Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revize Předchozí verze Následující verze | Předchozí verze Následující verzeObě strany příští revize | ||
verejny_datovy_fond [2019/08/05 18:42] – /* Veřejné rejstříky (VDF-VR) */ dchocholaty | nap:verejny_datovy_fond [2021/05/31 15:32] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | {{objekt| | + | ======Veřejný datový fond====== |
- | Druh=Funkční celek| | + | |
- | Název=Veřejný datový fond| | + | |
- | Popis=Veřejný datový fond.| | + | |
- | Platípro=všechny OVM a OVS| | + | |
- | Spravuje=Tomáš Šedivec| | + | |
- | Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| | + | |
- | Platíkedni=30. září 2019}} | + | |
- | Veřejným datovým fondem | + | ===== Popis Veřejného datového fondu ===== |
+ | Veřejný datový fond (také jako " | ||
- | **//Nový text//** | + | VDF zastřešuje a reprezentuje skutečné fyzické datové zdroje otevřených dat roztroušené ve webovém prostoru VS. Vlastní zastřešení a vymezení je realizováno nástroji určenými pro správu metadat otevřených dat, což nejen konkretizuje samotný pojem VDF, ale nabízí i prostředky pro další kategorizace v rámci celého datového fondu ČR. |
- | Veřejný datový fond je princip vytváření | + | Význam |
- | Veřejný datový fond je princip, tedy v podstatě abstrakce, která ale fakticky zastřešuje a reprezentuje skutečné fyzické datové zdroje otevřených dat roztroušené | + | První se týká interního režimu VS, kde je hlavním prostředkem sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávními subjekty navzájem a také rozšiřuje vzájemné sdílení informací o ty údaje, které v PPDF vůbec nejsou. Význam VDF v této oblasti nejlépe vystihuje znění dílčího cíle 5.10 z [[: |
- | Veřejným datovým fondem (dále také jako VDF) se rozumí část datového fondu ČR, obsahující údaje propojeného datového fondu (dále také jako PPDF) zveřejňované orgány veřejné správy jako otevřená data. Význam a role VDF se projevuje ve dvou oblastech VS. | ||
- | |||
- | První se týká interního režimu VS, kde významným způsobem doplňuje sdílení veřejných údajů mezi veřejnoprávními subjekty navzájem a také rozšiřuje vzájemné sdílení informací o ty údaje, které v PPDF vůbec nejsou. Význam VDF v této oblasti nejlépe vystihuje znění dílčího cíle 5.10 z Informační koncepce ČR. | ||
// | // | ||
- | Druhou důležitou oblastí, ve které VDF sehrává významnou roli, je oblast směřování ČR k otevřenému vládnutí a postupnému zpřístupňování informací VS veřejnosti. VDF je tvořen publikovanými informacemi VS ve formátu | + | Druhou důležitou oblastí, ve které VDF sehrává významnou roli, je oblast směřování ČR k otevřenému vládnutí a postupnému zpřístupňování informací VS veřejnosti. VDF je tvořen publikovanými informacemi VS v podobě |
- | **Datové zdroje VS ČR.** | ||
- | **Datový fond VS ČR** je tvořen všemi daty VS ČR a je obsažen v následujících kategoriích datových zdrojů: | + | ==== Datové zdroje |
- | **PPDF - propojený datový fond** - je tvořen veškerými autoritativními údaji a referenčními údaji podle zákona č.111/2009 Sb.o základních registrech, přičemž účelem propojeného datového fondu orgánů veřejné moci je maximalizovat užitek uživatele služby z možnosti sdílení uložených údajů v souladu s právy a povinnostmi zachycenými v registru RPP. Autoritativní údaj je údaj vedený v informačním systému veřejné správy ohlášený ohlašovatelem agendy do registru práv a povinností. Propojený datový fond je primárním zdrojem platných a právně závazných neveřejných údajů pro subjekty práva i pro všechny orgány veřejné moci při výkonu jejich působnosti. | ||
- | **VDF - veřejný datový fond** - je tvořen zejména publikovanými “obrazy” dat obsaženými v PPDF ve formátu otevřených dat a slouží | + | Datový zdroj je způsob přístupu |
+ | {{ nap-dokument: | ||
- | **OD - otevřená data** | + | PPDF - propojený datový fond je popsán [[nap: |
- | **ŘP - data s řízeným přístupem** | + | OD - otevřená data - je tvořen všemi publikovanými daty VS ve formátu |
- | **Přístupy k datovým zdrojům VS ČR.** | + | Pro data ve formátu otevřených dat platí, že jsou: |
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * Opatřená kontaktem na kurátora pro zpětnou vazbu (chyby, žádost o rozšíření, | ||
+ | * Jsou publikovány dle otevřených formálních norem ve smyslu [[https:// | ||
- | OVM (případně SPUÚ) při výkonu správních činností používá autoritativní a referenční údaje prostřednictvím ISZR a eGSB obsažené přímo v PPDF na základě svých práv a povinností zachycených v RPP. V případě, že se dostane do situace, že k výkonu bude potřebovat údaje, na které nemá dle RPP právo, využije k získání potřebných dat vhodnou publikovanou sadu otevřených dat s požadovanými údaji | + | VDF - veřejný datový fond - je podmnožinou otevřených dat. Je tvořen datovými zdroji, které veřejně zpřístupňují data dostupná |
- | Veřejnost má otevřený | + | Součástí VDF jsou rovněž data s řízeným |
- | **Datová struktura | + | Ačkoli data s řízeným přístupem nejsou otevřená data, hledí se na ně v kontextu |
- | VDF obsahuje datové zdroje, které slouží jako doplňkový zdroj dat pro OVM v takových | + | Udělování fyzického |
- | VDF je tvořen zásadně pouze otevřenými daty a daty s řízeným přístupem, | + | ==== Přístupy k datům VS ==== |
- | * Volně přístupná na webu jako datové soubory ke stažení | + | OVM (případně SPUÚ) |
- | * Opatřená podmínkami užití neomezujícími jejich užití. | + | |
- | * Evidovaná | + | |
- | * Opatřená úplnou dokumentací. | + | |
- | * Opatřená kontaktem | + | |
- | * Jsou publikovány dle otevřených formálních norem ve smyslu § 4b odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. | + | |
- | **Otevřená data VDF** - jasně a přesně definovaná zákonem č.106/1999 Sb. a jedná se o otevřená data splňující všechny požadované vlastnosti na ně kladené a také garance kvality, aktuálnosti, | + | OVM může pro svou práci vyžadovat i údaje nad rámec oprávnění definovaných v [[nap: |
- | **Data VDF s řízeným přístupem** - platí | + | Pokud taková sada neexistuje, požádá ohlašovatele odpovídající agendy o doplnění údajů |
- | **Nástroje VDF** | + | {{ nap-dokument: |
- | VDF vytvořený na základě principů | + | Veřejnost má otevřený přístup ke všem otevřeným datům a tedy také k údajům ve VDF prostřednictvím [[https:// |
- | Správa dat VDF bude v základu probíhat stejným způsobem jako jsou již spravována otevřená data VS s několika dalšími rozšířeními. Základem bude katalog dat NKOD, který bude upraven a doplněn tak, aby mohl rozlišovat jednotlivé kategorie dat, umožňoval registrace uživatelů a zajišťoval notifikace změn.Takto upravený a rozšířený NKOD získá nový rozměr i název “ČEDAK” a bude sloužit nejen pro VDF, ale také pro všechna otevřená data VS. Podmnožina funkcí katalogu ČEDAK nutná k zachování souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. zůstane stále označována názvem NKOD. | + | ==== Základní charakteristiky |
- | Přehled | + | VDF obsahuje datové zdroje, které slouží jako doplňkový zdroj dat pro OVM v takových případech, |
- | **ČEDAK** - “Český datový katalog” zastřešuje nástroje a funkční oblasti NKOD nutné pro katalogizaci a správu | + | V konečném důsledku se tímto způsobem rozšiřuje sdílení údajů VS nad rámec zajišťovaný [[nap: |
- | Základní zajišťované funkce katalogem: | + | Data ve VDF musí být poskytovány v podobě otevřených dat a musí tak splňovat všechny požadavky kladené na otevřená data dle [[https:// |
- | * katalogizace otevřených dat (VDF-OD a OD), | + | Pokud OVS využívá data z VDF, považuje je za správná |
- | * katalogizace dat s řízeným přístupem (VDF-ŘP | + | |
- | * katalogizace a správa číselníků, | + | |
- | * automatická notifikace změn v publikovaných datových sadách. | + | |
- | Základní logické celky katalogu: | + | Poskytovatel dat do VDF tudíž musí: |
+ | * garantovat správnost publikovaných údajů, | ||
+ | * garantovat kvalitu publikovaných údajů, | ||
+ | * garantovat aktuálnost publikovaných údajů, | ||
+ | * garantovat pravidelnost aktualizace publikovaných údajů, | ||
+ | * zajišťovat automatickou [[nap: | ||
- | * **NKOD** - upravený a doplněný pro správu informací o jednotlivých kategoriích dat a jejich zařazení do VDF. | + | ==== Nástroje |
- | * NKOD je nástroj, ve kterém jednotlivé orgány veřejné správy katalogizují jimi zveřejňovaná otevřená data a jiné orgány veřejné správy a veřejnost v něm otevřená data vyhledává a získává k nim přístup. | + | |
- | * Existence NKOD a povinnost jednotlivých orgánů veřejné správy v něm katalogizovat svá otevřená data je dána zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, | + | |
- | * **Katalog dat s řízeným přístupem** - katalog se stejnou funkcionalitou jako NKOD, navíc by měl také obsahovat seznam předepsaných podmínek na použití jednotlivých publikovaných datových sad a odkazy na publikující organizaci. | + | |
- | * **Interní katalog uživatelů otevřených dat** (KUOD) - bude evidovat, jaké orgány veřejné správy využívají jaká otevřená data ve VDF. | + | |
- | * **Katalog (registr) uživatelů dat s řízeným přístupem** - seznam uživatelů s přiděleným povolením využívat data s řízeným přístupem a seznam povolených datových sad. | + | |
- | * **Katalog (registr) uživatelů dat s požadavkem na zasílání notifikací o změnách** v publikovaných datových sadách - seznam uživatelů s požadavky na zasílání notifikací o změnách pro konkrétní publikované datové sady,. | + | |
- | * **Notifikační HUB** - nástroj zajišťující s pomocí katalogu uživatelů dat s požadavkem notifikace automatickou distribuci notifikací změn v publikovaných sadách při ohlášení změny ze strany publikující organizace. Při registraci datové sady předává publikující organizaci URI pro zasílání informací o změnách. | + | |
- | * //Katalog číselníků// | + | |
- | * //Nástroj pro konsolidaci číselníků// | + | |
- | * // | + | |
- | **Sémantický slovník pojmů** - slovník pojmů veřejné správy, jako nástroj harmonizace sémantiky | + | VDF vytvořený na základě principů otevřených dat vytváří virtuální distribuovaný datový prostor, ve kterém OVS sdílí s veřejností i mezi sebou navzájem veřejné údaje evidované |
- | Sémantický slovník pojmů bude nedílnou součástí VDF a stane se základem popisu sémantiky publikovaných | + | Správa dat VDF bude v základu probíhat stejným způsobem jako jsou již spravována otevřená data VS s několika dalšími rozšířeními. Základem |
- | **Nástroj pro správu sémantického slovníku pojmů (NSSSP)** – umožní správu sémantického slovníku pojmů všemi | + | Přehled všech nástrojů využitých při práci s daty VDF a otevřenými daty uvádí následující obrázek. |
+ | |||
+ | {{ nap-dokument: | ||
+ | |||
+ | POD zastřešuje nástroje a funkční oblasti [[https:// | ||
+ | |||
+ | Základní zajišťované funkce: | ||
+ | * katalogizace otevřených dat (VDF a OD), | ||
+ | * automatická [[nap: | ||
+ | |||
+ | Základní logické celky POD: | ||
+ | * NKOD - upravený a doplněný pro správu informací o jednotlivých kategoriích dat a jejich zařazení do VDF. | ||
+ | * NKOD je nástroj, ve kterém jednotlivé OVS katalogizují jimi zveřejňovaná otevřená data a jiné OVS a veřejnost v něm otevřená data vyhledává a získává k nim přístup. | ||
+ | * Existence NKOD a povinnost jednotlivých OVS v něm katalogizovat svá otevřená data je dána zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, | ||
+ | * Katalog uživatelů otevřených dat (KUOD) - bude evidovat, jaké OVS využívají jaká otevřená data ve VDF. | ||
+ | * Katalog (registr) uživatelů dat s požadavkem [[nap: | ||
+ | * Notifikační HUB - nástroj zajišťující s pomocí KUOD s požadavkem notifikace automatickou distribuci notifikací změn v publikovaných sadách při ohlášení změny ze strany publikujícího OVS. Při registraci datové sady předává publikujícímu OVS URI pro zasílání informací o změnách. | ||
+ | * Registr požadovaných datových sad VDF - seznam požadavků na doplnění chybějících obrazů PPDF do VDF. | ||
+ | |||
+ | **Sémantický slovník pojmů** - slovník pojmů veřejné správy, jako nástroj harmonizace sémantiky otevřených dat, bude vytvořen na bázi výčtů údajů vedených k agendám v RPP dle § 51 odst. 5 písm. g), h) a i) zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech a bude je postupně rozpracovávat do podoby opakovaně použitelných a sdílených informačních modelů (ontologií), | ||
+ | |||
+ | **Nástroj pro správu sémantického slovníku pojmů (NSSSP)** – umožní správu sémantického slovníku pojmů všemi | ||
- | **Datový portál | + | **Portál otevřených dat |
**Lokální katalog otevřených dat - LKOD** - volitelně implementován pro potřeby katalogizace otevřených dat konkrétního poskytovatele dat. NKOD pravidelně automaticky přebírá informace o zveřejněných datových sadách z jednotlivých lokálních katalogů. | **Lokální katalog otevřených dat - LKOD** - volitelně implementován pro potřeby katalogizace otevřených dat konkrétního poskytovatele dat. NKOD pravidelně automaticky přebírá informace o zveřejněných datových sadách z jednotlivých lokálních katalogů. | ||
Řádek 102: | Řádek 106: | ||
**Katalog aplikací nad otevřenými daty** – seznam všech služeb (aplikací) využívajících publikované datové sady s možnostmi vyhledávání dle využívaných datových sad, nebo na základě životních situací konzumenta dat. | **Katalog aplikací nad otevřenými daty** – seznam všech služeb (aplikací) využívajících publikované datové sady s možnostmi vyhledávání dle využívaných datových sad, nebo na základě životních situací konzumenta dat. | ||
- | **Obsahové rozdělení datových zdrojů VDF** | + | ==== Obsahové rozdělení datových zdrojů VDF ==== |
- | **VDF otevřená data** jsou obsažena ve dvou skupinách | + | VDF je tvořen dvěma druhy datových zdrojů: |
+ | * datové zdroje obsahující veřejný obraz PPDF, | ||
+ | * datové zdroje rozšiřující obraz PPDF o data, která v PPDF nejsou. | ||
- | * datové zdroje obsahující veřejně přístupný obraz propojeného | + | Veřejně přístupným obrazem |
- | * datové | + | |
- | **Data VDF s řízeným přístupem** obsahují datové zdroje, jejichž využití vyžaduje splnění definovaných omezujících podmínek, zveřejněných publikujícím subjektem OVM. | + | {{ nap-dokument: |
- | **Datové | + | Pro datové |
+ | | ||
+ | | ||
+ | * u datových zdrojů bez legislativně stanoveného dálkového přístupu budou v případě, že tomu nebude nic bránit, publikována primární data, v opačném případě bude jejich publikace provedena formou statistik a agregací s co nejjemnější granularitou. | ||
- | Pro tuto oblast by měla platit následující jednoduchá obecná pravidla. | + | ==== Výčet datových zdrojů tvořící obsah VDF ==== |
- | * Pro každý datový zdroj v PPDF musí existovat nějaký | + | * Obrazy základních registrů - jako obraz registru budou publikovány statistiky z registru |
- | * | + | * [[nap:ros|ROS]] |
- | * u datových zdrojů bez legislativně stanoveného dálkového přístupu budou v případě, že tomu nebude nic bránit, | + | * [[nap: |
- | * | + | * [[nap: |
+ | * [[nap: | ||
+ | * Obrazy veřejných rejstříků (veřejné rejstříky právnických a fyzických osob podle zákona č. 304/2013 Sb. (Zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.). | ||
+ | * spolkový rejstřík, | ||
+ | * nadační rejstřík, | ||
+ | * rejstřík ústavů, | ||
+ | * rejstřík společenství vlastníků jednotek, | ||
+ | * obchodní rejstřík, | ||
+ | * rejstřík obecně prospěšných společností. | ||
+ | * Obrazy údajů evidovaných v RPP dle § 51 odst. 5 písm. h) zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech. | ||
+ | * Obrazy všech rejstříků, | ||
+ | * Publikované (i lokální) | ||
+ | * Publikované statistiky a jiné údaje využívané OVS, a které jsou vhodné pro veřejné zpřístupnění. | ||
- | Výčet datových zdrojů tvořících obsah veřejně přístupného obrazu PPDF. | ||
- | * Obrazy základních registrů | + | ==== Zjednodušený koncept |
- | * ROS | + | |
- | * RÚIAN | + | |
- | * RPP | + | |
- | * ROB - jako obraz registru budou publikovány statistiky z registru | + | |
- | * Obrazy veřejných rejstříků (veřejné rejstříky právnických a fyzických osob podle zákona č. 304/2013 Sb. (Zákon o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob.). | + | |
- | * spolkový rejstřík, | + | |
- | * nadační rejstřík, | + | |
- | * rejstřík ústavů, | + | |
- | * rejstřík společenství vlastníků jednotek, | + | |
- | * obchodní rejstřík, | + | |
- | * rejstřík obecně prospěšných společností. | + | |
- | * Obraz autoritativních údajů (data všech IS VS dle RPP). | + | |
- | * Obraz všech rejstříků, | + | |
- | * Rejstříky bez stanoveného dálkového přístupu v zákonech - publikace | + | |
- | **Rozšíření obrazu PPDF** | + | Cílem publikace dat VS do VDF je vytvoření |
- | * | + | * Základem publikace do VDF je tedy sémantický slovník pojmů vytvořený na základě údajů |
+ | * Vlastní publikace bude realizovaná distribucemi datových sad s využitím takového formátu, který umožní zaznamenání souvislostí v datech | ||
- | **Data s řízeným | + | Publikované obrazy datových zdrojů PPDF ve VDF vytvoří infrastrukturu pro všechna otevřená data VS, což prakticky znamená, že publikující organizace nebudou muset při publikaci nových datových sad publikovat data, která již vypublikovaná budou, ale pouze budou publikovat nové rozšiřující informace k jednotlivým entitám VDF. Do jejich povinností ale přibude povinnost doplnit vazby nově publikovaných údajů na již existující entity ve VDF. |
- | | + | Publikovaná datová sada z datového zdroje PPDF musí k tomu, aby se stala součástí VDF: |
- | * Publikované statistiky, nebo jiné datové sady, jejichž obecné využití je nežádoucí, | + | |
- | * U všech dat je však nejprve vždy uvažováno zveřejnění v podobě | + | * musí být publikována dle předepsaných |
+ | * musí mít doplněn kontext, který mapuje strukturální prvky datové sady na sémantický slovník pojmů. | ||
- | **Zjednodušený koncept publikace dat do VDF** | + | Dále platí následující pravidla: |
+ | | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | ==== Správa dat VS ČR ==== | ||
- | Cílem publikace dat VS do VDF je vytvoření harmonizovaného a konzistentního obrazu PPDF ve VDF, sémanticky provázaného i na odpovídající pojmy legislativy s pomocí Sémantického slovníku pojmů, včetně zachycených vzájemných souvislostí. Aby byla zajištěna konzistence VDF, a aby se z něj vytvořil rovnocenný obraz PPDF, je proto nutné, aby publikované datové sady datových zdrojů v PPDF byly publikované na úrovni propojených dat. Toho se dosáhne publikací konkrétních distribucí | + | Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje |
- | * Základem publikace do VDF je tedy sémantický slovník pojmů vytvořený na základě údajů | + | K zajištění kvalitního veřejného datového fondu bude nutné přistoupit k plánovanému a přesně definovanému vytváření |
- | * Vlastní publikace bude realizovaná distribucemi datových sad s využitím formátu JSON-LD | + | |
- | Publikované obrazy datových zdrojů PPDF ve VDF vytvoří infrastrukturu pro všechna otevřená data VS, což prakticky znamená, že publikující organizace nebudou muset při publikaci nových | + | K zajištění kvality publikovaných |
+ | * “Pravidla a postupy publikace dat do VDF”, | ||
+ | * “Pravidla a postupy publikace otevřených dat”, | ||
+ | * “Datová politika VS ČR”. | ||
- | **Pravidla publikace do VDF** | + | Dále budou k zajištění snadného využití publikovaných datových sad soustavně rozvíjeny stávající a vytvářeny nové OFN (Otevřené formální formy), určující koncepční i technické vzory pro vlastní publikaci dat. OFN jsou a budou publikovány na Portálu otevřených dat a jsou dle zákona č.106/1999 Sb. pro publikující organizace závazné. |
- | * Pro každý datový zdroj v PPDF musí existovat nějaký obraz ve VDF a to: | + | ==== Pohledy na veřejný datový |
- | * pro datové zdroje s legislativně stanoveným dálkovým přístupem budou předmětem publikace vždy primární data, | + | |
- | * u datových zdrojů bez legislativně stanoveného dálkového přístupu budou publikace provedeny ve formě statistik a agregací. | + | |
- | * Pokud konkrétní zákon uvádí někde dálkový přístup, tak automaticky příslušný | + | |
- | * Publikovaná datová sada z datového zdroje PPDF musí k tomu, aby se stala součástí VDF: | + | |
- | * obsahovat alespoň jednu distribuci datové sady ve formátu JSON-LD, | + | |
- | * musí mít u této distribuce doplněný kontext, který bude mapovat strukturální prvky JSON souboru na sémantický slovník pojmů. | + | |
- | * V případě duplicit u publikovaných datových sad ve VDF, nebo doplňování údajů různými publikujícími ke stejné publikované entitě, spadá povinnost doplnění vazeb na již publikované autoritativní údaje vždy na toho publikujícího, | + | |
- | * U každé datové sady publikované do VDF musí být uvedena informace o notifikačním mechanismu o změnách dle příslušné OFN uvedené na POD. | + | |
- | * Publikované číselníky ve VDF musí být ve formátu JSON-LD s kontextem, stávající formáty CSV a XML mohou být použity při publikaci do otevřených dat mimo VDF. | + | |
- | * K zajištění garance kvality a právní závaznosti publikovaných dat musí publikující organizace: | + | |
- | * … | + | |
- | * …. | + | |
- | * …. | + | |
- | * K zajištění garance aktuálnosti publikovaných dat musí publikující organizace: | + | |
- | * … | + | |
- | * … | + | |
- | * ... | + | |
- | * K zajištění garance aktualizace publikovaných dat musí publikující organizace: | + | |
- | * … | + | |
- | * … | + | |
- | * ... | + | |
- | **Správa dat VS ČR** | + | {{ : |
- | Zapojení | + | {{ : |
+ | |||
+ | ===== Pravidla Veřejného datového fondu ===== | ||
+ | VDF je tvořen otevřenými daty poskytovanými jednotlivými OVS za účelem sdílení s dalšími OVS a je podmnožinou všech otevřených dat VS. Je tedy nutné zajistit, aby všechny funkční celky architektury jednotlivých úřadů VS respektovaly a dodržovaly pravidla platná pro: | ||
+ | * otevřená data (legislativně podpořená zákonem | ||
+ | * data VDF - pravidla pro otevřená data navíc doplněná o další specifika odvozená od charakteristik VDF. | ||
+ | |||
+ | ==== Otevřená data ==== | ||
+ | |||
+ | Otevřená data jsou: | ||
+ | * Volně přístupná na webu jako datové soubory ke stažení ve strojově čitelném a otevřeném formátu - CSV, XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …) a další formáty | ||
+ | * Opatřená podmínkami užití neomezujícími jejich užití. | ||
+ | * Evidovaná v Národním katalogu otevřených dat (NKOD) jako datové | ||
+ | * Opatřená úplnou dokumentací. | ||
+ | * Opatřená kontaktem na kurátora pro zpětnou vazbu (chyby, žádost o rozšíření, | ||
+ | * Jsou publikovány dle otevřených formálních norem ve smyslu § 4b odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném | ||
+ | |||
+ | ==== Využívání | ||
+ | |||
+ | Nejsou stanovené žádné požadavky na způsoby použití publikovaných otevřených | ||
+ | |||
+ | ==== Publikace otevřených dat ==== | ||
+ | |||
+ | === Příprava ISVS pro export otevřených dat === | ||
- | K zajištění | + | Zásadní je zajištění |
+ | * umožňovat | ||
+ | * mít možnost stahovat volitelně strukturovaná | ||
+ | * nabídnout API, ze kterého | ||
- | Musí vzniknout “Datová kancelář” s příslušným Chief data officer | + | Vhodné otevřené formáty: |
+ | * tabulková | ||
+ | * hierarchická data - XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …), | ||
+ | * grafová data - RDF (JSON-LD, Turtle, …), | ||
+ | * geodata(prostorová data) - GeoJSON, ESRI Shapefile, OGC GML, OGC GeoPackage. | ||
- | * spravovat a rozvíjet datový fond VS ČR, zejména PPDF a VDF, | + | Struktura dat musí být zdokumentována lidsky čitelným dokumentem, ale také strojově čitelným schématem. |
- | * | + | Doporučené jazyky pro definici schémat schémata: |
- | * | + | * CSV - schéma CSV on the Web, |
+ | * XML - XML Schema, | ||
+ | * JSON - JSON schema, | ||
+ | * RDF - RDFS, OWL, SHACL | ||
- | **// | + | Při dodržení výše uvedených bodů jsou získaná kompletní data z IS připravena k publikaci formou otevřených dat. |
+ | === Export dat nebo API v proprietárním formátu === | ||
- | ==== Veřejné rejstříky (VDF-VR) ==== | + | Pokud se jedná o rozšíření existujícího IS, který neumožňuje export dat nebo nenabízí API ve strojově čitelném a otevřeném formátu a takovou úpravu nelze v IS provést, využije se stávající export či API, které již systém nabízí |
- | Veřejnými rejstříky právnických a fyzických osob podle zákona | + | === Závěrečná příprava dat k publikaci v podobě otevřených dat === |
- | * spolkový rejstřík, | + | Data získaná z IS jedním z popsaných způsobů je následně třeba publikovat jako otevřená data. To znamená minimálně: |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | Do veřejného rejstříku se zapisují zákonem stanovené údaje o právnických a fyzických osobách (také | + | K tomu lze využít nástrojů pro přípravu, publikaci a katalogizaci otevřených dat, jako je třeba LinkedPipes ETL. |
+ | Publikace otevřených dat by měla být zajištěna koncepčně na úrovni celé organizace. Kompletní postupy jsou k dispozici na POD, včetně vyžadovaných standardů. | ||
- | Ministerstvo financí uveřejňuje způsobem umožňujícím dálkový přístup informace o osobách zapsaných v České republice a údaje o tom, ve kterém veřejném rejstříku jsou tyto osoby zapsány. Ministerstvo financí umožňuje získat o údajích vedených ve veřejných rejstřících elektronický opis. | + | ==== Data VDF ==== |
- | Údaje z Obchodního rejstříku společně s údaji z Registru živnostenského podnikání (také jako " | + | === Otevřená data ve VDF === |
- | Veřejné rejstříky a vzdálený | + | Ve VDF jsou poskytována otevřená data, která jsou určena mj. k využití jinými OVS při výkonu veřejné správy i mimo jejich |
+ | * Pokud OVS využívá data z VDF, považuje je za správná | ||
+ | * Poskytovatel dat do VDF garantuje správnost, kvalitu, aktuálnost a pravidelnou aktualizaci údajů publikovaných ve VDF. | ||
+ | * Poskytovatel dat do VDF zajišťuje automatickou notifikaci všech změn v údajích publikovaných | ||
- | - Všechny rejstříky musí obsahovat ztotožněné údaje FO a PO, pokud je bylo proti čemu ztotožnit (u rezidentů). | + | === Využívání |
- | - Všechny rejstříky vedle toho, že jsou publikovány na internetu, musí být dostupné jako otevřená data. A to přímo, nebo prostřednictvím OD k ARES. | + | |
- | - Všechny rejstříky musí být pro potřeby agend OVS dostupné přes [[e_gsb]], a to buď sdruženě, prostřednictvím ARES, nebo přímo, pokud jejich | + | |
- | - ARES, jako klíčový veřejný rejstřík s velkým hospodářským dopadem, musí být být průběžně rozvíjen a inovován tak, aby odpovídal aktuálním potřebám občanské i podnikové veřejnosti ČR. | + | |
+ | Při výkonu veřejné správy může OVS potřebovat údaje jiných OVS, kterým ale nemá přístup v rámci rozsahu stanoveného v RPP. Pokud se jedná o veřejné údaje, přistupuje k nim prostřednictvím VDF. Jsou-li data ve VDF dostupná, není žádný jiný způsob přístupu k datům a sdílení dat povolen. Typicky jsou data z VDF využívána následujícím způsobem: | ||
- | ==== Otevřená data (VDF-OD) ==== | + | * ruční vyhledání potřebných datových sad v NKOD a zjištění odkazů ke stažení dat, |
+ | * nastavení skriptů k pravidelnému importu nalezených datových sad do vlastního IS ze zjištěných odkazů, | ||
+ | * import datových sad do IS VS, | ||
+ | * registrace v Notifikačním hubu k pravidelnému a strojovému získávání aktualizací, | ||
+ | * nastavení skriptů k importu změn získaných z Notifikačního hubu do IS VS. | ||
- | Otevřenými daty se v rámci veřejného datového fondu se rozumí celek obsahující údaje zveřejňované orgány veřejné správy jako otevřená data v NKOD. Otevřená data jsou: | + | === Publikace |
- | - Volně přístupná na webu jako datové soubory ke stažení ve strojově čitelném a otevřeném formátu - CSV, XML, JSON, RDF a další formáty s otevřenou specifikací | + | Pro publikaci otevřených dat do VDF platí stejná pravidla |
- | | + | |
- | - Evidovaná | + | |
- | - Úplný obsah databáze nebo agregovaná statistika | + | |
- | - Opatřená dokumentací | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | Pokud vaše datová sada nesplňuje všechny uvedené podmínky, nejedná se o otevřená data české veřejné správy podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, | + | === Údaje povinně zveřejňované ve VDF === |
+ | Ve VDF jsou jako otevřená data povinně zveřejňovány následující údaje: | ||
- | Otevřenými daty zejména není: | + | ^Poskytovatel zveřejňující údaje ve VDF ^Zveřejňované údaje ^Způsob zveřejnění| |
+ | |Český statistický úřad |Číselníky zavedené sdělením ve Sbírce zákonů |Dle OFN Číselníky| | ||
+ | |Ohlašovatel agendy ve smyslu § 48 písm. f) zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech |Číselníky kódující údaje uvedené v registru práv a povinností dle § 51 odst. 5 písm. h) zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Ohlašovatel agendy číselník zveřejňuje ve VDF, pokud již číselník nezveřejňuje Český statistický úřad nebo jiný ohlašovatel.|Dle OFN Číselníky| | ||
- | - odkaz na vyhledávací formulář určený pro koncové uživatele | + | ==== Společná pravidla |
- | - odkaz na novou stránku s dalšími informacemi | + | |
- | - odkaz na veřejné mapové rozhraní GIS | + | |
- | - odkaz na API umožňující přístup k jednotlivým záznamům či vyhledávání záznamů, nikoliv export kompletních dat | + | |
- | - datový soubor ve formátu PDF | + | |
- | - datový soubor ve formátu XLS formátovaný pro tisk nebo obsahující výpočty | + | |
- | - datový soubor v pseudo-CSV formátu (např. jiný oddělovač než “,”) | + | |
- | Pro zajištění publikace | + | === Organizační a procesní |
- | - Zajistit možnost získávání kompletních dat z IS v podobě datových souborů ve strojově čitelném | + | Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje publikaci skutečně právně závazných, |
- | - Zajistit publikaci | + | Jako minimum |
- | - Opatřit je lidsky čitelnou dokumentací | + | |
- | - Opatřit | + | |
- | - Zaregistrovat je v Národním katalogu otevřených dat | + | |
- | NKOD je nástroj, ve kterém jednotlivé orgány veřejné správy katalogizují jimi zveřejňovaná otevřená data a jiné orgány veřejné správy | + | Koordinátor otevírání dat, do jehož kompetencí |
+ | * zajištění součinnosti | ||
+ | * komunikace se všemi zapojenými pracovníky do publikace dat, | ||
+ | * externí komunikace s uživateli | ||
+ | * komunikace | ||
+ | * komunikace s Datovou kanceláří a s příslušným Chief data officer (CDO). | ||
- | Existence NKOD a povinnost jednotlivých orgánů veřejné správy v něm katalogizovat svá otevřená data je dána zákonem č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, který zavádí definici otevřených dat, NKOD a zmocňuje vládu vydat nařízení o seznamech, evidencích či registrech, jejichž veřejný obsah je povinně zveřejňován jako otevřená data, § 5 odst. 7 tohoto zákona pak zmocňuje orgány veřejné správy zveřejňovat i další informace jako otevřená data. | + | Kurátor dat - klíčová role pro: |
+ | * zajištění kvality, správnosti, aktuálnosti | ||
+ | * publikaci datových sad v souladu s platnými právními předpisy ČR a Standardy publikace a katalogizace | ||
- | Nařízení vlády | + | Kompletní doporučení, vhodné vzory interních dokumentů, všechny navržené procesní role a standardní publikační procesy jsou uvedeny na Portále |
- | Pro naplnění závazků, které vyplývají ze strategických dokumentů, bude zveřejňování otevřených dat povinné pro všechny správce ISVS. Pro zamezení vytváření duplicitních informací ve veřejné správě, které mohou být zveřejňovány, | + | === Ochrana osobních údajů === |
- | Průběžná změna legislativního prostředí musí vést k postupnému rozšiřování povinností orgánů veřejné správy zveřejňovat informace reprezentované jako údaje evidované v ISVS, jejichž zveřejnění je možné, nebo jejich anonymizovanou podobu, souhrn či statistiku jako otevřená data s cílem dosáhnout plošné povinnosti. Je nutné výslovně zanést možnost zveřejňovat informace jako otevřená data do zvláštních | + | Pokud jsou předmětem evidence informačního systému osobní údaje ve smyslu zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a nařízení (EU) č. 2016/679, Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), neznamená to, že nelze ze systému publikovat |
+ | - V případě, | ||
+ | - Ochranu osobních údajů lze zajistit Anonymizací či Pseudonymizací. Z dat se odstraní osobní údaje a případně se nahradí bezvýznamovým umělým identifikátorem. Data bez osobních údajů se pak mohou zveřejnit v podobě otevřených dat. V závislosti na charakteru dat je ale nutné zkontrolovat, | ||
+ | - Data, která není možné nebo vhodné zveřejnit dle předchozího bodu, lze zveřejnit v agregované podobě. Tedy v podobě statistik. V případě zveřejnění statistik je ale žádoucí použít co nejjemnější granularitu dat a časové členění. | ||
- | Je též nutné legislativně ukotvit povinnost orgánů veřejné správy využívat při výkonu svých agend otevřená data poskytovaná jinými orgány veřejné správy. To se týká především číselníků, | + | === Právní aspekty === |
- | Různá kvalita | + | Legislativní rámec |
+ | Podrobnější informace o strategických dokumentech, | ||
- | * //Národní katalog otevřených dat// – bude zvýšena jeho uživatelská přívětivost i na bázi sémantického slovníku pojmů. Bude podporovat standard DCAT-AP[[nap: | + | {{tag>" |
- | * //Nástroj pro správu sémantického slovníku pojmů (NSSSP)// – umožní správu sémantického slovníku pojmů všemi orgány veřejné správy a popisovat jejich otevřená data za účelem sémantické harmonizace | + | |
- | * //5* (pětihvězdičkový) veřejný datový fond (5VDF)// – bude podmnožinou otevřených dat, které jsou zveřejněny jako propojená otevřená data. Jeho součástí bude index datových entit, který pro každou datovou entitu reprezentovanou v 5VDF poskytuje základní údaje z 5VDF a odkazy na různé její reprezentace v otevřených datech jednotlivých orgánů veřejné správy v 5VDF. | + | |
- | Budou zajištěny kapacity pro vytvoření nových komponent VDF-OD. Softwarové nástroje pro realizaci VDF budou vytvořeny jako open-source s maximálním využitím existujících open-source komponent. | ||
- | Bude vytvořeno HW a SW prostředí pro provoz komponent VDF-OD. Pro potřeby orgánů veřejné správy, které budou zveřejňovat otevřená data v SVDF bude vybudováno sdílené úložiště SVDF, které umožní zajistit a garantovat dostupnost pro ostatní orgány veřejné správy. | ||
- | HW a SW prostředí pro VDF-OD bude zajištěno v NDC nebo eGovernment Cloudu. Správcem vytvořených prostředí bude Ministerstvo vnitra. | ||
- | **//Konec původního textu//** | ||