IK za pomoci modelu podnikové architektury dle NAR. | ||
| - | ===== Paralelní příprava IK a modelu podnikové architektury | + | ==== Paralelní příprava IK a modelu podnikové architektury ==== |
| Jak je popsáno výše, příprava IK bude probíhat nejen ve formě využití informací z modelu, ale model bude tvořen a upravován v průběhu přípravy IK tak, aby byl aktuální a obsahoval všechny zajímavé informace, k jejichž vyjádření vede šablona IK. Na konci přípravy IK by měl díky tomuto přístupu vzniknout aktuální a obsahově bohatší model podnikové architektury úřadu. | Jak je popsáno výše, příprava IK bude probíhat nejen ve formě využití informací z modelu, ale model bude tvořen a upravován v průběhu přípravy IK tak, aby byl aktuální a obsahoval všechny zajímavé informace, k jejichž vyjádření vede šablona IK. Na konci přípravy IK by měl díky tomuto přístupu vzniknout aktuální a obsahově bohatší model podnikové architektury úřadu. | ||
| Řádek 54: | Řádek 60: | ||
| U kapitol Informační koncepce, které nejsou v tomto dokumentu explicitně uvedené, se očekává doplnění informací, které v modelu nejspíše nebudou. To ale neznamená, že nebude nikdy užitečné je modelovat – rozhodnutí je na autorovi samotném. | U kapitol Informační koncepce, které nejsou v tomto dokumentu explicitně uvedené, se očekává doplnění informací, které v modelu nejspíše nebudou. To ale neznamená, že nebude nikdy užitečné je modelovat – rozhodnutí je na autorovi samotném. | ||
| - | ===== Podniková architektura úřadu | + | ==== Podniková architektura úřadu ==== |
| - | ==== Stávající stav ==== | + | === Stávající stav === |
| Stávající stav ukazuje architekturu úřadu tak, jak funguje dnes. Tento pohled by neměl idealizovat situaci, ale pokud se některé běžící projekty již blíží k úspěšnému konci, lze je považovat za dokončené a promítnout jejich výsledky sem – do mapy současného stavu. Stávající stav by měl autor IK držet v modelu podnikové architektury jako aktuální a obsah by měl reflektovat skutečnou situaci. | Stávající stav ukazuje architekturu úřadu tak, jak funguje dnes. Tento pohled by neměl idealizovat situaci, ale pokud se některé běžící projekty již blíží k úspěšnému konci, lze je považovat za dokončené a promítnout jejich výsledky sem – do mapy současného stavu. Stávající stav by měl autor IK držet v modelu podnikové architektury jako aktuální a obsah by měl reflektovat skutečnou situaci. | ||
| - | === Byznys architektura | + | == Byznys architektura == |
| Popis byznys architektury má být zaměřen na přehled organizace, agend a procesů úřadu. Pro účely informační koncepce budou z modelu využity především přehledové mapy výše zmíněných oblastí a katalogy s potřebnými informacemi. V následující tabulce uvádíme využitelné pohledy na byznys architekturu v jednotlivých sekcích informační koncepce. | Popis byznys architektury má být zaměřen na přehled organizace, agend a procesů úřadu. Pro účely informační koncepce budou z modelu využity především přehledové mapy výše zmíněných oblastí a katalogy s potřebnými informacemi. V následující tabulce uvádíme využitelné pohledy na byznys architekturu v jednotlivých sekcích informační koncepce. | ||
| Řádek 155: | Řádek 161: | ||
| <WRAP centeralign> | <WRAP centeralign> | ||
| - | === Aplikační architektura | + | == Aplikační architektura == |
| Pro účely informační koncepce se popis aplikační architektury zaměřuje na přehledové diagramy mapy aplikací a informačních systémů a diagramy vazeb mezi aplikační a byznysovou vrstvou. Zde je vhodné co nejvíce využít odkazů na centrální evidenci sdílených služeb či číselníků, | Pro účely informační koncepce se popis aplikační architektury zaměřuje na přehledové diagramy mapy aplikací a informačních systémů a diagramy vazeb mezi aplikační a byznysovou vrstvou. Zde je vhodné co nejvíce využít odkazů na centrální evidenci sdílených služeb či číselníků, | ||
| Řádek 207: | Řádek 213: | ||
| <WRAP centeralign>// | <WRAP centeralign>// | ||
| - | === Datová architektura | + | == Datová architektura == |
| Zde je IK poměrně specifická v požadavcích na předané informace. V modelu je vhodné připravit katalog datových/ | Zde je IK poměrně specifická v požadavcích na předané informace. V modelu je vhodné připravit katalog datových/ | ||
| Řádek 218: | Řádek 224: | ||
| |Architektura analytického zpracování dat |* Diagram struktury aplikací | |Architektura analytického zpracování dat |* Diagram struktury aplikací | ||
| - | === Technologická architektura | + | == Technologická architektura == |
| I v technologické oblasti je v IK očekávaný přehled situace, tedy z modelu architektury úřadu lze využít přehledové pohledy. Zajímavý je pohled na technologické portfolio a používané technologické platformy. Doporučujeme věnovat pozornost i další vrstvě – komunikaci – aby nedocházelo k překryvům informací častěji, než je potřeba. | I v technologické oblasti je v IK očekávaný přehled situace, tedy z modelu architektury úřadu lze využít přehledové pohledy. Zajímavý je pohled na technologické portfolio a používané technologické platformy. Doporučujeme věnovat pozornost i další vrstvě – komunikaci – aby nedocházelo k překryvům informací častěji, než je potřeba. | ||
| Řádek 282: | Řádek 288: | ||
| <WRAP centeralign>// | <WRAP centeralign>// | ||
| - | === Architektura komunikační infrastruktury | + | == Architektura komunikační infrastruktury == |
| V této části je popsané, jakým způsobem je úřad propojen s dalšími úřady, sdílenými službami eGovernmentu (příp. zahraničními službami) a se svými klienty. | V této části je popsané, jakým způsobem je úřad propojen s dalšími úřady, sdílenými službami eGovernmentu (příp. zahraničními službami) a se svými klienty. | ||
| Řádek 314: | Řádek 320: | ||
| //</ | //</ | ||
| - | === Přehled projektů | + | == Přehled projektů == |
| Obsah této části lze čerpat z architektury implementace a migrace, která je vhodná pro modelování roadmapy rozvoje architektury podniku a může obsahovat zajímavé informace o plánovaných projektech. | Obsah této části lze čerpat z architektury implementace a migrace, která je vhodná pro modelování roadmapy rozvoje architektury podniku a může obsahovat zajímavé informace o plánovaných projektech. | ||
| Řádek 321: | Řádek 327: | ||
| |Přehled projektů | |Přehled projektů | ||
| - | ==== Motivace ke změně | + | === Motivace ke změně === |
| Tato část se věnuje úřadu z pohledu jeho poslání, identifikovaných nedostatků a potřeby změn vůči stávajícímu stavu. Model v podobě jednoho nebo více diagramů je pro IK OVS dobrovolně volitelný. | Tato část se věnuje úřadu z pohledu jeho poslání, identifikovaných nedostatků a potřeby změn vůči stávajícímu stavu. Model v podobě jednoho nebo více diagramů je pro IK OVS dobrovolně volitelný. | ||
| Řádek 364: | Řádek 370: | ||
| <WRAP centeralign>// | <WRAP centeralign>// | ||
| - | ==== Cílový stav ==== | + | === Cílový stav === |
| Cílový stav architektury úřadu by měl adresovat motivace ke změně popsané výše a vymezit se vůči současnému stavu. Pro účely tvorby dokumentu IK je vhodné zvolit přístup, kdy k jednotlivým diagramům či jiným pohledům použitým v popisu stávajícího stavu (kap. 3.1) vzniknou jejich analogy poplatné stavu cílovému s vyznačením změn. Tato myšlenka je podpořená v obecné metodice modelování v části s popisem architektury implementace a migrace((https: | Cílový stav architektury úřadu by měl adresovat motivace ke změně popsané výše a vymezit se vůči současnému stavu. Pro účely tvorby dokumentu IK je vhodné zvolit přístup, kdy k jednotlivým diagramům či jiným pohledům použitým v popisu stávajícího stavu (kap. 3.1) vzniknou jejich analogy poplatné stavu cílovému s vyznačením změn. Tato myšlenka je podpořená v obecné metodice modelování v části s popisem architektury implementace a migrace((https: | ||
| Řádek 393: | Řádek 399: | ||
| <WRAP centeralign>// | <WRAP centeralign>// | ||
| - | ==== Plán realizace změn ==== | + | === Plán realizace změn === |
| Tato část se obsahově významně kryje s modelem Architektury implementace a migrace. Toho lze využít k jeho vytvoření či aktualizaci a získat z modelu informace pro dokument IK. V modelu by měly existovat Stavy architektury reprezentující stávající a cílový stav popsaný v IK. Informace na ně navázané pak tvoří většinou potřebné údaje pro tuto část IK. Z modelů cílové architektury lze využít Balíčky práce, které poslouží jako zdroj pro identifikaci realizačních projektů. | Tato část se obsahově významně kryje s modelem Architektury implementace a migrace. Toho lze využít k jeho vytvoření či aktualizaci a získat z modelu informace pro dokument IK. V modelu by měly existovat Stavy architektury reprezentující stávající a cílový stav popsaný v IK. Informace na ně navázané pak tvoří většinou potřebné údaje pro tuto část IK. Z modelů cílové architektury lze využít Balíčky práce, které poslouží jako zdroj pro identifikaci realizačních projektů. | ||
| Řádek 407: | Řádek 413: | ||
| Tato část může být pojatá jako podmnožina modelu úřadu, který popisuje oblast ICT. Je tedy možné využít stejné postupy, informace a pohledy, jako jsou popsané v kapitolách výše s tím, že při modelování je vhodné chápat ICT jako oblast a dělat pro ni samostatné pohledy či sekce v modelu. | Tato část může být pojatá jako podmnožina modelu úřadu, který popisuje oblast ICT. Je tedy možné využít stejné postupy, informace a pohledy, jako jsou popsané v kapitolách výše s tím, že při modelování je vhodné chápat ICT jako oblast a dělat pro ni samostatné pohledy či sekce v modelu. | ||
| - | ==== Stávající stav ==== | + | === Stávající stav === |
| ^Sekce v IK | ^Sekce v IK | ||
| Řádek 425: | Řádek 431: | ||
| Diagram přehledu procesů v oblasti řízení ICT. | Diagram přehledu procesů v oblasti řízení ICT. | ||
| - | ==== Motivace ke změně | + | === Motivace ke změně === |
| ^Sekce v IK ^Využitelné pohledy z modelu | ^Sekce v IK ^Využitelné pohledy z modelu | ||
| Řádek 432: | Řádek 438: | ||
| |Shrnutí a interpretace identifikovaných změn řízení ICT |* Projektový pohled | |Shrnutí a interpretace identifikovaných změn řízení ICT |* Projektový pohled | ||
| - | ==== Cílový stav ==== | + | === Cílový stav === |
| Zde by měl být postup totožný s částí popisující cílový stav architektury úřadu (kap. 3.1.3), jen s omezením na oblast řízení ICT a témata: | Zde by měl být postup totožný s částí popisující cílový stav architektury úřadu (kap. 3.1.3), jen s omezením na oblast řízení ICT a témata: | ||
| Řádek 441: | Řádek 447: | ||
| * způsob spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu. | * způsob spolupráce s centrálními autoritami v oblasti ICT a eGovernmentu. | ||
| - | ==== Plán realizace změn ==== | + | === Plán realizace změn === |
| Zde by měl být postup totožný s částí popisující plán realizace změn celé architektury úřadu (kap. 3.1.4), jen s omezením na oblast řízení ICT a témata výše. | Zde by měl být postup totožný s částí popisující plán realizace změn celé architektury úřadu (kap. 3.1.4), jen s omezením na oblast řízení ICT a témata výše. | ||